Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

ZQT

Medlem
Samma gäller för mig.
Jag har en Catawiki-fråga!

Jag verkar inte få notiser från appen när jag lagt varor på minneslistan.
Jag har slagit på notiser både i appen och i inställningarna på telefonen (Iphone).
Även provat att ta bort och lägga till appen igen.

Någon annan som upplevt detta?

Fick dessa icke-svaren från supporten nedan, kanske hjälper någon. Jag testade att registrera ett konto via användarnamn / lösenord istället för via google-kontot och nu verkar det fungera med notiser för mig faktiskt... Har ni testat det?


If this is through the app, could we firstly, kindly ask you to ensure that you have the latest update.
Secondly, ensure that the notifications are on in your device setting for the Catawiki app, not just ´on´ in the app itself.
Thirdly, this may sound simple, but please also try turning your phone off and back on once the above has been done.
Should you continue to have this issue, please contact us again and we shall forward the information to our design team.
 
Fick dessa icke-svaren från supporten nedan, kanske hjälper någon. Jag testade att registrera ett konto via användarnamn / lösenord istället för via google-kontot och nu verkar det fungera med notiser för mig faktiskt... Har ni testat det?


If this is through the app, could we firstly, kindly ask you to ensure that you have the latest update.
Secondly, ensure that the notifications are on in your device setting for the Catawiki app, not just ´on´ in the app itself.
Thirdly, this may sound simple, but please also try turning your phone off and back on once the above has been done.
Should you continue to have this issue, please contact us again and we shall forward the information to our design team.
Jag provade även detta. Ingen förbättring...
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som vet någon sida som säljer riesling (Mosel speciellt) som betalar svensk skatt?

Vet att Weinfurore gjorde detta förut men verkar tvivelaktigt om de gör detta längre.
 
Någon som vet någon sida som säljer riesling (Mosel speciellt) som betalar svensk skatt?

Vet att Weinfurore gjorde detta förut men verkar tvivelaktigt om de gör detta längre.

Fick min beställning från dem förra veckan. Man får all info för att fylla i en punktskattsblankett direkt av dem.
Fick hem en deklaration från SKV i fredags som man bara skickar in. Mycket smidigt.
 

Sonderlese

Medlem
Fick min beställning från dem förra veckan. Man får all info för att fylla i en punktskattsblankett direkt av dem.
Fick hem en deklaration från SKV i fredags som man bara skickar in. Mycket smidigt.

Beror på alkoholhalt. Men jag betalade 200kr för 8 flaskor riseling.
Baseras på antal liter och alkoholhalt.
Sen kan man söka om återbetalning av den tyska alkohol punktskatten hos den tyska Skatteverket, men jag är lite osäker på tillvägagångssättet. @sunqan vet kanske?
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Sen kan man söka om återbetalning av den tyska alkohol punktskatten hos den tyska Skatteverket, men jag är lite osäker på tillvägagångssättet. @sunqan vet kanske?
Nja.tidigare lagstiftning/punktskattedirektiv var tydlig.

Distanshandel = säljaren ordnar frakten = varan är omsatt i mottagarlandet = säljaren betalar mottagarlandets alkoholskatt och moms från första kronan

Privatinförsel = köparen ordnar frakten = varan är omsatt i säljarens land = säljaren tar ut egen alkoholskatt och moms, köparen betalar sitt lands alkoholskatt (och kan i teorin begära återbetalning av den punktskatt dälharrn betslat)

Detta var lika inom hela eu. Väääkdigt klart och tydligt. Det som var svårt, var att få tillstånd att betala svensk alkoholskatt (krävdes ett svenskt skatteombud). Sen hade sverige lite special i sin lag så att man tillät att mottagaren betalade alkoholskatten om säljaren inte gjort det.

Nu har man gjort om både nåde hanteringen av moms och även punktskattedirektiv, så jag har helt enkelt inte orkat sätta mig in i skiten.
Tror inte det finns tex nån tysk handkare som varit registrerad distanshandlare hos skv men väl några danska (philipson och atom wine t.ex)
När nya direktivet kom, började ett antal handlare begära att köparna beralade punktskatten i hemlandet, rätt eller fel, och jag vet inte om detta även idag privatinförsel... sedan slurade t..ex gute-weine sälja annat än till de tyskspråkiga länderna, och de jobbar fortfarande på det. Så regelverket är uppenbarligen allt annat än lätt

Men...

Det är väl inga andra länder än uk (som inte är relevant längre) och sverige som haft nån nämvärd alkoholskatt, och det känns inte som att det skulle vara mödan värt att kräva tillbaks tysk eller fransk punktskatt från deras skattemyndigheter...
 

m3lk3r

Medlem
Har någon här handlat från weinemotionen.de? Undrar hur lång tid det tog innan de skickade. Stod 5-10 dagar på många flaskor vilket är ovanligt lång tid.
 

Merlot

Medlem
Jag vill varna för att beställa från weinemotionen. Beställde 18 flaskor och betalade som tur var med Paypal. Först hände inget på flera veckor. Inget svar på mejl eller telefon. Efter ytterligare påstötning kom plötsligt ett mejl att 1 flaska saknades. Bytte då till annan billigare sort. Sen hände inget igen på flera veckor och ingen återbetalning skedde för bytet. Man hade inte heller uppdaterat beställningen vid kundlogin på hemsidan. Flaskan som var slut fanns fortfarande som beställningsbar på deras hemsida. Sedan antydde jag att paypal måste informeras ifall inget skickas omedelbart. Då kom ett svar att de trodde att flaskorna skickats och det skulle ordnas direkt. Efter ytterligare 2-3 veckor hände inget. Kontaktade paypal och då blev det fart och allt skickades direkt. Däremot fick jag inte tillbaka mellanskillnaden för den dyrare flaskan. Fick vända mig till paypal som såg på kvittot att jag hade betalat för mycket mot vad jag fick. Paypal gick in och stod för mellanskillnaden. Gjorde tyvärr ingen koll på användarrecensioner innan beställning, men gör man det så ser man att de flesta har liknande erfarenheter.

Efter detta så försöker jag använda paypal så fort användarreferenser saknas eller känslan är att något är fel. Har beställt en hel del från både tyskland, frankrike och italien och weinemotionen är den enda oseriösa butiken hittils.
 

The Wall

Medlem
Jag vill varna för att beställa från weinemotionen. Beställde 18 flaskor och betalade som tur var med Paypal. Först hände inget på flera veckor. Inget svar på mejl eller telefon. Efter ytterligare påstötning kom plötsligt ett mejl att 1 flaska saknades. Bytte då till annan billigare sort. Sen hände inget igen på flera veckor och ingen återbetalning skedde för bytet. Man hade inte heller uppdaterat beställningen vid kundlogin på hemsidan. Flaskan som var slut fanns fortfarande som beställningsbar på deras hemsida. Sedan antydde jag att paypal måste informeras ifall inget skickas omedelbart. Då kom ett svar att de trodde att flaskorna skickats och det skulle ordnas direkt. Efter ytterligare 2-3 veckor hände inget. Kontaktade paypal och då blev det fart och allt skickades direkt. Däremot fick jag inte tillbaka mellanskillnaden för den dyrare flaskan. Fick vända mig till paypal som såg på kvittot att jag hade betalat för mycket mot vad jag fick. Paypal gick in och stod för mellanskillnaden. Gjorde tyvärr ingen koll på användarrecensioner innan beställning, men gör man det så ser man att de flesta har liknande erfarenheter.

Efter detta så försöker jag använda paypal så fort användarreferenser saknas eller känslan är att något är fel. Har beställt en hel del från både tyskland, frankrike och italien och weinemotionen är den enda oseriösa butiken hittils.
Tack för varningen!
 

m3lk3r

Medlem
Jag vill varna för att beställa från weinemotionen. Beställde 18 flaskor och betalade som tur var med Paypal. Först hände inget på flera veckor. Inget svar på mejl eller telefon. Efter ytterligare påstötning kom plötsligt ett mejl att 1 flaska saknades. Bytte då till annan billigare sort. Sen hände inget igen på flera veckor och ingen återbetalning skedde för bytet. Man hade inte heller uppdaterat beställningen vid kundlogin på hemsidan. Flaskan som var slut fanns fortfarande som beställningsbar på deras hemsida. Sedan antydde jag att paypal måste informeras ifall inget skickas omedelbart. Då kom ett svar att de trodde att flaskorna skickats och det skulle ordnas direkt. Efter ytterligare 2-3 veckor hände inget. Kontaktade paypal och då blev det fart och allt skickades direkt. Däremot fick jag inte tillbaka mellanskillnaden för den dyrare flaskan. Fick vända mig till paypal som såg på kvittot att jag hade betalat för mycket mot vad jag fick. Paypal gick in och stod för mellanskillnaden. Gjorde tyvärr ingen koll på användarrecensioner innan beställning, men gör man det så ser man att de flesta har liknande erfarenheter.

Efter detta så försöker jag använda paypal så fort användarreferenser saknas eller känslan är att något är fel. Har beställt en hel del från både tyskland, frankrike och italien och weinemotionen är den enda oseriösa butiken hittils.
Aj då. Jag har redan beställt. Kände mig ganska säker i och med paypal men tråkigt om det ska strula. När 10 arbetsdagar gått blir det en påminnelse i alla fall.
 

Mexikanaren

Medlem
Någon som vet om det går att få Plus-de-bulles på engelska eller får man köra på Google translate och göra kvalificerade gissningar?
Antar även att man själv får stå för inbetalning av skatt om man handlar från dessa?
 

LarsW

Medlem
Någon som vet om det går att få Plus-de-bulles på engelska eller får man köra på Google translate och göra kvalificerade gissningar?
Antar även att man själv får stå för inbetalning av skatt om man handlar från dessa?
Se bara till att komma ihåg att aldrig beställa från den engelskspråkiga sidan!
Där är priserna i pund istället för Euro.

När det gäller avgifter har jag hittills aldrig behövt betala några, och jag har handlat rätt mycket från dem. Om det sedan beror på att de tar hand om det eller att de låtsas att det regnar låter jag vara osagt.
 

Sonderlese

Medlem
Måtte detta även gälla Sverige, vi får agera för att staten inte kräver undantag!


The online sale of wine in the European internal market is to become easier for customers and traders. This is what three ministers of the French government are demanding from the European Commission.

"In order to support the exports of wine producers, we call on the European Commission to create a one-stop shop for excise duties, which is essential to simplify online sales to private individuals in the European Union," said Economy Minister Bruno Le Maire, Deputy Minister of Public Finance Olivier Dussopt and Deputy Minister of Foreign Trade Franck Riester in a joint letter to EU Commissioner for Economic Affairs Paolo Gentiloni.

The ministers stated that "the distance selling of excisable products" is "severely hampered by the high administrative burden and regulatory costs that weigh on operators". The French government therefore wants to achieve the establishment of a European working group to create "a one-stop shop for the payment of excise duties in the European Union, if possible as early as the second quarter of 2022".

Traders will thus no longer need an authorised business representative in each European country of destination to pay the tax. The European Confederation of Independent Winegrowers (CEVI) has been calling for this for some time. Italy, too, is campaigning for a reform of the payment of excise duty, because it restricts the sale of wine to private individuals throughout Europe.
(uka / Source: Vitisphere / Photo: 123rf)
 
Toppen