Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Silex

Medlem
Födelseårsviner är ju ett ganska konstigt tips efter som det gäller precis alla årgångar. ;)
Sant är ju det! Jag borde kanske utvecklat resonemanget ytterligare. Talar vi om t ex 50-åriga viner så finns det begränsat med vintyper/regioner som håller så länge, och årgången spelar ofta stor roll. Därför måste man strategiskt köpa in viner från olika regioner som var bra specifika år. T ex kan man nog få tag på champagne och Barolo från -69 som är drickbara idag, men det var inget höjdarår i Bordeaux. En annan aspekt är om man har ett vin från 1970 man vill sälja, så kan det vara strategiskt att vänta till efter årsskiftet, då födelseårseffekten eventuellt kan spela in.
 

ChristianB

DipWSET
Ett par 100tkr var tanken att sprida ut över vin så 1000kr/flaska är med i beräkningen. Förstår att det inte är lika lönt att köpa in vin under ca 1000kr per flaska. För övrigt är det ett vinlagringsskåp från mQuvee jag köpt, inte ens standard vinkyl. Tack för input annars! ;)
Tanken var inte att avskräcka dig från att investera, utan ett försök att vara realistisk. De allra flesta som jag känner i vinbranschen menar på att det är svårt att investera i vin och sedan göra en vinst på det, utan att för den skull köpa de vinflaskor som kanske snarare räknas som konstverk än vanligt vin. ;)

Jag har också ett vinlagringsskåp från mQuvee och nog för att det är bra men personligen tycker jag att det finns för många okända faktorer från tiden innan jag har vinet i mitt eget skåp för att överväga några större investeringar. I vilket slags förvaring har vinet varit innan jag köpte det? Kom det i en container i somras? Var den kyld? Kan man inte räkna med att vinet är i toppskick hela vägen och aldrig öppnar det innan försäljning så kan det nog bli vanskligt.

Därmed inte sagt att du inte ska investera i vin om du verkligen vill det. Om jag hade kontakterna och råd att köpa det så skulle jag plocka upp en låda eller två av första årgången från Lafite's Kina-satsning. https://www.decanter.com/wine-news/lafite-chinese-wine-release-419993/
Det är första årgången (mer samlarobjekt än ett kanonvin kanske, trots att det står Lafite på etiketten), det kostar inte så mycket (250 GBP per flaska har jag sett, tror jag) och det kommer att finnas i mycket begränsad upplaga vilket nästan garanterat kommer att driva upp priset i längden. Om det är något jag ångrat så är det att jag inte köpte t ex en låda av vissa viner för fem-sex år sedan när de låg på priser under 1000 kr, medan de idag har gått upp till närmare 1500 kr...
 
Trådskapare
M

Maria

Medlem
Tanken var inte att avskräcka dig från att investera, utan ett försök att vara realistisk. De allra flesta som jag känner i vinbranschen menar på att det är svårt att investera i vin och sedan göra en vinst på det, utan att för den skull köpa de vinflaskor som kanske snarare räknas som konstverk än vanligt vin. ;)

Jag har också ett vinlagringsskåp från mQuvee och nog för att det är bra men personligen tycker jag att det finns för många okända faktorer från tiden innan jag har vinet i mitt eget skåp för att överväga några större investeringar. I vilket slags förvaring har vinet varit innan jag köpte det? Kom det i en container i somras? Var den kyld? Kan man inte räkna med att vinet är i toppskick hela vägen och aldrig öppnar det innan försäljning så kan det nog bli vanskligt.

Därmed inte sagt att du inte ska investera i vin om du verkligen vill det. Om jag hade kontakterna och råd att köpa det så skulle jag plocka upp en låda eller två av första årgången från Lafite's Kina-satsning. https://www.decanter.com/wine-news/lafite-chinese-wine-release-419993/
Det är första årgången (mer samlarobjekt än ett kanonvin kanske, trots att det står Lafite på etiketten), det kostar inte så mycket (250 GBP per flaska har jag sett, tror jag) och det kommer att finnas i mycket begränsad upplaga vilket nästan garanterat kommer att driva upp priset i längden. Om det är något jag ångrat så är det att jag inte köpte t ex en låda av vissa viner för fem-sex år sedan när de låg på priser under 1000 kr, medan de idag har gått upp till närmare 1500 kr...



Tusen tack för tipset! Vart kan jag läsa mer om Lafites kina satsningen? Hittar ingen direkt info. När kommer det släppas? Kommer det till vårt kära bolag eller är det främst menat till just Kina? :)
 

Magikern

Medlem
Hej på er!

Har ett vinlagringsskåp med plats för 200+ flaskor och tänkte fylla den så jag tänkte skapa en diskussion med er experter. Har ni tips på viner att investera i primärt för att de kan/kommer öka i värde över tid? Tänker mest rött och champagne. Prisklassen är inte satt men helst över 4-500kr, inget speciellt maxpris.

Tänker både det som finns på marknaden nu men även framtida släpp/små partier.


Shoot!

Grand-Puy Lacoste, Domaine De Chevalier (rött) , Beaucastel, Petrolo Galatrona (och andra supertuscans), och en del Bourgogne har jag själv köpt för att jag tror att priset kommer att öka för dessa viner rätt snart. Egon Muller Kabinett tror jag på mest på av de tyska vinerna.

Bonnes Mares Chanzy 10 som flaskposten har för 1100 tror jag kan öka rätt mycket och det samma gäller även en del Volnay viner.

06 och 01 tror jag på för Bordeaux och även Barolo etc.

Köp vinerna för att dricka så kommer bli nöjd i framtiden oavsett. ;)
 

Magikern

Medlem
Eller så köper du brännvin (vin som vin?) för pengarna. Whisky har tydligen stigit (ja de sällsynta sorterna då) 92% de senaste 5 åren. https://www.rarewhisky101.com/indices/market-performance-indices/rw-apex-indices
Eller så köper du guld för pengarna, har väl stigit med 15% på ett halvår.

Whisky har jag själv varit inne på som investering men fick rådet att satsa på vin i stället. Jag vågar inte svara på om de jag hört stämmer dvs att whiskyhypen nått sin Zenith men att vin alltid kommer att vara intressant. Det handlar bara om att vissa producenter inte promotat sig själva på ett bra sätt och att folk underskattat deras utvecklingspotential. Det gäller ibland även hela regioner som sauternes t.ex.

Anledningen till att jag var sugen på att investera i whisky är att det är mycket lättare för mig att hålla tassarna borta från whisky än vin. :p
 

Sundbom

Medlem
Whisky har jag själv varit inne på som investering men fick rådet att satsa på vin i stället. Jag vågar inte svara på om de jag hört stämmer dvs att whiskyhypen nått sin Zenith men att vin alltid kommer att vara intressant. Det handlar bara om att vissa producenter inte promotat sig själva på ett bra sätt och att folk underskattat deras utvecklingspotential. Det gäller ibland även hela regioner som sauternes t.ex.

Anledningen till att jag var sugen på att investera i whisky är att det är mycket lättare för mig att hålla tassarna borta från whisky än vin. :p

Whisky skulle man nog ha investerat i för 5-10 år sedan. Jag sålde allt när jag började köpa vin. Med tanke på priserna idag så skulle man ha väntat. Men alltid lätt att vara efterklok.
 

Magikern

Medlem
Whisky skulle man nog ha investerat i för 5-10 år sedan. Jag sålde allt när jag började köpa vin. Med tanke på priserna idag så skulle man ha väntat. Men alltid lätt att vara efterklok.

Kan du ge några exempel på whisky du köpte som fortsatt att öka som raketer?
 

Sundbom

Medlem
Kan du ge några exempel på whisky du köpte som fortsatt att öka som raketer?
Det mesta. Köpte tex en del Karuizawa som har exploderat på senare tid. Speciellt deras Noh-serie som jag hade en del av. Även äldre Longmorn, gammal Glenfarclas osv. Var egentligen för sent ute med att handla SC Ardbeg från 70-talet, Port Ellen och Brora för dom betingade sjuka priser redan då.

Är lite off från den världen idag men en snabb titt på Whiskyauction.com bekräftar en del. Rätt låga priser på Brora överraskar men å andra sidan långt till Klubbning.
 

Kalle A

Medlem
Jag tror att det är betydligt svårare (större risk) med att försöka investera i whisky nu. Som någon skrev så var det "lätt" för 10 år sedan att plocka på sig saker man kunde sälja dagen efter med betydlig vinst (whiskyauction.com har jag använt). Men utpriserna på Port Ellen, Karuizawa och andra säkra kort har ju gått fullständigt i taket så för min del är det för stor risk. Nu har jag sålt av allt som helt enkelt blev för dyrt att dricka. Dvs jag kunde inte motivera att öppna mina Karuizawor när de kunde säljas för ca 25.000:- styck. Inköp ca 2500-4000:-/st:confused:
 

Wintermute

Medlem
Jag tror att konjunkturläget ställer till det lite just nu. Det finns väldigt mycket pengar tillgängliga nu. Då blir saker lätt lite dyrare.
Vidare känner jag på mig att t ex whisky- och champagnetågen har gått sedan några år. Den svåra frågan är åt vilket håll klungan springer nästa gång. Agave? Rom? Genever? Commandria? Px?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tror att konjunkturläget ställer till det lite just nu. Det finns väldigt mycket pengar tillgängliga nu. Då blir saker lätt lite dyrare.
Vidare känner jag på mig att t ex whisky- och champagnetågen har gått sedan några år. Den svåra frågan är åt vilket håll klungan springer nästa gång. Agave? Rom? Genever? Commandria? Px?
... Ny kryptovaluta...
 

Pontus

Medlem
Jag köpte en hel del Ardbeg, Port Ellen mm i början/mitten på ett 90-talet för några hundralappar flaskan och drack upp det mesta de nästföljande åren. Intresset försvann därefter (har en del halvdruckna flaskor kvar nånstans, hur sjukt är det?) Synd att man inte la undan lite flaskor :vägg:
 

Pontus

Medlem
Noterar annars att det inte var samma rusning efter DRC på senaste auktionen. Förutom en 2014 Corton som gick för 20 papp ex avgifter (utrop 8 papp).
 

ChristianB

DipWSET
Tusen tack för tipset! Vart kan jag läsa mer om Lafites kina satsningen? Hittar ingen direkt info. När kommer det släppas? Kommer det till vårt kära bolag eller är det främst menat till just Kina? :)
www.decanter.com har haft några artiklar på det, men jag tror att det mestadels är för Premium Subscribers.

Annars är det sagt att första laddningen släpps i september och någon gång i januari 2020 så kommer en liten allokering bli tillgänglig för resten av världen. Man kan nog vara rätt säker på att det endast kommer gå flaskor till kunder som redan har allokering direkt hos slottet... Om det går bra i Kina så kanske vinet kommer till Sverige om fem år?! :D

Egentligen var det mest menat som ett exempel på framtidstänk, men om du har möjligheten att köpa Chatêau Lafite via någon kontakt så kanske det kan gå att bjuda på en låda av Long Dai också... ;)
 

Jonas N

Medlem
Inte för den som vill fylla sitt eget skåp men det är intressant att kolla in Berry Bros & Rudd i London, https://www.bbr.com/, har hållt till i samma shop sedan 1698. Internationellt bolag idag som handlar med vin. Här kan man få en egen PB (Personal Buyer) som man snackat med och lagt upp en plan. De sköter allt och man kan ta hem (reserverar mig för kommande Brexits följder). Bygger man upp en mix av dricka/investering så har man alla möjligheter till bra vin och vinst. De är stora och erbjuder bra köp via deras rykte och kanaler, te.x. primörer som vi andra får kämpa med.
 

lukastollig

Pudelfantast
Vill du verkligen investera i vin skaffa ett konto hos någon av de brittiska firmorna (Justerini & Brooks, Berry Bros, Farr Vintners, FRW mfl), köp och lagra vinerna hos dem. Då köper du in bond, dvs betalar inte moms och skatt och kan relativt lätt sälja dem. Du behöver inte hantera de fysiska buteljerna, får bra proveniens och tillgång till en internationell marknad. Köpa och lagra hemma skulle jag bara göra om jag hade ett upplägg med större volymer, exv köp en pall champagne från vettig producent, lagra 5-10 år och sälj sedan. Men då bör du nästan starta en importfirma istället.
 
Kul tråd, men intressant att frågeställaren inte varit varit aktiv sedan A. Jansson (han med den fina vinlistan av samlarviner/investeringsobjekt till billiga priser men där flaskorna tyvärr fastnar i tullen och inte kan levereras och som ännu inte lärt sig hur man använder swish åt båda hållen) blev utslängd från forumet...

påminner om betydelsen av att ha koll på proveniensen... (se tidigare inlägg i denna tråd, som egentligen var ett inlägg på temat if it's too good to be true, it probably is).
 
Last edited:
Toppen