Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Japanska delikatesser av blandat slag...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
美味しいしその味。
Detta betyder att du gillade den sort jag personligen gillar minst. Smaken kommer från blad från örten "Shiso". Om du vill lära dig mer, sök på:
しそ
Dessa överaromatoska (mitt intryck) blad (jag är väl inte direkt deras mega fan nr 1) återfinns vid de flesta serveringar av sashimi (både som gröna blad vid presentationen, som purrpurr-färgade blad som miniskott att mixa i soyan och som krydda i ris och risbollar) ... Osv...
Ya ya.
Ingen rök.
Inget trolleri.
Bara örtvärldens Ruché...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Shiso:
image.jpg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Bild 1
Grön: torkade småfiskar. Riktigt goda att doppa i majonnäs som man spetsat med några korn riktigt vass chilli. I mitt hushåll kör vi med BirdEye.
Gul: högkvalitativt grönt te. Sencha av högsta kvalitet.
Röd: torkad tång, men inte helt torr. Lätt sötad och syrlig. Innehåller jod. Gott till ssk saké. Funkar även som godis till barn.
Blå: osembei, riskakor med sojasås på och svarta bönor i. Passar grymt bra som tilltugg t whiskey.
Lila: torkad, strimlad/riven bläckfisk. Perfekt till öl och andra "pubdrycker"
Rosa: salladsdressing med japansk umami-smak. Lyfter vilken grönsallad som helst. Passar grymt bra med rött vin till.
Orange: "jagariko", ett av japans mest populära chipssubstitut. Friterade Potatisstavar.
Svart: skivade, rökta bläckfiskkroppar ("squid"), perfekt till pubdryck.
Vit: umeboshi
Brun: nori för att sprida ut på riset efter servering (helst med träsked, VÄLDIGT frustrerande). Lite som att man river parmesan över pasta eller maler svartpeppar över falukorv eller smular oregano över Felix pizza.

Bild 2
Röd: crunky med tesmak - grön choklad
Gul: kitkat med jordgubbssmak - rosa choklad.
Grön: umeboshi
Blå: japansk version av katrinplommon
Orange: arufååtå - mjölkchoklad på små kex och med liten sälta.
Svart: umeboshi
Vit: pocky - chokladgodispinnar, finns ett 15-tal olika smaker. Minst. Detta är originalet.
Rosa: umeboshi

Allt är verkligen gott!
Osembei (bild 1 blå) avsmakade. Goda, lättsmälta och påminner lite om popkorn. Gott tilltugg.

Salladsdressing (bild 1 rosa) Fantastisk god, påminner om en lättare variant av teriyaki, men mer komplex. Avnjöts på en enkel sallad med pinjenötter, grönsallad, tomat och annat jox jag inte minns. Riktigt god, känns som den kan användas till det mesta.

Japanska plommon (bild 2 blå)
Inte helt olikt Umebushi, men mer enbart salta, inte samma syrlighet. Lite trista i jämförelse.

Potatisstavar (bild 1 orange)
Som potatischips men godare. Aningen för hårda möjligen, men skitgoda och jag tycker mig en ana lite smak av grönt te. Perfekt tilltugg.

Fiskarna och bläckfisken tar jag med till jobbet så fler får testa, skall bli kul. Ihop med några av de överblivna umeboshi. Du skulle sett @vininfo.nus min när han modigt testade i lördags. Ungefär så här såg han ut: :usch:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Osembei (bild 1 blå) avsmakade. Goda, lättsmälta och påminner lite om popkorn. Gott tilltugg.

Salladsdressing (bild 1 rosa) Fantastisk god, påminner om en lättare variant av teriyaki, men mer komplex. Avnjöts på en enkel sallad med pinjenötter, grönsallad, tomat och annat jox jag inte minns. Riktigt god, känns som den kan användas till det mesta.

Japanska plommon (bild 2 blå)
Inte helt olikt Umebushi, men mer enbart salta, inte samma syrlighet. Lite trista i jämförelse.

Potatisstavar (bild 1 orange)
Som potatischips men godare. Aningen för hårda möjligen, men skitgoda och jag tycker mig en ana lite smak av grönt te. Perfekt tilltugg.

Fiskarna och bläckfisken tar jag med till jobbet så fler får testa, skall bli kul. Ihop med några av de överblivna umeboshi. Du skulle sett @vininfo.nus min när han modigt testade i lördags. Ungefär så här såg han ut: :usch:
Salladsdressingen är med utpräglad UMAMI-smak.
Passar därför extremt bra till all mat du vill skall passa till ett rödvin med hår på bröstet :kyss:
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Så, nu har både torkade fiskar, rökta bläckfiskar, portionsförpackade samt slemmiga alger och torkad bläckfisk provats.

Rökt bläckfisk (bild 1 svart): Tummen upp, påminner om rökt ål ungefär.
Torkad bläckfisk (bild 1 lila): Lite träig och trist men helt ok fiskmatssmak.
Slemmiga alger (bild 1 röd): Vedervärdig konsistens, gummiaktig med tydlig och läskig algsmak. VILL INTE PROVA IGEN.
Torkade fiskar (bild 1 grön): Som sardiner, helt ok att äta, men inget unikt. Katterna skulle förmodligen älska dem. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kan ju meddela i denna tråd att ikväll så blir det finjapansk mat (nåväl, japansk-svensk i alla fall) för hela slanten. Restaurang Vrå skall besökas och det blir all in avsmakningsmeny som gäller. Tur att jag fått öva upp mig på allehanda delikatesser innan. Kul skall det bli i alla fall. :)
http://www.restaurangvra.se/
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så, nu har både torkade fiskar, rökta bläckfiskar, portionsförpackade samt slemmiga alger och torkad bläckfisk provats.

Rökt bläckfisk (bild 1 svart): Tummen upp, påminner om rökt ål ungefär.
Torkad bläckfisk (bild 1 lila): Lite träig och trist men helt ok fiskmatssmak.
Slemmiga alger (bild 1 röd): Vedervärdig konsistens, gummiaktig med tydlig och läskig algsmak. VILL INTE PROVA IGEN.
Torkade fiskar (bild 1 grön): Som sardiner, helt ok att äta, men inget unikt. Katterna skulle förmodligen älska dem. ;)
Doppade ni de torkade fiakarna i majonnäs sprinklad med HETT chillipulver? Det blir en helt ny extra dimension så.

...och de havssmakande algerna är gudabenådat GODIS för barnen. Vem vill ha choklad då det finns alger? (Fast eg är det tång.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter mumma det med, men visst borde väl det även gå att slänga upp dem på en charktallrik som alternativ till oliver? Hade dem som tilltugg idag vilket funkade bra. Den rökiga varianten, är det rökigt te den är smaksatt med?
Är den rökt, så är den rökt.
Rökt te är kinesiskt, det inbillar jag mig är ett rätt ovanligt val av röksmaksgivare för en japan...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Doppade ni de torkade fiakarna i majonnäs sprinklad med HETT chillipulver? Det blir en helt ny extra dimension så.

...och de havssmakande algerna är gudabenådat GODIS för barnen. Vem vill ha choklad då det finns alger? (Fast eg är det tång.)
Jo, kattmaten smakar klart bättre med het majonäs (har testat). Barnen blev överlyckliga när de fick prova tånggodiset, klart godare än vilket godis som helst. Skall nog skaffa mig ett rejält paket att ha till nästa allahelgonahelg. Jag kommer nog att bli omåttligt populär. :rolleyes:

Skämt åsido, jag hade mycket svårt för att svälja ner denna styggelse till "godis", men man kan inte gilla allt. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, kattmaten smakar klart bättre med het majonäs (har testat). Barnen blev överlyckliga när de fick prova tånggodiset, klart godare än vilket godis som helst. Skall nog skaffa mig ett rejält paket att ha till nästa allahelgonahelg. Jag kommer nog att bli omåttligt populär. :rolleyes:

Skämt åsido, jag hade mycket svårt för att svälja ner denna styggelse till "godis", men man kan inte gilla allt. ;)
Vissa saker kräver tillvänjning, har jag hört...
 
Toppen