Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
[QUOTE="StefanAkiko, post: 67059]Aaah!
Det läste jag ju för länge sedan.
Underbar reseberättelse från vad som måste ha varit enormt trevligt.[/QUOTE]
Det var enormt trevligt förutom när jag var för mätt för att äta upp hela foie gras-serveringen ;)

Sen sist har jag också druckit:
2009 Adega Mayor Alentejo Reserva do Comendador som nästan är lite för gott. Massiv smörig ek och söta mörka bär. Bra struktur dock och lite majestätisk ceder räddar det hela från godisträsket.
1999 Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Riesling Auslese Lange Goldkapsel som känns lite simplare än mitt första möte med den. Struktur och aromspektrum som en bra äppelmust plus ganska rejäl petroleum - gott men inte speciellt komplext.
2011 Domaine Tissot Arbois Selection som alltid levererar. Maffiga sherrytoner - nötter, svamp - och bra syra gör detta till ett ypperligt vitt grillvin som matchar den grillade, rökiga laxen fantastiskt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack @Matlen för vintipset, det här var ett vin i min smak...
Visa bifogad bild 1804

Castagnoli La Pratola Merlot 2001

Fylligt, moget, fullt med torkat frukt (plommon och russin kanske) ackompanjerat av körsbär (i alla fall kärnorna), tobak, läder och ngt gott murket. Fick även lite lakrits och julkryddor. Fortfarande ingen brist på tanniner samtidigt som all den torkade frukten ger en härlig sötma.

Livets Goda gav den oförskämt låga 82 poäng, vilket numera blir mitt betyg på Livets Goda's recensioner...
Kul att du gillade det. LG brukar sällan vara att lita på, bättre då att lyssna till vad FW har att säga. :cigarr:
 

Mattias Schyberg

Administratör
I min jakt på att få min kropp att lära sig uppskatta mat och dryck så har jag idag fått tag på ett riktigt unikumvin från Kalifornien. Unikt på så vis att vinet saknar uttalad årgång (just detta är dock buteljerat 2013 enligt etiketten), samt att det är en blend gjord på bland annat: Pinot Noir, Sangiovese, Viognier, Zinfandel och mourvedre. Udda och kul såklart, men möjligen mer kul än bra...

NV Sean Thackrey Pleiades XXIII Old Wines
Slankt och påtagligt rödbärigt med tydliga inslag av tranbär, plommon, vanilj, sandelträ och bebispuder (parfymerad talk). Märkligt och udda med stor komplexitet där utöver ovannämnda inslag, både lite kött, kryddor, lagerblad och pomerans finns att hitta under ytan. Lättfotat som en pinot, viss eldighet med en saftighet i princip utan tanninstruktur. Ingen direkt längd att tala om, men syran bär vinet helt ok.

Kul vin, men inget att sjunga lovsång kring. En parantes som dock visar på vilken mångsidighet det går att hitta när det gäller vin från Kalifornien. Blint så ligger Beaujolais nära tillhands att gissa på, en komplex och udda variant. (85p)

image.jpg

Mycket udda vin, har måhända FW lite koll?
 

Laserapa

Medlem
Hade med mig en flaska Kunstler Hölle Riesling Auslese trocken 2003(Vintage of doom!), Rheingau till en kusinträff igår. Skrev tyvärr inga noter, jag blev dock stormförtjust i vinet. Härliga mognadstoner med en skarp syra, massa tropisk frukt och bra längd. De resterande flaskorna klarar av att ligga ett tag till :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Hade med mig en flaska Kunstler Hölle Riesling Auslese trocken 2003(Vintage of doom!), Rheingau till en kusinträff igår. Skrev tyvärr inga noter, jag blev dock stormförtjust i vinet. Härliga mognadstoner med en skarp syra, massa tropisk frukt och bra längd. De resterande flaskorna klarar av att ligga ett tag till :)

Fick den blint på en vinträff i Göteborg för inte så länge sedan. Fantastiskt bra vin, blev en ganska överlägsen etta i den vita flighten.

Buttery, citrus, petro-chemical, burned rubber tire.
Long dry palate. The acidity is high, but with signs of roundness. There's also a slight bitterness, like orange-peel. Heavenly wine, with food potential at max. 93p.
 

Magikern

Medlem
Tack @Matlen för vintipset, det här var ett vin i min smak...
Visa bifogad bild 1804

Castagnoli La Pratola Merlot 2001

Fylligt, moget, fullt med torkat frukt (plommon och russin kanske) ackompanjerat av körsbär (i alla fall kärnorna), tobak, läder och ngt gott murket. Fick även lite lakrits och julkryddor. Fortfarande ingen brist på tanniner samtidigt som all den torkade frukten ger en härlig sötma.

Livets Goda gav den oförskämt låga 82 poäng, vilket numera blir mitt betyg på Livets Goda's recensioner...

Flaskvariationen är rejäl. Första gången tyckte jag vinet var lite som du beskrev andra gången var det uttorkat och på gränsen till over the hill.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I min jakt på att få min kropp att lära sig uppskatta mat och dryck så har jag idag fått tag på ett riktigt unikumvin från Kalifornien. Unikt på så vis att vinet saknar uttalad årgång (just detta är dock buteljerat 2013 enligt etiketten), samt att det är en blend gjord på bland annat: Pinot Noir, Sangiovese, Viognier, Zinfandel och mourvedre. Udda och kul såklart, men möjligen mer kul än bra...

NV Sean Thackrey Pleiades XXIII Old Wines
Slankt och påtagligt rödbärigt med tydliga inslag av tranbär, plommon, vanilj, sandelträ och bebispuder (parfymerad talk). Märkligt och udda med stor komplexitet där utöver ovannämnda inslag, både lite kött, kryddor, lagerblad och pomerans finns att hitta under ytan. Lättfotat som en pinot, viss eldighet med en saftighet i princip utan tanninstruktur. Ingen direkt längd att tala om, men syran bär vinet helt ok.

Kul vin, men inget att sjunga lovsång kring. En parantes som dock visar på vilken mångsidighet det går att hitta när det gäller vin från Kalifornien. Blint så ligger Beaujolais nära tillhands att gissa på, en komplex och udda variant. (85p)

Visa bifogad bild 1805

Mycket udda vin, har måhända FW lite koll?
Framtiden bär spännande barn i sina sköten, och många av de nya prinsarna, prinsessorna och hensessorna kommer att etablera sura miner i traddofolket. Tex vin-testarna på AoM och LG. För hur skall de kunna bedöma sina viner utifrån dylika etiketter och blandningar?
 

Vino fino

Medlem
I min jakt på att få min kropp att lära sig uppskatta mat och dryck så har jag idag fått tag på ett riktigt unikumvin från Kalifornien. Unikt på så vis att vinet saknar uttalad årgång (just detta är dock buteljerat 2013 enligt etiketten), samt att det är en blend gjord på bland annat: Pinot Noir, Sangiovese, Viognier, Zinfandel och mourvedre. Udda och kul såklart, men möjligen mer kul än bra...

NV Sean Thackrey Pleiades XXIII Old Wines

Mycket udda vin, har måhända FW lite koll?
85p ??? Hur kan du vara så sniken med ett av kaliforniens mest originella viner?

Plejaderna (de Sju Systrarna) görs av sju druvsorter, till din lista med fem sorter skall läggas Merlot och Syrah.

På den gamla goda tiden kostade detta £ 11.99 och var en stående favorit hos personalen på Oddbins. Numera brukar det ligga över trehundringen i Europa. På det inskränkta nittiotalet när alla i Kalifornien bara ville göra Cab, Chard och PN var Pleiades en underbar fläkt med frisk luft. Sean Thackrey är en av de verkliga pionjärerna i den kaliforniska vinindustrin.

plei.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Den här druvan imponerar mer och mer. Från mitt vänsterhandsavfärdande till: MÄH VAD ÄR DET HÄR? Efter ett endaste litet besök i Katsunuma... Skall dit igen asap. Den personliga känslan: Whereas once I was blind, now I can see.

2012 Suntory Japan Premium Koshu
  • 2014-08-02 - I LIKE THIS WINE: 88 Points
    A little thin-watery-USUI but with integrity and intensity. And with t h a t price tag... MWOAP! This is a stunner!

    Typically transparent.
    Nose quite a twin of a restrained SB from France.
    Palate: great intensity, young like an infant, lingering, long, intense (adjective deserves a dbl mentioning) and with an M+++ acidic backbone. The fruit is not lagging behind the acid and I really think that in a few years' time, Koshu of this quality will cost at least twice as much.
    Champagne lovers will simply drool over the acids.
    This grape is going to clad all the hills in Katsunuma and be sought after globally in a few years' time. This is grape creates quite magnificent stunners with its vibrant young fruit, but grows with age. This will be an even more magnificent loving wife, ahum, wine, in the grand way that only comes with the years.
    Really looking forward to returning to Katsunuma and a thoroughly dive-in with 200 different takes. Or more. Yay!
  • I'm really in a blessed place :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
85p ??? Hur kan du vara så sniken med ett av kaliforniens mest originella viner?

Plejaderna (de Sju Systrarna) görs av sju druvsorter, till din lista med fem sorter skall läggas Merlot och Syrah.

På den gamla goda tiden kostade detta £ 11.99 och var en stående favorit hos personalen på Oddbins. Numera brukar det ligga över trehundringen i Europa. På det inskränkta nittiotalet när alla i Kalifornien bara ville göra Cab, Chard och PN var Pleiades en underbar fläkt med frisk luft. Sean Thackrey är en av de verkliga pionjärerna i den kaliforniska vinindustrin.

Visa bifogad bild 1807
Jag vet inte...för mig var vinet helt okänt, bedömningen gjordes på det jag upplevde i munnen. Lite för blaskigt med för lite koncentration, är de största minustecknen. Kanske är det ett vin man behöver dricka mer för att hitta dess magi? Ett kul vin, men har svårt att ge de där extra poängen bara för vinets personlighet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dagens kap och då menar jag upplevelsemässigt. En CB från Vouvray, från 1996, slank ner i shoppingvagnen för priset 45 $ (1/2 fl). Butiken ifråga är den fullständigt fantastiskt trevliga The Wine Merchant bara ett stenkast från Rodeo Drive. Rapport om butiken kommer i annan tråd senare...

image.jpg


1996 Marc Brédif Vouvray Moelleux Nectar
Mineraliskt till tusen med stora lass av krut, flinta och petroleum. Frukten drar åt gula äpplen, aprikos och en aning sultanrussin. Komplext och underbart, lite sötlakrits, majs och honung dyker upp efter lite tid i glaset, tillsammans med lite avslagen lager och sur disktrasa.

I munnen så känns det koncentrerat men lättrunnet med påtaglig sötma, men i nivå med auslese ungefär. Mycket fin balans med hög och krispig syra. Friskt och trevligt med rejäl längd och intensitet.

Ett av de absolut bästa söta CB-viner jag har druckit är ett faktum. Hittar inga direkta svagheter, slår därför till med skyhöga (94p)
 

mnor

Medlem
Jacquesson 737 (Deg okt 2013)
20140803_102825.jpg

Doft av krut och äpple, nyanser av bröd och fläder
Smak av äpple och citrus. Bra syra! Detta är riktigt gott
Om jag jämför 737 och 736 har 737 mer mogen frukt och den är mer tillgänglig än 736. Så jag kommer att dricka och köpa mer av 737 och hålla på 736. 736 är ett bättre vin och har större potential och bör få lite tid även om det är trevligt redan nu.
 

merlotsmile

Medlem
Åt middag på Lima igår - en peruansk restaurang. Drack ett spännande vin från Uruguay som hade en udda blend av 60% gewurztraminer, 30 % chardonnay och 10 % moscato bianco - Vinedos de los Vientos 'Estival' 2012

Inte så jätteintensiv i varken doft eller smak men det som finns där var väldigt balanserat. Lite blommig, ananas, persikor, citrus, mandel. Bra syra, medelfyllig med en liten krämig rundhet. Bra finish. Trevlig bekantskap!
image.jpg
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Söndagskvällens middagsvin blev en flaska: (min TN nr 1500 på CT)
2002 Chateau La Confession, St Emilion (89p)
Reading the TN's here: Happy we kept this singelton for a while. Came out well after short dbl decant. Medium bodied, for the acid lovers and has developed some nice aromas.
Robe is red with the slightest hint of maturity.
Nose has Bdx earth, cedar, red fruit, soft plums and oak.
The structure of this wine is a little lacking. Acids are a little too high, but were easily balanced with the choice of food. Even so, there are some sharp and green (immature) acids here. The tannic element is small but quite ok. The oak treatment is perfectly well integrated today and very well managed. Long finish with a beautiful array of aromas, including soft plums, Bdx earth, raw wood, red berries, aromatic spice (towards mint) and a fine tuned forest floor.
All in all a pure wine that cut through the creamy soup and fois gras and married the salty-acidic mustard sauce for the Iberico pork. Yummy! As unusual as fine QPR from Bdx.
Wife: kaze
At fabulous Le Message in Yokohama.
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Eftersom man gick och gifte sig igår dracks det en hel del, men inget som slog upplevelsen av själva få säga JA.
I kväll sitter vi dock på Clarion Arlanda och avnjuter en Krug GC på halvflaska på rummet.
image.jpg

Doft av finaste skaldjuren och nyplockade kantareller. Massa gula, friska och syrliga äpplen i en smak som bara fortsätter att växa i munnen precis hur länge som helst ungefär...
 

gece

Man vänjer sig.
Eftersom man gick och gifte sig igår dracks det en hel del, men inget som slog upplevelsen av själva få säga JA.
I kväll sitter vi dock på Clarion Arlanda och avnjuter en Krug GC på halvflaska på rummet.
Visa bifogad bild 1826
Doft av finaste skaldjuren och nyplockade kantareller. Massa gula, friska och syrliga äpplen i en smak som bara fortsätter att växa i munnen precis hur länge som helst ungefär...
Grattis! Krug är alltid gott. Kul att gifta sig också antar jag
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hittat ett annat roligt vin som jag smuttar på just nu. Ytterligare en udda blend där dominerande druva är Syrah på ca 60 % därefter är det en salig blandning med Sangiovese, Merlot, Cabernet Sauvignon och till och med slattar av Sauvignon Blanc och Viognier. En riktig häxbrygd alltså.

image.jpg


2009 Jonata Winery Todos
Ganska varmfruktigt men utan känsla av sylt. Stora mängder frukt, mestadels mörk så som blå plommon, björnbär och blåbär, men även körsbär blandar sig in i leken. Moderat fatat med viss rost och vanilj, men även delikata toner av tjära och piptobak. Komplext och nyanserat. Lite vägdamm, kryddpeppar och krutrök hittas också. Intressant vin där nya saker träder fram hela tiden. I munnen så känns det kraftigt, men med balans och finess. Rejäla och rustika tanniner med bra syra samt lite antydan till restsötma. Mumma! Riktigt bra intensitet med lite blod i eftersmaken.

Gillar som tusan. Ett rejält vin med stor finess och nyansrikedom. Som en perfekt mix av gamla- och nya världen. (93p)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittat ett annat roligt vin som jag smuttar på just nu. Ytterligare en udda blend där dominerande druva är Syrah på ca 60 % därefter är det en salig blandning med Sangiovese, Merlot, Cabernet Sauvignon och till och med slattar av Sauvignon Blanc och Viognier. En riktig häxbrygd alltså.

Visa bifogad bild 1832

2009 Jonata Winery Todos
Ganska varmfruktigt men utan känsla av sylt. Stora mängder frukt, mestadels mörk så som blå plommon, björnbär och blåbär, men även körsbär blandar sig in i leken. Moderat fatat med viss rost och vanilj, men även delikata toner av tjära och piptobak. Komplext och nyanserat. Lite vägdamm, kryddpeppar och krutrök hittas också. Intressant vin där nya saker träder fram hela tiden. I munnen så känns det kraftigt, men med balans och finess. Rejäla och rustika tanniner med bra syra samt lite antydan till restsötma. Mumma! Riktigt bra intensitet med lite blod i eftersmaken.

Gillar som tusan. Ett rejält vin med stor finess och nyansrikedom. Som en perfekt mix av gamla- och nya världen. (93p)
Jonata Todos har jag drickit en lite mognare flaska av rätt nyligt, men eftersom CT verkar vara nere just bara för mig (kollar förtvivlat på http://www.downforeveryoneorjustme.com) kan jag inte dela med mig av mina erf och göra jmf med dina. Men en riktigt bra häxbrygd är det!
 

Rexel

Medlem
Eftersom man gick och gifte sig igår dracks det en hel del, men inget som slog upplevelsen av själva få säga JA.
I kväll sitter vi dock på Clarion Arlanda och avnjuter en Krug GC på halvflaska på rummet.
Visa bifogad bild 1826
Doft av finaste skaldjuren och nyplockade kantareller. Massa gula, friska och syrliga äpplen i en smak som bara fortsätter att växa i munnen precis hur länge som helst ungefär...
Grattis!
 
Toppen