Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Låter som Alkoholsortimentsnämnden tog ett korrekt beslut. De färdigförpackade glasen , BiB i handväskeformat och alkoholläsken passar bra in i Systembolagets nuvarande profil

http://www.di.se/artiklar/2014/5/13/vin-i-glas-tillbaka-pa-systemet/

edit: Systembolaget var emot att ta in glasen, det är dock upplysande att Alkoholsortimentsnämnden tog beslutet på den grunden. Om de passar in i nuvarande sortiment så har folkhälsoskälet även officiellt spelat ut sin roll
utmärkt att ingenstans står det vilket vin innehåller glaset. Om det är Romanée Conti köper jag på en gång!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Låter som Alkoholsortimentsnämnden tog ett korrekt beslut. De färdigförpackade glasen , BiB i handväskeformat och alkoholläsken passar bra in i Systembolagets nuvarande profil

http://www.di.se/artiklar/2014/5/13/vin-i-glas-tillbaka-pa-systemet/

edit: Systembolaget var emot att ta in glasen, det är dock upplysande att Alkoholsortimentsnämnden tog beslutet på den grunden. Om de passar in i nuvarande sortiment så har folkhälsoskälet även officiellt spelat ut sin roll
Självklart är de där färdigförpackade glasen fullständigt ointressanta för de som är intresserad av vettiga viner, men jag noterat att:
- Systembolaget har i detta fall hittat på egna regler som inte stod i överensstämmelse med vad de hade att hålla sig till, och för omväxlings skull läxades de upp av alkoholsortimentsnämnden.
- Om man inte ska bry sig så mycket om förpackningen kan man undrar om det kanske finns andra fall där SB hittat på egna regler utan lagligt stöd? (Alla bryr sig ju inte om att överklaga Systembolagets beslut även när de verkar märkliga, då detta tar ett antal månader.) T.ex. ansåg de det otillåtet att förpacka två ölglas och sex ölflaskor ihop, som de fromma trappistmunkarna gjorde när de för omväxlings skull sålde Westvleteren 12 på export för att finansiera en ombyggnad av sitt kloster. Den svenske importören tvingades riva upp alla lådor och plocka ut flaskorna.
- Systembolaget skriver självklart ingenting på sin sajt när de tvingas vidta rättelser, och nämndens beslut publiceras inte löpade på deras webbplats utan sammanfattas bara i efterhand i deras årsberättelse. Det är väl lite svårt att passa in ett förlorat överklagande i Systembolagets allmänt självförhärligande kommunikation, och går väl inte att erkänna att denna garant för folkhälsan ännu en gång visar sig ha dålig koll på juridiken.
 

Livermore

Medlem
http://www.svd.se/mat-och-vin/bocus...or-att-smaka-lika_3562018.svd?fromMobile=true

Mikael Mölstad skriver om sin provning av systembolagets BiB-sortiment.
Överlag håller jag med om det han skriver, att det är pengar det handlar om. Men om man har ett statligt monopol borde man ju kunna gå runt hela utbud/efterfrågan-ekvationen, men tydligen inte.

Han tar också upp att för att tilltala svensken behöverde röda vinerna sötas upp. Jag tycker det är trist att allt ska vara så sött i dagens läge :(Fel att dricka ett bra producerat dessertvin om man nu vill ha något sött i dryckesväg. Håll er borta från rött vin.

På slutet hann Mölstad dock med att hylla SBs breda sortiment och jämför det med butiker som inte har monopol. Det är att jämföra äpplen och päron.
 
http://www.svd.se/mat-och-vin/bocus...or-att-smaka-lika_3562018.svd?fromMobile=true

Mikael Mölstad skriver om sin provning av systembolagets BiB-sortiment.
Överlag håller jag med om det han skriver, att det är pengar det handlar om. Men om man har ett statligt monopol borde man ju kunna gå runt hela utbud/efterfrågan-ekvationen, men tydligen inte.

Han tar också upp att för att tilltala svensken behöverde röda vinerna sötas upp. Jag tycker det är trist att allt ska vara så sött i dagens läge :(Fel att dricka ett bra producerat dessertvin om man nu vill ha något sött i dryckesväg. Håll er borta från rött vin.

På slutet hann Mölstad dock med att hylla SBs breda sortiment och jämför det med butiker som inte har monopol. Det är att jämföra äpplen och päron.

Mölstad tillhör en generation som är uppväxt med Televerket. En generation som fick välja mellan 2-3 modeller av telefoner och där man fick ansöka om att få ett extra jack. Hans syn på valfrihet och utbud får ses ur den synvinkeln. Han har också byggt mycket av sin karriär på att förlita sig Systembolagets val av viner, viner som sedan i helöppna provningar erbjuds ett utvalt antal skribenter. Bekvämt och inte så mycket efterforskning krävs. Så det är klart att han hyllar Systembolaget och gärna sväljer deras information rätt av.

Enligt artikeln är endast 5% av Systembolagets viner i pappförpackning. Sättet som det räknas fram är att ta alla artikelnummer, för alla viner som finns tillgängliga i hela Sverige, inkluderade mousserande viner (SB har inte ännu löst hur man ska kunna paketera mousserande i papp) samt man räknar alla förpackningsstorlekar.

Roade mig med att titta på Systembolagets paradbutik, Jokkmokk. Där är andelen papplådor 35% av de totalt 204 tillgängliga artiklarna (rött, vitt och rosé). Nu är de unika vinerna inte 204 utan 175 då många viner finns i flera olika förpackningar. Räknar man om så är den riktiga andelen 40%. Hur stor andel av försäljningen som är förpackad i papp vet jag inte men låt mig gissa på långt mer än de 50% som anges av Mölstad.

175 unika viner, vara 70 i papplådor. Låter imponerade. Sortimentet innehåller bland annat 4 röda viner från Frankrike, inga Pinot Noir och ett oändligt antal ripasso. De två "exklusiva" vinerna är naturligtvis Amarone. Kan det bli bättre?
 

Vino fino

Medlem
Han har också byggt mycket av sin karriär på att förlita sig Systembolagets val av viner, viner som sedan i helöppna provningar erbjuds ett utvalt antal skribenter. Bekvämt och inte så mycket efterforskning krävs.
Bra sammanfattning. Mölstad tillhör ett gäng som har levt relativt gott på att hålla sig väl med Monopolet. Utan några formella förkunskaper om det ämne han är "expert" på.

Istället för att fantisera om saker han inte känner till så borde Mölstad bosätta sig några år i ett jämförbart land som inte har monopol och undersöka hur det egentligen ligger till med sortiment utanför Svedala. Men det är klart, det skulle ju kräva att han gjorde mer än bara släntra ned till Kungsträdgården en gång i månaden för att testa Monopolets släpp helt oblint och i glada kollegors lag; trevliga tillställningar där man kan diskutera vilka viner man gillar, gärna innan man provat dem.
 

vininfo.nu

Medlem
Intressant...
Han tar också upp att för att tilltala svensken behöverde röda vinerna sötas upp. Jag tycker det är trist att allt ska vara så sött i dagens läge :(Fel att dricka ett bra producerat dessertvin om man nu vill ha något sött i dryckesväg. Håll er borta från rött vin.
Tror inte på detta som ett faktum. Många svenskar - inte bara nördar - köper ju med sig vin utomlandsifrån. Bussresor tyskland, danmark, etc., och inte tycker dom generellt att vinerna är för torra... Synd om vissa importörer ställer sådana "söthets"krav. Tur att man köper mer kvalitetsviner där sådant med stor säkerhet inte förekommer...

På slutet hann Mölstad dock med att hylla SBs breda sortiment och jämför det med butiker som inte har monopol. Det är att jämföra äpplen och päron.
Problemet är ju att vi nästintill är helt "förpliktade" att handla på systembolaget. Sitter man som konsument i danmark så visst en enskild butik har nog oftast ett betydligt sämre sortiment än en SB-butik, men en dansk nörd är "myndig" och kan fritt handla över nätet, både från danska handlare (och importörer) men även direkt av producenter i annat land. Detta är en omöjlighet i "svedala" där vi (omyndiga svenskar) visserligen i viss utsträckning kan handla över nätet men bara av sådana leverantörer som följer våra myndigheters regelverk (kring skatt, införseldokument, etc). Detta gör att det exempelvis är nästintill inga producenter (exempelvis enskilda vingårdar i frankrike) som levererar till Sverige, medan dom gör det till mottagare i Danmark. Har i flera år beställt vin där jag haft mottagare i danmark just av dett skäl. Detta gör att det tillgängliga sortimentet (små producenter, olika årgångar, etc) för gemene dansk är flerfaldigt större än för gemene svensk.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mölstad tillhör en generation som är uppväxt med Televerket. En generation som fick välja mellan 2-3 modeller av telefoner och där man fick ansöka om att få ett extra jack. Hans syn på valfrihet och utbud får ses ur den synvinkeln. Han har också byggt mycket av sin karriär på att förlita sig Systembolagets val av viner, viner som sedan i helöppna provningar erbjuds ett utvalt antal skribenter. Bekvämt och inte så mycket efterforskning krävs. Så det är klart att han hyllar Systembolaget och gärna sväljer deras information rätt av.

Enligt artikeln är endast 5% av Systembolagets viner i pappförpackning. Sättet som det räknas fram är att ta alla artikelnummer, för alla viner som finns tillgängliga i hela Sverige, inkluderade mousserande viner (SB har inte ännu löst hur man ska kunna paketera mousserande i papp) samt man räknar alla förpackningsstorlekar.

Roade mig med att titta på Systembolagets paradbutik, Jokkmokk. Där är andelen papplådor 35% av de totalt 204 tillgängliga artiklarna (rött, vitt och rosé). Nu är de unika vinerna inte 204 utan 175 då många viner finns i flera olika förpackningar. Räknar man om så är den riktiga andelen 40%. Hur stor andel av försäljningen som är förpackad i papp vet jag inte men låt mig gissa på långt mer än de 50% som anges av Mölstad.

175 unika viner, vara 70 i papplådor. Låter imponerade. Sortimentet innehåller bland annat 4 röda viner från Frankrike, inga Pinot Noir och ett oändligt antal ripasso. De två "exklusiva" vinerna är naturligtvis Amarone. Kan det bli bättre?
Mycket bra skrivet och ditt exempel är briljant. Utbudet i megabutiken i Jokkmokk är i sig självt en komplett anledning till att avskaffa monopolet. Har svårt tro att det lokala Konsum hade kunnat göra ett sämre jobb, även om de försökte...
Ansvarsfull försäljning? HUR DÅ?
 
Om att "släntra ned till Kungsträdgården en gång i månaden för att testa Monopolets släpp helt oblint och i glada kollegers lag..."
Snälla bloggare, kan ni inte sluta bunta ihop oss vinskribenter som om vi vore en homogen skock latoxar. Finns fortfarande några av oss som - trots Systemets mothugg - framhärdar att prova blint.
(Men att räknas till "gubbmaffian" har jag mindre emot. Som pansjo ÄR jag ju faktiskt gubbe...)
 

Vino fino

Medlem
Snälla bloggare, kan ni inte sluta bunta ihop oss vinskribenter som om vi vore en homogen skock latoxar. Finns fortfarande några av oss som - trots Systemets mothugg - framhärdar att prova blint.
Nåja Hans, vi brukar nämna artbergomvin.nu och Andreas Larsson och några till som de lysande undantagen i den mörka svenska natten av vinskribenter.

Men vi kan gärna nämna dig igen!! Du kan trösta dig med att vi riktiga amateurs de vin (Finewines medlemmar) håller er högt i aktning...
 
Om att "släntra ned till Kungsträdgården en gång i månaden för att testa Monopolets släpp helt oblint och i glada kollegers lag..."
Snälla bloggare, kan ni inte sluta bunta ihop oss vinskribenter som om vi vore en homogen skock latoxar. Finns fortfarande några av oss som - trots Systemets mothugg - framhärdar att prova blint.
(Men att räknas till "gubbmaffian" har jag mindre emot. Som pansjo ÄR jag ju faktiskt gubbe...)

Upplevde inte det som en generell kommentarer mot alla vinskribenter utan mer om specifika. Dels finns ju ett gäng nya dels gänget som provar blint.
 

Per Stade

Lege artis
Bra sammanfattning. Mölstad tillhör ett gäng som har levt relativt gott på att hålla sig väl med Monopolet. Utan några formella förkunskaper om det ämne han är "expert" på.

Istället för att fantisera om saker han inte känner till så borde Mölstad bosätta sig några år i ett jämförbart land som inte har monopol och undersöka hur det egentligen ligger till med sortiment utanför Svedala. Men det är klart, det skulle ju kräva att han gjorde mer än bara släntra ned till Kungsträdgården en gång i månaden för att testa Monopolets släpp helt oblint och i glada kollegors lag; trevliga tillställningar där man kan diskutera vilka viner man gillar, gärna innan man provat dem.

Mikael Mölstad har så vitt jag vet bott en längre tid i Europa (Schweiz om jag inte minns fel).
Han har framgångsrikt startat två förlag som ger ut tidningar och böcker om mat, vin och restauranger.
Han skriver om billigt vin för att det är det som de flesta vill läsa om.
Förmodligen tycker han att det är lika trist, som det låter, att prova 150 boxviner.
 

Vino fino

Medlem
Mikael Mölstad har så vitt jag vet bott en längre tid i Europa (Schweiz om jag inte minns fel).
Han har framgångsrikt startat två förlag som ger ut tidningar och böcker om mat, vin och restauranger.
Han skriver om billigt vin för att det är det som de flesta vill läsa om.
Förmodligen tycker han att det är lika trist, som det låter, att prova 150 boxviner.
Jag ser inte att något av dessa är argument för att han ska slippa prova blint eller få fantisera om Monopolets "goda" sortiment.

Snarare tvärt om. Kul för honom att han har bott i Schweiz. Kul att han har varit framgångsrik. Synd att det inte räckte till att våga vara objektiv och oberoende.
 
Bara ett klargörande om blindprovning. Många ser det som "finare" att testa blint - men mitt huvudskäl (finns förstås fler skäl) är att det är ROLIGARE.
Det mesta i Systemsläppen är ointressant, högst 10% är värt sniffen. Men genom att inte veta i förväg behålls intresset, nyfikenheten, HOPPET. Kanske det blir vinst i nästa glas?
Sålunda är jag fortfarande - efter 25 år - lika barnsligt road av SB:s nysläppsmöten.

PS. Ett starkt blindskäl om du är skribent är att du kort och glatt kan skriva "ung bärig Pinot Noir/bourgogne", måttligt intressant som öppetnotering...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bara ett klargörande om blindprovning. Många ser det som "finare" att testa blint - men mitt huvudskäl (finns förstås fler skäl) är att det är ROLIGARE.
Det mesta i Systemsläppen är ointressant, högst 10% är värt sniffen. Men genom att inte veta i förväg behålls intresset, nyfikenheten, HOPPET. Kanske det blir vinst i nästa glas?
Sålunda är jag fortfarande - efter 25 år - lika barnsligt road av SB:s nysläppsmöten.

PS. Ett starkt blindskäl om du är skribent är att du kort och glatt kan skriva "ung bärig Pinot Noir/bourgogne", måttligt intressant som öppetnotering...
Det är inte BARA roligare det är nödvändigt om analysen inte skall påverkas av det du annars vet att du har i glaset (förutfattade meningar, pris med mera). Grundläggande sensorik trots allt. Men visst, det handlar inte heller om att gissa rätt blint utan att analysera så objektivt som möjligt och bedöma kvaliten utan att veta vinets pris eller ursprung. En erfaren och fördomsfri provare kan dock klara av att åsidosätta en hel del. Ibland kan det vara bra att veta vissa detaljer, så som regionen, druvsammansättningen eller liknande. Detta för att man inte skall fastna för mycket i att gissa ursprung istället för vinets kvaliteter. Inget är ju nånsin svart eller vitt trots allt.

Alla som jobbar med sensorik provar blint för adekvat objektiv analys. Det finns dock tillfällen när man behöver veta innehållet, dvs då man gör parvis jämförelse, exempelvis vid hållbarhetstest och liknande. Vi dessa fall är det skillnaderna som bedöms och då brukar det inte spela någon roll om man vet om vad det är som man bedömer.

Bedömningar som mynnar ut i köprekommendationer bör göras blint i största möjliga mån.
 
Bara ett klargörande om blindprovning. Många ser det som "finare" att testa blint - men mitt huvudskäl (finns förstås fler skäl) är att det är ROLIGARE.
Det mesta i Systemsläppen är ointressant, högst 10% är värt sniffen. Men genom att inte veta i förväg behålls intresset, nyfikenheten, HOPPET. Kanske det blir vinst i nästa glas?
Sålunda är jag fortfarande - efter 25 år - lika barnsligt road av SB:s nysläppsmöten.

PS. Ett starkt blindskäl om du är skribent är att du kort och glatt kan skriva "ung bärig Pinot Noir/bourgogne", måttligt intressant som öppetnotering...

Som skribent finns det ju ett antal skäl att prova blint, trovärdighet är kanske det viktigaste. Läsaren vet ju då att det som provats är baserat på skribentens smak utan att på något sätt vara färgad av vinets status eller leverantör.

Klart att det är svårare men det är ju ett jobb för många av de som skriver så det borde man kunna kräva ändå.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som skribent finns det ju ett antal skäl att prova blint, trovärdighet är kanske det viktigaste. Läsaren vet ju då att det som provats är baserat på skribentens smak utan att på något sätt vara färgad av vinets status eller leverantör.

Klart att det är svårare men det är ju ett jobb för många av de som skriver så det borde man kunna kräva ändå.
Ganska precis vad jag ville ha sagt i inlägget ovan, dock var min formulering ur ett mer sensoriskt perspektiv. Håller alltså med till fullo. :)

Det räcker dock inte att prova blint och sedan justera sina smaknoter som man behagar innan publicering om man skall upplevas vara trovärdig. Många ändrar ju trots allt sin åsikt efter avtäckning. Jag upplever att det sker ganska ofta.
 
Last edited:
Jo, att det är roligt kanske mer är en FÖRUTSÄTTNING för att ägna sig åt något.
När det gäller blindprovning är mitt första rent professionella skäl detta: blint är det enda sättet att objektivt bedöma typiskhet, en kvalitet i sig.
 
Om att "släntra ned till Kungsträdgården en gång i månaden för att testa Monopolets släpp helt oblint och i glada kollegers lag..."
Snälla bloggare, kan ni inte sluta bunta ihop oss vinskribenter som om vi vore en homogen skock latoxar. Finns fortfarande några av oss som - trots Systemets mothugg - framhärdar att prova blint.
(Men att räknas till "gubbmaffian" har jag mindre emot. Som pansjo ÄR jag ju faktiskt gubbe...)

Läste precis @Hans Artberg nyhetsbrev och hittade var hänvisningen till "gubbmaffia" kom från. Ett blogginlägg på Vininfierat
Ni får läsa kommentarsfältet.

PS. Hans, inte alla på forumet är bloggare.
 
Toppen