Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jamen, yomen just-ja!
Vi drack ju så äntligen vin igen i afton!
Två flaskor öppnades, men bara Chiantin tog slut. Borde ha varit tvärtom. Men, ibland är Dionysos inte på gott humör... Kanske ett straff för att jag valde MacD hamburgare (3 st) och hustrun ett litet 6-pack McNuggets? Kanske en bit långt från fine-dining? Men gott som faen :finger:

2010 Domaine Pierre Cros Minervois Vieilles Vignes
Carignan
2014-07-19 - flawed
This one may have been a little cooked from the store.
Noticed it reads: "vigneron-militant" on the back-label!
We really want to visit this awesome wine maker's passionate fields.

The wine, nevertheless, is quite enjoyable, even if under 90 on my scale tonight. Behind the unnaturally stewed plumminess, are fabulous things like: concentration, intensity, length and restraint. Great balance between the Holy Trinity of fruit-acid-tannin.
Wife: F for frown.
One more btl to go. Will try to let it rest for another 3 or so years.

2010 Torre delle Grazie Chianti Classico
Chianti Classico DOCG Sangiovese
2014-07-19 - 81 points
A gift from the hotel staff in Rome a couple of years ago. Quite typically Chianti. Cherries everywhere, thin, watery, non-complex. Has some small age, so awarding it a point over 80.
Wife: frowned.
Will grow over at least five more years.
Final btl of Chianti tomorrow for dinner in Yokohama after a full day in Katsunuma (Japan), visiting several wineries.
Nice match! (As Chianti matches ok w/anything.)
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2012 Weingut Josef Jamek Grüner Veltliner Smaragd Ried Liebenberg
Till en början ganska intetsägande och smaklös, men vi det berodde nog mest på att den kom direkt från kylskåpet och var lite för kall för servering. Första glaset gick utan mat för att känna av hur vinet var, och det fanns många trevliga inslag av äpple, fylligt av päron och melon, och en härlig oljig munkänsla. Det hettade till ganska ordentligt och man kände av de 13.5% ABV som vinet ligger på, och den ganska begränsade syran (medium) förstärkte helt klart detta!

Vi lät vinet vara och sparade det till en helt fel maträtt på pappret, nämligen räkor, men det fungerade bra med de härliga surdegslängderna och schysstare schweiziskt hårdost till! Överlag upplevdes vinet som ett helt annat vid det här tillfället, då det dels var mycket fylligare och längre i smaken, samtidigt som det sattes i perspektiv till lite andra smaker! Jag hade gärna druckit mer när flaskan var slut! =(

Istället för att poängsätta så diskuterade vi vad vi kunde tänka oss att betala för en flaska, och inledningsvis sa de övriga att inte mer än 110-120 kr/flaska, vilket jag nog höll med om. Vid omgång två var vi nog eniga om att 140-150 kr/flaska hade varit ett helt OK pris att lägga för vinet! Det kostade dock 180 kr vilket inte riktigt kändes motiverat..

För övrigt är jag nog för dålig på Grüner Veltliner för att överhuvudtaget uttala mig, men det var kul att testa!
 

Vino fino

Medlem
Halvtimme dekanterad, första glaset strax efter 19, sista glaset i min hand när detta skrivs. Inköpt vid släpp på SB, prickfritt lagrad i min kalla källare, perfekt kork. Ridge Lytton Springs 2002.

Bra färg, katrinplommonjuice, ingen antydan till ålder. Djup, generös bouquet, med söta toner av riktig kirsch direkt från Schwarzwald, Viktoriaplommon, vanilj, och ett stänk av ek. Fylligt, gräddig struktur, med mycket svarta körsbär och vanilj, dadlar och anings glöggkrydda. Bra, friskt slut, fortfarande bra syra, bra längd, möjligtvis en liten överton av alkohol. 91p, drick upp.

När det stod hamburgare på menyn så blev Zinfandel det självklara valet. Jag och världens mest tålmodiga och överseende kvinna provade uttömmande mot två hemlagade varianter, dels vanlig med dressing och grönsaker, dels Portabello, eller som normala människor säger, hamburgare dränkt i grillad svamp i senapssås (högra bilden). Något förvånad konstaterade vi, eller i alla fall jag, att även om bägge tveklöst gifte sig så var kombinationen Portabello strået vassare. Vilket jag kanske borde begripit redan från början--- en inte alltför avancerad slutsats om man inser att umami-översvämningen i Portabello lirar bättre med sekundära och tertiära toner. Ergo: till traditionell burgare, ta en yngre fruktigare Zin, ex. Seghesio.

LS.JPG


burg.jpg
 

Silex

Medlem
Den flaskan du drack var årgång 2009 o just Cédrics viner från varma årgångar är det dels väldigt stor flaskvariation på men det känns oxå som att han alltid har en heldel problem med varma årgångar då de kan bli lite hursomhelst, har druckit en 09 som var helt off, och drack en annan (Les Ursules 09) året innan som var helt magisk.
Igår drack jag två olika 05or som båda gav ett strålande framträdande, medans jag testat La parcelle 05 för ett tag sens innan som var helt off...
Ska du köpa mer Cédric i framtiden rekommenderar jag 2008 o 2006 som hans all-time-high, oavsätt vin.
De går troligtvis inte fåtag på idagsläget men 2010orna som kommer nu lär va bra, har bara testat Inflorescence utav tiorna ...

Tack @johan1279 och @Anders Landström för lite mer info om champagne. Undrade just vad det var för basårgång i den, men 2009 verkar ju stämma bra med upplevelsen. Snarast gör väl det här smakprovet att det blir än mer angeläget att leta upp några av Bouchards bättre viner. Skall hålla utkik efter Parcelle och Ursules.
 

Mattias Schyberg

Administratör
2012 Weingut Josef Jamek Grüner Veltliner Smaragd Ried Liebenberg
Till en början ganska intetsägande och smaklös, men vi det berodde nog mest på att den kom direkt från kylskåpet och var lite för kall för servering. Första glaset gick utan mat för att känna av hur vinet var, och det fanns många trevliga inslag av äpple, fylligt av päron och melon, och en härlig oljig munkänsla. Det hettade till ganska ordentligt och man kände av de 13.5% ABV som vinet ligger på, och den ganska begränsade syran (medium) förstärkte helt klart detta!

Vi lät vinet vara och sparade det till en helt fel maträtt på pappret, nämligen räkor, men det fungerade bra med de härliga surdegslängderna och schysstare schweiziskt hårdost till! Överlag upplevdes vinet som ett helt annat vid det här tillfället, då det dels var mycket fylligare och längre i smaken, samtidigt som det sattes i perspektiv till lite andra smaker! Jag hade gärna druckit mer när flaskan var slut! =(

Istället för att poängsätta så diskuterade vi vad vi kunde tänka oss att betala för en flaska, och inledningsvis sa de övriga att inte mer än 110-120 kr/flaska, vilket jag nog höll med om. Vid omgång två var vi nog eniga om att 140-150 kr/flaska hade varit ett helt OK pris att lägga för vinet! Det kostade dock 180 kr vilket inte riktigt kändes motiverat..

För övrigt är jag nog för dålig på Grüner Veltliner för att överhuvudtaget uttala mig, men det var kul att testa!
Gillar metoden att diskutera vad man är beredd att betala för ett vin. Det säger mycket om den upplevda kvaliteten. Jag och frugan har det som ett stående inslag när vi blindar vin för varann.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Tack @johan1279 och @Anders Landström för lite mer info om champagne. Undrade just vad det var för basårgång i den, men 2009 verkar ju stämma bra med upplevelsen. Snarast gör väl det här smakprovet att det blir än mer angeläget att leta upp några av Bouchards bättre viner. Skall hålla utkik efter Parcelle och Ursules.
Just for your info, Cédrics samtliga viner är
Alla 100% årgångsviner, så något 'basvin' gör aldrig ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack @johan1279 och @Anders Landström för lite mer info om champagne. Undrade just vad det var för basårgång i den, men 2009 verkar ju stämma bra med upplevelsen. Snarast gör väl det här smakprovet att det blir än mer angeläget att leta upp några av Bouchards bättre viner. Skall hålla utkik efter Parcelle och Ursules.
Brukar det inte stå något i stil med "V09" på etiketten bredvid degorgeringsinformationen? Det talar om årgången.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Halvtimme dekanterad, första glaset strax efter 19, sista glaset i min hand när detta skrivs. Inköpt vid släpp på SB, prickfritt lagrad i min kalla källare, perfekt kork. Ridge Lytton Springs 2002.

Bra färg, katrinplommonjuice, ingen antydan till ålder. Djup, generös bouquet, med söta toner av riktig kirsch direkt från Schwarzwald, Viktoriaplommon, vanilj, och ett stänk av ek. Fylligt, gräddig struktur, med mycket svarta körsbär och vanilj, dadlar och anings glöggkrydda. Bra, friskt slut, fortfarande bra syra, bra längd, möjligtvis en liten överton av alkohol. 91p, drick upp.

När det stod hamburgare på menyn så blev Zinfandel det självklara valet. Jag och världens mest tålmodiga och överseende kvinna provade uttömmande mot två hemlagade varianter, dels vanlig med dressing och grönsaker, dels Portabello, eller som normala människor säger, hamburgare dränkt i grillad svamp i senapssås (högra bilden). Något förvånad konstaterade vi, eller i alla fall jag, att även om bägge tveklöst gifte sig så var kombinationen Portabello strået vassare. Vilket jag kanske borde begripit redan från början--- en inte alltför avancerad slutsats om man inser att umami-översvämningen i Portabello lirar bättre med sekundära och tertiära toner. Ergo: till traditionell burgare, ta en yngre fruktigare Zin, ex. Seghesio.

Visa bifogad bild 1672

Visa bifogad bild 1673
Ligger i sängen och dreglar över era excesser... Så multimumsigt! Kanske vinet hade en sån där kork som redan vid buteljeringen var sub-par?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Till skillnad mot för vad @Thylith upplevde med att han (underligt nog) ville ha mer av ett gott vin, så avslutade vi i afton våra ansträngningar och vedermödor i Chianti. Det är numer ett struket distrikt. Även om de gör många goda viner där, så finns det andra områden som till samma eller lägre priser trollar fram viner som vi föredrar. Dessutom att vi föredrar dem varje dag! Hvaergang!

Har idag också varit till Katsunuma för första och definitivt INTE sista gången. Har testat ett rejält gäng japanska viner och de första tre högoktaniga icke-söta vinerna som är 100% japanska. Orkar inte sammanställa allt ikväll, gör det imorgon.

Försenad middag tre timmar (pga olycka på motorvägen) på La Verdura, italiensk restaurant i grannhuset. Vi åt spansk potatispaj, Kushiina pizza, bagna cauda med grönsaker, pepperoncino och vitlök med lite spaghetti samt en spansk fläskrätt med äggplanta och potatis. Gott och mättande som bara den! Dessa kalorier var vi värda! Önskade dock livet ur den som uppfann Chianti, ännu en gång. Tignanello är definitivt något på spåren :confused:

2008 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo
Chianti Classico DOCG Sangiovese Blend
2014-07-20 - 90 points
Tight Chianti with very little cherries. More like a soldier in 'attention' pose.
Fruit is ... wanting with no complexities. Still young, M+ tannin, M++ acids and M body. Great with anything tomato based. Didn't go with garlic?!?
Should rest some ~10 yrs more. This btl marks the END of our Chianti spree. *sigh of relief*
At new styled Le Verdura (Yokohama).
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Igår öppnades min sista flarra Campillo rioja reserva selecta 2005.
Ingen dekantering och vid öppnandet stor doft av vanilj, ek. Blev lite besviken då jag mindes sist jag provade att dessa toner fanns lite mer i bakgrunden. Efter ca en timma ändrades vinet helt och var mer som jag mindes det. Vinet öppnade upp och mjuka tanniner trädde fram, en härlig syra, lite vanilj och mynta med lång eftersmak.
Helt klart ett vin som bör ligga några år till, kommer att köpa fler om jag får tag på detta vin med årgång 2005.
 
Trådskapare
A
Charles Heidsieck är ett vin som tyvärr inte slagit igenom i Sverige, mycket pga för höga priser. Det är dock en av de bättre producenterna och deras standardcuvée som köptes för ca €30 i Epernay är mycket trevlig (mot 459 SEK i Sverige) En mogen champagne mycket pga dess höga andel reservin. Degorgerat 2012 och lagd i källaren 2008. Som ofta med Charles Heidsieck, brödig doft med mogna äpplen, sötma i form av honung och en nötig ton. Bra, krämig mousse och fin syra balanserar upp den mogna smaken av frukt. Kan drickas nu men ska bli intressant att se hur den blir med ett par års lagring

BtANOVOCIAEOVGF.jpg
 
Trådskapare
A
...och på grund av att den stolliga importören bara tar in ETT av vinerna. Kalle, om du läser det här: BYT IMPORTÖR!
Ven skulle inte vilja ha Piper Heidsieck utbytt från standardsortimentet. Där skulle CH kunna ligga i pris och få min röst varje dag. Får väl ta ett besök till Charles H. Finns ju andra producenter som har bytt importör.
 

mmh

Medlem
Charles Heidsieck är ett vin som tyvärr inte slagit igenom i Sverige, mycket pga för höga priser. Det är dock en av de bättre producenterna och deras standardcuvée som köptes för ca €30 i Epernay är mycket trevlig (mot 459 SEK i Sverige) En mogen champagne mycket pga dess höga andel reservin. Degorgerat 2012 och lagd i källaren 2008. Som ofta med Charles Heidsieck, brödig doft med mogna äpplen, sötma i form av honung och en nötig ton. Bra, krämig mousse och fin syra balanserar upp den mogna smaken av frukt. Kan drickas nu men ska bli intressant att se hur den blir med ett par års lagring

Jag tycker dessa blir riktigt bra med några års lagring. Kom i fjol över en låda degorgerad 2008. 10 flaskor har konsomerats i rasande takt och två återstår. Väldigt mogen, blir knappast bättre med ytterligare lagring. Massor av rostat bröd och mörk sirap. Aningen hög dosage i mitt tycke, men väldigt gott trots det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Igår var vi till Katsunuma och jag fick mig till livs mina första STORA vinupplevelser då det kommer till klassiskt rött och klassiskt vitt.

Wine day in Katsunuma
Japan
Tasted den 20 juli 2014 by StefanAkiko

INTRODUCTION
A full day of wine exploration in Katsunuma, arguably the center of Japanese wine production. After getting off the bus in semi-rural Katsunuma, we were kindly taken by car to WAIN NO OKA. The man is a grower of peach and, when we returned in the late afternoon to buy some of his peaches and say thankyou for his kindness in taking us to WAIN NO OKA in his car, he told us about his own wine making. Unfortunately all sold out to his "fans". We hope to be able to score some of his Koshu next year!

FLIGHT 1 - WAIN NO OKA (5 NOTES)
ワインの丘.jpg

*Bild från där man provar vita viner.
In the cellars of WAIN NO OKA you pay a small fee, get a tastevin and can taste as many of the wines on display as you wish. We were generally disappointed with the poor quality of the reds. We focused Merlot this time, next time we will probably focus Muscat Bailey A instead.

The white ones were on the other hand, rich, well made and in the 'very good' bracket. We focused wines made from the Koshu grape. We will fo for Koshu also next time.

Because of the complicated matter of walking around without tasting tables, most wines were not written about. Moste reds were too acidic and thin or tasted like slightly sweet grape juice. For the whites, I tasted around in order to get a firm idea of the Koshu grape. Because of Life's time restraint, I don't add the following wines on CT:

2013 Jyunihara Merlot, 75p.
Unbalanced, watery, immature berries with tart acids.

2013 Yasuki Hagihara, Yasumasa Merlot, 80p.
Ok wine. Sprawling acids, has a compelling quality in the raw wood used here. Nothing to long for though, but would go well with grilled meat.

2013 Miwakubo Merlot, 85p.
This is a very good medium bodied REAL wine with pronounced acids. Could possibly grow in to a man.

2012 Gomibudoshu Merlot, 87p.
Finally! Good tannins creating a fine structure with the slightly thin fruit and balanced acids. Abundant yet unintegrated roasted oak here. Plus point: Has the future for it. Minus point: Has that slight sweetness that I never long for in Cali Merlots...

2012 Soruyu Premium Merlot and CS, 70p.
Swedish BiB meets American oak. Slightly sweet, taste of grape juice. Easy drinking. Easy avoidance.

2012 Yasuki Hagihara, Syrah, 84p.
Almost very good. Has good varietal character with a good dollop of spicy milk chocolate and very fine intensity. However, also the slightly sweet grape juice feeling with no spine (no tannic structure).

  • 2008 Marufuji Merlot Chariot d'Or, 78 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    Serves you the unpleasant aromas of foul grapes. It's a pity, because the wine's components are fully integrated with mature notes...

  • 2009 Marufuji Winery Rubaiyat Rouge R, 82 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    Towards Bojo in style. Light touch, red berries galore with strawberries in top. Fine acids and pure wine. No notes of age or ageing.
    Not our taste.

  • 2009 Marufuji Rubaiyat Rouge Barrel Aged, 88 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    What a huge step up the quality ladder from the un-oaked version. Has richness, a great structure with its M+ tannins and M+ acids underlining the fruit. Some complexity and with upside to be delivered when cellaring for some 5 years.

  • 2013 Katsunuma Jozo Koshu, 87 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    Summery fruity white with an intense concentration and the trade mark Koshu herbal-spicy character towards chervil. Amazing today, can probably develop well for at least another 20 years...

  • 2013 Haramo Koshu Vintage, 82 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    Summery fruity bagatelle. Some concentration lifts it above 80p. Perfect for sipping on a hot day. Even if we can easily imagine better wines for that purpouse.
FLIGHT 2 - CHATEAU MERCIAN WINERY TOUR TASTING (3 NOTES)
In a very good locale, tasting tables, great tour guide, fabulous presentation and good selection of wine.
Rosé, yoh... We can live without.
Their Muscat Bailey A was well priced and enough interesting to make us get 3 btls from two vintages.

  • 2012 Château Mercian Koshu Katsunuma Sur Lie, 80 Points
    Japan, Chūgoku, Yamaguchi
    Almost transparent.
    Large, aromatic nose with nashi pear and yellow apples. Also of recent fermentation.
    In the mouth this is correct, but small. Acids M+++ with small fruit and lacking a little in concentration. Has earthy finish and only very small hints of chervil.
    This was today's thinnest Koshu out of 20+. Poor QPR.

  • 2013 Château Mercian Momoiro, 77 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi
    Light pink colour.
    Nose of red jelly candy, strawberries, yell-o, summer berries.
    In the mouth it surprises with a tannic structure. Some sweetness.
    This really isn't our cup of tea...

  • 2011 Château Mercian Muscat Bailey A Kuninaka Chi Iki, 88 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi
    Light red.
    Voluminous nose with attractive aromas of REAL wine that has seen oak.
    On the palate, this is a rich, immensely intense wine with a medium body. Elegant and powerful. Tannins are M and Acids M++. A long, very delicious finish where the oak is courting the fruit in sinful ways. Also notes of caramel and cherry candy.
FLIGHT 3 - AT CHATEAU MERCIAN'S CAFÉ (4 NOTES)
Shockingly eye-opening tasting experience. I never expected to find Japanese wines of THIS high quality. This flight impressed the hillbilly out of me. Now, Japan is proven to be on track when it comes to producing GREAT wines. Fabulous!

  • 2012 Château Mercian Private Reserve Hokushin Chardonnay, 93 Points
    Japan, Chūgoku, Yamaguchi
    What a pleasant surprise!

    Light, light yellow.
    Deep-toned and grande fruit-focused young nose, generously kissed by roasted oak.
    Grandly concentrated and pure. Deep, wide and high with awesome volume and elegance. There is striking purity galore (!) with a slightly bitter grapefruit aroma on the oaky tail. Brilliant! The rich fruit is well kept in check by the perfect acids and touch of oak. The distinct mineral character is a mix of oilsand and flint.
    Immensely refined wine! Would definitely beat most Chards from Burgundy in a blind tasting.
    Should live long and become a fabulous barytone with age and also climb several points on the scale.
    Tasted and fully enjoyed at Château Mercian.

  • 2008 Château Mercian Merlot Signature Kikyogahara, 94 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    Quite deserving of the recognition it recieved at the 2013 IWSC. A compelling and dramatic wine where already the nose tells you to buckle up!

    Red colour.
    Fabulous nose of benzin, tar, new soft plastics, dark berries and orange rind. Took me quite a while before I was ready to move on to drinking this nectar...
    Rich and GRANDE on the palate. The plentiful aromas ascend from the abyss as well as from the kingdoms above ground. Oily petrochemical aromas, dark berries, restraint and a tannic structure that really needs to rest for quite some time. The tannins are plentiful as in M+++, both fine grained and coarse, creating a refined rustic sense that is most appealing. Acids are M+ and match everything quite well. Extremely long, full bodied, elegant, refined and delicious. Far from "easy drinking" today, but will eventually get there.
    GOTT SOM FAN!

    For the Mineralii: illuminated lovers of mineral character.


  • 2007 Château Mercian Cabernet Sauvignon Private Reserve Jyonohira, 88 Points
    Japan, Chūgoku, Yamaguchi
    A rather expressive wine that we guessed was raised over a constant birch wood fire. Very, very smokey, indeed.

    Red colour.
    Nose of smoke, more smoke and then some.
    A sprawling constitution on a smokey foundation. Fruit, M+ acids and M tannins have not found each other yet. And may not ever. This a rustic and quite appealing wine, but you really need to like smoke. And for smoke-lovers, this may very well be heaven on Earth!
    I would put my money on more promising btls.
    Poor QPR.

  • 2007 Château Mercian Merlot Signature Kikyogahara, 97 Points
    Japan, Chūbu, Yamanashi, Katsunuma
    This is an insanely magnificent wine! A monster of magnificence!

    Dark red colour.
    Early maturity detected on the nose even if it is mainly tightly shut. With some coaxing, we got oak, caramel, rubber and light touch of smoke.

    Superbly balanced wine! Woah! Still rather young with a long and exquisite life ahead. Rich and GRANDE on the palate where the M+ tannins and M++ acids stand erect with stony faces. Not at all an "easy drinking wine", but will eventually get there.
    GOTT SOM FAN!
    QPR can be discussed as this is 15000 YEN per btl...
FLIGHT 4 - LA VERDURA - LATE LATE DINNER IN YOKOHAMA (1 NOTE)
Delayed, starved and sooo happy for neighbour's restaurant.
And even more happy for having cleared the Chianti phase of our lives now.
Yup! Done :)

  • 2008 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo, 90 Points
    Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico DOCG
    Tight Chianti with very little cherries. More like a soldier in 'attention' pose.

    Fruit is ... wanting with no complexities. Still young, M+ tannin, M++ acids and M body. Great with anything tomato based. Didn't go with garlic?!?

    Should rest some ~10 yrs more. This btl marks the END of our Chianti spree. *sigh of relief*
    At new styled Le Verdura (Yokohama).
CLOSING
What a glorious day! Even if the bus home was delayed 3 hrs because of an accident on the highway, we finished the Sunday with big smiles from a fantastic day with kind and passionate people.

...and some outstanding Japanese wines!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Winston Churchill 2002, äntligen! Kraftfull och strukturerad (mer Pinot än tex 2000). Maskulin stil. Perfekt balans och mycket lång smak, det man skulle vilja ha lite mera av är komplexitet som jag tror kommer med lite mera lagring. Upplevdes väldigt torr trots 8 gram dosage. Stilmässigt upplevde vi den närmaste 1995. Grym bra!
 
Trådskapare
A
Winston Churchill 2002, äntligen! Kraftfull och strukturerad (mer Pinot än tex 2000). Maskulin stil. Perfekt balans och mycket lång smak, det man skulle vilja ha lite mera av är komplexitet som jag tror kommer med lite mera lagring. Upplevdes väldigt torr trots 8 gram dosage. Stilmässigt upplevde vi den närmaste 1995. Grym bra!

Kul Magnum, den första recension jag läst av vinet. Köpt i Champagne räknar jag med? Vad kostade den isåfall?
 
Toppen