Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese 1983

weezer

Medlem
Köpte några flaskor av ovanstående vin häromdagen men har i ärlighetens namn lite svårt att väva in det i något ätbart - kan ngn rekommendera vad det kan tänkas passa bra till? :)
 

Arvid

Medlem
SV: Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese 1983

Kalv, fläsk, vildsvinkotletter kanske? Något enkelt och inte alltför smakintensivt. Baka lite päron i ugnen med en krämig och inte alltför salt blåmögelost (ko) och valnötter och servera till.
 

chambertin

Medlem
SV: Kanzemer Altenberg Riesling Spätlese 1983

weezer skrev:
Köpte några flaskor av ovanstående vin häromdagen men har i ärlighetens namn lite svårt att väva in det i något ätbart - kan ngn rekommendera vad det kan tänkas passa bra till? :)

För mig är dom här Saar-vinerna det ultimata sommarvinet eller aperitifen. Jag har även kombinerat syrlig halvtorr Riesling med sushi och diverse fiksrätter med asiatisk touche och kryddighet (citrongräs, ingefära, basilika m.m) med gott resultat. Detta förutsätter att vinet fortfarande är ungdomligt friskt men det skulle jag tro att det är.

Arvids päron-ost kombo lät kul också (päronen är ju inte så söta så de kan säkert fungera bra).

Min erfarenhet av Mosel-83 i allmänhet (Kabinet, Spätlese och Auslese mest då) är att dom mognar fasligt långsamt och man går ofta bet på 15 år när man gissar ålder.

Frankofilen och Finare Vinare har provat -92 av samma vin för några år sedan (http://frankofilen.blogspot.com/2008/05/1992-weingut-von-othegraven-kanzemer.html och http://vinare.blogspot.com/2008/04/p-vift-i-saardalen.html.
 
Toppen