Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ingredienser från naturen

Jesper

Medlem
Min tanke med denna tråden/ämnet är att folk kan tipsa om vad man kan hitta som är ätbart i vår svenska natur. Då det finns så mycket råvaror som många inte känner till, så känner jag personligen att jag gärna tar emot lite tips som kan leda till nya uppslag.

Tipsen får gärna vara associerat med epitet som "vad", "var" (tex om ingrediensen finns endast regionalt eller i hela Sverige, om den växer granskog etc), "säsong" och "användningsområde" (tex passar bra i sallad).

Självklart behöver det inte bara vara "ovanliga" ingredienser (även om det kanske är det de flesta inte har kunskap om) utan det kan även vara att någon tex hittat Karl Johan svamp som är riktigt bra i ett visst område (även om svampmänniskor brukar hålla sådant för sig själv...).

Börjar med ett exempel/tips själv:

Vad: granskott
Säsong: maj/juni
Användningsområde: saft, sirap, sallader

Saft gjorde jag redan förra året och den blev riktgt bra (på granskotten) och i år så har jag experimenterat lite mer, där jag först blandade granskott med vodka i en blender för att sedan extrahera ut smakämnena i en destillator (under vakuum för att inte förstöra eventuella volatila smakämnen).

granskott.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jäkligt kul tråd för övrigt!
-Ramslök förtjänar ju att nämnas, säsongen är väl typ maj för södra och mellersta Sverige?

Sedan tycker jag harsyra är jäkligt gott i sallader och växer väl lite varstans i skogen... -Oklart vad som händer med den om man stoppar in den i din maskin :)

Se ut som små klöverblad och har en väldigt fin syrlig smak.
 

Hipshot

Medlem
Har just köpt en bok som jag tror skulle passa som handsken.
Vildplockat (ätliga örter, blad, blommor, bär och svamp från den svenska naturen) av Niki Sjölund.
Har endast hunnit bläddra i den men verkar innehålla mycket kul.
Indelad i vår, sommar, höst, vinter och året runt.
Det står vart grejen trivs och växer. Tips på tillagning med mera.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har just köpt en bok som jag tror skulle passa som handsken.
Vildplockat (ätliga örter, blad, blommor, bär och svamp från den svenska naturen) av Niki Sjölund.
Har endast hunnit bläddra i den men verkar innehålla mycket kul.
Indelad i vår, sommar, höst, vinter och året runt.
Det står vart grejen trivs och växer. Tips på tillagning med mera.
-Grymt tips!
Beställde direkt!
 
Trådskapare
J

Jesper

Medlem
Maskrosor

Rot: vår och höst
Blad: mar - sep
Blommor: maj - jun + aug
Under senvåren och sommaren kan du plocka och använda de hela blomkorgarna. De kan ätas hela, jäsas till vin eller kokas till saft eller sirap (veganhonung). Det går även bra att fritera maskrosblommor (i tex vegetabilisk olja). Pesto...

Maskrossläktet innefattar ett stort antal artgrupper med tusentals så kallade småarter, som uppstår i form av mutationer eftersom de ibland kan bilda frön utan könlig befruktning. Den vanligaste artgruppen är ogräsmaskrosor. De växer nästan överallt i hela Sverige, till många trädgårdsentusiasters stora förtret.

Namnet maskros började användas först på 1800-talet, innan dess hade växten många namn. Bland annat kallades den lejontand, kopiss (Västergötland), skallnacke (Östergötland), monkhuvud (Dalsland) och smörblomster (Österbotten i nuvarande Finland). Enligt gammal folktro skyddade maskrosor mot häxor och troll.
(Källa: http://www.dagsattplocka.se/maskros/)

Lite recept: http://www.alltomtradgard.se/maskrosrecept/
 

gece

Man vänjer sig.
Maskrosor

Rot: vår och höst
Blad: mar - sep
Blommor: maj - jun + aug
Under senvåren och sommaren kan du plocka och använda de hela blomkorgarna. De kan ätas hela, jäsas till vin eller kokas till saft eller sirap (veganhonung). Det går även bra att fritera maskrosblommor (i tex vegetabilisk olja). Pesto...

Maskrossläktet innefattar ett stort antal artgrupper med tusentals så kallade småarter, som uppstår i form av mutationer eftersom de ibland kan bilda frön utan könlig befruktning. Den vanligaste artgruppen är ogräsmaskrosor. De växer nästan överallt i hela Sverige, till många trädgårdsentusiasters stora förtret.

Namnet maskros började användas först på 1800-talet, innan dess hade växten många namn. Bland annat kallades den lejontand, kopiss (Västergötland), skallnacke (Östergötland), monkhuvud (Dalsland) och smörblomster (Österbotten i nuvarande Finland). Enligt gammal folktro skyddade maskrosor mot häxor och troll.
(Källa: http://www.dagsattplocka.se/maskros/)

Lite recept: http://www.alltomtradgard.se/maskrosrecept/
Ett till användingsområde är som rotfrukt. Jag har serverats riktigt smarrig puré på maskrosrot, bad aldrig om receptet men bör inte ha varit mycket mer än koka, mosa.
 
Ett till användingsområde är som rotfrukt. Jag har serverats riktigt smarrig puré på maskrosrot, bad aldrig om receptet men bör inte ha varit mycket mer än koka, mosa.

Koka maskrosroten i mjölk på svag värme tills den är riktigt mjuk så blir den god, jag provade det efter att ha ätit det på Blaxsta vingård.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nån som är bra på svamp som kan hjälpa till och identifiera denna? https://www.instagram.com/p/BXLtr0BFu7C/
Det är i varje fall helt säkert en Kremla, sedan är ju frågan vilken. De kan ju blekas av sol och regn men jag gissar på vinbärskremla.
Det fina med kremlor är att man kan kolla om de är ätbara genom att lägga en skiva på tungan och "smaka" på den. Om den bränns eller smakar bittert, inte ok, annars ätbart.

Finewines.se -Sveriges största svamp... Öh, Vinforum....
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nån som är bra på svamp som kan hjälpa till och identifiera denna? https://www.instagram.com/p/BXLtr0BFu7C/

Kantkremla är nog ett bra alternativ också, men svårt att se. Om den inte är uttorkad tror jag på kantkremlan då den rosa färgen är mer specifik för den än vad vinkremla är. Är det dock uttorkad så har färgen avtagit och då finns det många andra alternativ. Som @Emanuel säger så är det bara att ta en bit av kanten och tugga på sen spotta ut. Skarp smak -> strunta i den, mild smak -> matsvamp! Det finns inga farliga förväxlingssvampar i det här fallet så det är bara att smaka på!
 
Misstänkte kremla redan innan inlägget, så jag provade, den var mild. Nu när jag fått lite mer kött på bemen så jag tänkte steka upp den och äta upp den
 
Toppen