Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

kayaker

Cyklist
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

johan1279 skrev:
Jag tog o skulle testa en ny sida att köpa från. Så jag beställde igår lite henriot från millesimma.fr (vet att ni har pratat varmt om sidan?)
Men fick tidigare idag ett samtal från en trevlig kvinna som förklarade att hon tyvärr inte kunde skicka till sverige 'pga av alkoholmonopolet' har inte ni på forumet handlat där tidigare? Hur gick ni tillväga?
Hmmm... Du har kanske blandat ihop det med http://www.millesimes.com/ ? Jag vet nog ingen som beställt från http://www.millesima.fr/
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

kayaker skrev:
johan1279 skrev:
Jag tog o skulle testa en ny sida att köpa från. Så jag beställde igår lite henriot från millesimma.fr (vet att ni har pratat varmt om sidan?)
Men fick tidigare idag ett samtal från en trevlig kvinna som förklarade att hon tyvärr inte kunde skicka till sverige 'pga av alkoholmonopolet' har inte ni på forumet handlat där tidigare? Hur gick ni tillväga?
Hmmm... Du har kanske blandat ihop det med http://www.millesimes.com/ ? Jag vet nog ingen som beställt från http://www.millesima.fr/

Hmm... I see! Så de kan gå ibland :-[
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Klistrat tråden då denna frågeställning kommer upp då och då. Har ni bra transportörer, andra idéer, bästa ställen att köpa på, dåliga ställen etc. så lägg in dem här

Uppdaterat sammanfattningen också så den är så komplett som möjlig.
 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har handlat av millesimes.com många gånger de senaste åren och det har alltid funkat bra!
 

v_skogh

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Segolas skrev:
Jag har handlat av millesimes.com många gånger de senaste åren och det har alltid funkat bra!

Ok, för jag blir lite konfunderad. Kommer inte vidare med deras e-handel?
Hittar ingenstans att trycka mig vidare, kanske bör skylla på en hektisk måndag?

 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Det ser ut som det ska, testa att trycka där det står "order" under totalbeloppet :)
 

v_skogh

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Segolas skrev:
Det ser ut som det ska, testa att trycka där det står "order" under totalbeloppet :)

Gjorde det innan på två olika webläsare men det funkade inte. Nu fungerar det dock, härligt.
Bra sortiment och priserna verkar också vara helt ok?
 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Priserna är generellt helt OK även om de sällan är billigast om du kikar på sidor som sysslar med prisjämförelser, hur det är på de viner du hade i korgen vet jag faktiskt inte.
Det jag gillar är att de har eget lager vilket innebär att vinerna levereras på nån vecka, att jag vet att det funkar att handla hos dem samt bredden i deras sortiment om man kan bortse från den lilla detaljen att de i princip endast har franska viner. När man köper så lite som jag spelar nån procent på priset mindre roll :)
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

http://www.gp.se/matdryck/1.886520-kran ... n-pa-natet
Det är inte speciellt krångligt att köpa via nätet som GP hävdar. Några enkla regler att följa som alla är beskrivna i det här dokumentet. Synd att journalisten inte tar sig tid att undersöka innan de skriver..

De kanske skulle ha fokuserat på att få till stånd en e-lösning från skatteverket.
 

Peder

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Företagen som säljer alkohol på internet har vuxit ordentligt i antal. Vid en genomgång i februari fanns 66 stycken privata internetalkoholföretag. När det gäller deras priser är skillnaderna jämfört med Systembolagets marginella. I vissa fall till och med något högre om man räknar med kostnaden för transporterna. Men detta gäller bara de företag som registrerat sig för att betala alkoholskatt i Sverige.

Jag blir så trött på dessa artiklar och de flesta nötter (finns undantag) som skriver om vin i gammelmedia.

BKWine har lyckats hitta 35 butiker som säljer vin (alkohol) på nätet. Vilka är de resten 30 stycken som Göteborgs Posten/TT har hittat? Det har tidigare cirkulerat siffror på närmare 100 butiker på nätet.

Hittar man bara på som journalist eller vinskribent siffror? Eller tittar man på antalet registrerade företag hos Skatteverket som får sälja vin på nätet. Om det är så att listan är baserad på företag som är registrerade för distanshandel med alkohol är frågan varför artikeln handlar så mycket om oskattad sprit/öl/alkoläsk som man gärna kallar vinförsäljning i media.


Av mina cirka 70 olika viner i min vinbutik på nätet så finns inte ett ända på Systembolaget - Hur kan man då jämföra våra priser med kanske världens största butik av bulkviner (Systembolaget).

Nej, fram med lite schysta artiklar istället om att man kan hitta trevliga viner på nätet som aldrig någonsin skulle få plats i Systembolaget BAS-sortiment.

BKWines sammanställning av internetbutiker: http://www.bkwine.com/sv/reportage/mer/ ... -internet/
GP: http://www.gp.se/matdryck/1.886520-kran ... n-pa-natet
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Har ju handlat en del via FRW (www.frw.co.uk) men kommer inte fortsätta med det. Det kan vara att jag har haft otur men det har varit en rad missöden. FRW har på webben ett svåröverträffat vinsortiment men inget av detta finns i lager. Det är viktigt att förstå att man tar risken då man handlar via dem att vinet inte kommer att levereras.

Det krävs ett riktigt bra logistiksystem för att hantera mängden av viner, det verkar FRW sakna. Att viner som kommer upp på webbplatsen visar sig inte finnas är en sak men att inte helt kunna lita på leveransstatus är en annan. Det har hänt för många gånger att viner som jag betalt och som jag fått bekräftelse på visar sig inte finnas i mitt lager när jag begär leverans. Viner markeras som skeppade (till transportör) trots att de inte är det.

Senast så saknades viner (som jag tidigare fått besked fanns i lager) FRW skyller som vanligt på deras leverantörer men trots allt så fick en bekant leverans av samma viner, även då han beställt vinet ett par veckor efter mig (men begärde leverans före mig). Misstanken att man lånade från mitt lager är ju svår att komma över så det var droppen som fick bägaren att rinna över.

Som sagt, det kan vara att jag haft otur, FRW har ett bra sortiment och om ni fortsätter handla där så är mina råd

* Betala med kreditkort
* Se till att du har kontroll över viner du har in bond hos FRW. Be att få leveransbesked etc

Personligen, efter att slutgiltligen fått ut alla mina viner så håller jag mig borta ett tag. Jag har ju tidigare rekommenderat FRW så ville lägga in en blänkare om andra upplevt problem
 

Jos

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

shorepower skrev:
Har ju handlat en del via FRW (www.frw.co.uk) men kommer inte fortsätta med det. Det kan vara att jag har haft otur men det har varit en rad missöden. FRW har på webben ett svåröverträffat vinsortiment men inget av detta finns i lager. Det är viktigt att förstå att man tar risken då man handlar via dem att vinet inte kommer att levereras.

Det krävs ett riktigt bra logistiksystem för att hantera mängden av viner, det verkar FRW sakna. Att viner som kommer upp på webbplatsen visar sig inte finnas är en sak men att inte helt kunna lita på leveransstatus är en annan. Det har hänt för många gånger att viner som jag betalt och som jag fått bekräftelse på visar sig inte finnas i mitt lager när jag begär leverans. Viner markeras som skeppade (till transportör) trots att de inte är det.

Senast så saknades viner (som jag tidigare fått besked fanns i lager) FRW skyller som vanligt på deras leverantörer men trots allt så fick en bekant leverans av samma viner, även då han beställt vinet ett par veckor efter mig (men begärde leverans före mig). Misstanken att man lånade från mitt lager är ju svår att komma över så det var droppen som fick bägaren att rinna över.

Som sagt, det kan vara att jag haft otur, FRW har ett bra sortiment och om ni fortsätter handla där så är mina råd

* Betala med kreditkort
* Se till att du har kontroll över viner du har in bond hos FRW. Be att få leveransbesked etc

Personligen, efter att slutgiltligen fått ut alla mina viner så håller jag mig borta ett tag. Jag har ju tidigare rekommenderat FRW så ville lägga in en blänkare om andra upplevt problem


Samma här! Jag kommer begära ut mina viner och börja handla någon annanstans. Tycker de beter sig som riktiga skojare och bestämde mig efter senaste bråket med min nya kontakt(som tagit över efter den förra skojaren) att avsluta. De ville för andra ggn ha mer betalt än vad som var överenskommet då priset gått upp strax innan jag skulle betala in och vägrade även att avboka hela min order. Har fått väldigt dåliga vibbar de ggr jag prata med dom på luren.


Borde starta en tråd på MS Bullentin Board också för att kolla om de är fler som har problem..
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jos skrev:
Samma här! Jag kommer begära ut mina viner och börja handla någon annanstans. Tycker de beter sig som riktiga skojare och bestämde mig efter senaste bråket med min nya kontakt(som tagit över efter den förra skojaren) att avsluta. De ville för andra ggn ha mer betalt än vad som var överenskommet då priset gått upp strax innan jag skulle betala in och vägrade även att avboka hela min order. Har fått väldigt dåliga vibbar de ggr jag prata med dom på luren.


Borde starta en tråd på MS Bullentin Board också för att kolla om de är fler som har problem..
Va fan! Handlade för första gången av FRW för 2 veckor sen :mad:
 

Karl

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Jag har också köpt några lådor och har hos Fine and rare wines. Kanske inte ska köpa fler. Är det någon som känner till någon firma i t ex Tyskland man kan lagra viner hos? Eller vilka använder ni andra?(Här i Malmö finns i alla fall inte möjligheten.)
 
Trådskapare
A
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Systemet med att lagra hos affären, i Bond eller inte, finns mig veterligen primärt i England. Handlare i Tyskland, Frankrike har inte den servicen.

Personligen handlar jag via FarrVintners som lagrar vinerna hos Octavian. Där kan du också lagra som privatperson och instruera FRW att skicka dina viner dit. De kan då hållas i Bond om du har dem så. Det blir dock dyrare med ett mindre antal viner än att lagra via Farr eller FRW

Det har varit lite diskussioner kring vinkällare i Malmö på forumet, se den här tråden/

PS. Välkommen till forumet Karl
 

Segol

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Millesimes i Frankrike erbjuder lagring, priser mm framgår av deras allmänna villkor
 

Karl

Medlem
SV: Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Tack shorepower och Segolas. Det är det att jag hittar mycket bra priser på Tyska och Italienska kvalitetsviner som jag helst köper. Prismässigt och logistikmässigt verkar det vara bäst att köpa ifrån Tyskland. Jag köper i och för sig en del franska viner också, kanske smart att öppna ett konto på Milles också. Jag har handlat därifrån, de verkar ha bra hantering av vinerna, ingen defekt flaska än i alla fall.
 
Toppen