Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

kayaker

Cyklist
Det är väl också en prisfråga? :deprimerad:
Originalprislappen visar på ca 400kr (här i Yapan) så man kan ju undra vad den Swe prislappen hamnar på? Jag betalde ca 180kr per flaska för tre olika, och DEN prislappen funkar. Men redan 300 spänn skulle jag aldrig lägga på detta...
2006:eek:rna kostade 179:- på SB.
 
Svårt ibland att avgöra vad som är vad i vin, vi verkar dock vara helt överens om att detta vin inte levererade tillräckligt. Jag tyckte dock inte att syran var för hög, det var mer att den inte riktigt hängde ihop med frukten som jag led av. :)

Hur upplevde du intensiteten?
Intensiteten i doften tyckte jag var väldigt lovande, bra, men i munnen var den kortare än jag hoppats på, både i smaken & avslutet.
Känslan efteråt för min del var lite som jaha? skulle det inte hända mer? :confused:
 
Hustrun och jag kommer köra ett par lådor Californisk syrah i ca november. Vi håller också att köpa på oss alla röda Washingtoner vi kan hitta med tonvikten på CF och meritage. Hur mycket Washingtonsk syrah har du druckit? Vilka bör man undvika? Vilka kan du rekommendera?

November låter som en månad att se fram emot!
Jag är bara nybörjare jämnfört med gänget som hänger på detta forum, men jag provar gladeligen all Syrah jag kommer över som finns i Sverige & amerikansk sådan är en favorit. :)
5 viner från Washington som jag tycker är bra, fast bara en är Syrah; Milbrandt Vineyards – deras Estate Syrah, Andrew Will - Champoux, Horse Heaven Hills , Ste Michelle Wine Estates – Northstar Merlot, L'Ecole No 41 - Perigee Estate Seven Hills Vineyard & Apogee Pepper Bridge Vineyard
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
November låter som en månad att se fram emot!
Jag är bara nybörjare jämnfört med gänget som hänger på detta forum, men jag provar gladeligen all Syrah jag kommer över som finns i Sverige & amerikansk sådan är en favorit. :)
5 viner från Washington som jag tycker är bra, fast bara en är Syrah; Milbrandt Vineyards – deras Estate Syrah, Andrew Will - Champoux, Horse Heaven Hills , Ste Michelle Wine Estates – Northstar Merlot, L'Ecole No 41 - Perigee Estate Seven Hills Vineyard & Apogee Pepper Bridge Vineyard
Tack för lista.
Andrew Will är en personlig favorit, faktiskt anledningen till att Washington plötsligt blev ett utropstecken på vår vinkarta. Nu tycker jag dock deras priser passerat smärtgränsen.
Någon du tycker man bör undvika?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
-Flyttar denna posten, hamnade i fel tråd :)

-Men när jag ändå tar upp internetspejs kan jag ju påpeka att @StefanAkiko verkar ha haft en bättre gårdagskväll än jag och förtjänar huvudvärk.

-Själv åt jag potat-ball med torkat fårkött. Norsk gastro i all sin prakt...
Olika falla ödets lotter...
 

Sundbom

Medlem
Hustrun och jag kommer köra ett par lådor Californisk syrah i ca november. Vi håller också att köpa på oss alla röda Washingtoner vi kan hitta med tonvikten på CF och meritage. Hur mycket Washingtonsk syrah har du druckit? Vilka bör man undvika? Vilka kan du rekommendera?

Köp 2010 Reynvaan In The Rocks. Ett av årets bästa vinupplevelser för mig. Var tvungen att handla på mig en låda. Men dom gör andra viner som ska vara ännu bättre.

Annars så ska Cayuse göra suveräna saker. Har inte provat något själv, men har 2009 En Chamberlin Syrah på ingång.

Båda från Walla Walla.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Köp 2010 Reynvaan In The Rocks. Ett av årets bästa vinupplevelser för mig. Var tvungen att handla på mig en låda. Men dom gör andra viner som ska vara ännu bättre.

Annars så ska Cayuse göra suveräna saker. Har inte provat något själv, men har 2009 En Chamberlin Syrah på ingång.

Båda från Walla Walla.
Tack för handfasta tips!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Häller precis tillbaka 2011 ESCOMBRO i sin flaska. Enormt stora dofter av allt möjligt underbart. Smakade en skwitt av det geggiga som blev kvar efter dekantering av klarfasen.... JÄWLAR vilket vin! Blir förvånad om inte hustrun passerar 95 p.
Strax bär det iväg på födelsedagsmiddag på L'Effervescence. Jomen :cool:
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Coursodon Silice 2012

Mörkt och tät i färgen.
Doften drar åt det bäriga hållet med en hint av ek.
Smaken däremot går åt andra hållet vilket för mig är mer mineral, peppar och mörk choklad. Sambon tyckte lakrits också.
Overall: Väldigt balanserad och len kan tänka mig att den vinner på några år på rygg.

Coursodon L'Olivaie 2012

Även denna typisk Rhône mörk i färgen.
Första doften jag kände var lite smörig. Sedan mer björnbär och bigarrå.
Smaken här skillde också ifrån doften. Även denna mer mineral och ganska skarp och vass.
Overall: Känns som denna skulle behöva längre tid i källaren.

Just nu känner jag att Silice levererade bättre men om några år så kommer L'Olivaie utan tvekan stå högst upp på pallen.
Eleganta och ståtliga.

Att jag passade denna låda för att hålla frun lyckligt får jag leva med.
Happy wife happy life.
Tror ni som lyckades knipa en låda kommer bli riktigt nöjda. Och ni som orkar vänta ett gäng år kommer bli ännu nöjdare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittade en bit ankleverterrine i frysen(bra skit Johan!!) som fick slå följe med stekt surdegsbröd, flingsalt och Suduiraut -01, - fan va gott!
Så gott!
Så underbart!
Fan va skön kväll för dig ,
En så fettig terrine vill jag också hitta i frysen eller kylen då jag sprättar min första 2001 Suduiraut...
...och helst i goda vänners lag.
 
  • Like
Reactions: Jos

Mattias Schyberg

Administratör
Coursodon Silice 2012

Mörkt och tät i färgen.
Doften drar åt det bäriga hållet med en hint av ek.
Smaken däremot går åt andra hållet vilket för mig är mer mineral, peppar och mörk choklad. Sambon tyckte lakrits också.
Overall: Väldigt balanserad och len kan tänka mig att den vinner på några år på rygg.

Coursodon L'Olivaie 2012

Även denna typisk Rhône mörk i färgen.
Första doften jag kände var lite smörig. Sedan mer björnbär och bigarrå.
Smaken här skillde också ifrån doften. Även denna mer mineral och ganska skarp och vass.
Overall: Känns som denna skulle behöva längre tid i källaren.

Just nu känner jag att Silice levererade bättre men om några år så kommer L'Olivaie utan tvekan stå högst upp på pallen.
Eleganta och ståtliga.

Att jag passade denna låda för att hålla frun lyckligt får jag leva med.
Happy wife happy life.
Tror ni som lyckades knipa en låda kommer bli riktigt nöjda. Och ni som orkar vänta ett gäng år kommer bli ännu nöjdare.
Kul att du blev först ut att skriva om dessa förmodade godsaker. Ser verkligen framemot att ploppa korken på en av varje så fort som möjligt vid ankomst - OM det blir en leverans...:nagelbitare:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack entréchampagne som present från torsdagens kock, Hasegawa-san på Den, hos fredagens kock: Namae-san på L'Effervescence. Lördag dricker jag te i Sankei-en, hos Namae-sans moster. Söndag är en my dag :cool: och riktig födelsedag :D

NV Doyard Champagne Cuvée Vendémiaire Extra-Brut
  • 2014-04-11 - I LIKE THIS WINE: 92 Points
Very clean and clear bubbly. Light color, citrusy nose with light touch of bread.
Taste is clear and distinct with good, firm acids and great intensity. No layers and no particular complexity. Over 90 points, thanx to intensity of palate and the fact that wife managed to empty half her glass. Almost.
Birthday gift from Hasegawa san and had at L'Effervescence in Tokyo.

2011 Escombro
från Jumilla, av underlig svensk som "är stor och ser vild ut."

Tonight was the fancy evening: one of East Asia's most lauded restaurants: L'Effervescence that surely will go down in gourmet history as one of the most creative and balanced cuisine creationists in the post 1400's. Chef's name is Namae-san, and his kitchen is sublime where all his restaurant staff are sublime as well.

And we had our only btl of this wine, that was poor-cork-damaged (pre-age leakage) because the stupid winemaker probably didn't think other than: corks are only a cost and the quality of them doesn't matter. Or?

Closure REALLY matters. I can't see that this producer needs other than a screw-top.

So, only 96 points from me and no-more-than-92-points from wife.

The dinner was awesome and then some. Ultrasome!

Efter maten drack vi väldigt god grappa:
image.jpg


Idag trööögt, och sitter i Sankei-En för återhämtning:
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack entréchampagne som present från torsdagens kock, Hasegawa-san på Den, hos fredagens kock: Namae-san på L'Effervescence. Lördag dricker jag te i Sankei-en, hos Namae-sans moster. Söndag är en my dag :cool: och riktig födelsedag :D

NV Doyard Champagne Cuvée Vendémiaire Extra-Brut
  • 2014-04-11 - I LIKE THIS WINE: 92 Points
Very clean and clear bubbly. Light color, citrusy nose with light touch of bread.
Taste is clear and distinct with good, firm acids and great intensity. No layers and no particular complexity. Over 90 points, thanx to intensity of palate and the fact that wife managed to empty half her glass. Almost.
Birthday gift from Hasegawa san and had at L'Effervescence in Tokyo.

2011 Escombro
från Jumilla, av underlig svensk som "är stor och ser vild ut."

Tonight was the fancy evening: one of East Asia's most lauded restaurants: L'Effervescence that surely will go down in gourmet history as one of the most creative and balanced cuisine creationists in the post 1400's. Chef's name is Namae-san, and his kitchen is sublime where all his restaurant staff are sublime as well.

And we had our only btl of this wine, that was poor-cork-damaged (pre-age leakage) because the stupid winemaker probably didn't think other than: corks are only a cost and the quality of them doesn't matter. Or?

Closure REALLY matters. I can't see that this producer needs other than a screw-top.

So, only 96 points from me and no-more-than-92-points from wife.

The dinner was awesome and then some. Ultrasome!

Efter maten drack vi väldigt god grappa:
Visa bifogad bild 1012

Idag trööögt, och sitter i Sankei-En för återhämtning:
Visa bifogad bild 1013
Och grattis på 22-årsdagen (i förskott)! :cigarr:

Förresten, du har inte luskat mer kring supersvensken som gjort Escombro, dvs om det går att få tag på åtminstone andra årgångar?
 
Last edited:

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
...Tror ni som lyckades knipa en låda kommer bli riktigt nöjda. Och ni som orkar vänta ett gäng år kommer bli ännu nöjdare.[/QUOTE]

Och jag garvar hela vägen till banken jag som köpte två lådor............ Väl på banken inte lika kul då kontot icke är vad det borde...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min fru bjöd på lurevin igår. Normalt sett så brukar hon köpa dugliga vin, i alla fall strax över hundralappen (om pris nu är en relevant indikator). Då och då mitt i alla dekadens med dyra och fina viner så gillar hon att överraska med riktiga slamkrypare för att kolla om jag är med. Vanligtvis går det ganska lätt att avslöja bluffen, men jag har helt klart fallit rejält i fällan också...dock inte igår tack och lov!
image.jpg

2012 La Revedere Merlot (2620)

I näsan möts jag av en lukt som drar åt jordgubbar, hallon med blomstjälkiga drag och en hel del stenighet (även skräpvin kan ha inslag av mineral :eek: ). Om jag bara hade haft aromen att gå på så hade jag förmodligen gissat på en Beaujolais. I smaken så var det helt tanninlöst med hyfsad fruktsyra och vattnigt åt utspädd saft.

Men framförallt - det smakade socker och dåligt beredd blandsaft! (23 g/l restsocker) :baksmälla:

Jag är i alla fall glad att jag sa till frugan: "...detta vin kan inte ha kostat mer än 50 spänn...?"
 
Toppen