Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ingen dryckeslansering men test av nya hemsidan

Bättre eller lika dåli...

  • Bättre

    Votes: 7 38,9%
  • Lika dålig

    Votes: 6 33,3%
  • På god väg..

    Votes: 5 27,8%

  • Total voters
    18

sunqan

Vinös
Men eftersom jag är en obotlig cyniker - man kanske skulle framföra synpunkter om att det är jättebra att man inte kan välja årgång, eller söka på röda mousserande vitviner.
De har ju aldrig lyssnat på negativa synpunkter, så då kanske de försämrar sånt sm är bra :)
 

imniclas

Medlem
Den nya sidan kan nog bli bra, det är däremot intressant hur man nu från Systembolaget satsar på sökmotoroptimering (SEO) som är en slags marknadsföring för att synas bättre i sökresultaten.

Gammal URL: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=6561
Ny URL: http://beta.systembolaget.se/dryck/roda-viner/1884-reservado-656101 (optimerad för sökmotorer)

Rubriken: 1884 Reservado ligger också i en snygg H1-tagg som tillsammans med URL:en kommer göra att sökresultaten kommer troligtvis bli enastående när dessutom en dryckeskrönika eller ett forum på nätet ger en inlänk till produkten som dessutom är väldigt relevant innehållsmässigt som värderas högre av Google . Så i konsumentsynpunkt kommer det nog bli bra när man söker på Google och skall bli spännande att se hur Systembolagets placeringar på Google kommer ändras markant.

Sökmotormässigt skulle jag inte säga den är bättre då man missat den väsentliga <title> tagen. Nya sidan ger "Produktsida" medans gamla ger "1884 Reservado Pinot Noir (6561) - Systembolaget.se". Det är mycket minus minuspoäng inom SEO.
 
Systembolaget skickade i fredags ut lite mer information. Osäker på kommentaren att de lanseras idag. Troligen avses att den ny läggs upp för test direkt från den vanliga hemsidan.


Ny webb

På måndag, 10 november, lanserar vi vår nya webbplats och vill gärna ha dina synpunkter. Du kan redan idag ta del av beta-versionen via adressen, beta.systembolaget.se

Dina synpunkter är värdefulla och dem kan du lämna via startsidan genom att trycka på knappen ”Tyck till”.

Kort om nya sidan

· Den är byggd för att passa mobilen – vi har idag 24 miljoner besök per år på systembolaget.se och majoriteten av besöken kommer från en mobil enhet. På den nya webbplatsen anpassas innehåll och funktioner efter din skärmstorlek, oavsett om du använder mobiltelefon, surfplatta eller dator.

· Sidan är anpassad för att förbereda och underlätta besök i butik – 98 % av våra kunder söker dryck och söker butik. Vi har ordnat information och prioriterat funktioner med utgångspunkt från detta.

· Vi lanserar den nya sidan stegvis. I första steget får du tillgång till de funktioner som de flesta av våra kunder använder – sök dryck och sök butik. Dessutom finns det möjlighet att beställa till butik. I nästa steg för vi över resterande innehåll från systembolaget.se. Detta beräknas vara klart till sommaren 2015. Därefter fortsätter vi att utveckla och förbättra webbplatsen utifrån kundernas behov och önskemål.

· Du hittar allt, precis som tidigare, på systembolaget.se, under tiden som vi bygger vår nya webbplats.

· Mer information om nya webbplatsen hittar du under ”Frågor & svar
 
Den nya grafiska profilen Systembolaget valt för sin webbsida känns verkligen passande för det statliga monopolföretag de är. Lite bakåtsträvande och konservativ. Undrar om de varumärkesskyddat profilen?

Capture.JPG
 

Skrutt

Medlem
På ett sätt tycker jag de är flåshurtigt moderna, om nu mobilanpassning är den högsta prioriteringen. Jag har aldrig upplevt ngt problem med att använda webb-versionen med vanlig IPhone, utan t.o.m. bokad webb-lanseringar - låt vara inte de allra hetaste. Deras förra app tedde sig helt meningslös. "Vi måste ha en app" lät det väl.

Designen ser märkligt ografisk ut på din skärmdump, Anders.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Systembolaget håller just nu på med en undersökning av vad deras trogna beställningskunder tycker om beställningsfunktionen på systembolaget.se. Som en av deras mest flitiga (om än inte en av de mest ideologiskt rättrogna) kunder har jag fått denna enkät. Jag antar att jag inte är ensam på forumet - varken om att ha fått enkäten eller att vara ideologiskt icke rättrogen? Det ser faktiskt ut som att jag gjort 21 beställningar online under 2014, varav 6 webblanseringar och 15 andra beställningar (BS eller ordinarie sortiment till annan butik), varav 2 av de sistnämnda har makulerats av monopolet. Antalet icke-webblanseringsbeställningar beror till stor del på att jag gör en hel del inköp till lektioner jag håller i Munskänkarna.

Några av inslagen i enkäten är intressanta. Låt oss ta följande: Fråga 15. Hur intresserad skulle du vara av följande idéer för att utveckla Systembolagets beställningstjänst?
Bland svarsalternativen finns:
* Betala vid beställning (istället för vid hämtning) och hämta varorna på annat utlämningsställe (t ex Livsmedelsbutik)
* Betala vid beställning för ”paket” där flera varor ingår exempelvis: Vinprovarlådan / Ölprovarlådan / Grillådan (med recept) / Ekolådan (med recept)

Är det någon annan än jag som tycker att dessa idéer påminer om en viss Danmarks-baserad nätvinhandlare, som Systembolaget bedriver hetsjakt på och som de lägger många sköna propagandamiljoner på att försöka förbjuda? :) Undrar om SB:s sängkamrat och politiska överrock(?) IOGT-NTO känner till idéerna och om SB har fått godkänt för dessa idéer... :D
 

chambertin

Medlem
Systembolaget håller just nu på med en undersökning av vad deras trogna beställningskunder tycker om beställningsfunktionen på systembolaget.se. Som en av deras mest flitiga (om än inte en av de mest ideologiskt rättrogna) kunder har jag fått denna enkät. Jag antar att jag inte är ensam på forumet - varken om att ha fått enkäten eller att vara ideologiskt icke rättrogen? Det ser faktiskt ut som att jag gjort 21 beställningar online under 2014, varav 6 webblanseringar och 15 andra beställningar (BS eller ordinarie sortiment till annan butik), varav 2 av de sistnämnda har makulerats av monopolet. Antalet icke-webblanseringsbeställningar beror till stor del på att jag gör en hel del inköp till lektioner jag håller i Munskänkarna.

Några av inslagen i enkäten är intressanta. Låt oss ta följande: Fråga 15. Hur intresserad skulle du vara av följande idéer för att utveckla Systembolagets beställningstjänst?
Bland svarsalternativen finns:
* Betala vid beställning (istället för vid hämtning) och hämta varorna på annat utlämningsställe (t ex Livsmedelsbutik)
* Betala vid beställning för ”paket” där flera varor ingår exempelvis: Vinprovarlådan / Ölprovarlådan / Grillådan (med recept) / Ekolådan (med recept)

Är det någon annan än jag som tycker att dessa idéer påminer om en viss Danmarks-baserad nätvinhandlare, som Systembolaget bedriver hetsjakt på och som de lägger många sköna propagandamiljoner på att försöka förbjuda? :) Undrar om SB:s sängkamrat och politiska överrock(?) IOGT-NTO känner till idéerna och om SB har fått godkänt för dessa idéer... :D
Skulle vara intressant att se hela enkären. Kan du ordna det ?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skulle vara intressant att se hela enkären. Kan du ordna det ?
Tyvärr verkar det inte gå. Man fick en länk med inbjudan att delta, och den verkade så lång att jag antog att den var personlig. När jag nu använder samma länk så står det "survey closed", så misstanken stämde. Texten ovan kopierade jag över medan frågan fortfarande var öppen. Många frågor var av typen hur gammal, hur många gånger har du beställt, och: har du beställt från någon annan än SB under 2014 och i så fall hur många gånger.
 
Toppen