Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

SV: Idag dricker vi

Den här tråden är stängd för nya provningsanteckningar. Använd vår nya tråd för dessa.

Diskussioner kring redan gjorda anteckningar kan fortsätta här så tråden kommer inte att låsas och den kommer att finnas kvar på forumet som arkiv
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SV: Idag dricker vi

Veckan som gick spenderades i Portugal och med det givetvis några trevliga röda Lusitanska bekantskaper.

Quinta da Amoreira da Torre Reserva 2005 från Alentejo. Tät men lite för fatig stil men med bra längd och vitalitet i smaken. Förmodligen bättre med 2-3 år till i ryggläge. Fungerade utmärkt till rustik Portugisisk mat. Gjord på Aragonez, Trincadeira och Alicante Bouschet.
Quinta de la Rosa 2007 från Douro. Ett väldigt lyckat Douro vin och det verkar som om många har gjort bra ifrån sig i Douro under 2007. Vinerna har en skön blandning av både sval ljus frukt och mörk kraft. Fatbehandlingen är mer varsam än hos Alentejo-vinet och slår inte igenom. Efter en timma blommar dofterna ut mer och den initiala svarta vinbärsaromen får konkurrens av plommon, kirsch och lite orientaliska kryddor. Ungt men väldigt gott att dricka nu i alla fall. Som en smäck till spädgrisen som låg på tallriken.
Churchill’s Estate Reserva 2007 från Douro. Väldigt bra även denna men kanske lite mer kraft än Quinta de la Rosa. Skulle inte ha ngt emot en låda av detta i källaren och se hur det utvecklas.

Sen var det förstås en del Port och Alvarinho men inget som var direkt minnesvärt.
Quinta de la Rosa har jag inte fått nog av och kommer förtära ett gäng nästa omgång - som fö var planerad till april i år, men som inte lär bli av förrän april 2022. Men, den som väntar på ngt gott, kan vänta galet för länge...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
SV: Idag dricker vi

Som jag tidigare skrev ikväll i en annan tråd så provade vi en Daniel Crochet Sancerre ikväll.
En klar besvikelse. Eftersom jag inte är speciellt bra på att stapla adjektiv efter varandra så
är det väl enklast att skriva: blek. Liten doft, mera krusbär än kattpiss som tur var och rätt klen
syra. Inget till skaldjur med andra ord. När jag tyckte att det kunde bli matlagningsvin så
protesterade min fru och menade att väl kyld så går den säkert att bjuda (mindre nogräknade)
gäster på.
Därefter öppnade jag den sista flaskan Boizel Grand Vintage 1996 Brut som jag hade kvar.
Vad som jag undrar över är att flaskan har samma kägelform som de flaskor som Joyau de France
har och inte en vanlig rak flaska. Hade 96:eek:rna sådana flaskor?
Efter Shorepowers inlägg häromveckan om billiga 96:eek:r så provade vi en förra veckan. Och
som jag skrev så var den inget vidare. Tänkte att den kanske var lite defekt så därför kunde
det vara idé att ta den sista flaskan medan jag fortfarande hade den förra i färskt minne.
Den här var likadan, som den förra flaskan. Trött mousse, som snabbt dog, doft och smak
av övermogna röda äpplen och liten beska. Bra syra i och för sig men det var väl det mest
positiva.
Det enda som återstår nu är väl att gå ut och frysa och se om det finns någon majbrasa som
inte har brunnit ner och om det finns en enda nykter människa på stan
Har du provat ngn Lucien Chotard (bror, syster, far, onkel, pastor) som du gillat?
…eller, refraserat: bland Loiresque Sb, finns det sådana som går hem i dina salonger?
 
Toppen