Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

mackan92

Medlem
Puylinser, bacon, morot, selleri, schalottenlök & ramslök med burrata, bakad torskrygg & kapris.

Kanske inte mycket till världen på bilden men oj så gott och vinvänligt sa Bull.

Glad tisdag

1715706473014.png
 

Johan L

Medlem
sparris.jpg


lax.jpg


hjort.jpg


rabarber.jpg


▪︎Vit sparris från Hjo, brynt-smör-sås, rostade hasselnötter, smörstekta brödsmulor, gräslök och krasse
▪︎Tartar på Frøyalax med gurka och schalottenlök, toppad med inlagd fänkål, dillmajonnäs och forellrom
▪︎Cognacsgravad hjortfilé, inlagda kantareller, lingon- och cognacssås, smörstekta krutonger, parmesan och röd ekbladssallat
▪︎Brebirousse d'Argental (kitttost på fårmjölk), marconamandlar och cornichons
▪︎Tartlett med vaniljkräm, pocherad rabarber och pistage

Innan maten en gin sour på rabarbersockerlag. Till första två rätterna blev det Hervé Dubois Blanc de Blancs 2013, till hjorten en Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo 2022 och till ost samt desset en Chateau Guiraud 1990. Fina matchningar allihop.
 

pinoten

Medlem
IMG_4814.jpg


ICA hade ett tillfälligt parti Havskatt så jag kunde inte låta bli. Såsen är en hybrid på sandefjordsås och beurre blanc.

Vinet är Pernot Belicard Meursault Vielles Vignes 2016. Fanns i beställningssortimentet förra året så jag köpte på mig ett par stycken. Philippe Pernot Belicard håller hus i Puligny-Montrachet vilket kanske påverkar hans stil en del då det ligger på den friskare halvan av Meursault-skalan :)
 

The Wall

Medlem
Leverans i dag. Helt utan förvarning dessutom.
Samma här och av samma sort. Eller rättare sagt, jag var på språng igår och fick boka om leveransen till nästa vecka. Det var mest en slump att jag tittade på både Budbees och Brings appar för att ha koll på när mina lådor skulle dyka upp.
 

Kolsyra

Kolsyra
Vet inte om det är rätt tråd. Men någon som vet var man kan köpa bättre mirin ?
Dom med alkohol.
Har en yakatori tare som fyller 2 år så tänkte att den förtjänar lite bättre mirin i år.
 
Tyvärr inte =/
Tack iaf!
Jag har aldrig sett Hon Mirin i Sverige. Kanske går att köpa från Tyskland t.ex.?

Men jag brukar göra en egen variant.

Värm 1 ½ dl vatten och rör i 2 dl socker.
Sjud tills allt socker löst sig.
Häll i en flaska (3 dl) Akita Fuji Nigori Sake som finns på systemet. (En söt sake som inte är speciellt god att dricka som den är, men funkar bra i matlagning)

Blir så klart inte exakt som riktig Mirin, men betydligt bättre en det som finns att köpa i butikerna.
 

Foodcoma

Medlem
Jag har aldrig sett Hon Mirin i Sverige. Kanske går att köpa från Tyskland t.ex.?

Men jag brukar göra en egen variant.

Värm 1 ½ dl vatten och rör i 2 dl socker.
Sjud tills allt socker löst sig.
Häll i en flaska (3 dl) Akita Fuji Nigori Sake som finns på systemet. (En söt sake som inte är speciellt god att dricka som den är, men funkar bra i matlagning)

Blir så klart inte exakt som riktig Mirin, men betydligt bättre en det som finns att köpa i butikerna.
Utgår från att denna håller rätt länge? Grymt tips oavsett :)
 

Kolsyra

Kolsyra
Jag har aldrig sett Hon Mirin i Sverige. Kanske går att köpa från Tyskland t.ex.?

Men jag brukar göra en egen variant.

Värm 1 ½ dl vatten och rör i 2 dl socker.
Sjud tills allt socker löst sig.
Häll i en flaska (3 dl) Akita Fuji Nigori Sake som finns på systemet. (En söt sake som inte är speciellt god att dricka som den är, men funkar bra i matlagning)

Blir så klart inte exakt som riktig Mirin, men betydligt bättre en det som finns att köpa i butikerna.

Klockrent tips.
Ska testas.
 

Jos

Medlem
Visa bifogad bild 32146

ICA hade ett tillfälligt parti Havskatt så jag kunde inte låta bli. Såsen är en hybrid på sandefjordsås och beurre blanc.

Vinet är Pernot Belicard Meursault Vielles Vignes 2016. Fanns i beställningssortimentet förra året så jag köpte på mig ett par stycken. Philippe Pernot Belicard håller hus i Puligny-Montrachet vilket kanske påverkar hans stil en del då det ligger på den friskare halvan av Meursault-skalan :)
Hade en -14 på en provning blint förra året. Alla övertygade om att det var Sauvignon Blanc, inga såna vibbar på denna?
 
Toppen