Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Andreas L

Medlem
Denna bilden får mig att vilja posta en rolig fråga.
Jag skrev teoriprovet till Sommelier-SM och bortsett från alla svåra och serlösa frågor så kastade jag in en rolig och lättsam sådan, kan ni denna?

43. Associate the following celebrities with their respective beverage. (10 p) (para ihop)
Madonna Jack Daniels
Tosse Magnusson Gato Negro Chardonnay
Keith Richards “Sack”
Jay-Z Pol Roger
Prince de Luxembourg Pommery
Carl-Jan Granquist Beaune
Winston Churchill Amour de Deutz
Napoleon Bonaparte Haut-Brion
William Shakespeare Cristal
August Strindberg Chambertin
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Andreas L skrev:
Denna bilden får mig att vilja posta en rolig fråga.
Jag skrev teoriprovet till Sommelier-SM och bortsett från alla svåra och serlösa frågor så kastade jag in en rolig och lättsam sådan, kan ni denna?

43. Associate the following celebrities with their respective beverage. (10 p) (para ihop)
Madonna Jack Daniels
Tosse Magnusson Gato Negro Chardonnay
Keith Richards “Sack”
Jay-Z Pol Roger
Prince de Luxembourg Pommery
Carl-Jan Granquist Beaune
Winston Churchill Amour de Deutz
Napoleon Bonaparte Haut-Brion
William Shakespeare Cristal
August Strindberg Chambertin


Hmmmmmmm, klurisch!
Madonna - Chambertin
Tosse Magnusson - Gato Negro Chardonnay
Keith Richards - Jack Daniels
Jay-Z - Cristal
Prince de Luxembourg - Amour de Deutz
Carl-Jan Granquist - Pommery
Winston Churchill - Pol Roger
Napoleon Bonaparte - Haut-Brion
William Shakespeare - “Sack”
August Strindberg - Beaune

Någonting sådant kanske?
 
Trådskapare
A

Andreas L

Medlem
Madonna Amour de Deutz
Tosse Magnusson Pommery
Keith Richards Jack Daniels
Jay-Z Cristal
Prince de Luxembourg Haut-Brion
Carl-Jan Granquist Gato Negro Chardonnay
Winston Churchill Pol Roger
Napoleon Bonaparte Chambertin
William Shakespeare “Sack”
August Strindberg Beaune

Så ska det se ut, jag trodde att du skule klippa C-J och Gato Negro, det var ju det som var själva klämmen... ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Andreas L skrev:
Madonna Amour de Deutz
Tosse Magnusson Pommery
Keith Richards Jack Daniels
Jay-Z Cristal
Prince de Luxembourg Haut-Brion
Carl-Jan Granquist Gato Negro Chardonnay
Winston Churchill Pol Roger
Napoleon Bonaparte Chambertin
William Shakespeare “Sack”
August Strindberg Beaune

Så ska det se ut, jag trodde att du skule klippa C-J och Gato Negro, det var ju det som var själva klämmen... ;D

Ja det kanske var lite kränkande att missa det, men å andra sidan så har det ju alltid varit Gato Negro Cabernet Sauvignon som varit CJs paradvin!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Andreas L skrev:
Madonna Amour de Deutz
Tosse Magnusson Pommery
Keith Richards Jack Daniels
Jay-Z Cristal
Prince de Luxembourg Haut-Brion
Carl-Jan Granquist Gato Negro Chardonnay
Winston Churchill Pol Roger
Napoleon Bonaparte Chambertin
William Shakespeare “Sack”
August Strindberg Beaune

Så ska det se ut, jag trodde att du skule klippa C-J och Gato Negro, det var ju det som var själva klämmen... ;D

Aj då den hann man inte på. Men att Keefan i Rolling Stones hinkar JD hade jag klarat, Robert av Luxemburg är son till hertiginnan de Mouchy f.d. madame Dillon som äger Haut-Brion och honom har jag småfestat med, Winstons förkärlek till Pol Roger är väldokumenterad, likosm numera C-J's BiB-förkärlek, Napoleon drack Chambertin bl.a. för att det ansågs som ett elexir för förlängt leverne och i Shakespeares Falstaff säger huvudpersonen nåt i stil med att "om jag hade 1000 söner skulle jag avråda alla från att dricka svaga drycker "and addict themselves to sack".
Vill gärna höra resten av historierna bakom kombinationerna, tack :)
 

anders

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Jag har för mig att Amour de Deutz är Madonnas favoritdricka. Vad gäller Jay-Z så är det väl så att alla (c)rappare av rang ska dricka Cristal.
 

Krug88

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Det var ju de sista 3 som överhuvudtaget hade minsta tvekan...
Sack...är det Dry Sack vi pratar om?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

det var väl Jay z som la av med Cristal! Roederer fick frågan vad dom tyckte att så många rappare drack Cristal, dom tyckte det var ok det hade ingen stor negativ påverkan på Cristals rykte!!
Tror dom gått över till nåt mindre ganska okänt hus, flaskan är guldfärgad.

Amour de Deutz, drack en 99a för ett tag sen måste vara den absolut mest outvecklade Champagne som släppts nånsin, kommer nog att bli läcker med lite ålder precis som Madonna :eek:
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Japp, ryktena stämmer! Jay-Z har dissat Cristal för Armand de Brignac "Ace of Spades", detta skedde tydligen redan 2006 så man måste ju ställa sig tvekande till researchen i frågan ovan! Lustigt nog så tillverkas Armande de Brignac av Cattier, ett hus som jag inte varit så värst impad av de få gångerna jag provat deras skumpa.
armand-de-brignac.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Krug skrev:
Japp, ryktena stämmer! Jay-Z har dissat Cristal för Armand de Brignac "Ace of Spades", detta skedde tydligen redan 2006 så man måste ju ställa sig tvekande till researchen i frågan ovan!
armand-de-brignac.jpg
Absolut, detta förändrar väl allt ;D

Öppnade precis en Bonnaire 1985 Special Club, så skön att dricka nu
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

magnum skrev:
Absolut, detta förändrar väl allt ;D

Öppnade precis en Bonnaire 1985 Special Club, så skön att dricka nu

Själv får man hålla till godo med en standard Pierre Peters, men vad tusan, den är ju "prisvärd" som jag skulle säga om jag var skribent på ett visst matmagasin :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Mysonoxen skrev:
Själv får man hålla till godo med en standard Pierre Peters, men vad tusan, den är ju "prisvärd" som jag skulle säga om jag var skribent på ett visst matmagasin :)
Ja men PP är riktigt bra. Har planer på att öppna en Bordeaux 85 till middagen, Haut Bages Liberal, har aldrig blivit besviken på denna 85a endast 2 flaskor kvar, härligt skön mogen Pauillac. Myson,Vad öppnar du till kalvfilen?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

magnum skrev:
Ja men PP är riktigt bra. Har planer på att öppna en Bordeaux 85 till middagen, Haut Bages Liberal, har aldrig blivit besviken på denna 85a endast 2 flaskor kvar, härligt skön mogen Pauillac. Myson,Vad öppnar du till kalvfilen?

Det blev en -98 Margaux till kalvfilén. Fortfarande lite bångstyrig, den hade inte riktigt kommit ur "trotsåldern".

Den Grave a Pomerol från samma årgång jag klämde till ostbrickan var betydligt mer lättillgänglig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Mysonoxen skrev:
Det blev en -98 Margaux till kalvfilén. Fortfarande lite bångstyrig, den hade inte riktigt kommit ur "trotsåldern".

Den Grave a Pomerol från samma årgång jag klämde till ostbrickan var betydligt mer lättillgänglig.
Liknande mönster...Drack för ett tag sen Margaux 98 tillsammans med Petrus 99, dan efter öppnade vi La Grave a Pomerol 1990!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

magnum skrev:
Liknande mönster...Drack för ett tag sen Margaux 98 tillsammans med Petrus 99, dan efter öppnade vi La Grave a Pomerol 1990!

Det är kusligt hur vi vinnördar fungerar. ;D

Pètrus 1999 har jag inte vågat mig på ännu, den senaste årgången jag drack var 1989, men den var god så in i vassen...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Internationellt kände supersommelierens frågelåda

Mysonoxen skrev:
Det är kusligt hur vi vinnördar fungerar. ;D

Pètrus 1999 har jag inte vågat mig på ännu, den senaste årgången jag drack var 1989, men den var god så in i vassen...
Haha, jag har några 89or liggande har dock inte provat dom än. Frun har tagit fram lite löjrom innan filen måste bli en Champagne till.... måste bli nåt som spöar Bonnairen....återkommer ;D
 
Toppen