Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

CH

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

shorepower skrev:
Notera att jag till skillnad från vissa småaktiga människor på västkusten inte kommenterar detta dubbelinlägg 8)

Satan vad du är på hugget då. Ska blir riktigt skönt att inte träffa dig nästa vecka.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mikael Mölstad skriver i en krönika i World of Wine news om att "inte ge upp kampen för bra viner". Det intressanta är att han riktar sig mot importörer och inte mot konsumentledet.Är det någon som har sett om han har nämnt detta i någonting mot konsumenterna?

Naturligtvis är det inte jag som har saxat detta från WOW om någon skulle undra, nej. Inte alls. Källskyddet hindrar mig från att röja källan.

Ge inte upp kampen om det goda vinet
År det någon mening att göra bra vin om man vill tjäna pengar? Finns det ett ansvar för att lära vindrickarna att dricka bättre? Det är några frågor man kan ställa sig om man funderar på vinpriser och det dåliga smaksinnet hos folk i allmänhet.

Häromveckan gjorde jag en liten utredning om vad ett vin bör kosta för att det ska vara hyggligt drickbart. Jag räknade på vad vinproducenten får för ett vin som kostar 50 kr, 100 kr respektive 200 kr på Systemet. Min slutsats var att ett vin för runt femtiolappen på Systembolaget inte kan vara speciellt drickbart.

Ska producenten göra ett vin för 50 kronor på Systembolaget får han inte mycket mer än 5 kr för innehållet. Det säger sig nästan själv att det inte kan bli bra. Producenten måste spara på allt och helt säkert ta genvägar till en bättre smak – ibland genvägar som inte tål dagsljus. Det handlar om smak- och doftförstärkning som får vinet att verka bättre än det egentligen är.

Idag är det ju inte så att billigt vin doftar avlopp, vilket kunde vara fallet förr när vi vinskribenter provade billigt skräp. I Allt om Vin för tio år sedan blev skräpviner sågade med kommentarer som: ”ogästvänligt med drag av trekammarbrunn” eller ”obegriplig doft av Wunderbaum och tändvätska” – eller ännu värre ”surt och otäckt med framträdande drag av sopnedkast”.

Betalar vi hundra kronor för vinet får vinproducenten runt 30 kr för innehållet – vilket är en betydande skillnad. Min uppskattning är att ett vin måste kosta mer än 70 kronor för att det ska vara möjligt att det har en hygglig kvalitet.

Ja, på det viset fortsatte jag mitt spekulerande kring hur mycket ett gott vin ska kosta. En intressant räkneövning i pris och kvalitet.

Nu undrar jag bara om det överhuvudtaget är meningsfullt med denna diskussion. En psykologiinstitut i Storbritannien gjorde nyligen en forskningsstudie över om en genomsnittlig vindrickare kunde smaka skillnad på dyra och billiga viner. Resultatet? Mycket nedslående.

Det var närmare 600 personer som fick prova röda och vita viner med priser varierande från 50 till 300 kronor. Utan att veta vad de kostade fick deltagarna gissa om det var ett billigt eller dyrt vin.

Resultatet visade på 50/50. De gissade alltså rätt lika många gånger som de gissade fel. Det vill säga: de hade ingen som helst aning om vilket vin som var det dyrare.

Så kanske är det lika bra att ge upp. Låt folket få det vin de förtjänar – gott och billigt. Nej, stopp och belägg säger jag till alla importörer. Känn lite stolthet – låt folk prova på fler bättre viner och skippa de billigaste så kanske smaklökarna lär sig vad som är gott.

Jag kan lova att jag i mina personliga listor inte kommer att rekommendera många viner under 70 kronor. Det ska vara exceptionellt bra i så fall.

Alla ni som jobbar med vin hoppas jag också samlas under mottot: ge inte upp kampen om det goda vinet!

Mikael Mölstad
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jimmy Forsman skrev:
Mikael Mölstad skriver i en krönika i World of Wine news om att "inte ge upp kampen för bra viner". Det intressanta är att han riktar sig mot importörer och inte mot konsumentledet.Är det någon som har sett om han har nämnt detta i någonting mot konsumenterna?

Naturligtvis är det inte jag som har saxat detta från WOW om någon skulle undra, nej. Inte alls. Källskyddet hindrar mig från att röja källan.
Tror tyvärr att det här en förlorad sak. Intresse för vin och att lägga lite extra på det finns helt enkelt inte i den svenska kulturen. Men det ska bli intressant att följa Mikaels skriverier. Han gör ett försök här i samma anda Man kan ju dock undra om titeln attraherar "vanligt" folk. Lyxviner över 100 kronor skickar väl en viss signal till läsaren.


Men konsekvent är han ju inte, senast V20 rekommenderade han ju bland annat en BiB för 149 kronor så det vinet måste ju vara exceptionellt bra :)

Om han nu menar det han skriver så håller jag dock med om att man måste gå på distributörer, SS är ju inte intresserade av någon dryckeskvalité i Sverige och distributörerna kan ju vara intresserade av att höja marginalerna och lite dyrare viner.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Satt och bläddrade lite i gamla bloggar från Mikael Mölstad (kör ett litet hobbyprojekt som vi får se om det blir något av) och snubblade över följande uttalande

Jag är inte själv speciellt förtjust i att springa på Systembolaget. Det är bland annat därför jag ser jag till att det alltid finns vin hemma. Jag tillhör nämligen de 90-95 procent av befolkningen som inte behöver dricka upp hela vinkällaren på en kväll bara för att dryckerna redan är betalda och hemburna.

Tror inte han är helt i kontakt med majoriteten av svenskarna ;D

http://blog.svd.se/vin/2011/07/19/maste ... embolaget/
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jimmy Forsman skrev:
Mikael Mölstad skriver i en krönika i World of Wine news om att "inte ge upp kampen för bra viner". Det intressanta är att han riktar sig mot importörer och inte mot konsumentledet.Är det någon som har sett om han har nämnt detta i någonting mot konsumenterna?

Naturligtvis är det inte jag som har saxat detta från WOW om någon skulle undra, nej. Inte alls. Källskyddet hindrar mig från att röja källan.

Ge inte upp kampen om det goda vinet
År det någon mening att göra bra vin om man vill tjäna pengar? Finns det ett ansvar för att lära vindrickarna att dricka bättre? Det är några frågor man kan ställa sig om man funderar på vinpriser och det dåliga smaksinnet hos folk i allmänhet.

Häromveckan gjorde jag en liten utredning om vad ett vin bör kosta för att det ska vara hyggligt drickbart. Jag räknade på vad vinproducenten får för ett vin som kostar 50 kr, 100 kr respektive 200 kr på Systemet. Min slutsats var att ett vin för runt femtiolappen på Systembolaget inte kan vara speciellt drickbart.

Ska producenten göra ett vin för 50 kronor på Systembolaget får han inte mycket mer än 5 kr för innehållet. Det säger sig nästan själv att det inte kan bli bra. Producenten måste spara på allt och helt säkert ta genvägar till en bättre smak – ibland genvägar som inte tål dagsljus. Det handlar om smak- och doftförstärkning som får vinet att verka bättre än det egentligen är.

Idag är det ju inte så att billigt vin doftar avlopp, vilket kunde vara fallet förr när vi vinskribenter provade billigt skräp. I Allt om Vin för tio år sedan blev skräpviner sågade med kommentarer som: ”ogästvänligt med drag av trekammarbrunn” eller ”obegriplig doft av Wunderbaum och tändvätska” – eller ännu värre ”surt och otäckt med framträdande drag av sopnedkast”.

Betalar vi hundra kronor för vinet får vinproducenten runt 30 kr för innehållet – vilket är en betydande skillnad. Min uppskattning är att ett vin måste kosta mer än 70 kronor för att det ska vara möjligt att det har en hygglig kvalitet.

Ja, på det viset fortsatte jag mitt spekulerande kring hur mycket ett gott vin ska kosta. En intressant räkneövning i pris och kvalitet.

Nu undrar jag bara om det överhuvudtaget är meningsfullt med denna diskussion. En psykologiinstitut i Storbritannien gjorde nyligen en forskningsstudie över om en genomsnittlig vindrickare kunde smaka skillnad på dyra och billiga viner. Resultatet? Mycket nedslående.

Det var närmare 600 personer som fick prova röda och vita viner med priser varierande från 50 till 300 kronor. Utan att veta vad de kostade fick deltagarna gissa om det var ett billigt eller dyrt vin.

Resultatet visade på 50/50. De gissade alltså rätt lika många gånger som de gissade fel. Det vill säga: de hade ingen som helst aning om vilket vin som var det dyrare.

Så kanske är det lika bra att ge upp. Låt folket få det vin de förtjänar – gott och billigt. Nej, stopp och belägg säger jag till alla importörer. Känn lite stolthet – låt folk prova på fler bättre viner och skippa de billigaste så kanske smaklökarna lär sig vad som är gott.

Jag kan lova att jag i mina personliga listor inte kommer att rekommendera många viner under 70 kronor. Det ska vara exceptionellt bra i så fall.

Alla ni som jobbar med vin hoppas jag också samlas under mottot: ge inte upp kampen om det goda vinet!

Mikael Mölstad

Chapel Hill Sparkling Chardonnay, 59 kr
Cuvée Jean-Louis Blanc de Blancs Brut, 59 kr
Jaume Serra Brut Nature, 60 kr
Sesto Senso Prosecco Extra Dry, 69 kr

Exceptionellt bra alltså. Starka ord!
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

För att travestera en känd S-politiker, Mölstad har en bra smak-kompass.

Journalister och politiker ser bara framåt då det gäller den egna personen, det är väl inget nytt :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Per Stade skrev:
shorepower skrev:
Då vet vi svaret. Chapel Hill tillhör de mest prisvärda mousserande vinerna på Systembolaget. Kan ju inte vara fel


http://blog.svd.se/vin/2011/10/19/135-flaskor-mousserande-senare/



Jag har smakat Chapel Hill. Det är inte gott.


Känns som att det är dags för en diskussion i Det Hemliga Moderatorsforumet (även om det mer är ett adminforum eftersom vi är två mot en) om det ska införas bestraffningar för Chapel Hillsörpling.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jimmy Forsman skrev:
Per Stade skrev:
shorepower skrev:
Då vet vi svaret. Chapel Hill tillhör de mest prisvärda mousserande vinerna på Systembolaget. Kan ju inte vara fel


http://blog.svd.se/vin/2011/10/19/135-flaskor-mousserande-senare/



Jag har smakat Chapel Hill. Det är inte gott.


Känns som att det är dags för en diskussion i Det Hemliga Moderatorsforumet (även om det mer är ett adminforum eftersom vi är två mot en) om det ska införas bestraffningar för Chapel Hillsörpling.


Jag skrev smakat - inte druckit.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Per Stade skrev:
Jimmy Forsman skrev:
Per Stade skrev:
shorepower skrev:
Då vet vi svaret. Chapel Hill tillhör de mest prisvärda mousserande vinerna på Systembolaget. Kan ju inte vara fel


http://blog.svd.se/vin/2011/10/19/135-flaskor-mousserande-senare/



Jag har smakat Chapel Hill. Det är inte gott.


Känns som att det är dags för en diskussion i Det Hemliga Moderatorsforumet (även om det mer är ett adminforum eftersom vi är två mot en) om det ska införas bestraffningar för Chapel Hillsörpling.


Jag skrev smakat - inte druckit.


Och jag skrev sörplat - inte klunkat. ;)

Jag tror dock du är ganska trygg. hehe
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Så, en liten grej men nog så underlig. Om det ska tillskrivas dålig korr, ointresse från skribenten eller vad. Det kan inte jag avgöra...

Men är det så att producenten inte är intressant? Förutsätter man att alla kan amaroneprroducenter baserat på artikelnummer?

0241b050-7f0a-35cd.jpg
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jimmy Forsman skrev:
Så, en liten grej men nog så underlig. Om det ska tillskrivas dålig korr, ointresse från skribenten eller vad. Det kan inte jag avgöra...

Men är det så att producenten inte är intressant? Förutsätter man att alla kan amaroneprroducenter baserat på artikelnummer?

0241b050-7f0a-35cd.jpg

Systembolaget har fostrat oss så, ibland står varken årgång eller producent angivet mnär man söker på deras underutvecklade sida, jävla miffon....
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Andreas L skrev:
Systembolaget har fostrat oss så, ibland står varken årgång eller producent angivet mnär man söker på deras underutvecklade sida, jävla miffon....
Japp! Få saker är så enerverande som att söka på t.ex. Chablis - eller någon annan AOC för den delen. Man kan få krupp för mindre!
 

sunqan

Vinös
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

hmpf. Vem bryr sig. En losec, sen kan man pina i sig de mesta i vinväg. Huvudsaken är att man blir full.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/nytt-o ... t-bestalla

Självgod? Har BGK har betytt mer för svensk dryckeskultur än någon annan person?

Beställningssortimentet är det bästa som hänt den svenska vinkulturen.

Den 7 augusti 2005 är en märkesdag i den svenska vinhistorien. Den dagen publicerade DN den förs­ta återkommande recensionen av nyheter i beställningssortimentet.
 
Toppen