Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Maria

Medlem
Hej på er!

Har ett vinlagringsskåp med plats för 200+ flaskor och tänkte fylla den så jag tänkte skapa en diskussion med er experter. Har ni tips på viner att investera i primärt för att de kan/kommer öka i värde över tid? Tänker mest rött och champagne. Prisklassen är inte satt men helst över 4-500kr, inget speciellt maxpris.

Tänker både det som finns på marknaden nu men även framtida släpp/små partier.


Shoot!
 

Pontus

Medlem
Hej på er!

Har ett vinlagringsskåp med plats för 200+ flaskor och tänkte fylla den så jag tänkte skapa en diskussion med er experter. Har ni tips på viner att investera i primärt för att de kan/kommer öka i värde över tid? Tänker mest rött och champagne. Prisklassen är inte satt men helst över 4-500kr, inget speciellt maxpris.

Tänker både det som finns på marknaden nu men även framtida släpp/små partier.


Shoot!
Generellt skulle jag satsa på det som säljs på kommande släpp på SB en bit under internationellt marknadspris. Gärna i kombination med relativt liten produktion och gärna udda flaskstorlekar.

Lite mer specifikt tror jag mycket på diverse tyska GG som inte ännu har lämnat prisomloppsbanan. De är långlivade och utväxlingen är stor om det sker en omvärdering inom 20 år.
 

Silex

Medlem
Hej på er!

Har ett vinlagringsskåp med plats för 200+ flaskor och tänkte fylla den så jag tänkte skapa en diskussion med er experter. Har ni tips på viner att investera i primärt för att de kan/kommer öka i värde över tid? Tänker mest rött och champagne. Prisklassen är inte satt men helst över 4-500kr, inget speciellt maxpris.

Tänker både det som finns på marknaden nu men även framtida släpp/små partier.


Shoot!
Jag tänker att detta beror mycket på din investeringshorisont. Är det över lång tid (10-20 år) så är det ju mer hela områden som är på väg uppåt du skall fokusera på. Personligen tror jag att Barolo/Barbaresco, tysk GG och prestigechampagne från bra år kommer fortsätta uppåt i pris. Om det gäller enstaka viner för att spara ett par år och sedan sälja så behöver du lägga mer tid på att identifiera viner som släpps till bra pris på SB och/eller fått bra recensioner internationellt och är svåra att få tag på. Eller sådana viner där du behöver stå på en allokeringslista för att få något till rimligt pris. Exempel på viner som släppts på SB (eller sålts direkt från svenska importören) och där man redan kunnat göra vinst efter mindre än ett års lagring är ju t ex Cristal 2008, Sassicaia 2015, varje släpp av Coche-Dury, Raveneau etc. De senare är ju dock kraftigt begränsade (oftast websläpp) så det krävs en arme av snabbklickande bulvaner och tur för att få en flaska. På kort sikt kommer säkert flera av prestigechampagnerna från 2008 kunna generera vinst, t ex LGA, Dompa och Winston. Samma med senare "bra" champagneårgångar där 2012 som säljs mycket nu säkert också är en bra investering. Kan t ex tänka mig att en låda Louis Roederer vintage 2012 kan säljas till betydligt högre pris om ett par år, precis som man sett 2008 av samma vin säljas på auktionerna de senaste åren. Även äldre viner som släpps på SB går ofta upp snabbt i pris (finns exempel på fr a champagner som släppts på SB från 70/80-tal och snabbt dykt upp på auktioner till hödre pris).

Ser man till auktionsaktiviteter i Sverige så säljs också en del viner till "överpris" jämfört med vad du kan hitta dem för i internationella handeln, fr a champagne och äldre viner från Italien och Spanien. Det säljs dock mycket dåligt lagrade flaskor i Europa från dessa länder och i kombination med att Bukowskis faktiskt blivit lite striktare med att flaskor och innehåll är i gott skick så tror jag det är mer utmanande och riskartat att satsa på gamla flaskor.

Sedan tror jag inte du kommer göra jättevinster om du tänker ett 200-flaskors vinskåp som ditt lager för denna verksamhet. Skall du tjäna mer än småpengar behövs nog större volym (gärna lådor). Tänk också på att det är ganska stora avgifter för att sälja på Bukowskis, så vinerna behöver gå upp en hel del i värdering för att det skall vara värt att sälja.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Om man nu är ute efter en ren investering kan jag ju tycka att det finns bättre investeringar att göra än att försöka fylla ett vinskåp med 200 flaskor och göra en rejäl vinst. Det krävs ju en hel del tid och intresse för att plocka ut potentiella investeringsviner och det krävs ju även att man lägger mycket tid att följa med på släpp och allokeringar.
Ska man lägga så mycket tid på att lära sig om viner är ju risken därtill stor att man förvandlas till en vinnörd och råkar dricka upp hela investeringen, vilket jag förövrigt tycker är det klokaste att göra med bra vin.

Skulle jag dock ge något råd om man nu inte vill lägga allt för mycket tid och ändå pricka hyfsat rätt så hade jag nog satsat på att köpa champagne på magnum när bra årgångar släpps och då alltid minst en låda ( 3 flaskor).

Årgångschampagne på magnum säljer alltid bra på auktion nästan oavsett vad det är om man hållit på den några år.
 

ChristianB

DipWSET
Hur är skillnaden mellan egen vinkyl och hyrd plats i en etablerad källare? Många gånger nämns att äldre årgångar av vin som säljs för pengarnas skull har lagrats i en vinkällare där man mer eller mindre kan garantera förhållandena. En egen vinkyl låter lite vanskligt att förvara vin i om man vill vara säker på att få en vettig avkastning. Själv har jag inte använt en sådan extern källare så jag överlåter den pucken till någon som vet mer. :)

Däremot skulle jag nog avråda från att investera i vin generellt om man inte A) har egen kunskap om det, samt B) har så pass mycket pengar att man kan lägga ordentliga summor på det. Om du är ok med att köpa case à 12 flaskor för 1000 kr per flaska eller mer så är det ju gott och väl, men annars tror jag att risken är stor för att du inte får igen pengarna. Det är kanske inte hela världen om man har möjlighet att dränka sorgerna i vällagrat vin dock. ;)

Jag tror det var i filmen "Red Obsession" de nämnde att det är bättre att investera i aktier än i vin om man vill spekulera lite med sina tillgångar. Avkastningen är garanterat bättre där såvida man inte sitter på så där omänskligt mycket pengar.

Skulle du ändå vilja fylla upp kylen med en del härliga flaskor så är mitt riktiga råd att ta kontakt med olika importörer, se vad deras portföljer kan erbjuda och gör privatimporter på det (om du vill handla via SB)!
 
Trådskapare
M

Maria

Medlem
Om man nu är ute efter en ren investering kan jag ju tycka att det finns bättre investeringar att göra än att försöka fylla ett vinskåp med 200 flaskor och göra en rejäl vinst. Det krävs ju en hel del tid och intresse för att plocka ut potentiella investeringsviner och det krävs ju även att man lägger mycket tid att följa med på släpp och allokeringar.
Ska man lägga så mycket tid på att lära sig om viner är ju risken därtill stor att man förvandlas till en vinnörd och råkar dricka upp hela investeringen, vilket jag förövrigt tycker är det klokaste att göra med bra vin.

Skulle jag dock ge något råd om man nu inte vill lägga allt för mycket tid och ändå pricka hyfsat rätt så hade jag nog satsat på att köpa champagne på magnum när bra årgångar släpps och då alltid minst en låda ( 3 flaskor).

Årgångschampagne på magnum säljer alltid bra på auktion nästan oavsett vad det är om man hållit på den några år.

Tackar för svar. Förstår inte dock varför alla tar föregivet att jag vill göra otroliga vinster direkt. Kanske var jag som formulerade mig dåligt iofs. Har min grund i aktiemarknaden och ifall mina vininvesteringar kan ge 15% årligen är jag mer än nöjd.

Återigen, tack för tipsen. Ska ha koll på olika magnum champagner i kommande släpp! :)
 
Trådskapare
M

Maria

Medlem
Hur är skillnaden mellan egen vinkyl och hyrd plats i en etablerad källare? Många gånger nämns att äldre årgångar av vin som säljs för pengarnas skull har lagrats i en vinkällare där man mer eller mindre kan garantera förhållandena. En egen vinkyl låter lite vanskligt att förvara vin i om man vill vara säker på att få en vettig avkastning. Själv har jag inte använt en sådan extern källare så jag överlåter den pucken till någon som vet mer. :)

Däremot skulle jag nog avråda från att investera i vin generellt om man inte A) har egen kunskap om det, samt B) har så pass mycket pengar att man kan lägga ordentliga summor på det. Om du är ok med att köpa case à 12 flaskor för 1000 kr per flaska eller mer så är det ju gott och väl, men annars tror jag att risken är stor för att du inte får igen pengarna. Det är kanske inte hela världen om man har möjlighet att dränka sorgerna i vällagrat vin dock. ;)

Jag tror det var i filmen "Red Obsession" de nämnde att det är bättre att investera i aktier än i vin om man vill spekulera lite med sina tillgångar. Avkastningen är garanterat bättre där såvida man inte sitter på så där omänskligt mycket pengar.

Skulle du ändå vilja fylla upp kylen med en del härliga flaskor så är mitt riktiga råd att ta kontakt med olika importörer, se vad deras portföljer kan erbjuda och gör privatimporter på det (om du vill handla via SB)!


Ett par 100tkr var tanken att sprida ut över vin så 1000kr/flaska är med i beräkningen. Förstår att det inte är lika lönt att köpa in vin under ca 1000kr per flaska. För övrigt är det ett vinlagringsskåp från mQuvee jag köpt, inte ens standard vinkyl. Tack för input annars! ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tackar för svar. Förstår inte dock varför alla tar föregivet att jag vill göra otroliga vinster direkt. Kanske var jag som formulerade mig dåligt iofs. Har min grund i aktiemarknaden och ifall mina vininvesteringar kan ge 15% årligen är jag mer än nöjd.
Vem vore inte nöjd med ca 13% avkastning ovanför inflationen oavsett investering??? Men är det realistiskt? Vin är en fysisk vara som till skillnad från värdepapper har en lagringskostnad ( och är momsbelagd för en privat köpare), kan vara föremål för inkurans och har sådär 35% transaktionskostnad via den enda lagliga försäljningskanalen i Sverige. Så det finns många minusaspekter med privatägda och -lagrade vinflaskor (särskilt i Sverige med vårt monopol) som investeringsobjekt jämfört med t.ex. värdepapper/finansiella placeringar. Köp vin om du gillar vin, annars är det lika bra att låta bli.
 
Kul tråd! bra komplement till alla ansvarslösa nöjesdrickar-trådar här på forumet :)

Själv "investerar" jag mest i enstaka flaskor i prisklassen runt 150-400 kr för egen konsumtion så har kanske inte så mycket att komma med som kloka råd. Det mesta är redan sagt. Om jag skulle investera seriöst i vin tror jag att jag skulle försöka agera enligt följande 10-punkts-strategi:

1) lära mig så mycket om vin att jag har en egen uppfattning om kvalitet och lagringspotential även för dyrare viner - det finns mycket som inte är prisvärt också för över 1000 kr flaskan. Auktionshusen världen över - och kanske främst i USA - har de senaste åren varit knökfulla med svindyra Napa Cabs från perioden 1998-2008 som ekats sönder och som fick 90+ poäng av Robert Parker et al men som inte blev bättre med lagring, kanske snarare tvärtom. Där tror jag inte alltid det varit positiv avkastning. Vilka områden är up and coming? Vilka årgångar i vilka apellationer anses vara extra bra. Vilka producenter kan jag se fortsätta utvecklas? Vilka vintyper säljs på auktionshusen (oftast de mest lagringsbara). Följ prisutvecklingen (wine searcher pro, decanter, Sotheby's, Christies etc etc) för att bilda mig en uppfattning om vinvärldens motsvarigheter till aktiebörsernas storbolags-jämförelseindex - men påminna mig själv om att, liksom på aktiemarknaden, är inte historisk avkastning ngt bra mått på framtida avkastning.

2) hitta någon variant av en s k bonded warehouse, närmaste man kan komma detta (satsa inte på London förrän brexitdammet lagt sig...) är väl den tjänst som Grappe har där du lagrar hela lådor i lagerlokal utanför stan eller Magnusson fine wine. Det får inte kosta för mycket att lagra vin - vare sig i hemmet eller hos en professionell vinkällare - då äter det upp en stor del av en potentiell värdeökning.

3) var noga med proveniensen - om du t ex ser ngn som erbjuder viner till halva marknadsvärdet är risken stor att det är något oklart med proveniensen.

4) Ha koll på hur kinesiska statsförvaltningens etiska riktlinjer förändras och efterlevs. https://www.institutionalinvestor.c...has-hangover-from-chinas-corruption-crackdown

5) Fundera över korrelationerna mellan fine wines prisutveckling och övriga tillgångsslag. Hur ser portföljen ut i övrigt? Sprid ut köpen över flera år så att minska risken att gå in alltför hårt mot slutet av en lång bull market.

6) använd plånboken som hävstång för att (skaffa sig relationer i grossistledet och för att) säkra allokeringar av viner där utbudet redan vid släppet är lägre än efterfrågan, vilket kan vara en indikator på att viner är underpprissatta ut från producent jämfört med värdet på andrahandsmarknaden.

7) Om möjligt, undersök öppningar för arbitrage - t ex där en importör i land x varit litet för girig och lagt på en högre mark up. Eller öppningar som t ex valutasvängningar leder till då priserna på vin oftast sätts i förhållande till de lokala marknaderna så att hänsyn inte alltid tas till tredje land. Växelkurs = omedelbar prisförändring. Vinpriser = sticky på kort sikt.

8) köp inte för "enkla" viner och hoppas på att de ska gå upp i värde - osäkerheten på gamla viner är redan mycket hög i förhållande till en rad andra produkter som säljs på andrahandsmarknaden.

9) Innan man investerar i en Ponsot Clos St Denis 1945 eller en Domaine Georges Roumier Bonnes Mares 1923 skulle jag först och öppna en god flaska "vanligt" vin en lördagskväll och titta på dokumentären Sour Grapes.

10) ha koll på proveniensen.....
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Finns mycket info på Liv-ex om hur vinindex utvecklats, vinportföljer etc.

Om du förvarar det hemma, glöm inte att kolla upp vad försäkringen täcker. Torde vara bättre att köpa hela lådor och förvara det externt.
 

Silex

Medlem
Sedan tycker jag grundfrågan i tråden är intressant. Vad skulle ni köpa idag för försäljning om 5 år om det bara gäller att maxa vinsten? Frågan är ju relevant även för de som bara köper för konsumtion, för då är det ju bättre att köpa en extra flaska idag än att betala dubbelt imorgon. Vilken är nästa producent genomgå en snabb prisökning? Det kan ju röra sig både om erkända producenter som plötsligt tar ett rejält steg uppåt i pris (som t ex Selosse, Keller senaste två åren) eller mer "up and coming" producenter som ökar snabbt i pris pga ökad efterfrågan (typ Gonon). Har ni några förslag/tips?
 

Pontus

Medlem
Sedan tycker jag grundfrågan i tråden är intressant. Vad skulle ni köpa idag för försäljning om 5 år om det bara gäller att maxa vinsten? Frågan är ju relevant även för de som bara köper för konsumtion, för då är det ju bättre att köpa en extra flaska idag än att betala dubbelt imorgon. Vilken är nästa producent genomgå en snabb prisökning? Det kan ju röra sig både om erkända producenter som plötsligt tar ett rejält steg uppåt i pris (som t ex Selosse, Keller senaste två åren) eller mer "up and coming" producenter som ökar snabbt i pris pga ökad efterfrågan (typ Gonon). Har ni några förslag/tips?
Mycket tillfälligheter som avgör naturligtvis. Jag väljer att fortsätta på GG-spåret och föreslår Dönnhoff, Schäfer-Fröhlich och Emrich-Schönleber i första hand. Finns säkert minst ett tiotal vettiga alternativ dock.
 

Adamanko

Medlem
Bäst avkastning tror jag du får på att åka till Tyskland och köpa väldigt billiga viner som du sen kan sälja till festsugna ur bagageluckan.

Fördelen är ju mindre investeringskostnader, större avans och att du kan använda ditt vinlagringsskåp till andra saker. Tips kan vara att diversifiera portföljen med både öl och sprit.

Nackdelen är väl att det är olagligt och ganska arbetsintensivt. Konkurrensen kan också vara ganska hård i södra Sverige.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ett par 100tkr var tanken att sprida ut över vin så 1000kr/flaska är med i beräkningen. Förstår att det inte är lika lönt att köpa in vin under ca 1000kr per flaska. För övrigt är det ett vinlagringsskåp från mQuvee jag köpt, inte ens standard vinkyl. Tack för input annars! ;)
Kanske ska tillägga att udda flaskstorlekar av andra viner än champagne också verkar dra iväg enligt mina ovetenskapliga spaningar. Nu är väl tyvärr inte ett vinskåp någon höjdare att lagra magnum och Jero i men det hade nog varit min strategi.
 

Silex

Medlem
Kanske ska tillägga att udda flaskstorlekar av andra viner än champagne också verkar dra iväg enligt mina ovetenskapliga spaningar. Nu är väl tyvärr inte ett vinskåp någon höjdare att lagra magnum och Jero i men det hade nog varit min strategi.
En annan ovetenskaplig spaning på något som ibland drar iväg i pris är "födelseårsviner", t ex i år har ett flertal poster från 1969 dragit iväg väldigt i budgivningen. Vad ger man till en som fyller 50 och har det mesta - jo en flaska vin från födelseåret!
Se t ex https://www.bukowskis.com/sv/auctions/D018/lots/1137396-1969-charles-heidsieck-rose
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Som @vintomas påpekar är den största nackdelen med investering i vin den extremt höga provisionen vid försäljning. Man behöver en prisuppgång på drygt 17 % för att gå jämnt upp. Vid en fördubbling av priset betalar man 30 % i provision av vinsten. För att det ska börja bli intressant bör väl därför det förväntade försäljningspriset helst ligga på minst 3 gånger inköpspriset? Det är säkert möjligt att hitta viner där detta funkar på några års sikt, men är inte många och man behöver nog både tur och skicklighet.
Om man tänker leva på att köpa och sälja vin får man tänka på att det kommer att bli reavinstskatt också.
 

Pontus

Medlem
Som @vintomas påpekar är den största nackdelen med investering i vin den extremt höga provisionen vid försäljning. Man behöver en prisuppgång på drygt 17 % för att gå jämnt upp. Vid en fördubbling av priset betalar man 30 % i provision av vinsten. För att det ska börja bli intressant bör väl därför det förväntade försäljningspriset helst ligga på minst 3 gånger inköpspriset? Det är säkert möjligt att hitta viner där detta funkar på några års sikt, men är inte många och man behöver nog både tur och skicklighet.
Om man tänker leva på att köpa och sälja vin får man tänka på att det kommer att bli reavinstskatt också.
En fördubbling mellan inköp och försäljning tycker jag i ett femårsperspektiv ändå är ett relativt lyckat utfall (givet lagringskostnader, försäljningskostnader, försäkringskostnader, risker etc). Det blir kanske netto 50% avkastning om man kan hålla nere kostnaderna, dvs typ 8-9% per år. Men det krävs ju ganska stora volymer alternativt dyra flaskor för att det ska vara riktigt intressant.

Jag håller annars med @Emanuel och @Silex om udda storlekar och födelseårsviner.
 
Toppen