Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

matage

Medlem
Snyggt!!
Hur gör du med vodkan? Har ett par 100 gram svart tryffel som jag vill testa göra lite olika saker med. Är det bara att lägga i voda och låta dra ett par dagar ?
Tack :)

Jag hyvlade ner 2-3g vit tryffel i en halvliter vodka och ställde i kylen.
Redan efter 36h hade den tillräckligt med smak för att jag körde 2+1 ratio "vanlig" vodka och tryffelvodka (båda fryskalla) för att få en svag ton av tryffeln. Har aldrig gjort detta förr så det var ett våghalsigt test ;)

Tänkte att worst case smakar det inget och om vodkan tar för mycket smak får man helt enkelt balansera ration "elixir" och "au naturel".
Ska bli kul att höra dina erfarenheter om du kör på svart tryffel!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack :)

Jag hyvlade ner 2-3g vit tryffel i en halvliter vodka och ställde i kylen.
Redan efter 36h hade den tillräckligt med smak för att jag körde 2+1 ratio "vanlig" vodka och tryffelvodka (båda fryskalla) för att få en svag ton av tryffeln. Har aldrig gjort detta förr så det var ett våghalsigt test ;)

Tänkte att worst case smakar det inget och om vodkan tar för mycket smak får man helt enkelt balansera ration "elixir" och "au naturel".
Ska bli kul att höra dina erfarenheter om du kör på svart tryffel!
Du har alltså ingen Rotavap!? Ditt kök har alltjämt förbättringspotential...:p
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Lätt hybris för vad som skulle vara en enkel nyårsmiddag med min bror men jag såg möjligheten att testa lite nya idéer..
Det är ällan som jag slösat bort så mycket tid i köket med så många saker som gått fel... Delvis slarv och delvis storhetsvansinne/inkompetens.
Lyckades tillåmed skicka in min nya schablon/stencil för tuile-löv i ugnen vilket inte är optimalt för nåt som inte klarar mer än 40C... En dyr läxa!

Anyhow - mitigeringar och plan B/C gjorde att det ändå blev en hyfsad middag

Smörstekt Lussekatt, Foie Gras från @KockJohan Russin spritade i rom och en hyfsat pretto fjärilstuile för krisp och sälta
Visa bifogad bild 31125

Halstrad Pilgrimsmussla, mirin-fräst spetskål och en Miso Beurre Blanc
Visa bifogad bild 31126

Bakad morot, hummer, Hummerbisque, olja på jalapeno/dragon och krispiga apelsin/morotslöv raddade från "schablongate" och lite finger lime.
Visa bifogad bild 31127

Varm Jordärtskockspure med Gruyere, vit och svart tryffel
Visa bifogad bild 31128

Flammad Wagyu med grillad Kumquat och sallad
Visa bifogad bild 31129

Många nyanser av brunt... Helstekt Oxfile, Ankleverrostad potatis, stekt hummerstjärt, hemvevad bea, tryffel å riven anklever
Visa bifogad bild 31130

Vodka Martini på vodka infuserad med vit tryffel serverad med svarta oliver. Gamechanger!
Visa bifogad bild 31131

Dessert - Carletti Schoko-Bananen, kaffe å cognac :)
Oxfilén med massa anklever måste varit så gott!😍🔥😍🔥😍
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag vet... det finns definitiva luckor att fylla även om den fysiska ytan börjar bli ganska tight... Rotavap/SpinzAll, Pacojet... det finns såå mycket kul att drömma om :D
Appropå Pacojet, ni som gurus i köket. Har ni koll på om Ninja Creami är vettig. Lite problematiskt att räkna hem en rimlig kr/liter glass som konsumeras med en Pacojet, även om det så klart vore nice.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Appropå Pacojet, ni som gurus i köket. Har ni koll på om Ninja Creami är vettig. Lite problematiskt att räkna hem en rimlig kr/liter glass som konsumeras med en Pacojet, även om det så klart vore nice.
Tycker inte det finns någon maskin som ger bättre resultat än PacoJet. men relativt obskyrt jättedyrt att ha i ett hemma kök. även om jag själv höllt på att köpa en vid flera tillfällen...
Man får fråga sig själv helt ärligt kommer man ens göra glass hemma 10gg/år -nej ellerhur ?
 

Thirsty

Smygnykterist
Tycker inte det finns någon maskin som ger bättre resultat än PacoJet. men relativt obskyrt jättedyrt att ha i ett hemma kök. även om jag själv höllt på att köpa en vid flera tillfällen...
Man får fråga sig själv helt ärligt kommer man ens göra glass hemma 10gg/år -nej ellerhur ?
Har en vanlig glassmaskin med generator som är bra men "behöver" en Pacojet... ☺️
Har hovrat över köpknappen men tagit mitt förnuft till fånga varje gång (och köpt vin för pengarna 😁).
Pacojet 4 har Wi-Fi och stor touch screen = avdragsgill som laptop i bolaget.
Smutt! Får snack med IT avdelningen om inköp av en "Pacojet laptop"! 😇
 

Jesper

Medlem
Appropå Pacojet, ni som gurus i köket. Har ni koll på om Ninja Creami är vettig. Lite problematiskt att räkna hem en rimlig kr/liter glass som konsumeras med en Pacojet, även om det så klart vore nice.
Jag har sett tester från "trovärdiga" källor (se länkar till referenser nedan) som påstår att Ninja Creami ger likvärdigt resultat som Pacojet (dock inte med samma kapacitet, men det är väl ett mindre problem för hemmabruk).

Äger själv en Pacojet sedan 15 år tillbaka (dock utan WiFi... ;)), men skulle jag köpt en ny glassmaskin idag skulle jag nog köpa en Ninja Creami (den höga kostnaden för Pacojet baseras främst på, förutom att det är en unik produkt, på att de haft ett patent för sin lösning och därmed inga konkurrerande produkter med samma egenskaper. Nu har patentet gått ut och Ninja Creami använder samma teknologi, fast i en billigare konstruktion).

Två bra referenser från personer som vet vad de talar om:

Chris Young (bl.a co-author till Modernist Cuisine) jämför Pacojet och Ninja Creami:

Jämförelse mellan Ninja Creami och Pacojet (från en som säljer Pacojet):
https://blog.modernistpantry.com/wtf/the-secret-of-ninja-creami-vs-pacojet/
 
Last edited:

matage

Medlem
Jag har sett tester från "trovärdiga" källor (se länkar till referenser nedan) som påstår att Ninja Creami ger likvärdigt resultat som Pacojet (dock inte med samma kapacitet, men det är väl inte mindre problem i för hemmabruk).

Äger själv en Pacojet sedan 15 år tillbaka (dock utan WiFi... ;)), men skulle jag köpt en ny glassmaskin idag skulle jag nog köpa en Ninja Creami (den höga kostnaden för Pacojet baseras främst på, förutom att det är en unik produkt, på att de haft ett patent för sin lösning och därmed inga konkurrerande produkter med samma egenskaper. Nu har patentet gått ut och Ninja Creami använder samma teknologi, fast i en billigare konstruktion).

Två bra referenser från personer som vet vad de talar om:
Chris Young (bl.a co-author till Modernist Cuisine) jämför Pacojet och Ninja Creami:
Jämförelse mellan Ninja Creami och Pacojet (från en som säljer Pacojet): https://blog.modernistpantry.com/wtf/the-secret-of-ninja-creami-vs-pacojet/
Bra info!
Jag har bara sett Serious Eats och nån mer utvärdera Ninjan och de var sådär impade. Men när man läser mer verkar det som om det finns handhavandetrick (som allrid) för att få den att prestera bättre :)

Nu känner jag ett plötsligt behov av en Ninja....
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag har sett tester från "trovärdiga" källor (se länkar till referenser nedan) som påstår att Ninja Creami ger likvärdigt resultat som Pacojet (dock inte med samma kapacitet, men det är väl ett mindre problem för hemmabruk).

Äger själv en Pacojet sedan 15 år tillbaka (dock utan WiFi... ;)), men skulle jag köpt en ny glassmaskin idag skulle jag nog köpa en Ninja Creami (den höga kostnaden för Pacojet baseras främst på, förutom att det är en unik produkt, på att de haft ett patent för sin lösning och därmed inga konkurrerande produkter med samma egenskaper. Nu har patentet gått ut och Ninja Creami använder samma teknologi, fast i en billigare konstruktion).

Två bra referenser från personer som vet vad de talar om:

Chris Young (bl.a co-author till Modernist Cuisine) jämför Pacojet och Ninja Creami:

Jämförelse mellan Ninja Creami och Pacojet (från en som säljer Pacojet):
https://blog.modernistpantry.com/wtf/the-secret-of-ninja-creami-vs-pacojet/
Nice ! Ninjan kände jag inte alls till att den är såpass lik, sett efter detta äre klart man kör på ninjan
 

matage

Medlem
Körde en lunch igår som planerats sen i höstas och det kan nog vara bland det mer seriösa jag gjort i hemmet.
(Det är dock lite repetition på rätter från nyår men förhoppningsvis lite skruvade till det bättre :) )

"Strut" på Feuille de Bric fylld med lättrökt smetana, Löjrom och gräslök.
Dryck: Alba Tryffel Vodka Martini
IMG_9427.jpeg


Smörstekt saffransbröd med Foie Gras, romrussin och hjortronsylt.
Saffransbröd lyste med sin frånvaro både i frysen hemma, hos vänner och på alla bagerier/mackar/fik såhär efter nyår men skam den som ger sig!
Jag satte helt enkelt en deg och bakade två längder bara för att få ut 8 små rundlar... kanske inte helt rimligt
Dryck: Moulin Touchais -71
CE5BF938-EADE-4452-A7F0-C911624E3CCD.jpeg


Gruyere Gougeres fyllda med jordärtskockskräm m Tryffelmanchego
Dryck: Selosse Substance deg -12 + Bollinger Grand Annee -02
0E673C16-7A0F-4A3E-848D-0052793A43F4.jpeg


Kushiyaki på Kagoshima Wagyu-Entrecote toppade med Oscetra
(VANSINNIGT bra till Selosse Substance där det brända fettet lockade fram noter av kola och brynt smör ut champagnen)
Dryck: Selosse Substance deg -12 + Bollinger Grand Annee -02
CC78B807-A33A-4C99-8A45-329EFB8370E6.jpeg


Sallad med puylinser, granatäpple, bränd kumquat och Wagyu
Dryck: Selosse Substance deg -12 + Bollinger Grand Annee -02
727C6BA4-A348-47B1-AA28-F75D2D37CAF6.jpeg


Pilgrimsmussla i Kimchi Beurre blanc, spetskål och finger lime med gräslöksolja
Väldigt lyckad iteration av rätten men dålig match till champagnernas mognad. Borde nog slängt in ett glas ung Kabinett här....
Dryck: Selosse Substance deg -12 + Bollinger Grand Annee -02.
2DB7C4C0-B586-412F-A33D-5FA3FFD36B18.jpeg


Kafferostad Anka , Potato Mille Feuille, kryddbräserad rödkål
Det kan vara så att det smet ner lite ankleverterrine i rödkålen för lite extra "oumpf" :)
Dryck: Chateau Musar 1997
C153FCD0-6B63-4B38-BD04-BD83E49C8E8E.jpeg


Gateau Invisible aux Pommes med Miso Caramel, Kanelbullsglass och äppelbrunoise smaksatt med stjärnanis
Dryck: Moulin Touchais 1971
8E60ED4E-4191-4E5F-8B3B-20BDE033D748.jpeg


Avslutade med trippla espressos, halvgamla cigarrer och Camus Borderies VSOP.

På det stora hela riktigt lyckat men galet tidskrävande.
Nu har jag iallafall fått detta ur systemet och kan återgå till min ambition till ett lite hälsosammare 2024 ;)
 
Last edited:

ZQT

Medlem
Våfflor, hackade örter (längst ner i burkarna), vispad smetana, löjrom/osetra
IMG_5868.jpeg


Miso-marinerad uer (tänk Nobu black cod), pak choi med rosépeppar. Veloute på gochujang med nduja-olja
IMG_5885.jpeg


Capelini, creme på karamelliserad lök och brynt smör, riven gravad äggula
IMG_6223.jpeg



Bunuelo fylld med emulsion på gochujang, gravad citron
IMG_6512.jpeg


Buonelo fylld med rucola/körvel-emulsion, wasabipulver
IMG_6543.jpeg


Parmesan-taco, tartar på marulk, emulsion med ponzu och lime, strandsilja
IMG_6546.jpeg


Ärtor, rökt mandel, brynt smör, basilika, sen även täckt med ett skum av ärtor
IMG_6563.jpeg
IMG_6580.jpeg



Nori-marmorerad purjo, rostad vaktelveloute
IMG_6606.jpeg


Hängmörad ryggbiff, flamberad pepparsås
IMG_6635.jpeg


Pumpkin spice creme brulee
IMG_6653.jpeg


Nduja-mac and cheese, fänkålsfrön, bovete
IMG_6711.jpeg


Citronmarinerad zucchini-carpaccio, vispad ricotta med citron, gravad citron, rostad mandel
IMG_7155.jpeg


Agnolotti m rostad pumpa, nduja, ricotta. Pumpapure, rostade pumpafrön, brynt salviasmör
IMG_7147.jpeg
IMG_7185.jpeg


Lite svamp som resulterade i toast och risotto med smörstekta svampar, salsiccia, crispy chili oil

IMG_7410.jpeg


IMG_7444.jpeg

IMG_7464.jpeg


Friterade tapioka-chips, ena med rostad sesam emulsion och gravad citron och andra med five spice och torkad kamomill
IMG_7613.jpeg


Friterade potatisskal med västerbottenscreme
IMG_7638.jpeg
 

ZQT

Medlem
Jordärtskockschips, bidrar med fint krisp till stompet och picklade jordärtskockor med nolly prat-veloute

IMG_7589.jpeg
IMG_7611.jpeg
IMG_7657.jpeg


T-bone och tomatsallad med dijonnaise å bea
IMG_7581.jpeg

IMG_7659.jpeg


Nybakade madeleines rullade i kanel/kardemumma/socker

IMG_7687.jpeg


Krispig kyckling med fänkål, gurka, ruccola och citron
IMG_7706.jpeg


Lite pasta, salsiccia etc
IMG_8119.jpeg

IMG_8159.jpeg


Karamelliserad löktarte
IMG_8278.jpeg


Vitlöksstekt cimi plus andra grönsaker, vitvinsås med gochujang, underst ligger ngn fågel som jag inte minns vad det var för ngn
IMG_8302.jpeg


Bräserad oxkind, palsternack/miso puré
IMG_8354.jpeg


Rigatoni, rester från ovan, parmesanveloute
IMG_8569.jpeg


Papardelle kokad i rostad kycklingbuljong, smör i (cred till @Oscaro som var ansvarig kock för denna skapelse. Var inte äckligt med lite äldre Barolo
IMG_8794.jpeg


Potatisvåfflor, västerbottenskräm och en version med färsk tryffel
IMG_8992.jpeg


Blancherad och picklad pumpa, pumpapure i mitten täckt med potatisflarn
IMG_8978.jpeg

IMG_9001.jpeg

IMG_9009.jpeg

IMG_9026.jpeg


Fjällröding och nolly prat med stjärnanis
IMG_9037.jpeg
 
Toppen