Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Jag måste säga att jag är impad av 8wines.com i Prag.
La en beställning på lite Washington Reds imorse och drygt 2,5h senare fick jag besked att ordern är packad och skeppad!
Nu ska vi bara se om UPS håller vad de lovar ;)

Vad beställde du för roligt?
 

Michael_M0!

Medlem
Någon som handlat från Portugal? Borde väl inte vara något problem att handla från en web-shop därifrån, som EU-land ?

De skrev "our carrier told us that Sweden has some restrictions on the shipping alcohol. If you take responsibility for Sweden legislation, we will ship the wines you order".

Värsta som kan hända är väl att jag får betala extra skatt ifall de missar den biten?
 

jrick

Medlem
Någon som handlat från Portugal? Borde väl inte vara något problem att handla från en web-shop därifrån, som EU-land ?

De skrev "our carrier told us that Sweden has some restrictions on the shipping alcohol. If you take responsibility for Sweden legislation, we will ship the wines you order".

Värsta som kan hända är väl att jag får betala extra skatt ifall de missar den biten?
Ja. Det kanske kan hända att tullen får för sig att skicka tillbaka vinerna om skatten inte är betald i förväg, men det är inte så de ska göra. Om du vill göra rätt så kan du betala skatten i förväg och skicka beviset på det till säljaren så kan de skicka med det som ett ledsagardokument.
 

Michael_M0!

Medlem
Ja. Det kanske kan hända att tullen får för sig att skicka tillbaka vinerna om skatten inte är betald i förväg, men det är inte så de ska göra. Om du vill göra rätt så kan du betala skatten i förväg och skicka beviset på det till säljaren så kan de skicka med det som ett ledsagardokument.

Toppen, tack!
 

Uncle_Bob

Medlem
Någon som handlat från Portugal? Borde väl inte vara något problem att handla från en web-shop därifrån, som EU-land ?

De skrev "our carrier told us that Sweden has some restrictions on the shipping alcohol. If you take responsibility for Sweden legislation, we will ship the wines you order".

Värsta som kan hända är väl att jag får betala extra skatt ifall de missar den biten?
Har handlat härifrån: https://www.garrafeiranacional.com/
Var inga bekymmer. Som du skriver så blir du upptaxerad plus lite straffavgifter om försändelsen stoppas utan bevis på betald svensk alkoholskatt.
 

Vingubben

Medlem
Någon som handlat från Portugal? Borde väl inte vara något problem att handla från en web-shop därifrån, som EU-land ?

De skrev "our carrier told us that Sweden has some restrictions on the shipping alcohol. If you take responsibility for Sweden legislation, we will ship the wines you order".

Värsta som kan hända är väl att jag får betala extra skatt ifall de missar den biten?
Du kan läsa här https://www.finewines.se/threads/hu...en-vid-distansfoersaeljning.8691/#post-204334 om hur du gör för att gå säker. Skulle det fastna i tullen så anger du ärendenumret som du får vid registrering.
 

Perikles

Medlem
Någon som vet vilken svensk expeditör som brukar köra ut beställningarna från ”Fyrklövern”? Inte hört nått från min beställning den 29/2. Så tänkte gräva lite i detta.
 

jrick

Medlem
Någon som vet vilken svensk expeditör som brukar köra ut beställningarna från ”Fyrklövern”? Inte hört nått från min beställning den 29/2. Så tänkte gräva lite i detta.
UPS. Men om du inte har fått ett mail om att det är skickat, så borde du börja med att maila säljaren.
 

mackan92

Medlem
Någon som vet vilken svensk expeditör som brukar köra ut beställningarna från ”Fyrklövern”? Inte hört nått från min beställning den 29/2. Så tänkte gräva lite i detta.
Jag mejlade med de senare i förra veckan och de berätta att de vänta påfyllning från PdB. Vet inte vad du beställt men det kan vara anledningen. Fick dock min order skickad igår så han betar nog av backlogen
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Någon som vet vilken svensk expeditör som brukar köra ut beställningarna från ”Fyrklövern”? Inte hört nått från min beställning den 29/2. Så tänkte gräva lite i detta.
Jag la en order 1/3, skickades 4/3 och kom 7/3 med UPS. Jag fick inga meddelanden från UPS.
 

Perikles

Medlem
Tack för alla svar! Har fått besked att det är skickat (3/3) men inte hört något efter det. Har inte fått något spårningsnummer heller. Så det blir svårt att söka via UPS. Gissar på att paketet står på mellanlager hos UPS i dagsläget i väntan på utkörning isf.
 
Toppen