Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Julbord 2011

SUPRA

Bäst
Jag och några vänner brukar gå ut och äta Julbord varje år.

Innan har vi varit på Forresta varje år, men sist sög det verkligen.

Vi fick inte ens sjunga lite snapsvisor utan att Lidingö-familjerna fick krupp
Glad

och matborden var allt annat än välfyllda.

Så frågan är - vart äter man ett riktigt gott julbord med lite puts och studs?
 
SV: Julbord 2011

SUPRA skrev:
Jag och några vänner brukar gå ut och äta Julbord varje år.

Innan har vi varit på Forresta varje år, men sist sög det verkligen.

Vi fick inte ens sjunga lite snapsvisor utan att Lidingö-familjerna fick krupp
Glad

och matborden var allt annat än välfyllda.

Så frågan är - vart äter man ett riktigt gott julbord med lite puts och studs?

Tror mig ha prövat samtliga Stockholms julbord med lite klass de senaste femton åren och vågar nog säga att endast ett fåtal sticker ut. Högst ranking har tveklöst Operakällaren - stora matsalens fantastiska miljö i kombination med habilt exekverat julbord är oemotståndlig. Det berömda varma köttbordet är tyvärr historia - vem minns inte de centimeter tjocka skivorna varm helstekt oxfilé som skars upp av äldre gentleman med kaisermustasch - men sillbordet och överdådiga efterrätter lockar alltjämt. Själva brukar vi alltid gå så nära jul som möjligt - gärna sista kvällssittningen som brukar var extra trevlig.

Vill man ha lite skärgårdskänsla och inte störs av att sitta i en furuloge tillsammans med halva Stockholm så rekommenderas annars Fjäderholmarnas julbord, där allt serveras portionsanpassat - dvs på nål eller fat - och där kvalitén på flertalet anrättningar är riktigt bra.

Oaxens julbord var inte heller så dumt - men is no more. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Julbord 2011

NonPlusUltra skrev:
Tror mig ha prövat samtliga Stockholms julbord med lite klass de senaste femton åren och vågar nog säga att endast ett fåtal sticker ut. Högst ranking har tveklöst Operakällaren - stora matsalens fantastiska miljö i kombination med habilt exekverat julbord är oemotståndlig. Det berömda varma köttbordet är tyvärr historia - vem minns inte de centimeter tjocka skivorna varm helstekt oxfilé som skars upp av äldre gentleman med kaisermustasch - men sillbordet och överdådiga efterrätter lockar alltjämt. Själva brukar vi alltid gå så nära jul som möjligt - gärna sista kvällssittningen som brukar var extra trevlig.

Antagligen hade jag bara otur, men operakällarens julbord är faktiskt ett av de sämre jag ätit. Nu är det förvisso något år sedan, men jag har inte känt mig direkt sugen på ett återbesök. Fjesljummen mat, mat som tog slut, dålig tajming i servisen mm.

Förra året besökte jag Mariefred och Gripsholms Värdshus som var riktigt bra.
 

Jos

Medlem
SV: Julbord 2011

I år är det julbord på fotografiska som gäller. Jag fick berättat för mig hur de ska komma att se ut och det lät riktigt bra... Hela grisar som grillas ute i lokalen, kockar som lagar efter vad du väljer etc.. Inga dassiga kockar heller..
Du kommer sitta vid runda bord där det vanliga, kalla, står på en snurra i mitten och det varma tillagas bland gästerna
 

Elvis

Medlem
SV: Julbord 2011

Oaxen för två år sedan var fantastiskt. Tycker även att Edsbacka var riktigt bra, åtminstone deras bufféjulbord (de hade en fast julmeny också som inte var lika bra).

Nu när båda dessa är ett minne blott är jag vilsen. Kanske ska prova Operakällaren i år.
 
Toppen