Bara så jag ser att jag förstår dig rätt, du vill bedriva import med vin, alternativt tjäna pengar på import av vin? För när "investering" nämns i samband med vin brukar det (i alla fall på detta forum) oftast handla om att köpa viner för att tjäna pengar på en förväntad värdeuppgång. (Något flera av oss brukar avråda från, leta upp allehanda trådar om ämnet med sökfunktionen.)
Det finns några på det här forumet som är eller har varit importörer (inte jag), vissa av dem på deltid, men det är inte så vanligt att de skriver om den "affärsmässiga" delen av sin verksamhet. En väldigt generell fundering är också att det krävs ganska olika inställning till något att ha det som en hobby och intresse, jämfört med att jobba med det yrkesmässigt eller tjäna pengar på det. Det gäller vin, det gäller matlagning, det gäller konst och kulturutövning.
Jag antar att du med "investering" inte alls menar att köpa börsnoterade aktier i t.ex. Anora Group (sammanslagningen av norska Arcus och finska Altia som bl.a. äger Vingruppen i Sverige där Vinunic m.fl. ingår) eller LVMH (som ju har sin egen import i form av Moët-Hennessy Sverige). Jag vet inte hur vanligt det är att småimportörer behöver ta in kapital och vill ha in nya delägare som inte redan jobbar i företaget. Det borde förekomma, och jag kan tänka mig att det främst händer när någon delägare går i pension eller av någon annan anledning tänker lämna verksamheten. Fast då är det förmodligen ganska "personberoende" vilka de vill ha. Hur man får reda på sådana möjligheter har jag ingen aning om, men det lär vara via personliga kontakter snarare än via ett diskussionsforum.
Att starta eget går säkert, men frågan är hur lätt det är att tjäna pengar på det. En viss kapitalbindning finns ju i form av lager m.m., men mitt intryck är att utmaningen i importörsbranschen inte är att ha eller få in kapital utan att få en tillräckligt stor kundkrets/marknadsandel och vara bra på att sälja. P.g.a. detaljhandelsmonopolet (och marknadsföringslagstiftningen) finns det inte alltför stort manöverutrymme i hur det går att marknadsföra vin mot konsumenter. Därför ligger ganska mycket fokus bland många importörer på restaurangförsäljningen, där importören kan ha direktkontakt med kunderna. Samtidigt ska man som nischaktör konkurrera med stora aktörer som kan erbjuda ett komplett eller åtminstone brett vin- och spritsortiment, och erbjuder rabatter till restauranger/restaurangkedjor som köper allt från dem, och som förmodligen har säljare som själva jobbat i restaurangbranschen tidigare. Min gissning är därför att restaurangförsäljning som liten nischaktör är ett rejält slit, man ska runt och sälja rent handfast; det handlar inte i första hand om att hitta på briljanta marknadsföringsstrategier. Att komma från noll och få in viner på Systembolaget är nog tyvärr ännu svårare, om man inte har väldig tur med att få producenter som inte funnits i Sverige tidigare men som plötsligt blir inne.
Efter 30 år av avskaffat importmonopol är min bild att det är en ganska mogen bransch i Sverige, där det redan för länge sedan skett en påtaglig konsolidering. Den totala storleken på vinmarknaden verkar också börja stagnera i Sverige. Så det är nog inte en marknad där det är lätt att tjäna pengar som en ny aktör. De befintliga stora drakarna med välkända boxar på Bolis och stora välkända producenter/varumärken tjänar en hel del pengar, men det är nog lite svårt för en ny aktör att framgångsrikt kopiera deras recept, som bygger på etablerad position och stor skala. Jag vet inte heller riktigt hur lätt det är att starta nya nätvinhandlare riktade mot Sverige idag (då man ju formellt måste sälja från ett utländskt bolag). Jag kan bara konstatera att det var åtskilliga år sedan jag själv köpte från någon "ny" nätvinhandlare, så jag gissar att även den delen av branschen är ganska mogen.
Små aktörer och nya aktörer bör i och för sig kunna ha bättre förutsättningar att hoppa på nya trender. Frågan är dock vilka dessa är just nu, som det finns affärsmöjligheter att hoppa på tidigt och göra det bra, kanske för att andra grepp inom försäljning/marknadsföring passar bättre ihop med dessa trender? Lättare och friskare viner respektive naturviner är inte alldeles nya trender. Vad finns härnäst, bortsett från minskad alkoholkonsumtion bland yngre personer, som nog är en trend som är svår att tjäna pengar på genom att importera vin?

Gårdsförsäljningen är för all del ny, men då är det ju inte att bedriva import vi pratar om, utan produktion med tillhörande försäljning.
Så jag tror att det inte är en alldeles lätt bransch att slå sig in i som ny, och att det kanske rentav är svårare idag än för c:a 10 år sedan. Men om man är väldigt intresserad av just vin och tycker att det är det enda man vill jobba med, så finns det säkert möjligheter.