Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ok. Fick inga tips på ställen med bra viner i min San Sebastiantråd så jag fick googla runt så gott jag kunde:eek: . Och vilken fullträff jag hittade - REKONDO ❤️.
Visa bifogad bild 1715

Det tar cirkus 20 minuter att promenixa dit från downtown San Sebastian. Där har Mr Txomin Rekondo sedan 1950-talet skapat sig en vinkällare med över 150 000 viner (siffran skiljer sig lite beroende på artikel man läser).

Visa bifogad bild 1716

Några citat från andra som besökt:

“Txomin Rekondo’s restaurant is a wine lover’s dream. He’s allowed his cellar to get completely out of control. With 150 000 wines, and a wine list that consists of a large book, you really need to arrive an hour early just to browse it and make your selection. You can get wines from around the world here, but the highlight is the extremely deep selection of Spanish wines, with multiple vintages and some remarkable prices that are well below market value for many wines.”

“Most importantly, the wine list has barely changed since our first visit with as many fascinating wines to choose from at as ridiculously low prices.”
http://www.jamessuckling.com/teaching-an-old-bordeaux-dog-new-tricks.html
http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052748704188104575083464106950670
Finns en hel del skrivet på nätet och den gemensamma nämnaren är att alla verkar helt knockade av vad denne man har skapat. Så vi bokade bord i går kväll.

Vinlistan var suverän att studera … allt handskrivet!!
Visa bifogad bild 1717
Visa bifogad bild 1718

Maten smakade bra och var av god kvalitet men ingen riktig fullträff som man kommer att minnas. Jag kommer dock att minnas det vinet jag valde:
Visa bifogad bild 1719


Marqués de Murrieta Castillo Ygay Gran Reserva Especial 1968

Absolutely fabulous wine ❤️. Graciöst och sensuellt men ändå så intensivt och komplext. Helt otroligt att det är 46 år sedan druvorna skördades.

Mörkt tegelfärgat. Mogen och mycket komplex doft. Väldigt stor doftintensitet. Utvecklade aromer av röd mogen frukt, torkad frukt, rosor, violer, kryddor, tobak, läder, torkad chark, svamp … lager på lager. I munnen en elegant struktur. Torrt, slankt, medelfylligt och med silkeslena tanniner i kombination med en frisk syra. Perfekt balanserat med en stor intensitet i smakaromerna. Här finns massor med mognadstoner och det mesta från doften kommer igen - torkad frukt, kryddor, läder, torkad chark etc. Väldigt lång finish där frukten sitter kvar länge, länge .

Så nöjd med att det blev just detta vin från den enorma vinlistan. Det blev även ett vitt som jag lägger in lite senare ...

Verkligen ett ställe att besöka om man är vinnörd :).
Om jag var lika cool som dig, så skulle jag också (kunna) lägga in hjärtan och pussmunnar.
VILKEN MAJESTÄTISK AFTON!!!
OJ VILKEN NJUTNING!!!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förra veckan pillade vi också i oss en Chablis GC med viss ålder av W. Fèvre, från deras brantaste odling:

2004 Domaine William Fèvre Bougros, Cote de Bouguerots
90p
Now we're talking!
Previous btl was just a fail. This one's cork also leaked: one tinge meandering its way along the poor cork's surface all the way to the top of the btl. Happily enough, this wine sang!
Enticing light yellow color with striking purity. Makes the Chablis BEAST in me wanna devour!
A rich nose with caramel, Piggelin popsicle, wet stones, small oak and earthy loam with sprouting grass. Chard allowing its smiley face. Non-typical but profound.
On the palate we are talking: up-beat acids on a slightly dis-balanced trinity of fruit-acids-intensity. Effable. Quaffable. Enjoyable. Expensive. Chardonnay typicity galore. Minerality everywhere. Long, lingering, transparent and beautiful. My only concern is the lack of concentration and the earthy finish that subtracts with its muddy unclean end-twist.
(Wife: frown...)
One more btl to go, in 2-3 yrs time. The only btl of our three that had a perfect fill. Even if this wine will definitely last longer, but prem-ox is not desired and, in all honesty: feared for.
(Pst: In NZ they make them at half the price as THIS wine's price was just simply outrageous...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag satt just och frågade mig om jag har nån enda flaska som når den där digniteten och svaret blev kanske om ett decennium. Sötnosen längst till höger vet jag dock inte vad det kan vara. Ja, nu är det imörrn iaf.
Been there, done that.
Japanerna kallar deras särskilda tålamod för: GAMAN.
Så, om du utrustar dig med en dos 我慢、så kommer du förr eller senare att ha tillgång till viner i din egen källare som genererar dylika provningar.

...eller så skapar du dig en phet plånbok och köper in en källare från ngn bra handlare...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Leoville las Cases 1983, trevlig Bordeaux som sakta är på väg till sista vilan, mörka frukter och bär, aningens ek lite jord och tobak. Har fortfarande bra struktur och balans. Bör drickas nu eller väldigt snart.
Selosse Carelles deg 2013 (årgång 2006 plus solera 2003-2005). Wow,! vad bra detta är. Tät gul färg, fräsch doft av gula plommon och brynt smör och massvis med annat som jag inte är människa och definiera. Komplex, smakrik, krämig med söt grapefrukt i slutet, inte helt olik mogen Bourgogne i sin uppbyggnad.
 

mnor

Medlem
Jacquesson 736 (deg mars 2013)
Doft av äpplen, småsöt citrus och tropisk frukt
Smak av knappt mogna gröna äpplen och citrus och en tydlig eftersmak av citrus, väldigt mycket syra. Med värme i glaset så börjar en mer mogen äppelsmak komma fram och citrusen blir sötare, det finns även nyanser av ananas.

Doften lovar något riktigt bra framöver. Nu tycker jag detta redan är gott och har svårt att hålla mig ifrån flaskorna. Rådet blir att hålla på flaskorna eller att dricka vinet lite varmare än normalt så att lite av de mer söta frukt smakerna kommer fram. En annan notering är att jag har nu druckit flaskor från 3 olika deg datum och de skiljer sig något vid i smak och mognad. Tyckte nog att denna flaska var liten mer knuten än vad jag minns den med deg datum i november.
 

merlotsmile

Medlem
Vi tog även in ett vitt vin när vi var på fantastiska Rekondo i San Sebastian ❤️. Jag hade tänkt Chablis, men när jag försökte bestämma mig för vilken jag skulle välja, (hade läst gott om Ravenau), föreslår sambon att vi väl ändå borde ta in en vit Rioja nu när vi är i Spanien och vinkällaren är känd för sina Riojor. Det lät ju faktiskt ganska klokt så jag ändrade fokus samtidigt som maten började komma in. Blev tyvärr lite stressad :eek: och bestämde mig ganska snabbt för en äldre vit Rioja som sommelieren tyckte var ett bra val.

Vinet var en fantastisk fin representatant för vit traditionell Rioja. Trots drygt 20 år på nacken så kändes det otroligt fräscht och vitalt och hade en svårslagen kombination av fyllighet, komplexitet och elegans.

Vinet var djupt gyllengult. Intensiv, komplex doft av mogen gul frukt, torkade aprikoser, apelsinskal, nötighet, svagt oxiderade toner, rök, honung, citrus, någon slags blommighet, vanilj.

I munnen ett torrt, fylligt vin med en frisk syra. Komplexa och mogna toner av torkade frukt, fet smörighet, nötter, bakad citron, kryddor, oxiderade toner, vax, fatkaraktär. Lång finish med massor med oljiga, smöriga toner.

Vinet satt som en smäck bredvid Ygay -68 :).

När jag googlade runt lite kring vinerna dagen efter så upptäckte jag till min förskräckelse att jag ur Rekondos digra vinkällare lyckats med konststycket att välja ett vin som finns att köpa på systembolaget.:confused:. Höll fan på att dö av irritation :mad::mad:. Men, men vinet var det verkligen inget fel på, snarare tvärt om: 1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia

image.jpg


Ser att flera här på forumet har druckit och gillat det. Vinet kostade 65 Euro på Rekondo, dvs en femtilapp mer än vad systemet tar.

Jag kan verkligen rekommendera detta ställe. Inte så mycket för maten kanske (den var dock helt ok), men vad jag förstår så är det svårt att hitta liknande vinkällare som man kan få ta del av till rimliga priser. Är ni i San Sebastian så måste ni ta er dit!

image.jpg
 
image.jpg
2012 Haha Sauvignon Blanc. Ännu ett okej semestervin. Lite jästig med grapefrukt och andra citrusfrukter
image.jpg
2010 St Henri Shiraz. Dekanterad knappt en timme. En aning sluten. Öppnade upp sig under måltiden som bestod av entrecote och ugnsrostade grönsaker, men vinet tog slut alldeles för snabbt i allas glas. Kraftiga tanniner och bra syra. Svarta vinbär och blommor(?). Alldeles för tidigt att dricka antagligen, men det blev ett bra litet test om det var läge att köpa lite fler flaskor(hur länge de nu överlever innan man dricker upp dem..).
image.jpg
1999 Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Riesling Auslese. Sött och gott, men ändå lite syra. Aprikos, vit persika(?) och en aning petroleum
 

Mats

Gone todash....
Vi tog även in ett vitt vin när vi var på fantastiska Rekondo i San Sebastian ❤️. Jag hade tänkt Chablis, men när jag försökte bestämma mig för vilken jag skulle välja, (hade läst gott om Ravenau), föreslår sambon att vi väl ändå borde ta in en vit Rioja nu när vi är i Spanien och vinkällaren är känd för sina Riojor. Det lät ju faktiskt ganska klokt så jag ändrade fokus samtidigt som maten började komma in. Blev tyvärr lite stressad :eek: och bestämde mig ganska snabbt för en äldre vit Rioja som sommelieren tyckte var ett bra val.

Vinet var en fantastisk fin representatant för vit traditionell Rioja. Trots drygt 20 år på nacken så kändes det otroligt fräscht och vitalt och hade en svårslagen kombination av fyllighet, komplexitet och elegans.

Vinet var djupt gyllengult. Intensiv, komplex doft av mogen gul frukt, torkade aprikoser, apelsinskal, nötighet, svagt oxiderade toner, rök, honung, citrus, någon slags blommighet, vanilj.

I munnen ett torrt, fylligt vin med en frisk syra. Komplexa och mogna toner av torkade frukt, fet smörighet, nötter, bakad citron, kryddor, oxiderade toner, vax, fatkaraktär. Lång finish med massor med oljiga, smöriga toner.

Vinet satt som en smäck bredvid Ygay -68 :).

När jag googlade runt lite kring vinerna dagen efter så upptäckte jag till min förskräckelse att jag ur Rekondos digra vinkällare lyckats med konststycket att välja ett vin som finns att köpa på systembolaget.:confused:. Höll fan på att dö av irritation :mad::mad:. Men, men vinet var det verkligen inget fel på, snarare tvärt om: 1991 R. López de Heredia Rioja Blanco Gran Reserva Viña Tondonia

Visa bifogad bild 1724


Ser att flera här på forumet har druckit och gillat det. Vinet kostade 65 Euro på Rekondo, dvs en femtilapp mer än vad systemet tar.

Jag kan verkligen rekommendera detta ställe. Inte så mycket för maten kanske (den var dock helt ok), men vad jag förstår så är det svårt att hitta liknande vinkällare som man kan få ta del av till rimliga priser. Är ni i San Sebastian så måste ni ta er dit!

Visa bifogad bild 1725
Om du är ute igen på något välsorterat ställe och vill ha en vit rioja, kolla om de har den vita Ygayen. Är lite i samma stil som den vita Tondonian men ofta lite mer oxiderad och supergod. Tyvärr har de slutat göra den nu och gör ett annat liknande vin (Capellania), den jag provat var bra men inte lika bra som gamla Ygay Blanco.
 

merlotsmile

Medlem
Om du är ute igen på något välsorterat ställe och vill ha en vit rioja, kolla om de har den vita Ygayen. Är lite i samma stil som den vita Tondonian men ofta lite mer oxiderad och supergod. Tyvärr har de slutat göra den nu och gör ett annat liknande vin (Capellania), den jag provat var bra men inte lika bra som gamla Ygay Blanco.
Bra tips! Tack :) . Har hittat en schysst vinbutik som verkar ha bra utbud av gamla Riojor. Tyvärr verkar den ha lunchstängt typ för jämnan :mad::eek:
 

merlotsmile

Medlem
Jag har druckit en hel del glas av det baskiska vinet Txakoli här i San Sebastian. Den är gjord på en lokal grön druva - hondarribi zuria. Vinet är lätt spritsigt och hälls upp från hög höjd i glasen.

image.jpg


Färgen är ljust gulgrön. Doften är väldigt enkel och inte så mycket intensitet. Aromer av vita blommor, fin citrus, vita persikor. Vinet är torrt med hög syra och låg alkohol (ca 10%). Lätt, slankt, syrligt, fräscht, enkelt, spritsigt med aromer av citrus, lime, vita blommor, melon och lite saltig mineralitet. Ganska kort finish. Påminner om Vinho Verde. Refreshing är nog ordet som beskriver vinet bäst. Passar helt perfekt till pintxos en varm dag.

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Last edited:

Livermore

Medlem
Drack i helgen
2011 Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape. Visst var det Emanuel som var intresserad av vad jag tyckte?

Tegelfärgad och såg ganska vattnig ut. Dock var doften och smaken allt annat än vattnig.

Tydlig kryddig doft med peppar och mörka bär. Angenäm om kanske lite för enformig.

Smaken även den kryddig och med rejäla tanniner. Bra koncentrerad smak men den är inte balanserad. Kanske om några år när tanninerna lugnat sig lite.

Potentialen finns där men det återstår att se om den når upp till den. Jag vet alltför lite om denna årgång i regionen. Har för mig att de inte tror att vinerna kommer vinna alltför mycket på lagring?


Drack också NV M&C Brut Impérial. Blev inte besviken då förväntningarna var på noll och den var gratis. Smakade generisk standardchampagne typ. Inte äcklig men vad är poängen med den? Den svalkade i alla fall i hettan :cool:
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack i helgen
2011 Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape. Visst var det Emanuel som var intresserad av vad jag tyckte?

Tegelfärgad och såg ganska vattnig ut. Dock var doften och smaken allt annat än vattnig.

Tydlig kryddig doft med peppar och mörka bär. Angenäm om kanske lite för enformig.

Smaken även den kryddig och med rejäla tanniner. Bra koncentrerad smak men den är inte balanserad. Kanske om några år när tanninerna lugnat sig lite.

Potentialen finns där men det återstår att se om den når upp till den. Jag vet alltför lite om denna årgång i regionen. Har för mig att de inte tror att vinerna kommer vinna alltför mycket på lagring?


Drack också NV M&C Brut Impérial. Blev inte besviken då förväntningarna var på noll och den var gratis. Smakade generisk standardchampagne typ. Inte äcklig men vad är poängen med den? Den svalkade i alla fall i hettan :cool:
Tackar, tråkigt att höra att Cailloux inte precis var någon vinkällarvältare, hade hoppats mer eftersom jag gillade deras CDR men den kostar ju betydligt mindre vilket ju ger lägre kravspec...
 

Rexel

Medlem
Idag dricks Elio Altare Barolo 2006 (92 p)
image.jpg

Doft: pepparmint, röda bär, rosor, parfym och lite ek i bakgrunden
Smak: direkt vid öppnandet kraftiga tanniner som vred om munnen rejält och vinet kändes ganska otillgängligt. Efter dekanterats i 2-3 timmar är tanninerna tydliga, men mjukare. Röda syrliga bär som stannar kvar länge i munnen, mynta, jord....gott.
Detta vint ska helt klart ligga minst 3-4 år till, öppna nästa tidigast 2017.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack i helgen
2011 Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape. Visst var det Emanuel som var intresserad av vad jag tyckte?

Tegelfärgad och såg ganska vattnig ut. Dock var doften och smaken allt annat än vattnig.

Tydlig kryddig doft med peppar och mörka bär. Angenäm om kanske lite för enformig.

Smaken även den kryddig och med rejäla tanniner. Bra koncentrerad smak men den är inte balanserad. Kanske om några år när tanninerna lugnat sig lite.

Potentialen finns där men det återstår att se om den når upp till den. Jag vet alltför lite om denna årgång i regionen. Har för mig att de inte tror att vinerna kommer vinna alltför mycket på lagring?


Drack också NV M&C Brut Impérial. Blev inte besviken då förväntningarna var på noll och den var gratis. Smakade generisk standardchampagne typ. Inte äcklig men vad är poängen med den? Den svalkade i alla fall i hettan :cool:
2011 var ännu ett bra år för CdP. Just detta vin är ju fortfarande förfärligt ungt och anses väl knappast som en av höjdarna från 2011. Iom det söta Grenache-uttrycket, så är det inget jag själv skulle köpa. Men det är alltid lika roligt att läsa dina tankar om vad ni har i glaset.
 

Vino fino

Medlem
Om du är ute igen på något välsorterat ställe och vill ha en vit rioja, kolla om de har den vita Ygayen. Är lite i samma stil som den vita Tondonian men ofta lite mer oxiderad och supergod. Tyvärr har de slutat göra den nu och gör ett annat liknande vin (Capellania), den jag provat var bra men inte lika bra som gamla Ygay Blanco.
Den heter (hette) El Dorado, inte Ygay Blanco. Bästa spanska torra vita genom tiderna
 

merlotsmile

Medlem
Nästa Rioja ... avslutade kvällen med Cascrijo Gran Reserva från 1964 ❤️. Fantastisk även den :). Lite fylligare än Ygayen med lite mindre syra. Ett nummer mindre i doft/smakintensitet men tycker ändå det är helt otroligt vilken bevarad (eller kanske utvecklad) komplexitet som finns i dessa gamla viner. Det är svårslaget.

Men jag har aldrig hört talas om detta vin och hittar endast en enda referens på nätet - en bild på flaskan i Vivino. Är det någon här som hört talas om vinet/producenten Cascrijo?
1017432_10152322744688562_2507141439982774981_n.jpg
 
Last edited:
Toppen