Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Tråkigt att höra.

Aldi eller Netto har säkert öppet dock! :D
Sant, köpte en konstig Barbaresco i värsta champagneflaskan bara för att köpa något, inte netto men Irma:
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Detta vin tog mig lite med storm. Generös frukt med både mörka och röda bär. Fin komplexitet med kryddor, krut och köttiga stråk samt skog, kåda och eneträ, speciellt i den hyfsat långa eftersmaken. Perfekt balans med fyllig kropp. Så jädra gott och för mig en helt ny bekantskap. Jag vill ha mer!!! :neej:
Att Carignane av bra frukt och i skickliga händer är sublimt! Och kraftfullt... Råkar faktiskt vara som så att just denna La Ciaude råkar finnas på favoritbutiken World of Wines i Kamiooka (Yokohama). Jag åker nog förbi där på söndag och köper några för att ha till bra firande av Folkonykterhetsdagar.

Att de har tvärstängt i Danmark suger naturligtvis...

Är det läge att retas lite nu? Eller skall jag besinna mig? Kanske en gullig kattbild kan muntra upp dig:
image.jpg
 

chambertin

Medlem
2011 "La Ciaude" Anne Gros & J. P Tollot, Minervois
Detta vin tog mig lite med storm. Generös frukt med både mörka och röda bär. Fin komplexitet med kryddor, krut och köttiga stråk samt skog, kåda och eneträ, speciellt i den hyfsat långa eftersmaken. Perfekt balans med fyllig kropp. Så jädra gott och för mig en helt ny bekantskap. Jag vill ha mer!!! :neej:
Låter spännande. Har gått och varit lite nyfiken på de vinerna själv.

Finns att köpa här liksom flera av Anne Gros övriga viner från L-R. : http://www.vinesse.be/english/wines...p.-tollot/region/languedoc--to-rousillon.html
Jag är gärna med och delar på en låda blandat. Vad säger du ?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2013 Domaine Sainte Lucie Côtes de Provence MiP Made in Provence Premium
Riktig trevlig rosé som styrker min idé om att jag i princip enbart tycker om rosé från Provence. Jämfört med BonBon som dracks föregående helg så hade det här vinet betydligt mer syra och mindre fyllig munkänsla. Toner av persika, litchi, vanilj och aningens bärgodis. Överlag riktigt trevlig, men inte lika bra som BonBon för mig.

2010 Château La Reyne Cahors Le Prestige

Trevlig och stram malbec som kändes väldigt sluten till en början, men öppnade upp sig efter en tid i glaset. Doften utlovade mycket mer än smaken tyvärr, även om alltifrån körsbärskärnor till plommon och lite lakritsrot mer örter fanns där. Trevligt vin som gick bra till tjälknöl på älg och sötpotatis med kantarellsås. Gott och lagom komplicerat, även om jag nästa gång gärna plockar något snäppet vassare att dricka!

 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack en del riktigt kul på Le Sommelier igår. Det blev en trerätters matupplevelse också, men som förförrätt så delade jag och frugan lite vinupplevelser och nördsnack ihop med @Arvid som gentilt kom och höll oss sällskap en stund.

2012 Zind-Humbrecht Chardonnay Clos Windsbuhl
image.jpg


Lite bordsvin från Alsace sitter ju inte fel. Kul vin med knivskarp syra och koncentration. Citrus, äpple, aningen sten och en liten ton av Pina Colada (ananas och kokos). Jag gillar skarpt, det var både udda och gott. Fick det blint och famlade helt i mörker. Lite Chablis, lite Riesling samt lite kokos som fick tankarna till amerikanska fat och möjligen USA.

1976 Léon Violland Pommard
image.jpg


En riktigt gammal Bourgogne och god som tusan utan några direkta tecken på ålderskrämpor. Snälla och silkeslena tanniner med bitande syra. Massor av tjära, kräftspad och körsbär i näsan. Kändes nästan mer som mogen Nebbiolo än PN. Eftersmaken var lång med aningen havssalt.

Utöver dessa förviner så fick vi smutta på en del annat kul (Fino En Rama, Romaneé Conti -05) innan det var dags att säga adjö till @Arvid och sätta oss till bords. Återkommer senare med fler rapporter...
 
Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Drack en del riktigt kul på Le Sommelier igår. Det blev en trerätters matupplevelse också, men som förförrätt så delade jag och frugan lite vinupplevelser och nördsnack ihop med @Arvid som gentilt kom och höll oss sällskap en stund.

2012 Zind-Humbrecht Chardonnay Clos Windsbuhl
Visa bifogad bild 1290


Lite bordsvin från Alsace sitter ju inte fel. Kul vin med knivskarp syra och koncentration. Citrus, äpple, aningen sten och en liten ton av Pina Colada (ananas och kokos). Jag gillar skarpt, det var både udda och gott. Fick det blint och famlade helt i mörker. Lite Chablis, lite Riesling samt lite kokos som fick tankarna till amerikanska fat och möjligen USA.

1976 Léon Violland Pommard
Visa bifogad bild 1291

En riktigt gammal Bourgogne och god som tusan utan några direkta tecken på ålderskrämpor. Snälla och silkeslena tanniner med bitande syra. Massor av tjära, kräftspad och körsbär i näsan. Kändes nästan mer som mogen Nebbiolo än PN. Eftersmaken var lång med aningen havssalt.

Utöver dessa förviner så fick vi smutta på en del annat kul (Fino En Rama, Romaneé Conti -05) innan det var dags att säga adjö till @Arvid och sätta oss till bords. Återkommer senare med fler rapporter...

Inte alls avundsjuk! :)
 

ChristianB

DipWSET
Drack en del riktigt kul på Le Sommelier igår. Det blev en trerätters matupplevelse också, men som förförrätt så delade jag och frugan lite vinupplevelser och nördsnack ihop med @Arvid som gentilt kom och höll oss sällskap en stund.

2012 Zind-Humbrecht Chardonnay Clos Windsbuhl
Visa bifogad bild 1290


Lite bordsvin från Alsace sitter ju inte fel. Kul vin med knivskarp syra och koncentration. Citrus, äpple, aningen sten och en liten ton av Pina Colada (ananas och kokos). Jag gillar skarpt, det var både udda och gott. Fick det blint och famlade helt i mörker. Lite Chablis, lite Riesling samt lite kokos som fick tankarna till amerikanska fat och möjligen USA.

1976 Léon Violland Pommard
Visa bifogad bild 1291

En riktigt gammal Bourgogne och god som tusan utan några direkta tecken på ålderskrämpor. Snälla och silkeslena tanniner med bitande syra. Massor av tjära, kräftspad och körsbär i näsan. Kändes nästan mer som mogen Nebbiolo än PN. Eftersmaken var lång med aningen havssalt.

Utöver dessa förviner så fick vi smutta på en del annat kul (Fino En Rama, Romaneé Conti -05) innan det var dags att säga adjö till @Arvid och sätta oss till bords. Återkommer senare med fler rapporter...
Ser ut som en riktigt bra kväll! Har du andra tips på Zind-Humbrecht som man bör spana efter? Jag är ute efter lite schysst Alsace. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är på!
Drack en del riktigt kul på Le Sommelier igår. Det blev en trerätters matupplevelse också, men som förförrätt så delade jag och frugan lite vinupplevelser och nördsnack ihop med @Arvid som gentilt kom och höll oss sällskap en stund.

2012 Zind-Humbrecht Chardonnay Clos Windsbuhl
Visa bifogad bild 1290


Lite bordsvin från Alsace sitter ju inte fel. Kul vin med knivskarp syra och koncentration. Citrus, äpple, aningen sten och en liten ton av Pina Colada (ananas och kokos). Jag gillar skarpt, det var både udda och gott. Fick det blint och famlade helt i mörker. Lite Chablis, lite Riesling samt lite kokos som fick tankarna till amerikanska fat och möjligen USA.

1976 Léon Violland Pommard
Visa bifogad bild 1291

En riktigt gammal Bourgogne och god som tusan utan några direkta tecken på ålderskrämpor. Snälla och silkeslena tanniner med bitande syra. Massor av tjära, kräftspad och körsbär i näsan. Kändes nästan mer som mogen Nebbiolo än PN. Eftersmaken var lång med aningen havssalt.

Utöver dessa förviner så fick vi smutta på en del annat kul (Fino En Rama, Romaneé Conti -05) innan det var dags att säga adjö till @Arvid och sätta oss till bords. Återkommer senare med fler rapporter...
...å ja som trodde det var synd om dig där i låsta o stängda grannlandet Nordkorea...
 

kayaker

Cyklist
Ser ut som en riktigt bra kväll! Har du andra tips på Zind-Humbrecht som man bör spana efter? Jag är ute efter lite schysst Alsace. ;)
Domaine Albert Mann är en favorit och något att spana efter. Riktigt vass producent som även gör riktigt bra PN.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev en riktigt bra trerätters middag på Le Sommelier igår. Inga bilder på maten tyvärr, men det var genomgående gott. Lite fois gras med rabarber till förrätt, till detta en vit Rioja av okänt slag. Huvudrätten var ryggbiff med inlagd chilifrukt och dauphine (friterade potatisbollar) med någon god sås. Till denna rätt tog vi in en flaska CF från Loire (se nedan). Efterrätten var helt underbar med urval av olika chokladrätter. Lite LBV-port att svälja ner godsakerna med. Totalt sett en prisvärd helkväll med god mat och dryck. Klart värt att rekommendera. Huvudattraktionen var dock vårt huvudvin:

2007 Clos Rougeard Saumur-Champigny Les Poyeux (91p)

image.jpg


Ungt, vresigt, rustikt och slankt med aningen mognadston. Grön paprika och lingon/blåbärsris samt läder, ceder och brett spelar huvudrollen i denna parfymerade och rejält komplexa skapelse. Hundkex, fläder och nässlor ligger och lurar i bakgrunden ihop med en fin tegelkänsla som blir som tydligast i eftersmaken. Riviga men runda tanniner med bra syra och längd.

Svingott! En helt fantastisk kul CF med stor personlighet och komplexitet. Kan förmodligen lagras många år till.
 

Larseman

Medlem
Ikväll blev det först lite Reingau-riesling:
2012 Franz Künstler Hochheimer Stielweg Riesling Alte Reben (88p)
Väldigt ung, ingen som helst tendens till petroleum i doften :neej: men annars mycket bra och blir säkert ännu bättre med några år i källaren. Har en flaska till som jag ska försöka glömma...
I doften honung, tropisk frukt och varm kalksten. I munnen lätt spritsig med en aning beska i anslaget, ganska fyllig, hög syra (naturligtvis) och lite toner av tropisk frukt och skumbanan. Helt torr, men upplevs ändå lite söt tack vare frukten.
Sedan totade jag ihop en lasagne på kycklingfärs, spenat och en hemmagjord tomatsås. Till det en PN:
2012 Stoneleigh Pinot Noir Rapaura Series (87p)
Typisk (?) Nya Världen Pinot med multna jordgubbar och julkryddor (kanel och ingefära) i doften. Lite gröna och stjälkiga toner men också lite brandrök. Syrlig och bärig smak, ganska sval med bra längd. En liten bitterhet i slutet, men inget som stör. Helt OK men inte så mycket mer.
 
Toppen