Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jacques Selosse?

v_skogh

Medlem
Vad är rimligt att betala för hans olika viner?
Tänker närmast på följande viner:
-Substance
-Brut Initial
-Version Originale
-Rose
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Här får du priserna jag gett för ngr år sedan, inköpta på plats hos Selosse.

Substance - 64 euro
Brut Initial - 31 euro
Contraste - 40 euro
Rosé - 36 euro

Allt inköpt under åren 2004 och 2005
 

CH

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Bubblaren skrev:
Här får du priserna jag gett för ngr år sedan, inköpta på plats hos Selosse.

Substance - 64 euro
Brut Initial - 31 euro
Contraste - 40 euro
Rosé - 36 euro

Allt inköpt under åren 2004 och 2005

Ja hittar man dem för de priserna så är det bara att slå till men jag skulle gissa att de kostar närmare dubbel i butik numera.
Någon som har lite mera aktuella "på plats" priser?
 

Elvis

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Det är klart att det är mycket billigare att köpa på plats, men exempelvis rosén får man nog vara glad om man hittar för under 1000 kr.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Elvis skrev:
Det är klart att det är mycket billigare att köpa på plats, men exempelvis rosén får man nog vara glad om man hittar för under 1000 kr.

Oj då! Nu blir jag ju sugen på att skriva sånt jag inte får skriva :)
 

CH

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Bubblaren skrev:
Oj då! Nu blir jag ju sugen på att skriva sånt jag inte får skriva :)

Och vi blev ju inte alls nyfikna på vad det är du ville skriva.
Säger man A så säger man B eller?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

CH skrev:
Och vi blev ju inte alls nyfikna på vad det är du ville skriva.
Säger man A så säger man B eller?

Nä, då blir jag avstängd av admin jue :eek:
Lag är lag, den ska följas, så det så.
 

SUPRA

Bäst
SV: Jacques Selosse?

Elvis skrev:
Det är klart att det är mycket billigare att köpa på plats, men exempelvis rosén får man nog vara glad om man hittar för under 1000 kr.

Jag vet inte om jag håller med. Eller rättare sagt, min slutsats är annorlunda.

Nu har inte jag någon jätteerfarenhet, men kanske något över medel ;) och jag har letat och jämfört europeiska skumpapriser
de senaste två åren i London, Paris, Champagne, Danmark, Norge osv.

Min slutsats är att det är sällan och i undantagsfall det lönar sig att köpa utomlands.
Naturligtvis finns det undantag till regeln, och framförallt kan man hitta godbitar som inte finns hemma när man är ute och reser.
Men det jag menar är med utgångspunkt från de priser och sortiment som finns hos SB.

Tittade ex. på Jaquesson hos en handlare som låg över vägen mot vingården, och de låg minst 20-30% högre än hemma.
Jag påpekade detta och de svarade att priserna sätts av vingården. Avviker man från dessa blir man avstängd.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

SUPRA skrev:
Jag vet inte om jag håller med. Eller rättare sagt, min slutsats är annorlunda.

Nu har inte jag någon jätteerfarenhet, men kanske något över medel ;) och jag har letat och jämfört europeiska skumpapriser
de senaste två åren i London, Paris, Champagne, Danmark, Norge osv.

Min slutsats är att det är sällan och i undantagsfall det lönar sig att köpa utomlands.
Naturligtvis finns det undantag till regeln, och framförallt kan man hitta godbitar som inte finns hemma när man är ute och reser.
Men det jag menar är med utgångspunkt från de priser och sortiment som finns hos SB.

Tittade ex. på Jaquesson hos en handlare som låg över vägen mot vingården, och de låg minst 20-30% högre än hemma.
Jag påpekade detta och de svarade att priserna sätts av vingården. Avviker man från dessa blir man avstängd.

Min erfarenhet är att handlar du direkt av producenten så hittar du definitivt lägre priser än hemma. Samt, som du säger, man får tag på grejer som inte finns hemma.

(Norge????)
 

SUPRA

Bäst
SV: Jacques Selosse?

De flesta större producenter - med ett namn - har väl inte fabriksförsäljning?

M&C, deras priser var då inte billigare än hemma på nåt sätt.

Dock kan man hitta "bra billiga grejor" på olika gårdar, men det är ju från mindre producenter. Och knappast saker som finns på SB.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Jacques Selosse?

CH skrev:
Ja hittar man dem för de priserna så är det bara att slå till men jag skulle gissa att de kostar närmare dubbel i butik numera.
Någon som har lite mera aktuella "på plats" priser?
Detta är de senaste priserna jag har från Selosse 2008(ca priser taget från minnet!!)
Rose 50, Contraste 55, Substance 90, VO 48, Vintage 75
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

SUPRA skrev:
De flesta större producenter - med ett namn - har väl inte fabriksförsäljning?

M&C, deras priser var då inte billigare än hemma på nåt sätt.

Dock kan man hitta "bra billiga grejor" på olika gårdar, men det är ju från mindre producenter. Och knappast saker som finns på SB.

Har du varit nere i Champagne? Jag hittar där både Clouet, Diebolt, Salon och andra som finns till billigare pris än på SS, d v s de finns på Bolaget.
 

SUPRA

Bäst
SV: Jacques Selosse?

Bubblaren skrev:
Har du varit nere i Champagne? Jag hittar där både Clouet, Diebolt, Salon och andra som finns till billigare pris än på SS, d v s de finns på Bolaget.

Yupp. Har även lagt in lite priser i min reseberättelse därifrån.

Tala gärna om för alla andra vart du hittar dessa guldgruvor. Hoppas det gäller även med gällande Eurokurs? :)
 

Elvis

Medlem
SV: Jacques Selosse?

När jag var i Champagne i höstas så var det låga priser hos nästan alla mindre odlare, medan de större (Ruinart, Perrier-Jouët, Mumm) hade väldigt höga priser. Exempelvis kostade en Belle Epoque 1996 magnum 260 Euro hos Perrier-Jouët, medan den bara kostade 200 Euro hos Madame Salvatori ett par hundra meter därifrån.

Jag grämer mig fortfarande att jag inte köpte fler Pierre Moncuit "Vieille Vigne" 1996. Bara 43 Euro hos odlaren. Hade jag bara vetat hur bra den var... :(
 

Öhman

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Elvis skrev:
När jag var i Champagne i höstas så var det låga priser hos nästan alla mindre odlare, medan de större (Ruinart, Perrier-Jouët, Mumm) hade väldigt höga priser. Exempelvis kostade en Belle Epoque 1996 magnum 260 Euro hos Perrier-Jouët, medan den bara kostade 200 Euro hos Madame Salvatori ett par hundra meter därifrån.

Jag grämer mig fortfarande att jag inte köpte fler Pierre Moncuit "Vieille Vigne" 1996. Bara 43 Euro hos odlaren. Hade jag bara vetat hur bra den var... :(

Menar du den otroligt välsorterad "speceributiken" som styrs av en uråldrig, krum dam med andedräkt som en strykarhund?
Vilken fantastisk butik och vilka priser!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Jacques Selosse?

SUPRA skrev:
Yupp. Har även lagt in lite priser i min reseberättelse därifrån.

Tala gärna om för alla andra vart du hittar dessa guldgruvor. Hoppas det gäller även med gällande Eurokurs? :)
Jag köpte igår William Deutz Rose 1996 99 Euro, Henriot Enchanteleurs 1995 59,95 Euro i en butik i Reims. Klart billigare än SB
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

magnum skrev:
Jag köpte igår William Deutz Rose 1996 99 Euro, Henriot Enchnateleurs 1995 59,95 Euro i en butik i Reims. Klart billigare än SB

Ahh... är du där nu!? Hälsa Isabelle och JFC från mig!
 

Elvis

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Gustibus skrev:
Menar du den otroligt välsorterad "speceributiken" som styrs av en uråldrig, krum dam med andedräkt som en strykarhund?
Vilken fantastisk butik och vilka priser!

Exakt, men jag skulle bara beskriva henne i positiva ordalag.

1zbucxu.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Jacques Selosse?

Bubblaren skrev:
Ahh... är du där nu!? Hälsa Isabelle och JFC från mig!
Nej inte än! förbeställde lite. Åker ned i början av april
 
Toppen