Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Investering...

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kutymen säger att man ger sommelieren ett stadigt glas och köper nåt annat från listan också.
Hade du skrivit ELLER snarare än "och" hade det framstått som en rimlig rekommendation. Med "och" ser det ärligt talat ut som ett ganska girigt uttalande, ungefär som att tycka att vinprispåslag på 300-500% är rimliga.
 

Arvid

Medlem
Hade du skrivit ELLER snarare än "och" hade det framstått som en rimlig rekommendation. Med "och" ser det ärligt talat ut som ett ganska girigt uttalande, ungefär som att tycka att vinprispåslag på 300-500% är rimliga.

I grund och botten gör ju sommelieren dig en tjänst som låter dig ta flaskan med utan att betala, och restaurangens ägare en otjänst.

Å andra sidan är det en icke-diskussion eftersom 99% av de som tar med flaskor är "friends and family". Vi delar med varandra. BYO är inte något man gör på krogar med dåliga vinlistor (dem går man helt enkelt inte till), så att köpa en flaska till är knappast ett problem. Och vem kan nöjas med en flaska när man fått nåt gott?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I grund och botten gör ju sommelieren dig en tjänst som låter dig ta flaskan med utan att betala, och restaurangens ägare en otjänst.

Å andra sidan är det en icke-diskussion eftersom 99% av de som tar med flaskor är "friends and family". Vi delar med varandra. BYO är inte något man gör på krogar med dåliga vinlistor (dem går man helt enkelt inte till), så att köpa en flaska till är knappast ett problem. Och vem kan nöjas med en flaska när man fått nåt gott?
Jag vill inte gärna fyllna ned mig på krogen... En medhavd flaska är ofta ganska lagom.
Känner inte alls att jag någonsin har ngn skyldighet köpa något jag inte vill ha, även om det i olika kulturer kan vara olika...
Och jag bryr mig inte om krogens vinlista, jag bryr mig om deras mat: vinet ser jag ju till att ordna själv.
Dock, visst känns det lite pinsamt att råka ta med sig en flaska vin som står på deras vinlista...
Kan heller aldrig tänka mig att lämna restaurangen utan att lämna ett glas kvar av varje medhavt vin till sommelieren/-erna. För deras fortbildnings och njutnings skull.
Stackars svenska sommelierer, som likt politiska fångar enbart kan drömma om den frihet du åtnjuter i ett fritt land...
 

Arvid

Medlem
Jag vill inte gärna fyllna ned mig på krogen... En medhavd flaska är ofta ganska lagom.

Åthållsamhet är en dygt sägs det ju! ;)

Känner inte alls att jag någonsin har ngn skyldighet köpa något jag inte vill ha, även om det i olika kulturer kan vara olika...

Ingen skyldighet, men är man ute fler så blir det ju oftast mer än en flaska. Det brukar börja med att folk tar en flaska med (max en per person skulle jag vilja säga är en annan oskriven regel), men sluta med kaos. Kvaliteten på BYO-vinerna brukar sätta nivån för vad som köps från listan efteråt.

Och jag bryr mig inte om krogens vinlista, jag bryr mig om deras mat: vinet ser jag ju till att ordna själv.

Där tror jag du är ganska unik. Är man vinälskare så är man. Ser man ett bra erbjudande så nappar man oftast, inte sant? Restauranger har helt andra möjligheter att få direkt allokation av svåråtkomliga viner och kan sälja dessa viner till långt billigare priser än privatpersonerna kan skaffa dem.

Dock, visst känns det lite pinsamt att råka ta med sig en flaska vin som står på deras vinlista...

I de länder där man är mer seriösa omkring BYO (vissa stater i USA, Australien), så brukar det vara ett krav att vinet inte finns på listan.

Kan heller aldrig tänka mig att lämna restaurangen utan att lämna ett glas kvar av varje medhavt vin till sommelieren/-erna. För deras fortbildnings och njutnings skull.

Precis den inställning som nästan alla winelovers (och sommelierer) har, vilket ju gör det hela så bra!
 

Vino fino

Medlem
Restauranger har helt andra möjligheter att få direkt allokation av svåråtkomliga viner och kan sälja dessa viner till långt billigare priser än privatpersonerna kan skaffa dem.
Vilka viner (och kanske framförallt vilka restauranger) är det vi pratar om här?

Jag är knappast någon domare i Guide Rouge men jag anser mig ändå ha ätit en del på krogen i mitt liv i ett antal länder. Vin på restaurang som är långt billigare än privatpersoner kan få tag i? Menar du då viner i den yttersta premiumklassen?
 

Arvid

Medlem
Vilka viner (och kanske framförallt vilka restauranger) är det vi pratar om här?

Jag är knappast någon domare i Guide Rouge men jag anser mig ändå ha ätit en del på krogen i mitt liv i ett antal länder. Vin på restaurang som är långt billigare än privatpersoner kan få tag i? Menar du då viner i den yttersta premiumklassen?

Egentligen kan man väl säga att allt som kommer i små, allokerade mängder, viner som har ett andrahandsvärde på auktion följer det mönstret. Naturligtvis blir det mest uppenbart i premiumklassen när vi börjar snacka Bourgogne som DRC, Liger-Belair, Rousseau etc (och visst, bolaget får en allokation DRC, men hur många av de flaskorna dricks vs. hamnar på auktion i utlandet till fyrdubbelt pris?). Jag skulle kunna ha 500% påslag på Coche-Dury och ändå inte komma i närheten av priserna på privatmarknaden. Bourgogne blir slående exempel, men det gäller även Barolo, Rhône, USA etc.

När det gäller var man ska dricka dem kan jag inte uttala mig så mycket om Sverige. Vet ju att Djuret-gänget jobbar en del så, och bland annat fått problem på The Burgundy för att de säljer så mycket av de där flaskorna som är omöjliga att skaffa igen (i alla fall till samma pris) att listan tunnas ut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag vill inte gärna fyllna ned mig på krogen... En medhavd flaska är ofta ganska lagom.
Känner inte alls att jag någonsin har ngn skyldighet köpa något jag inte vill ha, även om det i olika kulturer kan vara olika...
Och jag bryr mig inte om krogens vinlista, jag bryr mig om deras mat: vinet ser jag ju till att ordna själv.
Dock, visst känns det lite pinsamt att råka ta med sig en flaska vin som står på deras vinlista...
Kan heller aldrig tänka mig att lämna restaurangen utan att lämna ett glas kvar av varje medhavt vin till sommelieren/-erna. För deras fortbildnings och njutnings skull.
Stackars svenska sommelierer, som likt politiska fångar enbart kan drömma om den frihet du åtnjuter i ett fritt land...
Hade jag haft oändligt med pengar och var villig till att strö dem hej vilt så hade jag lätt kunnat ta in tio olika viner på krogen (bara för att testa), tyvärr är jag inte rik och behöver således välja lite mer med omsorg. Jag tycker påslaget bör hållas rimligt för att göra bättre vin tillgängligt även för vinnördar som inte råkar vara miljonärer, men i slutändan så måste ju alla få lön och mat på bordet såklart. Vin på glas är alltid riktigt trevligt således.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade jag haft oändligt med pengar och var villig till att strö dem hej vilt så hade jag lätt kunnat ta in tio olika viner på krogen (bara för att testa), tyvärr är jag inte rik och behöver således välja lite mer med omsorg. Jag tycker påslaget bör hållas rimligt för att göra bättre vin tillgängligt även för vinnördar som inte råkar vara miljonärer, men i slutändan så måste ju alla få lön och mat på bordet såklart. Vin på glas är alltid riktigt trevligt således.
...och BYOB som vi talar så varmt om i annan tråd...
 

JonasBo

Medlem
Jag tänkte investera i lite finbubbel och väljer mellan Bollinger RD 2007 och Pol Roger Winston 2012.
Lutar åt RD men vad hade ni valt och varför?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag tänkte investera i lite finbubbel och väljer mellan Bollinger RD 2007 och Pol Roger Winston 2012.
Lutar åt RD men vad hade ni valt och varför?
Personligen skulle jag gå på Winston eftersom 08 var fantastisk, så tror jag på 12.an. Men skulle tippa på att RD är mer tillgänglig då 07 visar sig dricka fint nu. Båda är ju pinot drivna och är min personliga preferens. Äh.. Köp båda!
 
Jag tänkte investera i lite finbubbel och väljer mellan Bollinger RD 2007 och Pol Roger Winston 2012.
Lutar åt RD men vad hade ni valt och varför?

Vad tänker du ha det till, dricka nu, längre fram, sälja vad? På första frågan säger jag RD, på andra Winston på den tredje, troligen ingen av dem. Sedan beror det mest på din egen smak,. Jag gillar RD men inte alla uppskattar den lite "champinjonaktiga" touchen den ibland har.

Har inte druckit någon av dem så baserar svaret på tidigare årgångar, Pol Roger 2012, Bollinger GA07 och andra viner från årgångarna.
 

buteljen

Medlem
"Investera i finbubbel" låter för mig som att du vill tjäna pengar och sälja i framtiden. Skulle definitivt välja Winston för den tror jag är mer känd hos fler människor än RD = större potentiell framtida kundkrets.
 

aldenniklas

Medlem
Är det inte bättre att satsa på t.ex. Cristal som släpptes igår? Finns ju en del flaskor kvar verkar det som och systemets pris ligger väl redan lägre än internationella priser?
 
Är det inte bättre att satsa på t.ex. Cristal som släpptes igår? Finns ju en del flaskor kvar verkar det som och systemets pris ligger väl redan lägre än internationella priser?

Tvärt om vad gäller pris. Det är högre. Ingen av de champagner som finns idag på SB är väl kioskvältare om man är ute efter investering (som när det det gäller vin man bör fundera på överhuvudtaget) Klart att det kan bli ett galet pris på Bukowskis om 10 år när någon ska ha till sin 18-åring men inget av vinerna (tror jag) kommer att dra iväg.
 
Toppen