Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Laserapa

Medlem
Hade du sex medan du skrev denna underbara TN?
Jag bara MÅSTE skaffa mig några flaskor av detta mumsevin!
Verkar kunna skapa krusningar på vilken yta som helst...

Haha, det kändes nästan som det stundtals. :D Att det blir lite speciella TN's har att göra med att jag får upp bilder i huvudet, framförallt när jag doftar. Sen orkar jag inte omformulera ex. "vattenskadad citronsaft på sten" som mineral. Känns mer genuint om det blir straight of the paper så att säga. Blir bara det som kommer upp i huvudet, fråga mig inte om min mentala hälsa bara ;)

Du verkar ha haft en rätt schysst kväll du också @StefanAkiko ! Lite avundsjuk är jag allt på Azelian. Barolo är helt fantastiskt! :)
 

Jos

Medlem
La Barroche, Pure -04
Bra tag sedan sist men var då grymt bra. Idag galet knuten, släpper knappt nånting. Off flaska kanske...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min tur med Penfolds St Henri Shiraz 2010
Dekanterade runt 15:00 och började vid ca 17:00

Visa bifogad bild 1627

Ocensurerat & opolerat från mitt block, here we go!
Blåbär, blåbär ur blåbärssylts burk som har stått framme i solen på köksbordet en sen frukost, vaniljglass med för lite vanilj i, med blåbärssylt slagen ovanpå, kaffe, domineras av mörka bär, finns röda nyanser jag vill få till någon hallon & jordgubbs kompott, anar choklad, smält sådan på träbark, efter ett tag anar jag tvål vid djupa sniff, får gåshud, ju längre ner i karaffen jag kommer ju bättre blir det, blir sugen på salta fiskar, vinet bara kommer och kommer från att ha varit lite väl slutet i början, finns helt klart något köttigt här nu, kryddor, mynta, vinbärs saft, lakritsen börjar komma....
Smaken domineras av mörka bär, tydligare lakrits i smaken än i doft, fet, bra syra, hade gärna haft lite liiiiiite mer muskler i tanninerna, ung, har en god framtid. 94/100p

Gillar det här vinet skarpt, dessutom till ett bra pris kontra vinupplevelse :)
Låter som rena godiset med massor av frukt och ohämmad dekadens. Får se hur länge jag kan hålla tassarna borta från min flaska. Det är ju många som köpt detta vin på forumet, med lite tur så får man chansen att testa det på någon BYOB i en snar framtid. ;)

För övrigt, jag diggar ditt sätt att beskriva din vinupplevelse. :)
 

mnor

Medlem
Uhum... Kanske waste-of-money?
Men, det är dina pluringar, och du är fri göra vadduvill med dem.
(Be mig dock aldrig investera i dina hädanfärder!)
Att köpa och sedan dricka NV Champagne är inte det sämsta sättet att påbörja sin hädanfärd (Krug NV och min gode vän NV Pol Roger är aldrig fel) :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men drack nyligen:

1979 Château de Rayne-Vigneau
90 Points
Quite light color and less powerfull nose than I expected. Lots of honey, rubber, candle wax, flowers and a light botrytis touch.
There is also less sweetness than one would expect, feels slightly hollow, and maybe this has gone over and peeked mature-wise. Good concentration and length. Feels very fresh due to the lower sweetness, and works very well with the raspberry tart.

2006 Planeta Chardonnay Sicilia IGT
91 Points
This is a remarkable wine! Second bottle I've opened and both times I've been quite stunned. Big, full nose. Distinct oxidation, but a very fresh kind of oxidation. Ripe apples, tropical fruit, star fruit, fresh pineapple and pears. There's also plenty of buttery notes, popcorn, butterscotch, candle wax, and children's play-doh clay.
Creamy, full bodied, with good acidity and great intensity. Long, long aftertaste and a slight grapefruit/chardonnay bitterness.

2009 Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape
87 Points
Light red fruit on the nose, together with quite a lot of herbs and spices. Very round and smooth on the palate. Medium body and medium acidity. A bit low on the intensity, but with an ok length. Alcohol shines thru slightly. Lacking structure for the long run, but very quaff-able right now!
 
Last edited:

mnor

Medlem
2001 Dosio barolo
En present som vi fick för cirka 8 år sedan, som såg ensam ut:
Doft av röda vinbär, körsbär, stall och en viss doft av alkohol (körsbärslikör)
Smak av körsbär, röda vinbär, örter och toner av lakrits.

Bra balans och syra och vinet blev bättre i kombination med maten (T-Bone steak från den lokala slaktaren). Så omdömet blir ett gott vin, även om det inte är någon stor barolo.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Gårdagen blev sannerligen en dag i Bacchus tecken, allt för att fira början på min semester. Började dagen hemma där jag öppnade upp två nyinköpta vin för att testa.

image.jpg


2011 Domaine Micael Lafarge Bourgogne Passetoutgrains L'Exeption
Slankt och ungdomligt med viss komplexitet. Inslag av blod, järn, röda bär (hallon, körsbär och lingon) och nypon. Aningen ljust läder och rårörd jordgubbssylt tittar fram efter en stund i glaset. I munnen känns det vattnigt och ganska snipigt med hög syra utan tillstymmelse till balanserande frukt eller sötma. Viss tannin i den något korta eftersmaken i form av te som fått dra aningen för länge.

Inget vin för min gom, men det finns uppenbara kvaliteter i denna späda och ungdomliga kropp. Komplexiteten i aromen hamnar strax över medel på pluskontot, medan den låga intensiteten och obalansen hamnar på minuskontot. För mig upplevdes det för mycket som ett plonk denna kväll. (82p)

2009 Fattoi Brunello di Montalchino
Medelfylligt och fatat i semi-modern stil. Inslag av gröna färska kryddor (basilika, salvia?), mörk frukt och gummi direkt vid start som dock avtar relativt snabbt. Mörka körsbär, björnbär ceder, kanel, kryddnejlika och kakao tar över showen. Mycket fatkryddor det vill säga. I munnen är det syran som utmärker sig mest ihop med en relativt lång eftersmak. Tanninstrukturen känns ganska mjuk och väluppfostrad och intensiteten hamnar på medel. (88p)

Ett gott vin, men inget som fick mig att lyfta på ögonbrynen trots ett högt betyg.

Kvällspasset på stan

Efter miniprovningen hemmavid så var det dags för en matbit så vi passade på att besöka @Jimmy Örnewald på Norda Bar och Grill för lite krubb. Käkade lite trevlig torsk och frugan tog in lite hamburgare. Matvin blev en trevlig PN från Alsace av riktigt bra slag. Kanske har @vininfo.nu koll på detta? ;)

image.jpg


2010 Albert Mann Les Saintes Claires Pinot Noir
Jag har fått chansen att dricka ett par PN från Alsace tidigare och brukar tycka att de lite mer ambitiösa är riktigt bra. Ingen skillnad här, detta är RIKTIGT bra skit.

Stalliga och animaliska drag (rått kött) utmärker första sniffen men får snabbt sällskap av torkade körsbär, björnbär, lagerblad och parfymerade fat (sandelträ). Fin komplexitet som växer under kvällen där det tillkommer lite kafferost och tjära. Vinet är medelfylligt och "elegant", men jag förstår om många Bourgogne-fans snarare hade bedömt det som rustikt. Fin balans, hög intensitet samt lite lagom tanninstruktur.

Jag gillar detta som tusan, en PN helt kompatibelt med mina smakpreferenser. Lite kraftigare men utan att tappa finess. Allt annat än charmlös, men ändå komplex och krävande för smaklökarna. (92p)

Lite sött som avslutning...

Vi tog in lite söta desserter och fick till detta en picolo-flaska med kvalitetsriesling från Mosel och Dr Loosen.

image.jpg


2006 Dr. Loosen Riesling Beerenauslese
Uppenbara drag av botrytis (marsipan och saffran) med tropisk frukt som drar åt aprikos och aningen persika. Antydan till petroleum men mest i bakgrunden. Lagom söt med hög syra och intensitet med en rimlig längd och eftersmak.

Ruggigt gott! Påminner mer om en Sauternes än om riesling, speciellt i näsan. Lättheten med den låga alkholen är där man märker störst skillnad. En höjdaravslutning om ni frågar mig. (90p)
 
Trådskapare
A
Grymt efter i anteckningar men det betyder inte att jag inte druckit något. För enkelhetens skulle börjar jag på slutet. Blev en
2012 Georges Descombes Brouilly igår. Skönt friskt, lättdrucket vin som nog kan må bra av något enstaka år i källaren men det kommer hos mig inte överleva sommaren. En flaska försvinner snabbt då vinet inbjuder till konsumtion, speciellt en sommarkväll, med dess bärighet och lätta anslag. Lätt söt doft med mycket körsbär och jordgubbar, lite lakrits och mineraler. Pepprig/örtig doft avslutar det hela. Bra syra som hänger med hela tiden. Upplever 2012orna som mer syrarika i jämförelse med 2011orna, inget som stör, tvärt om, bidrar till vinets karaktär och balanserar upp den bäriga smaken. Kan konstatera att Beaujolais kan leverera bra viner för förhållande låga priser. Baserat på denna enda flaska känns 2012 som en bättre årgång även om koncentrationen kanske är något lägre men det uppvägs av en bättre balans. Gott helt enkelt.

Bsr05A5CQAABpi9.jpg
 

chambertin

Medlem
Grymt efter i anteckningar men det betyder inte att jag inte druckit något. För enkelhetens skulle börjar jag på slutet. Blev en
2012 Georges Descombes Brouilly igår. Skönt friskt, lättdrucket vin som nog kan må bra av något enstaka år i källaren men det kommer hos mig inte överleva sommaren. En flaska försvinner snabbt då vinet inbjuder till konsumtion, speciellt en sommarkväll, med dess bärighet och lätta anslag. Lätt söt doft med mycket körsbär och jordgubbar, lite lakrits och mineraler. Pepprig/örtig doft avslutar det hela. Bra syra som hänger med hela tiden. Upplever 2012orna som mer syrarika i jämförelse med 2011orna, inget som stör, tvärt om, bidrar till vinets karaktär och balanserar upp den bäriga smaken. Kan konstatera att Beaujolais kan leverera bra viner för förhållande låga priser. Baserat på denna enda flaska känns 2012 som en bättre årgång även om koncentrationen kanske är något lägre men det uppvägs av en bättre balans. Gott helt enkelt.

Bsr05A5CQAABpi9.jpg

Måste erkänna att Beaujolais är ett GRAVT eftersatt område för mig men det verkar ju vara användbara viner när man söker lättare röda med frisk syra och lättare frukt.
 
Trådskapare
A
Måste erkänna att Beaujolais är ett GRAVT eftersatt område för mig men det verkar ju vara användbara viner när man söker lättare röda med frisk syra och lättare frukt.

Inte på något sätt enkla viner, iallafall inte Georges Descombes. Drar lite åt Bouzy och Ambonnay Rougehållet men mer koncentration
 

Mattias Schyberg

Administratör
Grymt efter i anteckningar men det betyder inte att jag inte druckit något. För enkelhetens skulle börjar jag på slutet. Blev en
2012 Georges Descombes Brouilly igår. Skönt friskt, lättdrucket vin som nog kan må bra av något enstaka år i källaren men det kommer hos mig inte överleva sommaren. En flaska försvinner snabbt då vinet inbjuder till konsumtion, speciellt en sommarkväll, med dess bärighet och lätta anslag. Lätt söt doft med mycket körsbär och jordgubbar, lite lakrits och mineraler. Pepprig/örtig doft avslutar det hela. Bra syra som hänger med hela tiden. Upplever 2012orna som mer syrarika i jämförelse med 2011orna, inget som stör, tvärt om, bidrar till vinets karaktär och balanserar upp den bäriga smaken. Kan konstatera att Beaujolais kan leverera bra viner för förhållande låga priser. Baserat på denna enda flaska känns 2012 som en bättre årgång även om koncentrationen kanske är något lägre men det uppvägs av en bättre balans. Gott helt enkelt.

Bsr05A5CQAABpi9.jpg
Jag misstänker att du hade gillat...
2011 Domaine Micael Lafarge Bourgogne Passetoutgrains L'Exeption
Slankt och ungdomligt med viss komplexitet. Inslag av blod, järn, röda bär (hallon, körsbär och lingon) och nypon. Aningen ljust läder och rårörd jordgubbssylt tittar fram efter en stund i glaset. I munnen känns det vattnigt och ganska snipigt med hög syra utan tillstymmelse till balanserande frukt eller sötma. Viss tannin i den något korta eftersmaken i form av te som fått dra aningen för länge.

Inget vin för min gom, men det finns uppenbara kvaliteter i denna späda och ungdomliga kropp. Komplexiteten i aromen hamnar strax över medel på pluskontot, medan den låga intensiteten och obalansen hamnar på minuskontot. För mig upplevdes det för mycket som ett plonk denna kväll.(82p)
...snäppet mer än jag? Har du testat det förresten?
 

jocke

Medlem
Jag är inte direkt en champagne rosé kille. Köper lite rosé då och då när jag hittar ngt intressant. Kombon rosé och sushi uppskattar jag väldigt mkt. Igår drack jag en Bernard Hatté rosé. Fantastisk god. Jäklar i havet balanserad. Hallon, jordgubbar, var ända jäkla frukt fanns där :). Kunde ha halsat hela flaskan direkt. Om mina smaklökar är inte ute och seglar så har denna flaska några år på nacken. Vi får se om jag har rätt när Chambertin återkommer med deg datum. Ännu bättre är att jag har 11 flaskor till.
 

Rexel

Medlem
Idag en Bosco Agostino 2011 nebbiolo langhe.
image.jpg


Doft, parfym, blommor, pepparmint
Smak, körsbär, mynta, pepparmint, medium+ tanniner, lite syrligt, behaglig ganska lång eftersmak
En riktigt bra nebbiolo som behöver några år för att öppna upp. Öppnar nästa tidigast 2015-maj.

92p idag, kanske bara idag för den sköna kvällen och stämningen.:D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Okväll: yakiniku på ett riktigt bra hak i Omotesando/Gaienmae (Tokyo). Man kolgrillar direkt på bordet. Tunga, olika fina sorters wagyu, kimchi, grönsaker... Och har fortfarande vitlökssmaken kvar. Mums! Naturligtvis drack vi plonk iom att de inte accepterar BYOB och har två röda plonk att bläddra bland...
image.jpg


image.jpg


Vinet: 2012 Hahn Vinery CS, California. Samma kvalitetsnivå som en icke felaktig druvjuicad BiB. 80p.
 

ChristianB

DipWSET
Sommaren fortsätter på alla håll här ser jag! :) Efter en dag på jobbet är det härligt att se hur mycket schysst vin det finns (och som konsumeras) ute i de röda stugorna med vita knutar! ;)

Själv plockade jag en Chablis GC Les Clos 2010 från Brocard till min västerbottenpaj- och kycklingspett-middag! Inte alls tokig men sist jag drack den här så upplevde jag den som ett strå vassare... Kan ha varit en annan årgång där, troligen tidigare. Hur som helst, en fin kväll och ett gott glas vin att inleda helgen med!
 
Toppen