Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Jordkällare till vinkällare - hjälp!

bngolfer

Medlem
Hej,

Jag bor i ett gammalt soldattorp mitt i skogen. På tomten finns en gammal jordkällare med dåligt tak, jordgolv, sluss (två dörrar) och husspindlar i tarantellastorlek.. Nu har jag planer på att riva det gamla taket och bygga nytt, putsa om väggarna, lägga ett tegelgolv och bygga vinställ längs väggarna.

-Vad ska jag tänka på generellt?

-Hur bör jag isolera taket? Tänker lägga enkupigt Vittinge taktegel som på de andra byggnaderna på tomten. Taken är oisolerade på de andra husen, utom boningshuset där det är cellulosa i lösull.

-Vilken typ av ventilation ska jag ha? Har inga planer på att dra in el.. Räcker det med ett friskluftsintag?

-Kan jag lägga trädgårdstegel direkt på jordgolvet, utan något under? Eller ska jag lägga sand och/eller någon duk först?

-Väggarna ska putsas om och målas vita. Med rätt typ av färg.

-Om jag bygger färdigt detta i sommar, ska jag kanske då sätta in någon form av mätinstrument för att få reda på max/min temp och max/min luftfuktighet fram till nästa sommar och eventuellt korrigera efter ett år? I så fall. Vad ska jag använda för instrument? Vågar inte lägga in vinet där innan jag vet hur det kommer att fungera..

All info tages tacksamt emot!

Idag har jag ett Avintage DVA305G som börjar bli fullt och det gör sig inte jättebra i mitt hus rent stilmässigt.

MVH
Björn
 

LarsW

Medlem
Kul projekt som blir intressant att följa!

-Hur bör jag isolera taket? Tänker lägga enkupigt Vittinge taktegel som på de andra byggnaderna på tomten. Taken är oisolerade på de andra husen, utom boningshuset där det är cellulosa i lösull.

-Vilken typ av ventilation ska jag ha? Har inga planer på att dra in el.. Räcker det med ett friskluftsintag?
Utan att kunna tillräckligt för att ge ett bra svar så tror jag frågan "Sån ungefär vart i Sverige bor du" har betydelse här. Blir ju lite skillnad om du bor norr om polcirkeln eller vid färjeläget i Ystad.

Har du kollat upp hur det funkar med försäkringar och sånt?
 

Pontus

Medlem
Hej,

Jag bor i ett gammalt soldattorp mitt i skogen. På tomten finns en gammal jordkällare med dåligt tak, jordgolv, sluss (två dörrar) och husspindlar i tarantellastorlek.. Nu har jag planer på att riva det gamla taket och bygga nytt, putsa om väggarna, lägga ett tegelgolv och bygga vinställ längs väggarna.

-Vad ska jag tänka på generellt?

-Hur bör jag isolera taket? Tänker lägga enkupigt Vittinge taktegel som på de andra byggnaderna på tomten. Taken är oisolerade på de andra husen, utom boningshuset där det är cellulosa i lösull.

-Vilken typ av ventilation ska jag ha? Har inga planer på att dra in el.. Räcker det med ett friskluftsintag?

-Kan jag lägga trädgårdstegel direkt på jordgolvet, utan något under? Eller ska jag lägga sand och/eller någon duk först?

-Väggarna ska putsas om och målas vita. Med rätt typ av färg.

-Om jag bygger färdigt detta i sommar, ska jag kanske då sätta in någon form av mätinstrument för att få reda på max/min temp och max/min luftfuktighet fram till nästa sommar och eventuellt korrigera efter ett år? I så fall. Vad ska jag använda för instrument? Vågar inte lägga in vinet där innan jag vet hur det kommer att fungera..

All info tages tacksamt emot!

Idag har jag ett Avintage DVA305G som börjar bli fullt och det gör sig inte jättebra i mitt hus rent stilmässigt.

MVH
Björn

Låter som ett kul projekt! Du har inte möjlighet att visa lite bilder på hur det ser ut idag?

Spontant hade jag nog dragit in el om möjligt. Inte fel att kunna tända en lampa i taket och ha uttag för en liten frostvakt och/eller en liten avfuktare att användas vid behov. Även larm kan kanske vara intressant?
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Kul projekt som blir intressant att följa!


Utan att kunna tillräckligt för att ge ett bra svar så tror jag frågan "Sån ungefär vart i Sverige bor du" har betydelse här. Blir ju lite skillnad om du bor norr om polcirkeln eller vid färjeläget i Ystad.

Har du kollat upp hur det funkar med försäkringar och sånt?

Ja, klart du har rätt! Jag bor utanför Enköping. Så Mälardalen.

Nej, inte kollat med försäkringsbolaget men det känns som en vettig sak så klart. Tack för tipset!
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Låter som ett kul projekt! Du har inte möjlighet att visa lite bilder på hur det ser ut idag?

Spontant hade jag nog dragit in el om möjligt. Inte fel att kunna tända en lampa i taket och ha uttag för en liten frostvakt och/eller en liten avfuktare att användas vid behov. Även larm kan kanske vara intressant?

Idag regnar det och är allmänt mörkt/tråkigt men jo, absolut ska jag uppdatera med lite bilder.

Jag skulle kunna dra in el men tänkte att det var enklast att slippa. Batteri-LED i taket var planen. Men kanske ska kapitulera och dra in el. Alla de saker du nämner är ju skönt att kunna ha som säkerhet.
 

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Kul projekt!
Jag är inte byggare men något slag över normalhändig (liten disclaimer).
1. Jag hade absolut åtminstone förberett för el. Gummikabel till Ip4x-uttag som minst. Det klarar man sig å andra sidan långt på.
2. Silikatfärg på putsen. Lätt att glömma men bra med genomsläpplig färg.
3. Jag hade nog velat ha ett kapilärkraftbrytande skikt under marktegel. Singel eller något sådant borde göra golvet trevligare fuktmässigt.
4. Om du drar in el så skulle du kunna ha en en typ paxfläkt som är fuktstyrd. Det hade jag uppskattat tänker jag. Övrig tid kunde ventilationen ske passivt mellan två ventiler. Normal villman väl i så fall ha en placerad lägre och en högt men det låter sig kanske inte göras i en jordkällare?

Mina fem ören. Inga facit på något vis men saker som poppar upp.
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Hej.
Kul projekt!
Jag är inte byggare men något slag över normalhändig (liten disclaimer).
1. Jag hade absolut åtminstone förberett för el. Gummikabel till Ip4x-uttag som minst. Det klarar man sig å andra sidan långt på.
2. Silikatfärg på putsen. Lätt att glömma men bra med genomsläpplig färg.
3. Jag hade nog velat ha ett kapilärkraftbrytande skikt under marktegel. Singel eller något sådant borde göra golvet trevligare fuktmässigt.
4. Om du drar in el så skulle du kunna ha en en typ paxfläkt som är fuktstyrd. Det hade jag uppskattat tänker jag. Övrig tid kunde ventilationen ske passivt mellan två ventiler. Normal villman väl i så fall ha en placerad lägre och en högt men det låter sig kanske inte göras i en jordkällare?

Mina fem ören. Inga facit på något vis men saker som poppar upp.

Tack för det Jonas! Har nog bestämt mig för att dra in el nu. Tänk så snabbt det kan gå :). Jag har en kompis som är konstruktör och fukttekniker på OCAB kom jag precis på - ska fråga honom om lite råd också. Han kan inte vin så bra men om jag förmedlar vad jag vill göra så kanske han kan hjälpa till. Tack för tipsen!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej,

Jag bor i ett gammalt soldattorp mitt i skogen. På tomten finns en gammal jordkällare med dåligt tak, jordgolv, sluss (två dörrar) och husspindlar i tarantellastorlek.. Nu har jag planer på att riva det gamla taket och bygga nytt, putsa om väggarna, lägga ett tegelgolv och bygga vinställ längs väggarna.

-Vad ska jag tänka på generellt?

-Hur bör jag isolera taket? Tänker lägga enkupigt Vittinge taktegel som på de andra byggnaderna på tomten. Taken är oisolerade på de andra husen, utom boningshuset där det är cellulosa i lösull.

-Vilken typ av ventilation ska jag ha? Har inga planer på att dra in el.. Räcker det med ett friskluftsintag?

-Kan jag lägga trädgårdstegel direkt på jordgolvet, utan något under? Eller ska jag lägga sand och/eller någon duk först?

-Väggarna ska putsas om och målas vita. Med rätt typ av färg.

-Om jag bygger färdigt detta i sommar, ska jag kanske då sätta in någon form av mätinstrument för att få reda på max/min temp och max/min luftfuktighet fram till nästa sommar och eventuellt korrigera efter ett år? I så fall. Vad ska jag använda för instrument? Vågar inte lägga in vinet där innan jag vet hur det kommer att fungera..

All info tages tacksamt emot!

Idag har jag ett Avintage DVA305G som börjar bli fullt och det gör sig inte jättebra i mitt hus rent stilmässigt.

MVH
Björn
Har du läst den här tråden?
(Admin @Mattias Schyberg, @thunberg & @Tomas Lindblom. En tråd som borde vara klistrad överst i "Vinkällare och annat" eftersom den har många bra tips)

Får du inte svar där så kan säkert vinkällarbyggaremaestro @Emanuel svara.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej,

Jag bor i ett gammalt soldattorp mitt i skogen. På tomten finns en gammal jordkällare med dåligt tak, jordgolv, sluss (två dörrar) och husspindlar i tarantellastorlek.. Nu har jag planer på att riva det gamla taket och bygga nytt, putsa om väggarna, lägga ett tegelgolv och bygga vinställ längs väggarna.

-Vad ska jag tänka på generellt?

-Hur bör jag isolera taket? Tänker lägga enkupigt Vittinge taktegel som på de andra byggnaderna på tomten. Taken är oisolerade på de andra husen, utom boningshuset där det är cellulosa i lösull.

-Vilken typ av ventilation ska jag ha? Har inga planer på att dra in el.. Räcker det med ett friskluftsintag?

-Kan jag lägga trädgårdstegel direkt på jordgolvet, utan något under? Eller ska jag lägga sand och/eller någon duk först?

-Väggarna ska putsas om och målas vita. Med rätt typ av färg.

-Om jag bygger färdigt detta i sommar, ska jag kanske då sätta in någon form av mätinstrument för att få reda på max/min temp och max/min luftfuktighet fram till nästa sommar och eventuellt korrigera efter ett år? I så fall. Vad ska jag använda för instrument? Vågar inte lägga in vinet där innan jag vet hur det kommer att fungera..

All info tages tacksamt emot!

Idag har jag ett Avintage DVA305G som börjar bli fullt och det gör sig inte jättebra i mitt hus rent stilmässigt.

MVH
Björn
Hej Björn!

Vilken lyx att ha en gammal jordkällare!

Vad gäller isolering av tak så tror jag inte du behöver tänka på det, gamla jordkällare håller oftast optimal temperatur året om utan att man gör något, det är ju trots allt det som var hela meningen när de byggdes en gång i tiden.
-Läcker taket in kan det ju vara läge att göra något men annars hade jag bara kollat tempen vid lite olika årstider för att se att allt är okej.
De flesta gamla jordkällare har en sluss och den bör du behålla om du har en, de gamla "oldtimersen" visste vad de höll på med så slussen fyller en bra funktion att inte släppa in värme på sommaren.
Generellt hade jag tänkt "less is more" då en gammal jordkällare är gjord med mycket kunskap och erfarenhet och det skall inte behövas några stora modifikationer.
(Fun fact, en nybyggt jordkällare kan behöva upp till fem år för att komma i balans så den börjar "funka")

Ventilation; jag hade börjat med bara en vanlig tallriksventil typ dim 100, skulle det vara så fuktigt att det regnar där inne kanske du får fundera över en paxfläkt men jag tror det går bra.

Vad gäller tegel som kommer det bli skitsnyggt men kolla lide GDS.guider för plattsättning, jag hade jämnat av med något som är lätt att sätta teglet i exempelvis stenmjöl eller sättsand. Kanske som nämns ovan att grusa av med något grövre först men det beror ju också lite på takhöjd. Vanligtvis är ju jordkällare rätt låga och tegel bygger ju en del så det gäller ju att du inte behöver gå dubbelvikt in när du är klar.

Men kör på, kommer bli sjukt bra!
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
Hej Björn!

Vilken lyx att ha en gammal jordkällare!

Vad gäller isolering av tak så tror jag inte du behöver tänka på det, gamla jordkällare håller oftast optimal temperatur året om utan att man gör något, det är ju trots allt det som var hela meningen när de byggdes en gång i tiden.
-Läcker taket in kan det ju vara läge att göra något men annars hade jag bara kollat tempen vid lite olika årstider för att se att allt är okej.
De flesta gamla jordkällare har en sluss och den bör du behålla om du har en, de gamla "oldtimersen" visste vad de höll på med så slussen fyller en bra funktion att inte släppa in värme på sommaren.
Generellt hade jag tänkt "less is more" då en gammal jordkällare är gjord med mycket kunskap och erfarenhet och det skall inte behövas några stora modifikationer.
(Fun fact, en nybyggt jordkällare kan behöva upp till fem år för att komma i balans så den börjar "funka")

Ventilation; jag hade börjat med bara en vanlig tallriksventil typ dim 100, skulle det vara så fuktigt att det regnar där inne kanske du får fundera över en paxfläkt men jag tror det går bra.

Vad gäller tegel som kommer det bli skitsnyggt men kolla lide GDS.guider för plattsättning, jag hade jämnat av med något som är lätt att sätta teglet i exempelvis stenmjöl eller sättsand. Kanske som nämns ovan att grusa av med något grövre först men det beror ju också lite på takhöjd. Vanligtvis är ju jordkällare rätt låga och tegel bygger ju en del så det gäller ju att du inte behöver gå dubbelvikt in när du är klar.

Men kör på, kommer bli sjukt bra!

Tack för detta Emanuel! Som det är nu är det för fuktigt. Hade några flaskor där inne för några år sedan och etiketterna möglade på någon månad bara. Jag ska kolla på detta. Jag har dock hört att om spindlarna trivs så är det ett friskt hus.. Så det är ju bra.

Jag ska ta lite bilder på hur det ser ut nu - helt orört på väldigt många år - och sen hålla er uppdaterade och ställa frågor under projektets gång.

Allt gott!
 

lukastollig

Pudelfantast
Hej,



-Hur bör jag isolera taket? Tänker lägga enkupigt Vittinge taktegel som på de andra byggnaderna på tomten. Taken är oisolerade på de andra husen, utom boningshuset där det är cellulosa i lösull.

Är det jord ovanpå taket? Jordkällare kommer ju i lite olika utföranden. De finns de som har vanligt tak med bjälkar och tegel och de som har taket täckt med jord, då ofta någon form av murat valv, i alla fall på äldre modeller. Jordtäckt tak är bäst. Om du inte har det hade jag absolut funderat på isolering. Då gärna med någon form av naturmaterial (linull, cellulosa etc)

-Kan jag lägga trädgårdstegel direkt på jordgolvet, utan något under? Eller ska jag lägga sand och/eller någon duk först?
Som @Emanuel säger, lägg grus eller singel i botten. Jag hade sedan lagt markduk och så några cm sand att lägga teglet i.

-Väggarna ska putsas om och målas vita. Med rätt typ av färg.
Silikatfärg.
 

Pontus

Medlem
Spontant tror jag också på isolerat tak för att undvika kylan på vintern. Lite beroende på breddgrad och djup på jordkällaren iofs.
 
Trådskapare
B

bngolfer

Medlem
OK, dags för en uppdatering. Det går inte så fort som jag hade hoppats. Många andra projekt samtidigt.

Nu har jag fått ett nytt tak. Det blev ingen isolering utan bara en stabil konstruktion av tryckt virke, råspontsluckor, papp och Vittinge enkupigt taktegel. Jag har grävt ur golvet ca 10 cm och planerar att lägga markduk/singel/sättsand/marktegel. Någon föreslog att lägga en byggfolie först för att slippa markfukten men plast känns fel. Tankar? Väggar och tak är tvättade med högtryckstvätt och borstade noggrannt med stålborste.

Väggarna (sten) och innertak (tegel) ska nu målas med vit silikatfärg. Jag har dragit in el och har fixat en avfuktare med hygrostat och värmeelement. Den borde väl fungera som frostvakt också? Uncle_Bob har hjälpt mig med övervakningsprylar för fukt/temperatur så när allt annat är färdigt så ska prylarna installeras av någon tekniskt bevandrad kompis.

Nästa uppdatering om någon vecka när jag hoppas att golvet ska vara på plats.

Här är lite "före-bilder":

Attachment-1.jpeg
Attachment-2.jpeg
Attachment-3.jpeg

Attachment-4.jpeg

Attachment-5.jpeg
 
Toppen