Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Importera vin

Hej,

Jag har under en lång tid funderat på att investera pengar i något som jag har haft ett stort intresse av hela livet och som betyder lite mer än bara värdepapper/aktier/fonder etc. - alltså vin. Jag kan förstå att mina frågor framställs som naiva och att jag inte är särskilt påläst men jag har ändå landat i (om det ens är möjligt) att:

1) starta ett vinimportföretag på hobbynivå och göra det själv.
2) investera i ett befintligt vinimportföretag (delägare, genom aktier (?) eller liknande)

Mina frågor blir således kring just ovanstående. Är det superkomplicera? Är det ens möjligt att få andra vinimportföretag intresserade av att bli investerade i?

Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation hela mitt yrkesverksamma liv och är också utbildad säljare - på senare år har jag utbildat mig på Scandinavian Wine Academy och djupdykt i framförallt viner ifrån Sicilien runt Etna. Jag drömmer så klart som många andra att göra något mer meningsfullt som intresserar mig och som betyder något för mig personligen och det är det jag ser som mål med att eventuellt ge mig in i vinbranschen.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bara så jag ser att jag förstår dig rätt, du vill bedriva import med vin, alternativt tjäna pengar på import av vin? För när "investering" nämns i samband med vin brukar det (i alla fall på detta forum) oftast handla om att köpa viner för att tjäna pengar på en förväntad värdeuppgång. (Något flera av oss brukar avråda från, leta upp allehanda trådar om ämnet med sökfunktionen.)

Det finns några på det här forumet som är eller har varit importörer (inte jag), vissa av dem på deltid, men det är inte så vanligt att de skriver om den "affärsmässiga" delen av sin verksamhet. En väldigt generell fundering är också att det krävs ganska olika inställning till något att ha det som en hobby och intresse, jämfört med att jobba med det yrkesmässigt eller tjäna pengar på det. Det gäller vin, det gäller matlagning, det gäller konst och kulturutövning.

Jag antar att du med "investering" inte alls menar att köpa börsnoterade aktier i t.ex. Anora Group (sammanslagningen av norska Arcus och finska Altia som bl.a. äger Vingruppen i Sverige där Vinunic m.fl. ingår) eller LVMH (som ju har sin egen import i form av Moët-Hennessy Sverige). Jag vet inte hur vanligt det är att småimportörer behöver ta in kapital och vill ha in nya delägare som inte redan jobbar i företaget. Det borde förekomma, och jag kan tänka mig att det främst händer när någon delägare går i pension eller av någon annan anledning tänker lämna verksamheten. Fast då är det förmodligen ganska "personberoende" vilka de vill ha. Hur man får reda på sådana möjligheter har jag ingen aning om, men det lär vara via personliga kontakter snarare än via ett diskussionsforum. :)

Att starta eget går säkert, men frågan är hur lätt det är att tjäna pengar på det. En viss kapitalbindning finns ju i form av lager m.m., men mitt intryck är att utmaningen i importörsbranschen inte är att ha eller få in kapital utan att få en tillräckligt stor kundkrets/marknadsandel och vara bra på att sälja. P.g.a. detaljhandelsmonopolet (och marknadsföringslagstiftningen) finns det inte alltför stort manöverutrymme i hur det går att marknadsföra vin mot konsumenter. Därför ligger ganska mycket fokus bland många importörer på restaurangförsäljningen, där importören kan ha direktkontakt med kunderna. Samtidigt ska man som nischaktör konkurrera med stora aktörer som kan erbjuda ett komplett eller åtminstone brett vin- och spritsortiment, och erbjuder rabatter till restauranger/restaurangkedjor som köper allt från dem, och som förmodligen har säljare som själva jobbat i restaurangbranschen tidigare. Min gissning är därför att restaurangförsäljning som liten nischaktör är ett rejält slit, man ska runt och sälja rent handfast; det handlar inte i första hand om att hitta på briljanta marknadsföringsstrategier. Att komma från noll och få in viner på Systembolaget är nog tyvärr ännu svårare, om man inte har väldig tur med att få producenter som inte funnits i Sverige tidigare men som plötsligt blir inne.

Efter 30 år av avskaffat importmonopol är min bild att det är en ganska mogen bransch i Sverige, där det redan för länge sedan skett en påtaglig konsolidering. Den totala storleken på vinmarknaden verkar också börja stagnera i Sverige. Så det är nog inte en marknad där det är lätt att tjäna pengar som en ny aktör. De befintliga stora drakarna med välkända boxar på Bolis och stora välkända producenter/varumärken tjänar en hel del pengar, men det är nog lite svårt för en ny aktör att framgångsrikt kopiera deras recept, som bygger på etablerad position och stor skala. Jag vet inte heller riktigt hur lätt det är att starta nya nätvinhandlare riktade mot Sverige idag (då man ju formellt måste sälja från ett utländskt bolag). Jag kan bara konstatera att det var åtskilliga år sedan jag själv köpte från någon "ny" nätvinhandlare, så jag gissar att även den delen av branschen är ganska mogen.

Små aktörer och nya aktörer bör i och för sig kunna ha bättre förutsättningar att hoppa på nya trender. Frågan är dock vilka dessa är just nu, som det finns affärsmöjligheter att hoppa på tidigt och göra det bra, kanske för att andra grepp inom försäljning/marknadsföring passar bättre ihop med dessa trender? Lättare och friskare viner respektive naturviner är inte alldeles nya trender. Vad finns härnäst, bortsett från minskad alkoholkonsumtion bland yngre personer, som nog är en trend som är svår att tjäna pengar på genom att importera vin? ;) Gårdsförsäljningen är för all del ny, men då är det ju inte att bedriva import vi pratar om, utan produktion med tillhörande försäljning.

Så jag tror att det inte är en alldeles lätt bransch att slå sig in i som ny, och att det kanske rentav är svårare idag än för c:a 10 år sedan. Men om man är väldigt intresserad av just vin och tycker att det är det enda man vill jobba med, så finns det säkert möjligheter.

GunnarW

Medlem
Hej Mia!

Jag drev en vinhandel med inriktning mot försäljning till Systembolaget och till restauranger under 4-5 års tid, men fick till slut lägga ned på grund av obefintlig lönsamhet. Jag hade nackdelen av att jobba själv i företaget, vara mer intresserad av vin och människor än av ekonomiska vinster, samt bo i en liten stad, långt bort från samtliga större städer i Sverige. Jag började ganska storslaget med att importera vin från ett flertal producenter, samt hade också turen/skickligheten att förstå vad som var nästa innegrej i vinvärlden, respektive vad som var gravt underrepresenterat på den svenska vinmarknaden. Jag vann också den första upphandlingen som jag deltog i, och lyckades också ganska snabbt få in några viner i tillfälliga sortimentet. Ändå tog pengarna slut efter några år, nästan helt beroende på höga lagerkostnader på grund av långsam försäljningstakt. Skulle jag starta någon ny liknande verksamhet idag, skulle jag göra det annorlunda, och framför allt börja i liten skala. Samt ta råd av de med erfarenhet. Och inse att det är en hobby som mer troligt kostar pengar än genererar pengar om man inte, 1: har näsa för vilka viner som är attraktiva ur både pris- , kvalitets- och nyhetsvärdesynpunkt; 2: hittar många bra restaurangkunder; 3: får in ett eller flera viner på fasta sortimentet.

Vad gäller möjligheten att investera i ett befintligt vinimportföretag, så finns det säkerligen ett flertal mindre importfirmor som har det ekonomiskt kärvt och skulle välkomna ett pengainflöde i verksamheten, men om de välkomnar nya delägare är en annan sak. Då måste man nog bevisa sin duglighet först, kanske genom att jobba som säljare på provision eller komma med riktigt bra idéer som visar sig lönsamma.

/Gunnar

Toppen