Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jacques Selosse?

Öhman

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Elvis skrev:
1zbucxu.jpg

Precis vid din(?) axel står en flaska Whisky Guillon, destillerad i Champagne. Prova den nästa gång.
(Hon ser lite förälskad ut ;))
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Åhh.... den bilden gav rejält ressug!!!

Alldeles intill Mdm Salvatores butik ligger en restaurang på torget med gigantisk sallader med anklever och annat mums - jag vill till Epernay!!!
 

ae

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Gustibus skrev:
Precis vid din(?) axel står en flaska Whisky Guillon, destillerad i Champagne. Prova den nästa gång.
(Hon ser lite förälskad ut ;))

hur mycket kostade colan? vore bra att veta om priserna på läsk är bra också.

ok, ska vara lite allvarlig nu... funkar det att bara droppa förbi Selosse om man bara vill köpa ngr flaskor eller måste man få tag i honom för det också? ska ner till champagne om ngn månad eller så.
 
Trådskapare
V

v_skogh

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Med andra ord är det på tok för mycket att betala drygt 800 spänn för Brut Initial och drygt 100 euro för Rosen?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

ae skrev:
hur mycket kostade colan? vore bra att veta om priserna på läsk är bra också.

ok, ska vara lite allvarlig nu... funkar det att bara droppa förbi Selosse om man bara vill köpa ngr flaskor eller måste man få tag i honom för det också? ska ner till champagne om ngn månad eller så.

Han har en hustru som står vid grinden och biter oanmälda ;-)

Allvarligt, det underlättar om man känner ngn som kan rekommendera en, att man talar franska och att man bokar en tid. Men tur kan alla ha, så har du inte möjlighte till tidigare nämnda egenskaper så kan du alltid chansa på att ngn öppnar när du knackar på.
 

ae

Medlem
SV: Jacques Selosse?

Bubblaren skrev:
Han har en hustru som står vid grinden och biter oanmälda ;-)

Allvarligt, det underlättar om man känner ngn som kan rekommendera en, att man talar franska och att man bokar en tid. Men tur kan alla ha, så har du inte möjlighte till tidigare nämnda egenskaper så kan du alltid chansa på att ngn öppnar när du knackar på.

Ska bo i närheten så inga problem att ringa på några gånger. Finns 2 adresser om man kollar på franska Gula Sidorna, en på rue Oger och en på rue Ernest Vallé. Vet du vilken som gäller?

Bäst vore givetvis om man lyckas boka in ett besök.

Tack!
 
SV: Jacques Selosse?

Köpte en Substance i London runt nyår, pris i butiken var £135 :eek: men eftersom jag känner ägaren fick jag den för runt £100-110 skulle jag tippa...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

ae skrev:
Ska bo i närheten så inga problem att ringa på några gånger. Finns 2 adresser om man kollar på franska Gula Sidorna, en på rue Oger och en på rue Ernest Vallé. Vet du vilken som gäller?

Bäst vore givetvis om man lyckas boka in ett besök.

Tack!

Den ena är till kontoret/bostaden, den andra till "ladorna" där han har de ädla dryckerna. Just nu minns jag inte vilken gata som är vilken, kolla med Magnum.

Så du vet, han talar inte engelska!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Jacques Selosse?

ae skrev:
Ska bo i närheten så inga problem att ringa på några gånger. Finns 2 adresser om man kollar på franska Gula Sidorna, en på rue Oger och en på rue Ernest Vallé. Vet du vilken som gäller?

Bäst vore givetvis om man lyckas boka in ett besök.

Tack!
rue Oger är adressen till källaren, Ernest Valle till kontoret. Inga skyltar.Ring i god tid innan och boka tid. Han är fåordig gällande engelskan men försöker i alla fall.
Se till att du får prova hans söta vin (nyhet sen i höstas).
 

CH

Medlem
SV: Jacques Selosse?

magnum skrev:
rue Oger är adressen till källaren, Ernest Valle till kontoret. Inga skyltar.Ring i god tid innan och boka tid. Han är fåordig gällande engelskan men försöker i alla fall.
Se till att du får prova hans söta vin (nyhet sen i höstas).

Spännande vin och något som man bör prova om man får chansen. Tyvärr så föll det inte mig i smaken men det var kul att få testa det. Något jag rekomenderar att man gör innan man köper på sig några större kvantiteter.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Jacques Selosse?

magnum skrev:
Han är fåordig gällande engelskan men försöker i alla fall.

Ja, han försöker verkligen. Dessutom talar han franska långsamt och använder små gester för att jag ska förstå fotosyntesen och hans egna personliga tes om hur man gör champagne.
Ett tips är att vara lite påläst för att lättare förstå hans förklaring på franska (med ngr få engelska stödord) av sin tillverkning.

Men, hans hustru talar enkom franska. Jag nödgades be en fransk vän ringa och boka tiden när jag skulle dit senast.

Det är dock värt allt eventuellt besvär, jag lovar! Kanske får du smaka av "mäsken"!
 

kayaker

Cyklist
SV: Jacques Selosse?

Bubblaren skrev:
Men, hans hustru talar enkom franska. Jag nödgades be en fransk vän ringa och boka tiden när jag skulle dit senast.
Perfekt! Då slipper man problemet med att de man pratar med envisas med att prata engelska när man själv vill öva på franskan. :)
 

Contraste

Medlem
SV: Jacques Selosse?

magnum skrev:
rue Oger är adressen till källaren, Ernest Valle till kontoret. Inga skyltar.Ring i god tid innan och boka tid. Han är fåordig gällande engelskan men försöker i alla fall.
Se till att du får prova hans söta vin (nyhet sen i höstas).

Vadå en som är sötare en Exsquise (den han tog fram till Bernard Loiseau)?
Jag plockade upp några halvpannor brut senast jag var på Augé, de är fan briljanta!
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Jacques Selosse?

Contraste skrev:
Vadå en som är sötare en Exsquise (den han tog fram till Bernard Loiseau)?
Jag plockade upp några halvpannor brut senast jag var på Augé, de är fan briljanta!
Detta är ett vin, inte champagne. Otroligt sött!
 
Toppen