Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ikoner

Mattias Schyberg

Administratör
Vill du låta professionell utan att riskera något (och utan att nödvändigtvis kunna något) ska du om t ex Sassicaia säga "drickes från 2031 och framåt".
Dels har då alla glömt vad du sagt, dels har du viss statistik på din sida.
Det är ju just det. Dessutom kommer de flesta ikoner påverkas av sin etikett den dag flaskan öppnas. Om det vid det tillfället är ett hyggligt moget vin, vilket det sannolikt minst borde vara, kommer många uppleva att det är ”magiskt”, speciellt om man själv har ruvat på det i många år. Troligtvis oberoende av hur det var i sin ungdom. Statistik ger inte nödvändigtvis en sann bild.
 

Pontus

Medlem
Nej, jag tror inte att man med säkerhet kan bedöma hur något vin blir med riktigt lång lagring, däremot tror jag på att vi kan bedöma viners lagringspotential när det handlar om en mer ”normal lagringshorisont”.
Ok, så du utesluter blindtest för ganska många viner. Hur tänker du då göra en rimlig bedömning av dessa viners potential? Vilken andra faktorer spelar in?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ok, så du utesluter blindtest för ganska många viner. Hur tänker du då göra en rimlig bedömning av dessa viners potential? Vilken andra faktorer spelar in?
Jag påstår ingenting annat än att det som går att bedöma är det som finns i glaset (gärna blint). Det andra är mest statistisk data från tidigare viner med samma etikett och i min värld irrelevant annat än som en garanti på att producenten har ett bra facit från förr, lite som med Hans inspel ovan.

Att bedöma vin med riktigt lång horisont är få förunnat och att hinna se facit under sin livstid kräver ett långt liv och en tidig introduktion i vinvärlden.
 

Håkan

Medlem
Vill du låta professionell utan att riskera något (och utan att nödvändigtvis kunna något) ska du om t ex Sassicaia säga "drickes från 2031 och framåt".
Dels har då alla glömt vad du sagt, dels har du viss statistik på din sida.
Har du provat ett vin ungt och (samma) med ålder kan du ofta göra en prediktion av hur en nyare årgång av vinet kommer att vara i framtiden. Att såga Sassicaia pga ett sample när vinet inte är i närheten av mogenhet kan säkert få några gillanden bland folk som till varje pris måste hävda att dyra viner är överreklamerade men visar enbart på en oproffessionalitet i bedömningssammanhang, jag har själv druckit Sassicaia med ålder och det är ett fantastiskt vin men ungt visar det absolut ingenting, bara för det är det inte ett dåligt vin. I en stor Toscana 97 provning med i princip alla super Tuscans med var Sassicaia tillsammans med Masseto mina klara vinnare. Du måste själv bestämma dig för vilken typ av viner du gillar, skall du direkt ha drickfärdiga viner skall du hålla dig borta från viner som Sassicaia, det är bara bortkastat med pengar. Att raljera om dyra unga viner som överreklamerat går säkert bra i vissa kretsar, men många här köper för att lagra. Idag finns det ett väldigt stort sortiment med kvalitetsviner som inte behöver lagras mer än nåt år och välj gärna ifortsättningen från dessa. Skall du vara vinskribent måste du kunna se vart viner är på väg och du måste ha en såpass stor erfarenhet av vin med ålder. I bedömningssammanhang tror jag att blindprovning inte alltid är det allenarådande, dock provar jag själv nästan alltid blint på vinprovningar och det får mig att öppna upp för nya viner och andra vinområden. Och att viner som var rätt billiga i inköp kan utvecklas till rätt stora viner.
 

Trydebull

Medlem
Varje gång den här typen av diskussioner dyker upp tycker jag att väldigt många skriver ett antal väldigt kloka punkter. Men jag har också märkt att det är väldigt sällan jag håller med om allt.

Jag är fascinerad av forumets beundran för ikonviner. Enda botemedlet är BLINDTEST...

Att dricka blint är ju en förutsättning för att utveckla sina preferenser! Men också för att ibland slå hål på ett gäng fördomar! Är den dyra pavan så bra som det sägs? Är det där billiga hippa vinet verkligen all that?

Jag tillhör de, å ena sidan, lyckliga som tycker ungefär likadant om viner blint som öppet. De viner jag inte gillar blint är nästan alltid viner jag förkastat i verkligheten. Och de viner jag blint brukar skatt högst eller sätta högst poäng på, är nästan alltid de jag också gillar oblint!

Å andra sidan, kan jag då också, tyvärr för min del, och för min plånbok, konstatera att jag oftast föredrar de viner som också kostar en slant. Och, att jag ofta håller med om att de viner som har hög ”status” ( vad f-n nu det är egentligen) är de som faller mig på läppen.

Jag blir personligen lika glad varje gång jag blint sätter höga betyg på de viner jag använt mina surt förvärvade slantar på att köpa - som de gånger jag direkt markerar mot ett vin som jag inte heller gillat oblint!

Vad det sen får vara VÄRT det är ju en annan femma! Helt upp till var och en! Vill man lägga hundralappar - eller tusenlappar - för att kunna skriva 97 i sin bok istället för 93? Båda vinerna har ju troligtvis varit väldigt bra!?

Hell yes, enligt mig! Har jag möjlighet vill jag gärna köpa - och dricka - det som lite lätt föraktfullt kan etiketteras ”ikonviner”!!

Jag vet att det är superhett att dissa viner som många gillar, att tycka att en hundrakronorsflaska är lika bra som den för 3000kr. Helt ok med mig att ett gäng vill tycka det - men då är det ju något helt annat än att blanda in vikten av att utmana sig själv och sina smaker med de så viktiga blindtesterna!

Så kul när man stöter på ett vin som ännu inte upptäckts av så många - men när jag jämför de gångerna med alla gånger jag druckit nya hippa producenter som jag inte gillar - vare sig oblint eller blint - så är de tillfällena få...

verkligen få...

Jag inser att mina åsikter kanske inte direkt är pk, men mina tio största upplevelse blint, har också varit mina tio största upplevelser oblint.

Sen återstår ju då frågan - får man/bör man då inte skriva om de viner man dricker oblint bara för att så många inte tycker att de åsikterna är värda något??? Kan så vara - jag skriver gärna om båda mina upplevelser - men framförallt gillar jag att läsa om andras - så innan vi bannar det kommer jag att fortsätta skriva någon rad om många av de flaskor jag öppnar.

Vin för mig är i första hand inte något som måste klassificeras helt empiriskt korrekt utan någonting som jag mellan varven får möjlighet att njuta av - helst i kombination med mat..

Har du provat ett vin ungt och (samma) med ålder kan du ofta göra en prediktion av hur en nyare årgång av vinet kommer att vara i framtiden. Att såga Sassicaia pga ett sample när vinet inte är i närheten av mogenhet kan säkert få några gillanden bland folk som till varje pris måste hävda att dyra viner är överreklamerade men visar enbart på en oproffessionalitet i bedömningssammanhang, jag har själv druckit Sassicaia med ålder och det är ett fantastiskt vin men ungt visar det absolut ingenting, bara för det är det inte ett dåligt vin. I en stor Toscana 97 provning med i princip alla super Tuscans med var Sassicaia tillsammans med Masseto mina klara vinnare. Du måste själv bestämma dig för vilken typ av viner du gillar, skall du direkt ha drickfärdiga viner skall du hålla dig borta från viner som Sassicaia, det är bara bortkastat med pengar. Att raljera om dyra unga viner som överreklamerat går säkert bra i vissa kretsar, men många här köper för att lagra. Idag finns det ett väldigt stort sortiment med kvalitetsviner som inte behöver lagras mer än nåt år och välj gärna ifortsättningen från dessa. Skall du vara vinskribent måste du kunna se vart viner är på väg och du måste ha en såpass stor erfarenhet av vin med ålder. I bedömningssammanhang tror jag att blindprovning inte alltid är det allenarådande, dock provar jag själv nästan alltid blint på vinprovningar och det får mig att öppna upp för nya viner och andra vinområden. Och att viner som var rätt billiga i inköp kan utvecklas till rätt stora viner.

@Håkan - det där är en beskrivning som jag håller helt med om! Och VÄLDIGT ofta ser man hippa sågningar av bra viner som druckits under HELT fel förutsättningar! Då blir de sågningarna heller inget värda för mig...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Har du provat ett vin ungt och (samma) med ålder kan du ofta göra en prediktion av hur en nyare årgång av vinet kommer att vara i framtiden.
Jag skulle vilja påstå att just det här är väl ganska precis vad de flesta gör. Ogina, överdrivet strama viner med intensiv frukt bör inte sågas på grund av bristande komplexitet och drickglädje i sin ungdom utan bedömas för den potential som uppvisas för den tilltänkta lagringshorisonten. För inte kan väl vi någonsin utgå från att ett vin som inte visar upp sina inneboende kvaliteter och sin potential, ska ses som en kvalitetsindikator för långt liv?

De egenskaper som man lärt känna hos ett ungt kvalitetsvin och som anses ge bra förutsättningar för framtiden bör gå att detektera blint, om inte är det enbart vinets stamtavla man går efter och då är vi alla lika stora experter när det kommer till prediktion.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varje gång den här typen av diskussioner dyker upp tycker jag att väldigt många skriver ett antal väldigt kloka punkter. Men jag har också märkt att det är väldigt sällan jag håller med om allt.



Att dricka blint är ju en förutsättning för att utveckla sina preferenser! Men också för att ibland slå hål på ett gäng fördomar! Är den dyra pavan så bra som det sägs? Är det där billiga hippa vinet verkligen all that?

Jag tillhör de, å ena sidan, lyckliga som tycker ungefär likadant om viner blint som öppet. De viner jag inte gillar blint är nästan alltid viner jag förkastat i verkligheten. Och de viner jag blint brukar skatt högst eller sätta högst poäng på, är nästan alltid de jag också gillar oblint!

Å andra sidan, kan jag då också, tyvärr för min del, och för min plånbok, konstatera att jag oftast föredrar de viner som också kostar en slant. Och, att jag ofta håller med om att de viner som har hög ”status” ( vad f-n nu det är egentligen) är de som faller mig på läppen.

Jag blir personligen lika glad varje gång jag blint sätter höga betyg på de viner jag använt mina surt förvärvade slantar på att köpa - som de gånger jag direkt markerar mot ett vin som jag inte heller gillat oblint!

Vad det sen får vara VÄRT det är ju en annan femma! Helt upp till var och en! Vill man lägga hundralappar - eller tusenlappar - för att kunna skriva 97 i sin bok istället för 93? Båda vinerna har ju troligtvis varit väldigt bra!?

Hell yes, enligt mig! Har jag möjlighet vill jag gärna köpa - och dricka - det som lite lätt föraktfullt kan etiketteras ”ikonviner”!!

Jag vet att det är superhett att dissa viner som många gillar, att tycka att en hundrakronorsflaska är lika bra som den för 3000kr. Helt ok med mig att ett gäng vill tycka det - men då är det ju något helt annat än att blanda in vikten av att utmana sig själv och sina smaker med de så viktiga blindtesterna!

Så kul när man stöter på ett vin som ännu inte upptäckts av så många - men när jag jämför de gångerna med alla gånger jag druckit nya hippa producenter som jag inte gillar - vare sig oblint eller blint - så är de tillfällena få...

verkligen få...

Jag inser att mina åsikter kanske inte direkt är pk, men mina tio största upplevelse blint, har också varit mina tio största upplevelser oblint.

Sen återstår ju då frågan - får man/bör man då inte skriva om de viner man dricker oblint bara för att så många inte tycker att de åsikterna är värda något??? Kan så vara - jag skriver gärna om båda mina upplevelser - men framförallt gillar jag att läsa om andras - så innan vi bannar det kommer jag att fortsätta skriva någon rad om många av de flaskor jag öppnar.

Vin för mig är i första hand inte något som måste klassificeras helt empiriskt korrekt utan någonting som jag mellan varven får möjlighet att njuta av - helst i kombination med mat..



@Håkan - det där är en beskrivning som jag håller helt med om! Och VÄLDIGT ofta ser man hippa sågningar av bra viner som druckits under HELT fel förutsättningar! Då blir de sågningarna heller inget värda för mig...
Svårt att inte hålla med dig i det du skriver. Alla får gilla det de gillar etc. Och alla har olika förutsättningar, men mitt engagemang i tråden har helt andra poänger än de du förmedlar. :)
 

Adamanko

Medlem
Sen återstår ju då frågan - får man/bör man då inte skriva om de viner man dricker oblint bara för att så många inte tycker att de åsikterna är värda något??? Kan så vara - jag skriver gärna om båda mina upplevelser - men framförallt gillar jag att läsa om andras - så innan vi bannar det kommer jag att fortsätta skriva någon rad om många av de flaskor jag öppnar.
Hoppas verkligen inte någon slutar med detta pga diskussionen. I jakten på guldvinerna är ju alla omdömen en viktig pusselbit som vi själva måste värdera. CT-betyg, tidningar, vinsidor, finewines. Jag räknar ALLA omdömen. Men värderar dom olika. Det gör vi nog alla.
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
À propos "potential". En fråga jag ofta ställer mig är varför så många viner släpps långt innan de är drickfärdiga. Lite av ocker tycker jag - att sälja varor som är oanvändbara...
(Precis som det i handeln finns "sista försäljningsdag" borde kanske också införas begreppet "första försäljningsdag"?)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
À propos "potential". En fråga jag ofta ställer mig är varför så många viner släpps långt innan de är drickfärdiga.
Då hoppas jag att du förklarar det med cashflow och kapitalkostnad. Som alla vet är vinproduktion i likhet med annan produktion kommersiell verksamhet snarare än välgörenhet.
Lite av ocker tycker jag - att sälja varor som är oanvändbara...
Ocker avser i svenskt språkbruk i första hand att ta ut för hög ränta. (Juridiskt kan det även tillämpas på bl.a. hasardspel, men knappast i vardagligt språkbruk.) Jag har aldrig hört någon använda begreppet "ocker" i den betydelse du gör ovan. Här har du en länk till SAOB om du inte tror mig.
Bara som ett tips: eftersom ocker är ett brott enligt BrB 9 kap 5 §, undviker man lämpligen att anklaga namngivna personer för detta med mindre än att man riskerar att bli dömd för förtal (BrB 5 kap 1 §). Lagen gäller även på nätet, även om det för all del är få som åker fast.

Och bäste Hans Artberg, eftersom jag vet att du provar mycket viner och har gjort så under lång tid, tror jag säkert att du inte är avundsjuk på andra vinintresserade som köper kända och dyra viner bara för att de vill och har råd. Men det sätt du formulerar dig på gör att "nytillkomna läsare" nog har ganska lätt att läsa in avundsjuka i din inställning till ikonviner. Kan vara något att tänka på.
 
Trådskapare
H

Hans Artberg

Medlem
Då hoppas jag att du förklarar det med cashflow och kapitalkostnad. Som alla vet är vinproduktion i likhet med annan produktion kommersiell verksamhet snarare än välgörenhet.
Så du menar att Geoff Merrill och andra som väntar med att sälja sina viner tills de är drickmogna sysslar med välgörenhet?!
 

Håkan

Medlem
Jag skulle vilja påstå att just det här är väl ganska precis vad de flesta gör. Ogina, överdrivet strama viner med intensiv frukt bör inte sågas på grund av bristande komplexitet och drickglädje i sin ungdom utan bedömas för den potential som uppvisas för den tilltänkta lagringshorisonten. För inte kan väl vi någonsin utgå från att ett vin som inte visar upp sina inneboende kvaliteter och sin potential, ska ses som en kvalitetsindikator för långt liv?

De egenskaper som man lärt känna hos ett ungt kvalitetsvin och som anses ge bra förutsättningar för framtiden bör gå att detektera blint, om inte är det enbart vinets stamtavla man går efter och då är vi alla lika stora experter när det kommer till prediktion.
Håller inte helt med dig. Vissa viner känns extremt märkliga unga, ibland tunna och ogina för att många år senare uppvisa nåt helt annat. Det kan vara att vinerna går in i tunnel extremt fort. Exempel är Chateau la Conseillante och Bonnes Mares. Och kvalitetsmarkeringar för vissa kan snarare vara ickekvslitetsmarkeringar för andra. Minns Dominique Laurents Clos de la Roche 1995 som tokhyllades när den kom men sedan aldrig blev något. För mycket ek och fruktextraktion för att överleva. Så det kräver väldigt mycket erfarenhet för att kunna prediktera i alla områden.
 

Pontus

Medlem
De egenskaper som man lärt känna hos ett ungt kvalitetsvin och som anses ge bra förutsättningar för framtiden bör gå att detektera blint, om inte är det enbart vinets stamtavla man går efter och då är vi alla lika stora experter när det kommer till prediktion.
Har du druckit 30 årgångar Sassicaia som unga och följt utvecklingen av dessa i 30 år bör väl det ge dig ett litet försprång framför blindprovaren som aldrig druckit en mogen Sassicaia och dricker en ung Sassicaia för första gången? Att luta sig mot en stamtavla är helt olika saker för en nybörjare och en erfaren provare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har du druckit 30 årgångar Sassicaia som unga och följt utvecklingen av dessa i 30 år bör väl det ge dig ett litet försprång framför blindprovaren som aldrig druckit en mogen Sassicaia och dricker en ung Sassicaia för första gången? Att luta sig mot en stamtavla är helt olika saker för en nybörjare och en erfaren provare.
Vilka egenskaper är det som den erfarna provaren detekterar i det unga vinet och som styrker uppfattningen om vinets lagringspotential?

Finns det specifika egenskaper så kan dessa kommuniceras och bedömas blint.
 

Pontus

Medlem
Vilka egenskaper är det som den erfarna provaren detekterar i det unga vinet och som styrker uppfattningen om vinets lagringspotential?

Finns det specifika egenskaper så kan dessa kommuniceras och bedömas blint.
Empiriska studier äter teori till frukost var det någon som skrev...

Samma eller liknande egenskaper som en tidigare årgång. Som hen senare följt utvecklingen av.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Empiriska studier äter teori till frukost var det någon som skrev...

Samma eller liknande egenskaper som en tidigare årgång. Som hen senare följt utvecklingen av.
Det här börjar likna en religiös diskussion anser jag. En 30 år gammal smaknot med all dagsform inkluderad, ska alltså vara grund till att bedöma en ny årgång med helt unika förutsättningar med trovärdighet, dessutom helt utan andra vedertagna bedömningskriterier. Jag anser att det behövs mer kunskap än så för att förutspå framtiden bättre än att enbart följa ”stamtavlan” och gammal hävd. :)

Men visst, den som har mycket erfarenhet av vinet ifråga har säkerligen en fördel i bedömningen på ett eller annat vis, men inte utan en grundad kunskap kring kvalitativ bedömning av vin med vedertagna termer.
 

Pontus

Medlem
Det här börjar likna en religiös diskussion anser jag. En 30 år gammal smaknot med all dagsform inkluderad, ska alltså vara grund till att bedöma en ny årgång med helt unika förutsättningar med trovärdighet, dessutom helt utan andra vedertagna bedömningskriterier. Jag anser att det behövs mer kunskap än så för att förutspå framtiden bättre än att enbart följa ”stamtavlan” och gammal hävd. :)

Men visst, den som har mycket erfarenhet av vinet ifråga har säkerligen en fördel i bedömningen på ett eller annat vis, men inte utan en grundad kunskap kring kvalitativ bedömning av vin med vedertagna termer.
Tja, hittills har jag bara sett dig hävda en teori och inget annat. Jag kan heller inte se att den är särskilt väl underbyggd eller bygger på egna erfarenheter. Du tror något utan att egentligen veta och lyssnar inte på de som har erfarenhet. Tröttsam attityd kan jag tycka. Over and out.

Edit: Dessutom lägger du ord i min mun. Det är inte särskilt trevligt.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Dessutom tar du inte till dig vad som skrivs och lägger ord i min mun. Det är inte särskilt trevligt.
Jag ber om ursäkt om du tycker att jag lägger ord i din mun. Det är inte min avsikt. Jag vill bara diskutera vin och ett ämne jag tycker är väldigt intressant så länge det finns givande och konkreta argument att reda ut. :)
 

Pontus

Medlem
Ok, ett sista inlägg. Jag ska försöka göra mitt påstående utan att lägga ord i din mun.
Du hävdar att erfarenhet spelar oerhört liten roll i sammanhanget och att någon slags kommunicerad form av karta över sensoriska upplevelser är inte bara tillräcklig utan dessutom överlägsen all annan information som finns att tillgå. Det är väl den teorin du lanserar? Kan du bevisa detta?
Jag hävdar att de sensoriska upplevelsen är den klart viktigaste komponenten (du verkar ha missat det?) i en bedömning när den kombineras med erfarenhet och annan information om vinet.

Tyvärr är jag benägen att tro att inte har så mycket erfarenhet av att följa viners utveckling och med den bakgrunden bara tror något. Därmed inte sagt att du saknar erfarenhet i stort.
 
Last edited:
Toppen