Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Intressen vid sidan om vin...

Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Lambo skrev:
Och bra filmer såklart, gärna intressanta filmer där man lär sig något samtidigt som man blir underhållen.
Film är grymt kul! Det håller jag helt med dig om (och har även startat en tråd om specifikt det). Både lärorika och underhållande. Du verkar gilla det som om du ligger lite mer åt high brow hållet där, vilket är väldigt positivt på många sätt. Själv gillar jag lite djupare filmer, men ibland kan man vara på humör för en ren popcornrulle också. :D
 

Lambo

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Darth Angelus skrev:
Film är grymt kul! Det håller jag helt med dig om (och har även startat en tråd om specifikt det). Både lärorika och underhållande. Du verkar gilla det som om du ligger lite mer åt high brow hållet där, vilket är väldigt positivt på många sätt. Själv gillar jag lite djupare filmer, men ibland kan man vara på humör för en ren popcornrulle också. :D

Jag är lite av en allätare vad gäller film (och även musik), men absolut så ser jag gärna en smart/kulturell high brow film.
Har dock på sista tiden snöat in på verklighetsbaserade krigsfilmer (min fästmö är mindre nöjd, hon hatar krigsfilmer). Tyvärr är det många som inte lever upp till förväntningarna, men det finns så klart guldkorn.
I den genren får man mkt av alla världar: Historia, kultur, strategi, personporträtt och sist men inte minst en massa pang pang pang...!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Lambo skrev:
Jag är lite av en allätare vad gäller film (och även musik), men absolut så ser jag gärna en smart/kulturell high brow film.
Själv är jag som sagt också lite så. Jag har reflekterat över ironin i att jag inte är finsmakare på andra områden (musik och film) på samma sätt som vin. :-\ 8)

Lambo skrev:
Har dock på sista tiden snöat in på verklighetsbaserade krigsfilmer (min fästmö är mindre nöjd, hon hatar krigsfilmer).
Haha. Det påminner mig lite om en britt jag mötte när jag var i London 2007. Han berättade att han ville gå på den dåvarande Star Wars-utställningen nära London Eye, men hans flickvän hatade Star Wars. Så han funderade på att gå själv.

Lambo skrev:
Tyvärr är det många som inte lever upp till förväntningarna, men det finns så klart guldkorn.
I den genren får man mkt av alla världar: Historia, kultur, strategi, personporträtt och sist men inte minst en massa pang pang pang...!
Är det bara modern tid eller även några sekel tillbaka i tiden? Historia antyder att det kan vara längre tillbaks, men det finns trots allt nutidshistoria.
 

Lambo

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Darth Angelus skrev:
Är det bara modern tid eller även några sekel tillbaka i tiden? Historia antyder att det kan vara längre tillbaks, men det finns trots allt nutidshistoria.

Mest intresserad av första och andra världskriget. Några riktigt bra rullar från värdskrigen tycker jag är Der Untergang, Stauffenberg, Sophie Scoll, Pianisten, Joyeux Noel, The Trench, Schindlers list, På västfronten inget nytt, Stalingrad, The great raid och såklart den fantastiska serien Band of Brothers! Får inte heller glömma de finska storfilmerna Okänd Soldat och Talvisota.
Även Eastwoods dou Flags of our fathers/Letters for Iwo Jima är riktigt bra.

Men även Vietnaam och Irak är intressant och underhållande. Såg nyligen Irak filmen Battle for Haditha som var bra. Bra Vietnaam filmer är annars Hamburger Hill, We were Soldiers och så klart Platoon.

Övrig krig/militär kategori gillar filmer Gettysburg, Black Hawk Down och klassikern Slaget om Alger.

Ser i helgen fram emot att se Benicio Del Toros filmatisering av Che Guevara.
 

R.P

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Lambo skrev:
Mest intresserad av första och andra världskriget. Några riktigt bra rullar från värdskrigen tycker jag är Der Untergang, Stauffenberg, Sophie Scoll, Pianisten, Joyeux Noel, The Trench, Schindlers list, På västfronten inget nytt, Stalingrad, The great raid och såklart den fantastiska serien Band of Brothers! Får inte heller glömma de finska storfilmerna Okänd Soldat och Talvisota.
Även Eastwoods dou Flags of our fathers/Letters for Iwo Jima är riktigt bra.

Men även Vietnaam och Irak är intressant och underhållande. Såg nyligen Irak filmen Battle for Haditha som var bra. Bra Vietnaam filmer är annars Hamburger Hill, We were Soldiers och så klart Platoon.

Övrig krig/militär kategori gillar filmer Gettysburg, Black Hawk Down och klassikern Slaget om Alger.

Ser i helgen fram emot att se Benicio Del Toros filmatisering av Che Guevara.

Mycket bra i den listan, Band of Brothers har jag sett om och om igen massor av ggr. Du glömde Saving Private Ryan, det är kanske den bästa krigsfilmen någonsin gjord.

Filmen Che är en riktigt bra film, där har du nåt stort att se fram emot!
 

Lambo

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

R.P skrev:
Du glömde Saving Private Ryan, det är kanske den bästa krigsfilmen någonsin gjord.

Filmen Che är en riktigt bra film, där har du nåt stort att se fram emot!

Kul att dom lyckats med filmatiseringen av Che, var lite rädd för ett magplask. Can´t wait...

Själv e jag lite kluven till SPR, tycker inte handligen i filmen håller till 100% men den är fantastiskt välgjord och absolut värd att se ett par ggr. Inledningen av filmen (landstigningen vid Omaha) är nog det bästa jag någonsin sett, ett stycke mästerverk av Spielberg!
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Lambo skrev:
Kul att dom lyckats med filmatiseringen av Che, var lite rädd för ett magplask. Can´t wait...

Själv e jag lite kluven till SPR, tycker inte handligen i filmen håller till 100% men den är fantastiskt välgjord och absolut värd att se ett par ggr. Inledningen av filmen (landstigningen vid Omaha) är nog det bästa jag någonsin sett, ett stycke mästerverk av Spielberg!
Javisst, jag håller nog med dig om filmen Saving Private Ryan på varje punkt. Introt var riktigt grymt snyggt gjort. Däremot var väl huvudstoryn väldigt amerikansk och inte speciellt trovärdig. Inte tror jag att den enskilde soldatens liv anses så värdefullt i just krig.

Vi kanske borde fortsätta den här diskussionen här. Jag vet inte.
 

anders

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Darth Angelus skrev:
Javisst, jag håller nog med dig om filmen Saving Private Ryan på varje punkt. Introt var riktigt grymt snyggt gjort. Däremot var väl huvudstoryn väldigt amerikansk och inte speciellt trovärdig. Inte tror jag att den enskilde soldatens liv anses så värdefullt i just krig.

Vi kanske borde fortsätta den här diskussionen här. Jag vet inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Niland_brothers
 
SV: Intressen vid sidan om vin...

Förutom familj, vänner, vin, mat och flickor i skoluniform (numera fästmö = familj):

Historia, geografi, byggnader/arkitektur (speciellt gamla), böcker (föredrar klassiker framför Henning Mankells senaste deckare, eller Jan Guillous senaste skräp), resa (åka haschpulka i Alperna, strand i Asien/Karibien, eller storstad i världen funkar alla), strategi, spel (är svårslagen i diverse RTS spel), film, Blu-ray, träna/sport (riktigt bra på bollsporter, duglig på karate, men nu för tiden mest styrketräning. Se på sport på TV går dock bort om det inte är nåt riktigt stort/bra), konst (mestadels äldre tavlor, men uppskattar diverse välgjorda saker, modern "konst" är inte en av dom), ekonomi osv...
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Har ägnat alltför mycket tid åt World of Warcraft under det gångna året, sedan denna tid ifjol. Spelet är beroendeframkallande. Under tiden har vinintresset legat lite i lä, men är nu på väg tillbaka, tror jag, allteftersom spelandet av ovannämnda spel avmattas.

Hur som helst, här är mina två viktigaste karaktärer, om nu någon har intresse av det...
- Min protection (tank*) warrior
- Min mage (magiker)


* tank är, i onlinerollspel, en karaktär som genom bra hälsa, rustning och defensiva egenskaper i allmänhet, är bättre än andra (damage dealers och healers) karaktärer på samma nivå på att tåla stryk. Dessa håller fiendens uppmärksamhet och tar upp deras attacker i bräckligare gruppmedlemmars ställe. Speciellt på hög nivå är dessa absolut nödvändiga för att klara saker gjorde för grupp, då ingen annan har vad som krävs för att stå pall för de starkaste fiendernas attacker utan skulle dö genast om de blev slagna i dessa lägen.
 

Jos

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Lambo skrev:
Mest intresserad av första och andra världskriget. Några riktigt bra rullar från värdskrigen tycker jag är Der Untergang, Stauffenberg, Sophie Scoll, Pianisten, Joyeux Noel, The Trench, Schindlers list, På västfronten inget nytt, Stalingrad, The great raid och såklart den fantastiska serien Band of Brothers! Får inte heller glömma de finska storfilmerna Okänd Soldat och Talvisota.
Även Eastwoods dou Flags of our fathers/Letters for Iwo Jima är riktigt bra.

Men även Vietnaam och Irak är intressant och underhållande. Såg nyligen Irak filmen Battle for Haditha som var bra. Bra Vietnaam filmer är annars Hamburger Hill, We were Soldiers och så klart Platoon.

Övrig krig/militär kategori gillar filmer Gettysburg, Black Hawk Down och klassikern Slaget om Alger.

Ser i helgen fram emot att se Benicio Del Toros filmatisering av Che Guevara.
Du glömde de två bästa...., Full Metal Jacket och Apocalypse Now Redux!
 

Guayabera

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Jos skrev:
Du glömde de två bästa...., Full Metal Jacket och Apocalypse Now Redux!
+ klassikern Das Boot

The Hurtlocker va också en bra Irak film.
 

SUPRA

Bäst
SV: Intressen vid sidan om vin...

Kombination av två hobbies. Skytte och fotografering = superhobby. Nu med licens... :)

Detta är IPSC dynamiskt skytte. http://www.ipsc.se/

Kameran lyckas fånga ögonblicken ögat aldrig hinner se.

Fotografen delar ut bonuspoäng för de som lyckas skjuta så att 3 patroner syns i en fin båge på kortet, alternativt synlig mynningsflamma.
Magdropp är fint också.

Detta är från helgens tävling.

rpkipsc2010online2.jpg


rpkipsc2010online32.jpg


rpkipsc2010online3.jpg


rpkipsc2010online16.jpg


rpkipsc2010online14.jpg


rpkipsc2010online25.jpg


rpkipsc2010online41.jpg


rpkipsc2010online34.jpg


rpkipsc2010online7.jpg


rpkipsc2010online8.jpg


rpkipsc2010online17.jpg


rpkipsc2010online51.jpg


rpkipsc2010online44.jpg


rpkipsc2010online53.jpg


rpkipsc2010online54.jpg


rpkipsc2010online55.jpg


Klara stilpoäng här, tre tomhylsor i luften.

rpkipsc2010online56.jpg


rpkipsc2010online58.jpg


rpkipsc2010online65.jpg


Notera kulans anslag i vallen, bakom tavlan.

rpkipsc2010online37.jpg


3 "bollar" i luften.

rpkipsc2010online9.jpg


rpkipsc2010online19.jpg


Notera gruset i tunnan som reser sig av ljudvågen [blink]

rpkipsc2010online20.jpg
 

Per Stade

Lege artis
SV: Intressen vid sidan om vin...

Innan jag gifte mig var kvinnor ett stort intresse. Därefter fick jag ägna mitt
intresse åt frun.
Numera har jag som sidointresse att hänga på ett vinforum som kallas finewines.se.
Trodde jag hade kommit fel när jag såg förra inlägget av SUPRA ;)
 

Jos

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Hahaha.. Supra, - shit va nördigt!! ;D

Men en fråga, varför släpper de ut magasinet på marken med ammunition kvar i?
 

v_skogh

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Ja, den lilla tid man har över att utöva något intresse blir det fiske.
Jerkbait fiske efter Gädda, Verticalfiske efter Gös, Mete och spinnfiske efter Abborre, Spinnfiske efter Havsöring, Jiggfiske efter Hälleflundra, Torsk och Sej.
Om en månad drar man till Söröya igen, hoppas på bra fiske efter Hälleflundra då. Hoppas att spräcka 30 kg.
Så snart huset är i ordning ska jag skaffa mig en liten båt också så man slipper snylta på kompisarna.

I övrigt har jag hur många intressen som helst men familj, hus och jobb tenderar att ta för mycket tid på gott och ont.
 

bmf

Medlem
SV: Intressen vid sidan om vin...

Då jag är en mästare på att nörda ner mig i saker så är det 100 % som gäller i alla hobbies. Innan vinet tog överhand så samlade jag på northern soul singlar. Den hobbyn var inte heller gratis och lämnar inte budgetutrymme att köra 100% samtidigt som vin. Blir återfall nångång då och då när man får erbjudande av något väldigt intressent men ligger väldigt lågt. Innan northern soul la jag mina pengar på cd och vinyl i allmänhet samt kitesurfing.
 

SUPRA

Bäst
SV: Intressen vid sidan om vin...

Jos skrev:
Men en fråga, varför släpper de ut magasinet på marken med ammunition kvar i?

Därför att det går fortare att byta magasin under förflyttning eller målbyte, än att stå och byta magasin mitt uppe i en sekvens där du då också
får göra mantelrörelse. Sparar sekunder.

Det går på tid. Men det är såklart viktigt att träffa rätt också (poäng).
 

Sigdarve

Medlem
Samlat mynt, tävlat schack, tävlat cykel, tävlat ölbryggning, tävlat lure-coursing, odlar frukt och bär på Gotland. Just nu, lavendel och lite annat i krukorna.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.09.10.png
    Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.09.10.png
    789,1 KB · Visningar: 210
  • Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.10.17.png
    Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.10.17.png
    708,7 KB · Visningar: 218
  • Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.12.35.png
    Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.12.35.png
    482,1 KB · Visningar: 209
  • Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.18.03.png
    Skärmavbild 2019-04-17 kl. 23.18.03.png
    402,1 KB · Visningar: 201
Last edited:
Toppen