Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Idag blev det en Pierre Peters Cuvée Speciale på kvällskvisten, mycket trevligt måste jag säga. Och igår var jag en snabbis på vinbaren på Gondolen och tog ett Glas Silex 2005 (Didier Dagenau) fuck! Bra Sauvignon blanc är gott!




Har klistrat tråden så att ni inte missar den - admin
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Idag blev det en Pierre Peters Cuvée Speciale på kvällskvisten, mycket trevligt måste jag säga. Och igår var jag en snabbis på vinbaren på Gondolen och tog ett Glas Silex 2005 (Didier Dagenau) fuck! Bra Sauvignon blanc är gott!

Fick en flarra Cremant de Bourgogne (Geisweiler) av en granne som jag tänkte sätta i mig idag. Har varit på tjänsteresa i England i en vecka och är lite trött på öl, så det kommer att bli uppfriskande.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det är ju inte utan att man blir lite sugen. Men tyvärr dras jag med en synnerligen envis förkylning med halsont och the works... Jag håller mig ifrån vinet den här veckan tyvärr.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Det är ju inte utan att man blir lite sugen. Men tyvärr dras jag med en synnerligen envis förkylning med halsont och the works... Jag håller mig ifrån vinet den här veckan tyvärr.

Aj då, du får krya på dig. Ta lite rom i te istället, det gör jag alltid då jag är förkyld.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Hmmm, jag har nog baskemig lite Trois Trivieres 10årig hemma... Det var inte någon dum idé!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Hmmm, jag har nog baskemig lite Trois Trivieres 10årig hemma... Det var inte någon dum idé!

Den är mycket fin. Den och Bögberget (Mount Gay) samt Appletons rom och den här Plantationserien brukar jag köra med i romväg.

Rom + te lever jag på när jag är förkyld, det smakar ju inget gott att käka heller, så jag brukar gå ner i vikt mycket för att sedan vräka i mig mat och frossa i en flod av vin då jag tillfrisknat.
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Var på Grappe och prova Comte de Vogue igår.
2 stod ut, Musigny och Bonnes Mares 05 som båda var helt fantastiska.
Som referens hade de Bonnes Mares 86 mag och Musigny 87 mag, sjukt tråkiga, trötta flaskor med gubbvin.
Har aldrig förstått kärleken till trötta, övermogna viner. Rätt många som verkar gilla det däremot...

Har en Cliquot 88 i kylen hemma, får väl skicka i sig den ikväll om man inte har bättre för sig...
 

Dönnhoff

Medlem
SV: Idag dricker vi

Hej första posten! :)

Bra forum ny fått upp här. Har länge saknat ett ställe i Sverige var man kan diskutera annat än "bästa boxen" och "mest prisvärda vin" etc!
Så tack för det!

Ikväll är jag ensam hemma och tänkte omarrangera min vinkällare! Hämtade ett tio-tal lådor i lördags som måste på plats! ;)

För att fira ovannämnda tänkte jag öppna en flaska Armand Rousseau "Clos de la Roche" 2002.
Skriver TN i Bourgognetråden imorgon!

JP
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Dönnhoff skrev:
Hej första posten! :)

Bra forum ny fått upp här. Har länge saknat ett ställe i Sverige var man kan diskutera annat än "bästa boxen" och "mest prisvärda vin" etc!
Så tack för det!

Ikväll är jag ensam hemma och tänkte omarrangera min vinkällare! Hämtade ett tio-tal lådor i lördags som måste på plats! ;)

För att fira ovannämnda tänkte jag öppna en flaska Armand Rousseau "Clos de la Roche" 2002.
Skriver TN i Bourgognetråden imorgon!

JP

Då får jag det stora nöjet att hälsa dig välkommen till forumet! Hoppas att du får mycket nytta och nöje av det i framtiden.

Clos de la Roche är aldrig fel! Jag önskar att jag hade något gott att dricka, men jag måste jobba några timmar till så det får vänta tills en annan dag. Fy vad tragiskt!
 

Krug88

Medlem
SV: Idag dricker vi

Blir inte så mycket spännande den här veckan, men i mitten av december har vi en trevlig liten kväll.
Grym middag på en stjärnkrog med Petrus 90 och 94, Comtes de Champagne 61, Cristal 85, Palmer 61, Yquem 86.
Eventuellt är det en till som ska med, vi får väl vad han tar med sig, om han platsar...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dönnhoff skrev:
Hej första posten! :)

Bra forum ny fått upp här. Har länge saknat ett ställe i Sverige var man kan diskutera annat än "bästa boxen" och "mest prisvärda vin" etc!
Så tack för det!

Ikväll är jag ensam hemma och tänkte omarrangera min vinkällare! Hämtade ett tio-tal lådor i lördags som måste på plats! ;)

För att fira ovannämnda tänkte jag öppna en flaska Armand Rousseau "Clos de la Roche" 2002.
Skriver TN i Bourgognetråden imorgon!

JP

Ah, en Rousseauälskare :)

Minns med glädje mina besök hos Domaine Rousseau i Gevrey-Chambertin med den charmerande Corinne Rousseau som värdinna, och våra promenader upp mot det närliggande Clos St. Jacques.

Själv är jag förkyld nu så det blir te med rom (nej då det var inte Krug som smittade mig - vad jag vet ;))
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Kukars skymning! Nu för den här hostan lägga sig!

Igår provade jag tre jänkare, alla från Divines sortiment. Det blev:

Lynmar Russian River Pinot Noir 2005

Lynmars 'enklaste' Pinot, som var ett klockrent exempel på vad som händer med en pinot som vuxit lite för varmt. Nu är Russian River inte ett 'varmt' område som så, men årgången boostade upp det ytterligare. Bra doft, men på smaken var det överextraherat, nästankvalmigt fruktigt med på tok för lite syra.

Avalon Napa Valley Cabernet Sauvignon 2005

Kvalmigt och nästan sirapsaktigt med sötma på smaken, det första intrycket var trevligt med massor av mörka bär, men sen blev det bara kvalmigt.

Turley California Zinfandel Juvenile 2004.

Det är illa när man säger att en Zinfandel var det mest strukturerade, strama och eleganta vinet av de tre, speciellt som Juvenilen innehåller 16% alkohol. Men Larry Turleys viner har, speciellt under lite svalare årgångar, en fantastiskt förmåga att plocka fram en väldigt elegant struktur med unga, gröna tanniner som biter av mot syran och den ohemulska fruktsötman.

Efter detta blev det en bit torsk med färska räkor, ägg och skirat smör tillsammans med en Polle BdB 1998. Gott sa grisen!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Det är illa när man säger att en Zinfandel var det mest strukturerade, strama och eleganta vinet av de tre, speciellt som Juvenilen innehåller 16% alkohol. Men Larry Turleys viner har, speciellt under lite svalare årgångar, en fantastiskt förmåga att plocka fram en väldigt elegant struktur med unga, gröna tanniner som biter av mot syran och den ohemulska fruktsötman.

Efter detta blev det en bit torsk med färska räkor, ägg och skirat smör tillsammans med en Polle BdB 1998. Gott sa grisen!

Jag har för det mesta en "pervers" hatkärlek till Zinfandel. Usel Zinfandel är ju aldrig kul, men en saftig god alkoholstark Zinfandel, gärna från just Turley eller deLoach kan vara ett jäkligt trevligt "skjortärmsvin".
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Idag ämnar jag hitta en anledning att fira. Har någon namnsdag som jag känner eller så?

Fick nämligen en fin bit rådjur av en polare för att jag hjälpte honom välja vin till hans 40-årskalas i september.

Tror jag ska knäcka en Palmer 1989 som jag lurat lite på....jo det ska jag...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Idag ämnar jag hitta en anledning att fira. Har någon namnsdag som jag känner eller så?

Fick nämligen en fin bit rådjur av en polare för att jag hjälpte honom välja vin till hans 40-årskalas i september.

Tror jag ska knäcka en Palmer 1989 som jag lurat lite på....jo det ska jag...

Jag och Krug-88 ska tydligen fira att han har köpt ett par nya skor... Rapport återkommer om vilka viner som knäcks.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Det blev min sista pava Martinelli Moonshine Ranch PInot Noir 2001 och Roederer 1999 trevligt!

Martinellin var väldigt god, men lider av de problem som man ofta hittar i Amerikanska viner. Alkoholhalten ligger på smått idiotiska 15,4% vilket, tillsammans med restsötman, gör att vinet inte mognar på ett behagligt sätt. Koncentrationen och frukten i vinet gjorde att det var helt fantastiskt när det släpptes 2003, och det är fortfarande tilltalande idag. Men med en spritighet som inte är så rolig alla gånger.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Idag dricker vi

Krug skrev:
Det blev min sista pava Martinelli Moonshine Ranch PInot Noir 2001 och Roederer 1999 trevligt!

Martinellin var väldigt god, men lider av de problem som man ofta hittar i Amerikanska viner. Alkoholhalten ligger på smått idiotiska 15,4% vilket, tillsammans med restsötman, gör att vinet inte mognar på ett behagligt sätt. Koncentrationen och frukten i vinet gjorde att det var helt fantastiskt när det släpptes 2003, och det är fortfarande tilltalande idag. Men med en spritighet som inte är så rolig alla gånger.

I vissa Zinfandelviner kan 15,4 duga, men i P.N....hmmm...nej...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Idag dricker vi

Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Det blev min sista pava Martinelli Moonshine Ranch PInot Noir 2001 och Roederer 1999 trevligt!

Martinellin var väldigt god, men lider av de problem som man ofta hittar i Amerikanska viner. Alkoholhalten ligger på smått idiotiska 15,4% vilket, tillsammans med restsötman, gör att vinet inte mognar på ett behagligt sätt. Koncentrationen och frukten i vinet gjorde att det var helt fantastiskt när det släpptes 2003, och det är fortfarande tilltalande idag. Men med en spritighet som inte är så rolig alla gånger.

I vissa Zinfandelviner kan 15,4 duga, men i P.N....hmmm...nej...

Ja, det är lite jobbigt, speciellt när vinerna börjar mogna och tappa lite av den saftiga frukten. Då slår spriten igenom, det är inte alltid optimalt. Men den var fortfarande god, en gulleflaska!

Idag blir det Pierre Peters Speciale 1999
 
Toppen