Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Rochelle i Akasaka. Igen. Uttråkad? Nej, det är inte ens möjligt :)
Men, något fetare... Skall strax ut och löpa en runda.

2005 Chateau Clos de Sarpe (F)
It was a plummy, deep noted wine upon decanting. At the restaurant it had developed a veil of "dirty old wine". Not corked, cooked or oxidized, just OLD. Think: biological experiment...
However, behind its fault, is a young, fullbodied wine with snappy acids and high grade tannins. The concentration alone vouches for this wine having a grand and splendid future...
5 btls to go, next one around 2020, still expecting a very young wine, hoping to have a more thorough experience than tonight though.

2011 Mas de Daumas Gassac (94p)
Tonight we had our first 2011 Mas de Daumas Gassac for evaluation purpouses. Impression is: WOW! Insanely youthful but pure berried and elegant with high concentration and already in superb balance.
Interesting enough to look forward to and to enjoy multiple btls over the years, and since this is a wine with outstanding keeping abilities, we need to calculate the number of btls needed... Displays a healthy dose of Brett and sumi ink.
Some say this is their best effort since the earliest days. I haven't had all of them, but this is definitely one for our cellar AND for the longer haul. If you like the pure fruit of the South mixed with fine-tuned Brett than maybe you'd conscider this one as a companion for many years to come.
We will get at least two cases...

Vi nibblade också lite, här några exempel på vad kocken klämde ur sig ikväll:
2014-07-08 18.21.28.jpg

Amusée
2014-07-08 18.27.46.jpg

Hummer i gelé och vackra blommor. Spegel av persikosås.

2014-07-08 18.38.57.jpg

Sparrisgratin med räkor.

2014-07-08 19.05.41.jpg

Wagyu med fois gras. Åts med slutna ögon. Tillbehörstallrik med två såser och svartpeppar.

2014-07-08 19.36.32.jpg

Ost.

2014-07-08 19.37.02.jpg

Dessert: Brillat-Savarin på två sätt. Ostkaka het och glassversion kall. Makalös kompott.
 

Mattias Schyberg

Administratör
La Rochelle i Akasaka. Igen. Uttråkad? Nej, det är inte ens möjligt :)
Men, något fetare... Skall strax ut och löpa en runda.

2005 Chateau Clos de Sarpe (F)
It was a plummy, deep noted wine upon decanting. At the restaurant it had developed a veil of "dirty old wine". Not corked, cooked or oxidized, just OLD. Think: biological experiment...
However, behind its fault, is a young, fullbodied wine with snappy acids and high grade tannins. The concentration alone vouches for this wine having a grand and splendid future...
5 btls to go, next one around 2020, still expecting a very young wine, hoping to have a more thorough experience than tonight though.

2011 Mas de Daumas Gassac (94p)
Tonight we had our first 2011 Mas de Daumas Gassac for evaluation purpouses. Impression is: WOW! Insanely youthful but pure berried and elegant with high concentration and already in superb balance.
Interesting enough to look forward to and to enjoy multiple btls over the years, and since this is a wine with outstanding keeping abilities, we need to calculate the number of btls needed... Displays a healthy dose of Brett and sumi ink.
Some say this is their best effort since the earliest days. I haven't had all of them, but this is definitely one for our cellar AND for the longer haul. If you like the pure fruit of the South mixed with fine-tuned Brett than maybe you'd conscider this one as a companion for many years to come.
We will get at least two cases...

Vi nibblade också lite, här några exempel på vad kocken klämde ur sig ikväll:
Visa bifogad bild 1567
Amusée
Visa bifogad bild 1568
Hummer i gelé och vackra blommor. Spegel av persikosås.

Visa bifogad bild 1569
Sparrisgratin med räkor.

Visa bifogad bild 1570
Wagyu med fois gras. Åts med slutna ögon. Tillbehörstallrik med två såser och svartpeppar.

Visa bifogad bild 1571
Ost.

Visa bifogad bild 1572
Dessert: Brillat-Savarin på två sätt. Ostkaka het och glassversion kall. Makalös kompott.
Avis moi? Nej då! Ser skitgott ut. MdDG -11 drack jag nyligen, men inte gillar jag det lika mycket som du gör, men riktigt bra är det. :)

2011 Mas de Daumas Gassac Rouge (90p)
Blint hade jag hamnat i Loire och CF alla dagar i veckan. Slankt, rejält stramt med sedvanliga drag av ceder, grön paprika, svarta vinbär med tydlig stjälkighet och en hel del lingon/blåbärsris. Jag gillar detta mer än den mogna varianten. Riktigt gott faktiskt, tur att jag har en egen flaska hemma.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Avis moi? Nej då! Ser skitgott ut. MdDG -11 drack jag nyligen, men inte gillar jag det lika mycket som du gör, men riktigt bra är det. :)
Michelinfolket har aldrig ens varit dit...
MDG '11 tycker jag är ett fantastiskt gott vin. Hustrun fnyser och säger "urvattnat och trist som en Bourgogne". Mig påminner det inte om varken Bourgogne eller Loirisk CF, snarare om en Prioratisk Carignena vad gäller uppbyggnad och fruktens penetrerande kvaliteter. Men, det är ju smaksaker. Gott som fan och kommer bara bli bättre med åren.
Behöver, enl säkra källor, 10 år i källaren...

...gav mig fö ut på löpartur efter hemkomst...
 

vininfo.nu

Medlem
Sommar, sol och mogen Ch-du-Pape...

Det blev grillat ute idag, timjan och honungsmarinerad kyckling med grillade majskolvar och bulgur. Tja, kanske inte det bästa att kombinera med en Barbe Rac från 1997, men livet är ju fullt av kompromisser och så även idag. Våran benägenhet beror delvis på styling av lägenhet där våra mer lättfotade viner ligger i ett förråd en bilresa bort. Fick mao leta efter något i vinkylarna istället. Visst är det synd om oss?

image.jpg


Vinet serverades något svalt, skulle gissa på mellan runt 17-18 grader. Hade det i en kylbag för är det något jag inte gillar så är det för varma viner. Det lär ju snabbt bli varmt i glaset ändå...

Vinet då?

image.jpg


Chapoutier Châteauneuf-du-Pape Barbe Rac 1997.

Här doftar det moget som sig bör. Tobak, läder, kaffe, nypon, russin och aningen torkade fikon och lakrits.

Smaken är fyllig och komplex. Än mer torkad frukt och nypon än i aromen. Rejält med munkänsla i form av kryddighet, eldighet och (inte minst) syra. Eftersmaken är sötaktig med russin och läder.

Skiiiitgott!!!

(eller, livet är inte slut vid 47...)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Sommar, sol och mogen Ch-du-Pape...

Det blev grillat ute idag, timjan och honungsmarinerad kyckling med grillade majskolvar och bulgur. Tja, kanske inte det bästa att kombinera med en Barbe Rac från 1997, men livet är ju fullt av kompromisser och så även idag. Våran benägenhet beror delvis på styling av lägenhet där våra mer lättfotade viner ligger i ett förråd en bilresa bort. Fick mao leta efter något i vinkylarna istället. Visst är det synd om oss?

Visa bifogad bild 1580

Vinet serverades något svalt, skulle gissa på mellan runt 17-18 grader. Hade det i en kylbag för är det något jag inte gillar så är det för varma viner. Det lär ju snabbt bli varmt i glaset ändå...

Vinet då?

Visa bifogad bild 1581

Chapoutier Châteauneuf-du-Pape Barbe Rac 1997.

Här doftar det moget som sig bör. Tobak, läder, kaffe, nypon, russin och aningen torkade fikon och lakrits.

Smaken är fyllig och komplex. Än mer torkad frukt och nypon än i aromen. Rejält med munkänsla i form av kryddighet, eldighet och (inte minst) syra. Eftersmaken är sötaktig med russin och läder.

Skiiiitgott!!!

(eller, livet är inte slut vid 47...)
Det låter som en höjdarafton! Både du och vinet ifråga lär saknas imorgon när det blir åka av för några av oss göteborgare. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

Snygg!

2012 Ovum Riesling Memorista Lone Star Vineyard (87p)

Småtrevlig riesling från Oregon med krispig syra och fina inslag av lime, guava, gröna äpplen och lite grapefrukt i svansen. Fint och läskande med bra intensitet och längd.

- Komplext?
- Nej :(
- Gott?
- Ja :)

Ingen besvikelse, men tysk riesling är så prisvärd och god att det är svårt att bli imponerad av detta. Petroleumkaraktär saknas helt. Hade jag druckit det blint så hade jag nog trott att det var en återhållen Sauvignon Blanc av något bättre slag.
 
Toppen