Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Iron Maiden-öl stoppat

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sovjetbolagets censuravdelning slår till igen, denna gång mot ett Iron Maiden-öl med en tänkt etikett motsvarande deras singel Trooper från 1983.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/system ... ardrocksol

Beskeden om varför man kommit fram till att bestämmelserna i Alkohollagen ska medföra just censur av en etikett med ett dödskallemonster verkar lite vaga. Blir man särskilt öltörstig när man ser en dödskalle? Är det så att just monster inte ska dricka alkohol?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Trooper = soldat = har vapen = man får inte visa någonting på en etikett som kan anses referera till vapen då vapen och alkohol absolut inte är förenligt.

Eller så sitter Siwert Öholm i SS etikettsråd och alla vet ju att det bara är satanister och barnamördare som lyssnar på Maiden.

Eller något.
 

Hellman

Medlem
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Morberg = jägare = har vapen = Morberg borde inte få vara med på bild på "hans" viner...

Nej, jag tror mer på Siwert Öholm-teorin ;)
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Jimmy Forsman skrev:
Eller så sitter Siwert Öholm i SS etikettsråd och alla vet ju att det bara är satanister och barnamördare som lyssnar på Maiden.

Det är 1980-tal och Siewert Öholm ser satanism i all hårdrock - ja, det hade jag nästan glömt bort. Men det är inte en så dum jämförelse. Jag tycker ju att det finns en klar anda av Studio S och moralpaniken över videovåld över Bolagets hela agerande kring etikettscensur, och det utspelade sig visst 1980. (Studio S alltså, etikettcensuren sker märkligt nog idag.) Vid den tidpunkten hade Sverige filmcensur med välvässade saxar, mellanölsförbud (från 1977), nyligen skärpta marknadsföringsregler för alkohol (1979) och var på väg att få lördagsstängda systembutiker (1982) och löntagarfonder. Detta som något slags eftersmälla från 1970-talet, innan den mer liberalt präglade s.k. högervågen hade nått sin fulla styrka senare under 1980-talet. (Och senare blommade den politiska korrektheten ut, så det här landet verkar alltid gå tillbaka till en ny form av "förmynderi" när den gamla slutligen dämpas...)
Det är därför jag tycker att Systembolagets agerande i etikettsfrågorna är så anakronistiskt, och hör hemma mer under den tid då Sovjetunionen och Berlinmuren fortfarande fanns. Det är därför jag tycker att beteckningen Sovjetbolaget passar särskilt bra i just dessa sammanhang - det är inte bara allmänt raljerande utan specifikt raljerande.
 
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Systembolaget känner av kritiken så pass mycket att man lägger upp en kommentar på förstasidan. Troligen har väl Iron Maiden fans ringt ner växeln.

https://www.systembolaget.se/Press/Syst ... on-maiden/

PS. Man behöver ju inte gå tillbaka till Sivert Öholm för ritualmordsteorier. Vi kommer väl alla ihåg Eva Lundgren som var inne på samma spår. Hon hade ju också tydliga kopplingar till den dåvarande regeringen.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Angående boken Iron Maiden Trooper

Gällande boken Iron Maiden Trooper, så har författaren lämnat in en ansökan om att få publicera boken.
Dialog pågår gällande utformning av bokens text, detta utifrån att den måste vara förenlig med gällande lagstiftning. I och med att dialog pågår kan varken vi eller författaren ge något besked när den lanseras.
Gällande utformningen av böcker är såväl Sovjetförlaget liksom våra författare och förläggare skyldiga att följa publiceringslagen och praxis från Folkdomstolen.
Dialog pågår som sagt gällande utformningen av boken och den dialogen för vi direkt med berörd författare/förläggare.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

SUPRA

Bäst
SV: Iron Maiden-öl stoppat

vintomas skrev:
Angående boken Iron Maiden Trooper

Gällande boken Iron Maiden Trooper, så har författaren lämnat in en ansökan om att få publicera boken.
Dialog pågår gällande utformning av bokens text, detta utifrån att den måste vara förenlig med gällande lagstiftning. I och med att dialog pågår kan varken vi eller författaren ge något besked när den lanseras.
Gällande utformningen av böcker är såväl Sovjetförlaget liksom våra författare och förläggare skyldiga att följa publiceringslagen och praxis från Folkdomstolen.
Dialog pågår som sagt gällande utformningen av boken och den dialogen för vi direkt med berörd författare/förläggare.

Underbart.

F-n va värdelösa de är!

Man undrar vad i alkohollagen som förbjuder detta?

Kapitel 7?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/#K3
 
SV: Iron Maiden-öl stoppat

vintomas skrev:
Nu är texten borttagen. Den har även plockats bort från http://www.systembolaget.se/Press/Syste ... mmenterar/
Då är det väl ingen som förstår min parodi längre... ;D

Det löser Google. De har naturligtvis sparat orginalet. Citerar texten nedan och har lagt upp det som en PDF också

Angående ölet Iron Maiden Trooper

Gällande ölet Iron Maiden Trooper, så har leverantören lämnat in en ansökan om att ingå i beställningssortimentet.

Dialog pågår gällande utformning av etikett/förpackning för drycken, detta utifrån att den måste vara förenlig med gällande lagstiftning. I och med att dialog pågår kan varken vi eller leverantören ge något besked när den lanseras.

Gällande utformningen av etiketter är såväl Systembolaget liksom våra producenter och leverantörer skyldiga att följa alkohollagen och praxis från Marknadsdomstolen.

Dialog pågår som sagt gällande utformningen av etiketten/förpackning och den dialogen för vi direkt med berörd leverantör/producent.

Systembolagets kommentarer angående Iron Maiden
 
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Hela hanteringen kring stoppet av Iron Maiden (som ju för övrigt är ett tortyrinstrument så passande namn) Trooper Beer är intressant som företeelse. Personligen så är jag inte så upprörd då vi ju har det system vi har och det är ju för övrigt inte en öl som jag skulle ha köpt.

Sedan är det ju den Alkoholpolitiska Nämnden som i slutändan fattar besluten och där har vi "representation" från Riksdagen som tolkar lagen.. Att få leverantörer överklagar dit är väl heller inte så förvånande, vem vill bita den hand som föder en.

Vad som är roande är effekten det här har haft på Systembolaget. Delar av folket är i uppror, de delar som kanske tidigare varit Systembolagets supporters ryter nu till. För de som har tid, läs kommentarer på Systembolagets Facebooksida som tidigare nämnts, Aftonbladet har tagit upp striden, Aftonbladet, uppmärksamhet i internationell press och ölsverige reser sig som en man

Att man lägger ut en taffligt skriven pressrelease som sedan dras tillbaka visar på att Systembolaget blev tagen på sängen. Är övertygad om att detta är en fråga som nu diskuterats på VD-nivå.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Iron Maiden-öl stoppat

SUPRA skrev:

Jag har också undrat det. Det enda jag hittills har kunnat hitta som skulle kunna vara tillämpligt är avtalet mellan Systembolaget och staten, som nog kan jämföras med en myndighetsinstruktion för en statlig myndighet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Tillkannagivande-2012623-av_sfs-2012-623/?bet=2012%3A623

4 § Bolagets produkturval ska vara sådant att ingen favorisering sker av inhemska produkter. Urvalet får endast grundas på en bedömning av produktens kvalitet, särskilda risker för skadeverkningar av produkten, kundernas efterfrågan och andra affärsmässiga hänsyn.

På begäran av leverantör av produkt vilken avvisats från eller avförts ur Bolagets sortiment ska Bolaget skriftligen redogöra för de skäl som föranlett dess ställningstagande. Leverantören ska upplysas om sin rätt att få beslutet överprövat av Alkoholsortimentsnämnden.

Med sortiment avses i detta avtal de alkoholdrycker som Bolaget köper in efter offertförfrågan och de alkoholdrycker som finns tillgängliga för försäljning i det s.k. beställningssortimentet.

Jag har inte kunnat hitta något annat än det fetstilade ovan som ens med god vilja skulle kunna vara tillämpligt. Tolkning av juridiska texter är knepigt, men att etiketters utformning skulle kunna anses ge särskilda risker för skadeverkningar är ju en rätt extrem idé. Min tanke går ju snarast till skandalerna med viner med metanol eller dietylenglykol. Motsvarade fraser återfinns för övrigt också i förordningen som styr Alkoholsortimentsnämnden, http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20071216-med-ins_sfs-2007-1216/?bet=2007%3A1216

2 § ... Nämnden ska pröva om detaljhandelsbolaget följt vad som sägs i avtalet om att bolagets produkturval får grundas endast på en bedömning av produktens kvalitet, särskilda risker för skadeverkningar av produkten, kundernas efterfrågan och andra affärsmässiga hänsyn samt att någon favorisering inte får ske av inhemska produkter.

10 § Nämndens beslut i ärenden om prövning ... får inte överklagas.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Även censureringen av Amagers öl Lust rätt nyligen fick tydligen internationell uppmärksamhet. Enligt den här danska artikeln uppmärksammades den från USA till Indien, och de kopplar ihop det med annat danskt som fördömts i Sverige, och då särskilt i PK-maffian.

http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/censur-blev-god-marketing

Tydligen får ölcensur känslorna att svalla mer än vincensur i detta land.
 
SV: Iron Maiden-öl stoppat

vintomas skrev:
Även censureringen av Amagers öl Lust rätt nyligen fick tydligen internationell uppmärksamhet. Enligt den här danska artikeln uppmärksammades den från USA till Indien, och de kopplar ihop det med annat danskt som fördömts i Sverige, och då särskilt i PK-maffian.

http://markedsforing.dk/artikler/kampagner/censur-blev-god-marketing

Tydligen får ölcensur känslorna att svalla mer än vincensur i detta land.

I Norge verkar detta bli en ickefråga då ölet i fråga kommer att få säljas i dagligvaruhandeln enligt Vinmonopolets FB-sida

Vinmonopolet Hei,
En liten rettelse på forrige svar, dette ølet inneholder 4,7% alkohol, så hvis det kommer til Norge, vil det bli solgt i dagligvarebutikker.

Mvh Kundesenteret v/Morten
 

Keen

slan
SV: Iron Maiden-öl stoppat

SBs FB-sida är väldigt underhållande.

Ta bara det här, oklart vad personen menar egentligen:

Richard Tell Berg
min mammas kille blev fruktasvärt oprofionelt bemöt av cheffen på eds systembolag inte ok asså kränknig för hans förra liv fattar inte att en meniska kan vara så korkad
 

Elvis

Medlem
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Jag var rätt aktiv i debatten mot filmcensur i början på 90-talet (var bland annat med i Siewerts Öholms Kvällsöppet :) ). Jag minns att jag då alltid var ”den onde” i debatterna. Eftersom jag var mot censur blev jag liksom för filmvåld och så var det alltid ”goda” småbarnsföräldrar med i debatterna som berättade hur illa deras barn påverkats av videovåldet. Inte för att jag brydde mig om det, men det fanns i alla fall olika sett att se på saken.

Men finns det någon som argumenterar för censur av alkoholdryckers etiketter? Nykteristerna är säkert för censur men de är ju mot alla alkoholdrycker. Det blir en rätt skev debatt som förhoppningsvis leder till en mer intressant debatt om hela monopolets vara eller icke vara.
 
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Elvis skrev:
Jag var rätt aktiv i debatten mot filmcensur i början på 90-talet (var bland annat med i Siewerts Öholms Kvällsöppet :) ). Jag minns att jag då alltid var ”den onde” i debatterna. Eftersom jag var mot censur blev jag liksom för filmvåld och så var det alltid ”goda” småbarnsföräldrar med i debatterna som berättade hur illa deras barn påverkats av videovåldet. Inte för att jag brydde mig om det, men det

Men finns det någon som argumenterar för censur av alkoholdryckers etiketter? Nykteristerna är säkert för censur men de är ju mot alla alkoholdrycker. Det blir en rätt skev debatt som förhoppningsvis leder till en mer intressant debatt om hela monopolets vara eller icke vara.

Det är nog ett av problemen, det finns ingen motpart, så det går inte att få någon debatt. Systembolaget är smarta här och glider bara undan. Alkoholsortimentnämnden är ju ansvarig och det sitter väl ett antal politiker där.

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavde ... ansattning
 

SUPRA

Bäst
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Jag pratade med en på SBs HQ i helgen, över ett glas vin, om detta och deras pressmeddelande.
Känsligt ämne tydligen, man får inte vara kritisk. Fick en ond blick, sedan var det tydligen slutdiskuterat. ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Iron Maiden-öl stoppat

Hur funkar etikettscensuren om man gör en s.k. privatimport? Någon som testat?
 
Toppen