Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jean-Michel Guillon Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets 2010?

Magikern

Medlem
Någon som provat detta vinet?

Skall hämta ut en beställd flaska i veckan.

Det lär vara riktigt tight i 5 år till minst antar jag?
 

Silenos

Medlem
Jag har druckit hans mazis ifrån samma årgång. Det fanns inget ogint eller överdrivet stramt över den flaskan. Ett mycket smarrigt vin. Detta var ganska snart efter släpp, så med lite otur har vinerna börjat sluta sig. Men om inte, och om hans champonnets påminner om mazis:en, så tror jag du kan hitta mycket att gilla i vinet så som det är nu. Att vänta i fem år hade jag inte gjort.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Jag har druckit hans mazis ifrån samma årgång. Det fanns inget ogint eller överdrivet stramt över den flaskan. Ett mycket smarrigt vin. Detta var ganska snart efter släpp, så med lite otur har vinerna börjat sluta sig. Men om inte, och om hans champonnets påminner om mazis:en, så tror jag du kan hitta mycket att gilla i vinet så som det är nu. Att vänta i fem år hade jag inte gjort.

Kanske värt att öppna en flaska idag då, rätt mat till lyfter vinet rejält skulle jag kunna tänka mig.
Risken är kanske större att vinet är i tunneln om 5 år än nu eller?
 

Håkan

Medlem
Har druckit, rätt yppig men 2010 vill nog helst ha några år i källarn. Har köpt, tyckte den var bra, faktiskt bättre än Petit Chapelle som släpptes samtidigt.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Har druckit, rätt yppig men 2010 vill nog helst ha några år i källarn. Har köpt, tyckte den var bra, faktiskt bättre än Petit Chapelle som släpptes samtidigt.

Länge sen du provade?

Det första jag tänkte var att den bör vara i tightaste laget i dagsläget och kanske på väg att sluta sig. Kanske en tunnelfas på över 3 år typ?

2005 Domaine de Montille Nuits St. Georges 1er Cru Aux Thorey öppnade jag först flaskan av i helgen och den andra lär vänta till 2018. Rätt tight fortfarande.
 

Håkan

Medlem
Drack innan release i Sverige. 2010 är en årgång som inte är så generös just nu, jag skulle vänta några år. Det finns lite 09or kvar, välj hellre en 09a, de är mer öppna.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Drack innan release i Sverige. 2010 är en årgång som inte är så generös just nu, jag skulle vänta några år. Det finns lite 09or kvar, välj hellre en 09a, de är mer öppna.

Systembolaget har inga 09:eek:r idag enligt sedan, finns kanske smidigt från andra källor till bra pris? Har en känsla av att det knappt är lönt att öppna 10:an innan 2020 men vinet kanske har en fruktig och öppen fas innan dess.
 
Toppen