Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ikoner

visst kan man tänka så när man läser vissa inlägg här, särskilt på skumpasidorna... och detta sagt med all respekt (och en inte obetydlig dos avund) för kamraterna som regelbundet korkar upp gamla årgångar av krug, selosse, salon och dricker Sir Winston till utan att blinka, så absolut inte meningen att pinka i ekfaten :p

- men samtidigt måste jag säga att den huvudintrycket jag har är att detta är ett av de mer nyfikna och öppna för nya intryck och pris-o-känsliga (i båda bemärkelserna, dvs både upp och ner) vin-nörd-sammanhangen. :kyss:

och känner mig rätt tacksam över att slippa betygsättningar med 1-6 tärningsögon på bolagets alla bag-in-box, som jag inte känner att jag vill ödsla tid, pengar, lever eller spaltmeter på över huvud taget (helt baserat på egna empiriska prövningar, både blinda och öppna)....
 

Adamanko

Medlem
Jag är fascinerad av forumets beundran för ikonviner. Enda botemedlet är BLINDTEST...
Jag håller med dig att vinprovning som inte är blind är av lägre värde. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med ikonviner. Får väl hålla med Omar här uppe att det känns relativt nyfiket och öppet här för att vara en borgerlig miljö. Men jag är ju inte inne på skumpatrådarna och läser... ;)
 

Pontus

Medlem
Mitt första skäl att testa blint är inte att det är finare utan att det är roligare (tillför lite lek och spänning).
(Har man hållt på så länge som jag skulle Systemets nyhetsprovningar annars bli urtråkiga, "en dag på jobbet"...)
Tänkte mer på uttrycket "forumets beundran". Du deltar ju själv på forumet i viss mån. Och många här dricker ju blint, då och då iallafall.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är fascinerad av forumets beundran för ikonviner. Enda botemedlet är BLINDTEST...
Nu brukar ju de flesta här på forumet prova blint på ett eller annat vis regelbundet, både ikonviner och annat. Upplever dessutom att de flesta rapporter som delas här på forumet har många överraskningar med ”ikoner” som faller platt och många exempel där David slår Goliat.

Det enda jag kan förvånas över är att många ”fallna ikoner” fortsätter att köpas medan många ”David” snabbt glöms bort trots de empiriska resultaten. ;)
 

Skrutt

Medlem
Hans, många på forumet köper nog färre ”drick nu”-viner än lagringsviner (ikonviner eller inte) och även om jag alltid läser och tycker mycket om din blogg, så tyr jag mig inte till den när det gäller lagringsviner, eftersom jag inte tycker att det framgår om du tar hänsyn till lagringsbehov i bedömningen. Kan det bero på ett totalt fokus på blindprovets här och nu? (Det är inte ett påstående utan en fråga och inte heller ett klagomål eftersom jag reservationslöst gillar din blogg som den är - här och nu.)

Främst går jag emellertid efter egna vinpreferenser.
 
Last edited:
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Skrutt, intressant fråga, den om lagringspotentialen. Ibland upplever man den blint, oftast inte. Och att sia om helslutna viners framtid brukar jag avstå från, ren gissningslek. Egentligen är det bara vinmakaren som här har nåt att gå efter.
 

Pontus

Medlem
Skrutt, intressant fråga, den om lagringspotentialen. Ibland upplever man den blint, oftast inte. Och att sia om helslutna viners framtid brukar jag avstå från, ren gissningslek. Egentligen är det bara vinmakaren som här har nåt att gå efter.
Men ponera nu att man provar öppet. Vinet är däremot slutet (hehe) och därmed svårbedömt. Antag att man har hyfsad insikt i hur vinmakningen går till och har provat ett stort antal tidigare årgångar av samma vin och dessutom följt dessa viners utveckling under lång tid. Har man då inte större möjlighet att avgöra framtida lagringspotential än om man provar blint?
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Men ponera nu att man provar öppet. Vinet är däremot slutet (hehe) och därmed svårbedömt. Antag att man har hyfsad insikt i hur vinmakningen går till och har provat ett stort antal tidigare årgångar av samma vin och dessutom följt dessa viners utveckling under lång tid. Har man då inte större möjlighet att avgöra framtida lagringspotential än om man provar blint?
Efter varje blindflight kollar ju blindprovaren FACIT - och med lite vin kvar i glasen provar han nu om, öppet. Och har möjligheten att göra den prognos du efterlyser...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Men ponera nu att man provar öppet. Vinet är däremot slutet (hehe) och därmed svårbedömt. Antag att man har hyfsad insikt i hur vinmakningen går till och har provat ett stort antal tidigare årgångar av samma vin och dessutom följt dessa viners utveckling under lång tid. Har man då inte större möjlighet att avgöra framtida lagringspotential än om man provar blint?
Enligt mig är varje ny årgång ett unikt vin med unika förutsättningar och således bör inte studier av tidigare årgångar spela någon större roll. Däremot är jag övertygad om att tidigare erfarenheter av lagring ger oss bättre förutsättningar att bedöma ett vins lagringspotential, men i så fall går det även utmärkt att bedöma denna potential blint.

Dessutom kan den med sådan erfarenhet lära ut vilka egenskaper som utmärker lagringspotentialen till de av oss som ännu inte upplevt den själv.

Jag tror att det är självbedrägeri att inte till fullo kunna lita på en blind upplevelse, men givetvis kan det kännas mindre riskabelt att lagra ett vin med bra stamtavla i tidigare årgångar än ett vin helt utan eller med dålig dito.

Om ett vin har förutsättningar att lagras så borde dessa egenskaper kunna definieras och bedömas även blint.
 

Pontus

Medlem
Enligt mig är varje ny årgång ett unikt vin med unika förutsättningar och således bör inte studier av tidigare årgångar spela någon större roll. Däremot är jag övertygad om att tidigare erfarenheter av lagring ger oss bättre förutsättningar att bedöma ett vins lagringspotential, men i så fall går det även utmärkt att bedöma denna potential blint.

Dessutom kan den med sådan erfarenhet lära ut vilka egenskaper som utmärker lagringspotentialen till de av oss som ännu inte upplevt den själv.

Jag tror att det är självbedrägeri att inte till fullo kunna lita på en blind upplevelse, men givetvis kan det kännas mindre riskabelt att lagra ett vin med bra stamtavla i tidigare årgångar än ett vin helt utan eller med dålig dito.

Om ett vin har förutsättningar att lagras så borde dessa egenskaper kunna definieras och bedömas även blint.
Varje årgång är unik, liksom varje flaska. Men nog finns det stora likheter i årgångarna och flaskorna. Jag tror att det spelar det roll om man känner till en del om vinet, precis som @Hans Artberg skriver. En vinmakare med stor erfarenhet är nog bästa bedömaren, kanske nästan utan att smaka på vinet. Jag vill nog påstå, att ju mer du vet om vinet desto bättre, när det gäller att bedöma just lagringspotential. Historik i tidigare årgångar är inte allt, men ledtrådar finns att hämta. Förutsättningar i årgången är inte allt, men ledtrådar finns att hämta. Osv. Det är möjligt att du har rätt angående att man blint relativt säkert kan avgöra ett vins lagringspotential. Men det kräver i så fall väldigt stor erfarenhet av att följa viners utveckling tror jag, särskilt gällande vissa vintyper.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varje årgång är unik, liksom varje flaska. Men nog finns det stora likheter i årgångarna och flaskorna. Jag tror att det spelar det roll om man känner till en del om vinet, precis som @Hans Artberg skriver. En vinmakare med stor erfarenhet är nog bästa bedömaren, kanske nästan utan att smaka på vinet. Jag vill nog påstå, att ju mer du vet om vinet desto bättre, när det gäller att bedöma just lagringspotential. Historik i tidigare årgångar är inte allt, men ledtrådar finns att hämta. Förutsättningar i årgången är inte allt, men ledtrådar finns att hämta. Osv. Det är möjligt att du har rätt angående att man blint relativt säkert kan avgöra ett vins lagringspotential. Men det kräver i så fall väldigt stor erfarenhet av att följa viners utveckling tror jag, särskilt gällande vissa vintyper.
Eller så krävs enbart att man förstår vilka egenskaper som behövs för att ett vin ska kunna lagras med behag, så som struktur, frukt, balans och intensitet med mera. Det där andra, vad är det?

Men visst, all typ av erfarenhet förgyller givetvis och jag förstår din poäng, men de som har sådan kan med lätthet lära ut vad man borde leta efter och vad som är viktigt. Vi vet ju ganska mycket om det redan (empiriskt historiskt, den samlade nedskrivna erfarenheten) så varför inte lita på det?
 

Pontus

Medlem
Eller så krävs enbart att man förstår vilka egenskaper som behövs för att ett vin ska kunna lagras med behag, så som struktur, frukt, balans och intensitet med mera. Det där andra, vad är det?

Men visst, all typ av erfarenhet förgyller givetvis och jag förstår din poäng, men de som har sådan kan med lätthet lära ut vad man borde leta efter och vad som är viktigt. Vi vet ju ganska mycket om det redan så varför inte lita på det?
Av samma anledning som att du inte säkert kan avgöra allt annat om ett vin som du dricker blint. Ett vin kan vara fullständigt stängt och gjort för att konsumeras om 30+ år. En sån sak känner vinmakaren till. Men att blint förstå storheten hos ett sådant vin kan nog vara väldigt svårt. Men, jag kan ha fel naturligtvis. Och visst finns det en oerhörd risk för självbedrägeri.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Av samma anledning som att du inte säkert kan avgöra allt annat om ett vin som du dricker blint. Ett vin kan vara fullständigt stängt och gjort för att konsumeras om 30+ år. En sån sak känner vinmakaren till. Men att blint förstå storheten hos ett sådant vin kan nog vara väldigt svårt. Men, jag kan ha fel naturligtvis. Och visst finns det en oerhörd risk för självbedrägeri.
Ett stängt vin med kvaliteter utmärker sig möjligtvis inte arommässigt, men intensitet, struktur och koncentration skvallrar fortfarande om vinets lagringspotential.

Jag är dock med dig i ditt resonemang, men tycker möjligen att du låter ”magkänslan” (min tolkning av odefinierad kunskap baserad på erfarenhet) få för stor betydelse.
 

Pontus

Medlem
@Mattias Schyberg, jag ska ge dig några exempel. Drick en ung Prüm. Den framstår för mig, efter luftning, som ett ganska enkelt och platt vin med avsaknad av både frukt och intensitet. Dvs jag kan inte sensoriskt avgöra att detta vin sannolikt kommer att vara stort om 20 år. När jag läser vad @Hans Artberg skriver om Sassicaia eller Gajas senaste släppta viner får jag intrycket av att han har svårt att bedöma dessa viners potential. Historiken talar dock ett annat språk gällande dessa. Moulin Touchais har själva dömt ut egna årgångar som 50 år senare visat sig bli skönheter. Ändå verkar du tro på att nån slags generell formel med en handfull sensoriska parametrar ger en helhetsbild av ett vins framtida utveckling? Själv tror jag att den sensoriska upplevelsen är en faktor att ta hänsyn till. Och de andra faktorerna behöver inte nödvändigtvis vara magkänsla eller odefinierad kunskap ;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias Schyberg, jag ska ge dig några exempel. Drick en ung Prum. Den framstår för mig, efter luftning, som ett ganska enkelt och platt vin med avsaknad av både frukt och intensitet. Dvs jag kan inte sensoriska avgöra att detta vin sannolikt kommer att vara stort om 20 år. När jag läser vad @Hans Artberg skriver om Sassicaia eller Gajas senaste släppta viner får jag intrycket av att han har svårt att bedöma dessa viners potential. Historiken talar dock ett annat språk gällande dessa. Moulin Touchais har själva dömt ut egna årgångar som 50 år senare visat sig bli skönheter. Ändå verkar du tro på att nån slags generell formel med en handfull sensoriska parametrar ger en helhetsbild av ett vins framtida utveckling? Själv tror jag att den sensoriska upplevelsen är en faktor att ta hänsyn till. Och de andra faktorerna behöver inte nödvändigtvis vara magkänsla eller odefinierad kunskap ;)
Nej, jag tror inte att man med säkerhet kan bedöma hur något vin blir med riktigt lång lagring, däremot tror jag på att vi kan bedöma viners lagringspotential när det handlar om en mer ”normal lagringshorisont”.

Just Gaja (Barbarescon för 1500 pix) och den senaste årgången fick jag för övrigt serverat blint för några veckor sedan. Jag blev inte imponerad, men kunde mycket lätt se vinets lagringspotential. Hade dock själv aldrig chansat för det priset, men skulle inte bli förvånad om det får en helt annan inramning med lite ålder, uppmjukad struktur och ökad komplexitet. :)
 
Toppen