Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpråd, Pouilly-Fumé och Bourgogne

grappa

Medlem
Själv vill jag ha min PN från Bourgogne eller åtminstone gamla världen. Vill inte ha för mycket jordgubbsmarmelad. Testa t ex Trapets Marsannay. Pabiots Pouilly-Fumé 2013 var mycket bra.
När du säger gamla värden hur tänker du kring Tyskland? Det jag har provat (och ofta uppskattar mycket) känns ju närmare bra Kalifornien och NZ än Bourgogne.
Skulle vara intressant att veta vad forumet anser om BeetleJuice Pinot Noir (95225) Wooing Tree Vineyard , 2013. Har gått bet på den i blindprovning, mörk i färgen (men transparent), tanniner så det räcker, inga tydliga jordgubbar, lite kartig, kryddig, ... Är detta en Bourgogne lik PN (för något delområde) i era ögon?
 

Pessoa

Medlem
När du säger gamla värden hur tänker du kring Tyskland? Det jag har provat (och ofta uppskattar mycket) känns ju närmare bra Kalifornien och NZ än Bourgogne.
Skulle vara intressant att veta vad forumet anser om BeetleJuice Pinot Noir (95225) Wooing Tree Vineyard , 2013. Har gått bet på den i blindprovning, mörk i färgen (men transparent), tanniner så det räcker, inga tydliga jordgubbar, lite kartig, kryddig, ... Är detta en Bourgogne lik PN (för något delområde) i era ögon?

Har inte druckit så mycket Spätburgunder, men du har nog rätt. Påminner om PN från NZ. Samma kloner? Kanske skulle ha skrivit Frankrike istället för gamla värden. Underskattat: PN från Alsace. Fick en Spätburgunder i senaste Vinlådan. Från Baden. Får se om den påminner om Alsace-PN.
 

Vino fino

Medlem
Har inte druckit så mycket Spätburgunder, men du har nog rätt. Påminner om PN från NZ. Samma kloner? Kanske skulle ha skrivit Frankrike istället för gamla värden. Underskattat: PN från Alsace. Fick en Spätburgunder i senaste Vinlådan. Från Baden. Får se om den påminner om Alsace-PN.
Vi testade ju 4 bra tyskar (samtliga från Becker) på vår blinda mega-provning av PN tidigare i år.

Blint gissade de flesta på utanför Bourgogne på tre av vinerna, medan det fjärde gissades komma från Bourgogne. Höga snittpoäng fick de också, i en provning som var väldigt snål med poängen.

(Personligen tycker jag inte att tyskarna påminner om NZ utan drar mer åt Cote-de-Nuits, framförallt med en tydlig rökighet, men det är min åsikt).

Underskattat: PN från Loire. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi testade ju 4 bra tyskar (samtliga från Becker) på vår blinda mega-provning av PN tidigare i år.

Blint gissade de flesta på utanför Bourgogne på tre av vinerna, medan det fjärde gissades komma från Bourgogne. Höga snittpoäng fick de också, i en provning som var väldigt snål med poängen.

(Personligen tycker jag inte att tyskarna påminner om NZ utan drar mer åt Cote-de-Nuits, framförallt med en tydlig rökighet, men det är min åsikt).

Underskattat: PN från Loire. :)
Becker är snorläcker men DYR!

Bra PN från Loire har jag ännu inte stött på. Ofta har de varit för mycket i stil med Beaujolais, vilket såklart kan vara gott, men jag syftar mer på saftvarianten. Skulle dock inte bli förvånad om det finns godsaker även där. Klimatet är ju rätt om inte annat.

PN från Alsace (främst Albert Mann, men även René Muré) kan dock briljera. :)
 

grappa

Medlem
Har inte druckit så mycket Spätburgunder, men du har nog rätt. Påminner om PN från NZ. Samma kloner? Kanske skulle ha skrivit Frankrike istället för gamla värden. Underskattat: PN från Alsace. Fick en Spätburgunder i senaste Vinlådan. Från Baden. Får se om den påminner om Alsace-PN.
Ingen koll på klonerna men kompisen som åker mycket på Tyskland har träffat på vinodlare som skiljer mycket strikt på PN, Spätburgunder och Fruhburgunder medans andra jag träffat på menar att det är så många kloner av PN att det är svårt att hålla koll och att det knappast är lönt att skilja på exvis PN och Spätburgunder.
 

Anders L

Medlem
Rödvinsproduktionen i Tyskland ökar stadigt, och utgör för närvarande runt 35% av den totala produktionen. Det är främst ökad efterfrågan från restaurangnäringen som gjort att alltfler vinodlare satsar på att få fram röda kvalitetsviner. Ahr, Rheingau,Pfalz och Baden är de distrikt som man skall botanisera i när det gäller röda viner. Om man ger sig in i Ahr-dalen finns det mycket bra spätburgunder att inhandla. J.J Adeneuer, Meyer-Näkel samt Jean Stodden kan jag rekommendera. I Rheingau är det det lilla området runt Assmanshausen som gäller med odlare som Domain Assmanshausen och August Kesseler. Pfalz är definitivt det bästa rödvinsdistiktet i Tyskland. Här finns de stora drakarna, tex. Friedrich Becker, Knipser, Philipp Kuhn,Rings, Schneider i Ellerstadt med flera. I Baden är Bernhard Huber störst, men det finns säker många andra bra rödvinsodlare, jag har inte haft tid att dyka djupare ned i distriktet. Spätburgunder är den största druvsorten både när det gäller produktion och kvalite´. St Laurent är en intressant druva som ofta ger bra rödviner. CS , Merlot och Syrah ökar stadigt, och blandningar av dessa sorter är det som jag tycker är mest intressant att prova för närvarande. Vad skall man då undvika? Dornfelder, Portugiser, Trollinger, Schwarzriesling och Lemberger är sorter som inte gör någon människa glad, såvida man som tysk inte är uppfödd med dessa druvsorter. Kan även tipsa om www.rotweinpreis.de där man kan få lite info om vilka "Shooting Stars" som är på gång.
 

Larseman

Medlem
Rödvinsproduktionen i Tyskland ökar stadigt, och utgör för närvarande runt 35% av den totala produktionen. Det är främst ökad efterfrågan från restaurangnäringen som gjort att alltfler vinodlare satsar på att få fram röda kvalitetsviner. Ahr, Rheingau,Pfalz och Baden är de distrikt som man skall botanisera i när det gäller röda viner. Om man ger sig in i Ahr-dalen finns det mycket bra spätburgunder att inhandla. J.J Adeneuer, Meyer-Näkel samt Jean Stodden kan jag rekommendera. I Rheingau är det det lilla området runt Assmanshausen som gäller med odlare som Domain Assmanshausen och August Kesseler. Pfalz är definitivt det bästa rödvinsdistiktet i Tyskland. Här finns de stora drakarna, tex. Friedrich Becker, Knipser, Philipp Kuhn,Rings, Schneider i Ellerstadt med flera. I Baden är Bernhard Huber störst, men det finns säker många andra bra rödvinsodlare, jag har inte haft tid att dyka djupare ned i distriktet. Spätburgunder är den största druvsorten både när det gäller produktion och kvalite´. St Laurent är en intressant druva som ofta ger bra rödviner. CS , Merlot och Syrah ökar stadigt, och blandningar av dessa sorter är det som jag tycker är mest intressant att prova för närvarande. Vad skall man då undvika? Dornfelder, Portugiser, Trollinger, Schwarzriesling och Lemberger är sorter som inte gör någon människa glad, såvida man som tysk inte är uppfödd med dessa druvsorter. Kan även tipsa om www.rotweinpreis.de där man kan få lite info om vilka "Shooting Stars" som är på gång.
Lemberger=Blaufränkish vet jag väl inte om man ska behöva undvika även om den mest associeras med Österrike. Dornfelder har jag också provat några som varit helt OK :)
 

Anders L

Medlem
Kul att få igång en diskussion om Lemberger / Dornfelder:). Lemberger odlas främst i Würtemberg där den ger blaskiga, gärna lite spritsiga viner med en viss jästton i eftersmaken. I Österrike är det något helt annat. Dornfelder minskar i produktion för närvarande eftersom man har insett att det går inte att få fram några kvalitetsviner av Dornfelder. Man har även provat att korsa Dornfelder med CS, Cabernet DORSA, men resultatet blev inte vad man tänkt sig. Kul att du provat några som varit OK. Var de från Rheinhessen? Jag har provat några därifrån, men mer än OK var de inte.
 

Magikern

Medlem
Jag behöver köpa en flaska vardera från Pouilly-Fumé och Bourgogne. Maxpris för Pouilly-Fumé är 170:- och för Bourgogne 300:-. Det jag främst är ute efter är viner från dessa områden som kan överraska/omvända slentrian drickande arbetskollegor till ett "f*n va bra detta är! Vad är det?". Jag är rädd för att om jag väljer utifrån mina egna smaklökar blir det alltför "svårt" och kommer inte ge den där uppenbarelsen jag är ute efter.

Berthaut Fixin Les Clos har ju tagits upp här många gånger i Bourgogne sammanhang och den ligger ofta under 300 sträcket ( oavsett årgång) enligt Wine Searcher. Värt att anstränga sig för att hitta en utvecklad årgång då vinet kan väcka de reaktioner du är ute efter. ;)
 

Gurto

Medlem
Vad skall man då undvika? Dornfelder,

Jag spär på diskussionen :) Har druckit Dornfelder från Mosel som varit riktigt trevlig. För att vara precis så var det Dr. H. Thanisch (Erben Müller-Burggraef), Dornfelder, Mosel-Saar-Ruwer, 2004

Sen provades också en hel del fler Dornfelder som inte alls var bra på något vis.
 
Toppen