Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Trådskapare
A
Drack den idag hos Pol Roger, köpa på plats 155€, men PR ligger lite över butikspris. Priset från PR skall inte var höjt från Winston 2000 så med lite tur blir det ett bra pris på SB (i UK har som du redan vet priset stuckit iväg).

Tack, verkar som distributören i England passade på att höja ordentligt. Tråkigt men men får köpa via andra källor. Kanske t.o.m Sverige blir billigare.

Fick du någon känsla av volymer, vissa andra producenter (exvis Taittinger) har ju producerat lägre volymer av sina prestigeviner 2002?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack, verkar som distributören i England passade på att höja ordentligt. Tråkigt men men får köpa via andra källor. Kanske t.o.m Sverige blir billigare.

Fick du någon känsla av volymer, vissa andra producenter (exvis Taittinger) har ju producerat lägre volymer av sina prestigeviner 2002?
Nej, glömde fråga det. Men om jag förstod rätt så är hela årets allokering släppt i UK. I Frankrike har ingen fått mer än 24 flaskor fram till nu, nästa leverans är i september.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Drack den idag hos Pol Roger, köpa på plats 155€, men PR ligger lite över butikspris. Priset från PR skall inte var höjt från Winston 2000 så med lite tur blir det ett bra pris på SB (i UK har som du redan vet priset stuckit iväg).
När jag besökte Polle 2010 så frågade vi om de också sålde (de är ju inte öppna för "allmänna besök"), och det gjorde de. Efter en snabb titt på prislistan så kom vi fram till att Madame Salvatori var tydligt billigare. Inte ovanligt bland stora hus, även om det finns undantag med rimliga priser (bl.a. Lanson och Boizel).
Helt makalöst om UK-leverantörerna har ökat utpriset med ca 50% med samma inpris!
För övrigt så är väl @magnum den ende forummedlemmen som har <500 m krypavstånd till Pol Roger... :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2002 Chambolle-Musigny 1er Cru, Daniel Moine-Hudelot
En riktigt glad överrraskning, "dubbelt så bra" som den 2000 Corton från Jadot som konsumerades igår, men till halva priset.
Doft: en hel del fat - utan att vara påträngade, blåbär, salt fisk, tobak och kakao
Smak: komplexitet - utvecklas hela tiden, anis med choklad, vitpeppar, förförisk sälta, massor av vitpeppar i eftersmaken.
Morgondagens uppgift blir att brandskatta Carrefour de de fl
chambolle.jpg
askor som finns kvar
 

ChristianB

DipWSET
Ikväll dricker jag något så enkelt som en renodlad Torrontés från Cafayate, Argentina. :) Jag har länge varit nyfiken på hur druvan beter sig och med hjälp av studierna till WSET så kom det ju fram att de bästa kom från norra Argentina, närmare bestämt Cafayate.

Vinet i sig är Quara Torrontés 2011 och kanske en aning för moget med tanke på att etiketten ger rådet att det ska drickas ungt. Doften domineras av citrus- och fläderblom, tillsammans med sådana där godispersikor och nyslungad honung. Syran är där men kanske inte lika pigg som jag önskat. Men kort och gott ett väldigt kul vin att prova, som dessutom smakar över förväntan med tanke på hur lite vita argentinare jag sett till. :)

Det ska också tilläggas att vinet är förvillande lik en enklare Viognier, utan att ha den där riktiga persikoblommiga tonen och den lite oljiga texturen!
 

Vino fino

Medlem
Ikväll dricker jag något så enkelt som en renodlad Torrontés från Cafayate, Argentina. :) Jag har länge varit nyfiken på hur druvan beter sig och med hjälp av studierna till WSET så kom det ju fram att de bästa kom från norra Argentina, närmare bestämt Cafayate.
När jag bodde därnere drack jag en hel del Torrontés och det är både sant att de bästa kommer från Cafayete och att de skall drickas unga.
Tyvärr är Monopolets sortiment beklagansvärt. Men om du kommer över exemplar från Etchart så kan du smaka väldigt fina representanter för denna underskattade druva. De gör också en sent skördad, oekad, icke-rötad version som är ett mycket bra dessertvin.

Torrontés förtjänar mer uppmärksamhet.
 

ChristianB

DipWSET
När jag bodde därnere drack jag en hel del Torrontés och det är både sant att de bästa kommer från Cafayete och att de skall drickas unga.
Tyvärr är Monopolets sortiment beklagansvärt. Men om du kommer över exemplar från Etchart så kan du smaka väldigt fina representanter för denna underskattade druva. De gör också en sent skördad, oekad, icke-rötad version som är ett mycket bra dessertvin.

Torrontés förtjänar mer uppmärksamhet.
Ah, tack för tipset! Jag ska leta runt lite! Att jag köpte Quara berodde just på det SBs skrala utbud av Torrontés... Kanske går det att få tag i Etchart på andra sätt! :)

Edit: Jag gjorde några nya slagningar på SBs hemsida och hittade faktiskt en Torrontés/Chardonnay från Etchart. Jag gissar dock att det är ren Torrontés du tänker på, Vino fino?
 

Vino fino

Medlem
Edit: Jag gjorde några nya slagningar på SBs hemsida och hittade faktiskt en Torrontés/Chardonnay från Etchart. Jag gissar dock att det är ren Torrontés du tänker på, Vino fino?
Jo, det var väl de rena varianterna jag tänkte på. Men blandningen är säkert trevlig, också.

Det är synd att det inte finns lite dyrare Torrontés tillgänglig här, exempelvis Etchart Gran Linaje. På wine-searches listas endast en europeisk handlare, en belgare.
 

ChristianB

DipWSET
En blend behöver ju inte vara av ondo, men nu var det mer den rena druvkaraktären som jag var ute efter. Jag ska spana vidare så får vi se vad det blir för roligt ikväll! :)
 

Livermore

Medlem
Har varit väldigt lite vin de senaste veckorna. Men när det vankades ettårsbröllopsdag så dracks det Gosset Grande Réserve. Ville egentligen ha rosén dagen till ära men hade för dålig framförhållning.

Tyckte denna var en ganska bra standardchampagne. En väldigt stark doft av bröd, tänk julvört, som nästan stack i näsan. Undertoner av tryffel och blommor.
Smakade också kraftigt av mörkt bröd med en underliggande syra. Lite obalanserad i smaken där brödsmaken tog lite överhand . Gosset är helt klart en producent jag vill prova mer av, när deras standard är såhär pass bra.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Domaine Santa Duc Les Quatre Terres 2011

En mycket bra Côtes-du-Rhône från en lysande producent i södra Rhônedalen. Har provat flera årgångar tidigare och denna når väl inte riktigt upp till 2010:an. Druvorna kommer från fyra olika distrikt: Vacqueyras, Roaix, Seguret och Rasteau.

Ett snyggt vin, en "lätt Ch9dP", mumma för en Grenachlover som jag, som trots all alkohol inte har några problem att hålla balansen. Fantastiskt doft med charkuterier och mörk, "lite eldig" grenachefrukt.

Ett djupt rött vin med lång eftersmak, doft av kryddor, röd och torkad frukt, mineral, peppar. Smaken har inslag av röda bär, torkad frukt, kryddor, peppar. Typisk CdR, men lite mer animalisk och lite tuffare tanniner än man brukar uppleva.

Vinet hade vid tidigare provningar en eldig avslutning med tuffa syror men har snabbt lugnat ner sig och känns lite mer balanserad. Undrar om de övriga 2011or från södra Rhône som man har i källaren behöver lagras så länge? Nu har jag inte så många Rhôneviner från 2011, så det borde inte vara ett problem (enligt CT bara 7 st). Vinet är helt klart klar att drickas nu eller inom en snar framtid.

De viner från södra Rhônedalen som jag provat från 2010 (enligt CT har jag 36 st kvar) har tuffare syror och tanniner, så de borde ha en gynnsam tid i källaren. Synd att det var den sista flaskan, men det är inte så långt kvar till nästa årgång!:) 88p
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Domaine Santa Duc Les Quatre Terres 2011

En mycket bra Côtes-du-Rhône från en lysande producent i södra Rhônedalen. Har provat flera årgångar tidigare och denna når väl inte riktigt upp till 2010:an. Druvorna kommer från fyra olika distrikt: Vacqueyras, Roaix, Seguret och Rasteau.

Ett snyggt vin, en "lätt Ch9dP", mumma för en Grenachlover som jag, som trots all alkohol inte har några problem att hålla balansen. Fantastiskt doft med charkuterier och mörk, "lite eldig" grenachefrukt.

Ett djupt rött vin med lång eftersmak, doft av kryddor, röd och torkad frukt, mineral, peppar. Smaken har inslag av röda bär, torkad frukt, kryddor, peppar. Typisk CdR, men lite mer animalisk och lite tuffare tanniner än man brukar uppleva.

Vinet hade vid tidigare provningar en eldig avslutning med tuffa syror men har snabbt lugnat ner sig och känns lite mer balanserad. Undrar om de övriga 2011:eek:r från södra Rhône som man har i källaren behöver lagras så länge? Nu har jag inte så många Rhôneviner från 2011, så det borde inte vara ett problem (enligt CT bara 7 st). Vinet är helt klart klar att drickas nu eller inom en snar framtid.

De viner från södra Rhônedalen som jag provat från 2010 (enligt CT har jag 36 st kvar) har tuffare syror och tanniner, så de borde ha ett gynnsam tid i källaren. Synd att det var den sista flaskan, men det är inte så långt kvar till nästa årgång!:) 88p

-Har en låda av 2010:an som jag bara öppnat någon flaska av, minns att jag som du säger tyckte att den gott kunde ligga en stund till, kanske får poppa en till höstgrytan och se vad som hänt sedan sist...
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
-Har en låda av 2010:an som jag bara öppnat någon flaska av, minns att jag som du säger tyckte att den gott kunde ligga en stund till, kanske får poppa en till höstgrytan och se vad som hänt sedan sist...

Hade också några, men de försvann till grytorna i vintras. 2010:an var ett lysande vin för att vara en CdR, borde vara värt att prova om du har några kvar.;). Tur att man har några olika Ch9dP kvar från årgången!:)
 

Larseman

Medlem
WP_20140724_17_15_24_Pro.jpg

Solsemester på Thassos, en utmaning för den vinintresserade. Notera Riedels senaste glasmodell, särskilt framtagen för grekiska viner på, ja vadå?
Vi lyckades med hjälp av en översättningstabell för grekiska alfabetet och Hugh Johnson's pocket wine book räkna ut vad vi hade köpt på en närliggande supermarket.
Någon annan som vill gissa? Faktiskt helt OK för 6 euro :)
 

ChristianB

DipWSET
Trots fem besök i Grekland kan jag inte lista ut vad det är. Oenoi/Oinoi är väl bara "vin" överlag på grekiska... :p Sjukt sugen på att åka tillbaka dock, trots värmeböljan här hemma!

Däremot kan jag tipsa om att spana efter viner från Mantinia OPAP (AOC) på druvsorten Moschofilero. Jag lyckades beställa ett här hemma på SB men jag kan tänka mig att det finns mer där nere. :)
 

Larseman

Medlem
Moschofilero har vi redan provat, men det var lite platt, finns nog alla kvalitetsnivåer dock. Är dock en annan druva i denna. Fler som vill gissa?
Såg att vår supermarket hade några viner från Biblia Chora, lär vara bra och ska provas senare i veckan.
 

Larseman

Medlem
Den ger väl röda viner? Ska försöka hitta någon så'n under veckan.
Tips: Druvans namn står först på etiketten...
Men oj vad många spännande lokala druvförmågor som finns i Grekland:)
 
Toppen