Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Etiketten har en ande av 70-talsvin över sig. De var väl skitgoda? Hur uppstod annars rödvinsvänstern?
Men ärligt. Varför tas det in så mycket som smakar illa? Är det BARA priset som avgör? Då har jag en klockren affärsidé
som kan göra oss rika nog att köpa vilket vin vi vill..;)
 
59
Min fru bjöd på lurevin igår. Normalt sett så brukar hon köpa dugliga vin, i alla fall strax över hundralappen (om pris nu är en relevant indikator). Då och då mitt i alla dekadens med dyra och fina viner så gillar hon att överraska med riktiga slamkrypare för att kolla om jag är med. Vanligtvis går det ganska lätt att avslöja bluffen, men jag har helt klart fallit rejält i fällan också...dock inte igår tack och lov!
Visa bifogad bild 1014
2012 La Revedere Merlot (2620)

I näsan möts jag av en lukt som drar åt jordgubbar, hallon med blomstjälkiga drag och en hel del stenighet (även skräpvin kan ha inslag av mineral :eek: ). Om jag bara hade haft aromen att gå på så hade jag förmodligen gissat på en Beaujolais. I smaken så var det helt tanninlöst med hyfsad fruktsyra och vattnigt åt utspädd saft.

Men framförallt - det smakade socker och dåligt beredd blandsaft! (23 g/l restsocker) :baksmälla:

Jag är i alla fall glad att jag sa till frugan: "...detta vin kan inte ha kostat mer än 50 spänn...?"
59 kronor. Från Rumänien. Importerat av Altia. Alla SB butiker har det på lager (tom 102 st i en butik). Ett typiskt exempel av det som köps i mängder av bas Svensson idag för bas Svensson brukar söka efter pris eller förpackning (följande marknadsförings järntvätten). Extremt trist tycker jag.
Jag rekommenderar ha en titt på 6452 Aussie (ett av Sveriges bäst säljande varumärken i Tetra Pak), samma leverantör, samma pris (fast för 1000 cl), samma status: mängder på hyllor. Sista rekommendation är att kolla i din omgivning om någon brukar köpa de där produkterna och börja utbilda lite. Det blir ett riktigt ansvar. SB får inte göra det enligt lagen. Jag menar att de får inte visa vad är gott och vad är dåligt vilket du får göra utanför all marknadsföring och miljarder som spenderas för att få Svensson köpa sånt och liknande.
Både 2620 och 6452 uppfyller viktiga krav: skruvkapsyl för 2620 och miljövänlig förpackning för 6452 vilket är så viktigt för vinkvalitén som alla vet.
Det som förvånar mig är att recensioner på båda finns, dåliga men de finns
Ingen vinskribent i ett annat land skulle ha accepterat att skriva om de där utan att tappa trovärdighet för läsarna. Och vi har här hundratals av liknande produkter med recensioner. Härligt eller?
 

Mattias Schyberg

Administratör
59

59 kronor. Från Rumänien. Importerat av Altia. Alla SB butiker har det på lager (tom 102 st i en butik). Ett typiskt exempel av det som köps i mängder av bas Svensson idag för bas Svensson brukar söka efter pris eller förpackning (följande marknadsförings järntvätten). Extremt trist tycker jag.
Jag rekommenderar ha en titt på 6452 Aussie (ett av Sveriges bäst säljande varumärken i Tetra Pak), samma leverantör, samma pris (fast för 1000 cl), samma status: mängder på hyllor. Sista rekommendation är att kolla i din omgivning om någon brukar köpa de där produkterna och börja utbilda lite. Det blir ett riktigt ansvar. SB får inte göra det enligt lagen. Jag menar att de får inte visa vad är gott och vad är dåligt vilket du får göra utanför all marknadsföring och miljarder som spenderas för att få Svensson köpa sånt och liknande.
Både 2620 och 6452 uppfyller viktiga krav: skruvkapsyl för 2620 och miljövänlig förpackning för 6452 vilket är så viktigt för vinkvalitén som alla vet.
Det som förvånar mig är att recensioner på båda finns, dåliga men de finns
Ingen vinskribent i ett annat land skulle ha accepterat att skriva om de där utan att tappa trovärdighet för läsarna. Och vi har här hundratals av liknande produkter med recensioner. Härligt eller?
Etiketten har en ande av 70-talsvin över sig. De var väl skitgoda? Hur uppstod annars rödvinsvänstern?
Men ärligt. Varför tas det in så mycket som smakar illa? Är det BARA priset som avgör? Då har jag en klockren affärsidé
som kan göra oss rika nog att köpa vilket vin vi vill..;)

Låt oss avsluta denna diskussion med följande bild som symboliserar allt jag har att säga kring ämnet...:cool:
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har i veckan provat två vin från Korsika, ett vitt och ett rött. Det ena köpt via Systembolaget, det andra via privatimport. Producenten i fråga är Abbatucci och vinserien heter Faustine. Druva i det vita är 100% Vermentino och i det röda är det den, för mig, helt okända Sciacarello (Mammolo i Toscana). Båda kostade 200 kr.

Först ut det vita...
image.jpg

2012 Faustine Blanc 'Domaine Comte Abbatucci' (95088)

Mycket fin och frisk frukt med dragning åt grön tropisk frukt (guava, melon), lime och päron. Viss dragning åt lite steniga mineraler och bergamott efter lite tid i glaset, vilket ger lite komplexitet. I munnen känns det spritsigt och friskt med fin syra och lite Ramlösa-sälta i svansen. Riesling-känsla, men renare och mer kristallklar i uttrycket och med aningen lägre syra.

Jag är ingen vitvinsfantast, men detta påminner om Pieropan Soave från Italien i stilen. Ett vin jag inte direkt gillar särskilt mycket, vilket även är fallet med detta (brukar även dissa bra vit Bourgogne). Jag vet dock att många andra på forumet skulle uppskatta det mer än jag. Objektivt så är det ett bra vin helt klart, men i en stil jag inte riktigt uppskattar.

Nu blir det lite rött...
image.jpg

2010 Faustine Rouge

Vinet öppnar upp direkt med komplexa aromer av syrligt rått kött, cigarrtobak, rårörda lingon, lagerblad, vägdamm, vinterdag (som det luktar ute en kall vinterdag) och en svag ton av magsyra som vädrades bort efter ett tag. I takt med att vinet fått luft så övergår frukten mer åt körsbärshållet med lite örter och blommor som sällskap, kanske lite åt pors.

I munnen är det slankt som tusan, på gränsen till tunt, men intensiteten finns där och räddar upp och så även ganska rejäla syror och fina, aningen stjälkiga tanniner.

Jag var först lite besviken på detta, men inser att det växer på mig. Den fina och komplexa näsan gör vinet oerhört intressant, men det kan nog vara lite av en vattendelare. I slankaste laget för mig, men de som uppskattar Bourgogne borde absolut spana in detta vin med sin stora personlighet.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
2010 Little Beauty Sauvignon Blanc, en trevlig historia från Marlborough. Svårt att missa att det är en SB, men uttrycket är inte lika överdrivet som den marlboroughska arketypen, och förutom "kattpiss på krusbärsbuske" hittar vi rabarber och kryddpeppar. Mycket bra syra, en viss mineralitet och en fet oljighet finns där som snygg pendang till det krispiga. Eftersmaken sitter kvar i timmar.

Sedan följde vi upp med 2010 Bovin Vranac Late Harvest, från Makedonien. Saknar referensramar för sött rött förutom några enstaka recioto, men det här var inte dumt (men de recioto jag druckit har väl kanske varit bättre). Körsbär och vinbär, lite choklad, bra syra och hyggliga tanniner; sötma nånstans i krokarna av Spätlese, kanske.
 

Larseman

Medlem
Jag och frugan var på provning med Elke Jung och Anders Röttorp på Vinbanken. Fick äran att hälsa på @Vino fino också :)
12 viner som på olika sätt är aktuella just nu och som Elke och/eller Anders gillar lite extra. Tufft att riktigt ta till sig så många olika viner, till slut vet man inte vad det smakar och vad man tycker :baksmälla: Det som en del vinskribenter gör vid sortimentsprovningarna är trots allt värt viss respekt.
Mycket korta noteringar följer här:
2012 Marcel Deiss Alsace (87p)
Aromatisk med drag av lime, gräs och dijonsenap. Kunde nästan misstas för en Sauvignon Blanc.
I munnen ett fylligt, runt vin med smak av honung och citrus. Mycket bra längd.
2013 Penfolds Riesling Bin 51 (82p)
Typisk Rieslingdoft av petroleum och honung.
Lätt spritsig med vassa syror och en lite störande beska. Obalanserat, men också mycket ungt. Doften lovar mer än smaken kan hålla, kan kanske bli något på 5-10 års sikt.
2009 Domaine des Baumard Savennières Clos de Saint Yves (84p)
Doft av halm och rostat bröd.
Medelfyllig, hög syra, bra längd men ett lite tråkigt torrt slut.
2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Haut-Lieu (84p)
Misstankar om korkdefekt, men inte helt uppenbart eftersom vintypen (halvtorr Chenin Blanc) är outforskad mark för mig.
Gyllengul färg. Söt doft som ledde tankarna till dijonsenap och räkskal (?) men också våt halm.
Halvtorr med smak av ospädd apelsinsaft och andra citrusfrukter. Bra längd.
2005 Château Fourcas Hosten (87p)
Nyss testad som ni vet. Tyckte nog lite bättre om den nu än för en vecka sedan, så även frugan.
Brunröd färg, dragning åt tegel.
Doft som domineras av stall, tobak, läder och en del mörk frukt. Lite rosor och viol tillsammans med salvia och lakrits.
Smaken stram med torra tanniner med lite mörk frukt i bakgrunden.
2007 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino (89p)
Ljust röd. Kryddig doft med körsbär och andra röda bär.
Stram, syrlig smak av röda bär och med bra längd.
2008 Meerlust Rubicon (88p)
Ganska sötvarm doft av svarta vinbär med en hel del stall, tydliga drag av grön paprika. Lite örter och en liten rökighet.
Sötfruktig, stram och torr smak med bra balans.
2011 Tenuta dell'Ornellaia Le Volte Toscana IGT (88p)
Stor härlig parfymerad doft av rosor, viol, röda bär och örtkryddor.
Medelstram, syrlig, fruktig smak med bra längd.
2012 Tenuta Guado al Tasso (Antinori) Bolgheri Il Bruciato (89p)
Mörkt blålila, nästan svart.
Komplex och djup doft av jord, undervegetation och mörk frukt.
Stram med ganska torra tanniner och bra längd.
2012 Equis Crozes-Hermitage Domaine des Lises (90p)
Positiv överraskning! Ska absolut köpas.
Stor, mullig, kryddig och lite söt doft med mörka bär och lakrits.
Varm, medelstram smak med bra syror och mycket bär i utmärkt balans.
2011 Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau (92p)
Nästa överraskning, och en rejäl sådan. Verkligen inte min bild av en Ch9dP, blint hade jag gissat cote-rotie.
Ljusröd färg. Rödfruktig doft av smultron och russin och lite toner av aceton. Fina mjuka tanniner, syrliga bär och en oändlig eftersmak.
1999 Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau (89p)
Från Röttorps egen källare.
Rödbrun med vissa drag av sherry, så även i doften. Torkad frukt och multna löv.
I munnen mjukt, stramt och syrligt. Gott men inte lika spänstigt som 2011:an.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag och frugan var på provning med Elke Jung och Anders Röttorp på Vinbanken. Fick äran att hälsa på @Vino fino också :)
12 viner som på olika sätt är aktuella just nu och som Elke och/eller Anders gillar lite extra. Tufft att riktigt ta till sig så många olika viner, till slut vet man inte vad det smakar och vad man tycker :baksmälla: Det som en del vinskribenter gör vid sortimentsprovningarna är trots allt värt viss respekt.
Mycket korta noteringar följer här:
2012 Marcel Deiss Alsace (87p)
Aromatisk med drag av lime, gräs och dijonsenap. Kunde nästan misstas för en Sauvignon Blanc.
I munnen ett fylligt, runt vin med smak av honung och citrus. Mycket bra längd.
2013 Penfolds Riesling Bin 51 (82p)
Typisk Rieslingdoft av petroleum och honung.
Lätt spritsig med vassa syror och en lite störande beska. Obalanserat, men också mycket ungt. Doften lovar mer än smaken kan hålla, kan kanske bli något på 5-10 års sikt.
2009 Domaine des Baumard Savennières Clos de Saint Yves (84p)
Doft av halm och rostat bröd.
Medelfyllig, hög syra, bra längd men ett lite tråkigt torrt slut.
2008 Domaine Huet Vouvray Demi-Sec Le Haut-Lieu (84p)
Misstankar om korkdefekt, men inte helt uppenbart eftersom vintypen (halvtorr Chenin Blanc) är outforskad mark för mig.
Gyllengul färg. Söt doft som ledde tankarna till dijonsenap och räkskal (?) men också våt halm.
Halvtorr med smak av ospädd apelsinsaft och andra citrusfrukter. Bra längd.
2005 Château Fourcas Hosten (87p)
Nyss testad som ni vet. Tyckte nog lite bättre om den nu än för en vecka sedan, så även frugan.
Brunröd färg, dragning åt tegel.
Doft som domineras av stall, tobak, läder och en del mörk frukt. Lite rosor och viol tillsammans med salvia och lakrits.
Smaken stram med torra tanniner med lite mörk frukt i bakgrunden.
2007 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino (89p)
Ljust röd. Kryddig doft med körsbär och andra röda bär.
Stram, syrlig smak av röda bär och med bra längd.
2008 Meerlust Rubicon (88p)
Ganska sötvarm doft av svarta vinbär med en hel del stall, tydliga drag av grön paprika. Lite örter och en liten rökighet.
Sötfruktig, stram och torr smak med bra balans.
2011 Tenuta dell'Ornellaia Le Volte Toscana IGT (88p)
Stor härlig parfymerad doft av rosor, viol, röda bär och örtkryddor.
Medelstram, syrlig, fruktig smak med bra längd.
2012 Tenuta Guado al Tasso (Antinori) Bolgheri Il Bruciato (89p)
Mörkt blålila, nästan svart.
Komplex och djup doft av jord, undervegetation och mörk frukt.
Stram med ganska torra tanniner och bra längd.
2012 Equis Crozes-Hermitage Domaine des Lises (90p)
Positiv överraskning! Ska absolut köpas.
Stor, mullig, kryddig och lite söt doft med mörka bär och lakrits.
Varm, medelstram smak med bra syror och mycket bär i utmärkt balans.
2011 Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau (92p)
Nästa överraskning, och en rejäl sådan. Verkligen inte min bild av en Ch9dP, blint hade jag gissat cote-rotie.
Ljusröd färg. Rödfruktig doft av smultron och russin och lite toner av aceton. Fina mjuka tanniner, syrliga bär och en oändlig eftersmak.
1999 Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau (89p)
Från Röttorps egen källare.
Rödbrun med vissa drag av sherry, så även i doften. Torkad frukt och multna löv.
I munnen mjukt, stramt och syrligt. Gott men inte lika spänstigt som 2011:an.
Imponerad att du fick med såpass mycket detaljer och dessutom poäng, vilket jag tycker är ruggigt svårt. Skalan 1-5 är lättare. ;)
 

Larseman

Medlem
Imponerad att du fick med såpass mycket detaljer och dessutom poäng, vilket jag tycker är ruggigt svårt. Skalan 1-5 är lättare. ;)
Poången är nog inte så lite gissning, men jag brukar försöka ställa vinerna i någon sorts tycka-om-ordning och även koppla det till tidigare tyckanden. Att sen nästan allt hamnar mellan 85 och 90 beror väl mest på intryck och anpassning från andra tyckare.
 

Vino fino

Medlem
Jag och frugan var på provning med Elke Jung och Anders Röttorp på Vinbanken.
Mycket trevlig tillställning. Roligt att träffa @Larseman . Harmonisk och lagom rund under fötterna lämnade jag Grevgatan för en stilla promenad hem i eftermiddagssolen…
Mina noter (vinerna serverades blint):

Deiss "Alsace" 2011
Tropisk fruit, äpple, mineral, RS. Riesling. Hyfsad längd. 88

Penfolds Bin 51 2013
Mer gröna äpplen, hård syra. Riesling igen. Bra ryggrad men ganska ocharmig just nu. Behöver sova en bra stund. 88+

Clos de St Yves, Savennieres, Baumard 2009
Havsdofter, mineral, skaldjursfond. Salt, tydlig ek. Savennieres? (Rätt!). 87

Huet le Haut-Lieu 2008
Tung, generös boquet. Botrytis? Honung, muskot, ek. Halvtorr. Lång. Kvalitet. 90+

Fourcas-Hosten 2005
Omedelbar Bdx. Ceder, het jord, Cab-aromer. Lite kort. Behöver mer tid. 87

Col d'Orcia 2007
Sangiovese, gammal ek, sur mjölk. Bittermandel. Bra längd. 87

Meerlust Rubicon 2008
Jord, rökig, stjälkig, grön. Cab. För ung. Behöver mer tid. Kvaliteten finns där. 87+

Le Volte 2011
Dyr rostad ek, extrakt, kryddor, mint, svartkrut. Tung, solid, monolitisk. Kort slut---behöver källaren. 89+

Il Bruciato 2012
Malbec-lik, gröna löv, röd frukt i cognac, kirsch, bittermandel. Mindre bett och koncentration än föregående. 87

de Lises Crozes-Hermitage 2011
Uppenbar Syrah: slaktarbod, nymald peppar, viol, hallon och gummi. 87+

Vieux Telegraphe La Crau 2011
Ceder, dyr ek, solmogen frukt, örter. Ganska mycket tanniner men mkt mkt bra. 92+

Vieux Telegraphe La Crau 1999
Tydlig ek, torkad frukt, Rioja-lik, generös och mogen. Lite väl mogen? 90
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det som en del vinskribenter gör vid sortimentsprovningarna är trots allt värt viss respekt.
Som jag uttryckt många ggr tidigare: eftersom de swänske vinskribenterna (alla?) provar först efter att ha läst etiketterna, så är den typen av provnande inte alls värt någon respekt. Tvärtom. Tom jag skulle kunna skriva "proffsanteckningar" bara jag fick facit i handen. Behöver faktiskt inte ens prova vinet, det räcker med att titta på etiketten o_O
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och grattis på 22-årsdagen (i förskott)! :cigarr:
Förresten, du har inte luskat mer kring supersvensken som gjort Escombro, dvs om det går att få tag på åtminstone andra årgångar?
Tack tack :D
Han som gjort Escombro har tydligen gjort ett nytt vin, med den hårresande produktionsvolymen av ~400 flaskor. Har en löpare på väg att hälsa på honom, men som befinner sig på Sardinien just nu och äter ost med fluglarver i. Jag hoppas få god anledning att återkomma i ärendet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack tack :D
Han som gjort Escombro har tydligen gjort ett nytt vin, med den hårresande produktionsvolymen av ~400 flaskor. Har en löpare på väg att hälsa på honom, men som befinner sig på Sardinien just nu och äter ost med fluglarver i. Jag hoppas få god anledning att återkomma i ärendet.
Jag väntar med stort intresse. :)
 

mnor

Medlem
Igår blev det 2004 Diebolt-Vallois Champagne Blanc de Blancs Fleur de Passion
Bra syra, smak av syrliga äpplen och honung som sedan övergår till citrus i eftersmaken. Med värme i glaset så tar söta gula äpplen, tropiska frukter och honung över smaken.
Det är helt klart gott nu, men jag tror att det kan bli väldigt mycket bättre, så jag tänker att hålla på resterande flaskor som jag har kvar.
 

Livermore

Medlem
Drack igår Glaetzer Wallace 2012. Fruktig med påtaglig eldighet. Dock tycker jag den var ganska balanserad. Ett bra vin till sommaren skulle jag tro :) men fungerade även bra en helt vanlig lördag. Tack till @Matlen för att ha rekommenderat det, om än indirekt bara.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack igår Glaetzer Wallace 2012. Fruktig med påtaglig eldighet. Dock tycker jag den var ganska balanserad. Ett bra vin till sommaren skulle jag tro :) men fungerade även bra en helt vanlig lördag. Tack till @Matlen för att ha rekommenderat det, om än indirekt bara.
Kul att den landade rätt i din mun. Eld och frukt finns det en del av, men som du säger, även viss balans, och enligt mig, finess. Kostar ju inget heller, nästan gratis. :eek:
 
Toppen