Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Dessutom så är jag inte främmande för att man utan tvekan kan låta vissa saker vara känt, som exempelvis dominerande druva eller vinstilen i sig, för att minimera att det blir för mycket gissningslek kring faktorer som har mindre med kvaliteten i sig att göra (om man ser problem med det). Jag tycker dock inte att region borde vara känt på förhand, då alla regioner inte har samma "känslomässiga värde" beroende på person. Referensvinet i detta fall kan i så fall vara en känd representant för vinstilen med, som du säger, ett någorlunda överenskommet kvalitetsbetyg.

Easy peasy!
Eftersom ett av huvudmålen med blindtest enligt mig är att objektivt bedöma typicitet bör inget avslöjas i förväg, och definitivt inte "dominerande druva".
Om vinet är "druvtypiskt" eller ej tillhör ju de primära frågorna (inte minst för den som vill använda vinet vid prov och tävlingar).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eftersom ett av huvudmålen med blindtest enligt mig är att objektivt bedöma typicitet bör inget avslöjas i förväg, och definitivt inte "dominerande druva".
Om vinet är "druvtypiskt" eller ej tillhör ju de primära frågorna (inte minst för den som vill använda vinet vid prov och tävlingar).
Helt sant, men det behöver inte hindra ens kvalitetsbedömning om det är just den delen som är i fokus och man är orolig över svårigheten att lämna ett helblint omdöme oredigerat. När man bedömer just typicitet så håller jag fullständigt med dig om att vetskapen om druva och liknande påverkar bedömningen för mycket.

För egen del så försöker jag i princip alltid ge ett heltäckande omdöme utifrån helblinda förutsättningar och känner inga problem med det alls (det ingår som en stor del i mitt yrke dessutom). Ibland så hyllas "enkla" viner som levererar klart över sin prislapp och ibland är det tvärtom. Ofta missar jag att naila ursprung, men brukar ganska ofta hitta "rätt vinstil", så länge det är någorlunda typiskt. Ibland är vinet helt enkelt fullständigt atypiskt men hur bra som helst ändå och allt däremellan.

Blint rules! Att sitta och poängsätta med etiketten framför sig går visserligen bra det också i viss utsträckning (även om det sällan blir lika ärligt och bra), men det kräver ett väldigt öppet sinne utan "några som helst förutfattade meningar" (om det verkligen finns supermänniskor utan förutfattade meningar?) och god analytisk vana där man klarar av att filtrera bort så mycket subjektivt brus som möjligt. Det är ganska få som klarar av det tillräckligt bra enligt min erfarenhet, men ju mer erfaren man är desto lättare är det mest troligt. Speciellt om man har hyfsad kunskap om hur våra sinnen funkar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
L måste väl ha missat en del i faktakollen när dom bytte namn nyligen ?
http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...bolag-i-spanga/aRKpbr!p3CWS87pfbwhbBkGWh@07g/
Nu ser ju Bengt Porseby (L) inte helt purung ut, så han borde kanske inte lastas för Liberala ungdomsförbundets åsikter. Men jag noterar att LUF nyligen har bestämt sig för att de är för incest och nekrofili, och sedan tidigare är för tidelag. Så i Liberalernas drömversion av Spånga kanske parken Svandammen är reserverad för dessa aktiviteter, och inte för omoraliska tilltag som att folk tar sig en öl. :D:vägg:
Var finns fyraprocentsspärren när man behöver den?
 

Bastardo

Medlem
Nu ser ju Bengt Porseby (L) inte helt purung ut, så han borde kanske inte lastas för Liberala ungdomsförbundets åsikter. Men jag noterar att LUF nyligen har bestämt sig för att de är för incest och nekrofili, och sedan tidigare är för tidelag. Så i Liberalernas drömversion av Spånga kanske parken Svandammen är reserverad för dessa aktiviteter, och inte för omoraliska tilltag som att folk tar sig en öl. :D:vägg:
Var finns fyraprocentsspärren när man behöver den?
Diskussionen har spårat ut och moderatorn har inte gripit in … :p
 

Elvis

Medlem
I marsnumret (03/2016) av Residence är det ett hemma hos-reportage hos Cédric Bouchard. Han har ett väldigt vackert hem.
 

Larseman

Medlem
Regeringen flaggar i vårbudgeten för att alkoholskatten höjs 2017 med 4% på vin. Det innebär ytterligare ungefär en krona i skatt på varje flaska vin. Troligen mer budgetförstärkning än alkoholpolitik.
 

kayaker

Cyklist
Regeringen flaggar i vårbudgeten för att alkoholskatten höjs 2017 med 4% på vin. Det innebär ytterligare ungefär en krona i skatt på varje flaska vin. Troligen mer budgetförstärkning än alkoholpolitik.
De vill att vi ska gå över till sprit.
 

Peder

Medlem
Mikael Mölstad skriver i SvD den 27/5-16 att han blir förvånad över hur sött vinet är i många boxar! Kanske det är första gången han provar BIB:arna han recenserat och hyllat i minst 20-års tid. :D

roda boxar.jpg
 

Vino fino

Medlem
Mikael Mölstad skriver i SvD den 27/5-16 att han blir förvånad över hur sött vinet är i många boxar! Kanske det är första gången han provar BIB:arna han recenserat och hyllat i minst 20-års tid. :D
Konsekvens och integritet är alldeles för jobbigt... och dessutom potentiellt skadligt för affärerna, man vill ju inte stöta sig med importörerna.

Gjorde en snabb ovetenskaplig slagning och hittade direkt detta exempel. Av Mölstads fem rekommenderade "karaktärsfulla" boxar har samtliga fem....tillsatt socker. :rolleyes:
http://www.svd.se/fem-karaktarsfulla-roda-boxviner#sida-5
 

Larseman

Medlem
Konsekvens och integritet är alldeles för jobbigt... och dessutom potentiellt skadligt för affärerna, man vill ju inte stöta sig med importörerna.

Gjorde en snabb ovetenskaplig slagning och hittade direkt detta exempel. Av Mölstads fem rekommenderade "karaktärsfulla" boxar har samtliga fem....tillsatt socker. :rolleyes:
http://www.svd.se/fem-karaktarsfulla-roda-boxviner#sida-5
Nyfiken fråga, hur vet du att de har tillsatt socker? Viner kan ha högt restsocker av andra orsaker (kanske inte bättre för det men...).
 

Sörplarn

Medlem
Nu vet jag inte om det är tillsatt, men möllen gubben ger ju högre poäng efter hur sött det är. 1-5 med tärning sida.
  1. Cigarra Reserva Shiraz Touriga Nacional box, 8 g/l. (5)
  2. Rocca di Montemassi Sangiovese 2012, 7 g/l. (5)
  3. Rawson's Retreat Shiraz Cabernet 2013 5 g/l. (5)
  4. Cline Zinfandel 2012, 5 g/l. (4)
  5. Masi Modello delle Venezie, 4 g/l. (4)
Nu är ju inte 4 g/l så extremt som "8 g/l" eller vad nu den sötaste boxen har.

Artikeln;
"Förra veckan var jag nära att få en sockerchock när jag provade över 140 olika boxar på Systembolaget. Jag kan utan överdrift påstå att jag åter blev förvånad över hur sött vinet är i många boxar. I synnerhet de röda.

Som vinskribent måste jag prova mycket vin. Oftast är det intressant men ibland är det bara tufft. Som vid den årliga boxprovningen. Just nu undrar jag om jag vill utsätta mig för detta igen. Av de 142 boxarna finns det bara runt 20 som jag med gott samvete kan tänka mig att rekommendera.

Är jag då en vinsnobb som inte fattar vad folk vill ha? Nej, jag tycker inte det. Jag provar alla dessa viner med öppna ögon och smaksinnen. Jag har aldrig haft problem med att rekommendera relativt billiga viner förutsatt att de är schysst tillverkade och har en hyggligt balanserad smak. Det gäller dessvärre inte alla dessa publikfriande röda boxar. Det handlar om socker. Massor av socker.

Tack vare sötman smakar vinet, helt enkelt, jättegott. Och då vill vi gärna dricka mer av samma vin. Det är precis samma effekt som får oss att konsumera processad snabbmat för miljarder varje år. I maten är det vissa proportioner mellan socker och fett som triggar hjärnan. I vinet ger förhållandet mellan socker och alkohol samma effekt."

De tio mest säljande röda boxarna har en genomsnittlig sockerhalt på 8 gram per liter. Alltså mer än fyra gånger mer än ett normalt rödvin. Omräknat i sockerbitar innebär det att en trelitersbox med storsäljande rött vin innehåller i snitt runt åtta sockerbitar. Den värsta sockerbomben av de tio mest sålda innehåller 13 sockerbitar i de tre litrarna.

Det handlar alltså om stora belöningseffekter som garanterat sätter sig kring midjan och baken. Och just sockerkonsumtion är ett av världens största hälsoproblem i dag.


Nu har jag inte gått på djupet, men några av de billigare boxarna typ Il Sole Merlot, som produceras i Sverige, ja det är Nordic Sea Winery och där kan man inte få fram socker gram/liter på en del av deras populära produkter zumbali och umbali, ja jösses vad blir nästa fantasifulla namn xumbali?, Tycker det mesta skiten med hög sockerhalt av de få gångerna man blivit bjuden på BiB kommer därifrån.

Lite synd att man inte kan sortera på SBs hemsida på just socker utan man måste klippa och klistra, och sånt orkar man inte slösa tid på detta elände, men men sånt här nedan är väl viktigare än själva innehållet, mer tofsar åt folket.

bildgrafikbib.png
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Dricker du 3 liter vin lär det inte vara 8 sockerbitar som är det största problemet. En burk coca cola innehåller i jämförelse ca 10 sockerbitar.

Gillar inte skräpviner med restsötma, men att det skulle vara mer än marginelt mer ohälsosamt är ju bara trams och click-bait sensationalism.
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Nyfiken fråga, hur vet du att de har tillsatt socker? Viner kan ha högt restsocker av andra orsaker (kanske inte bättre för det men...).
Det kan jag inte veta för samtliga viner men jag har historiskt data för Cline och Rawson's Retreat. En kär flickvän skrev sitt slutarbete för MSc om toxiner i vin och dessa två utgjorde del i det urval som genomgick masspektronomi och andra kemiska tester. Lägre alkoholhalt förr i världen, föga överraskande, men också restsocker <3g/l. Vilket tillsammans alltså starkt indikerar tillsatt socker, oavsett klimatförändringar (som har påverkat exempelvis Napa med enbart 0,2% naturlig förstärkning de senaste 20 åren ((enligt Paul Draper, om man nu ska tro på honom, men det gör jag))).
Man kan faktiskt också jämföra restsockerhalten i Rawson's Retreat med den som säljs på finska Alko, samma årgång, och konstatera att den svenska är sötare. Slump? Har svårt att tro det.

Däremot har jag inga historiska siffror för övriga tre viner men jag ser fram emot att bli motbevisad och av med mina starka misstankar om att sockret är tillsatt för den svenska marknaden. :)
 

Larseman

Medlem
Det kan jag inte veta för samtliga viner men jag har historiskt data för Cline och Rawson's Retreat. En kär flickvän skrev sitt slutarbete för MSc om toxiner i vin och dessa två utgjorde del i det urval som genomgick masspektronomi och andra kemiska tester. Lägre alkoholhalt förr i världen, föga överraskande, men också restsocker <3g/l. Vilket tillsammans alltså starkt indikerar tillsatt socker, oavsett klimatförändringar (som har påverkat exempelvis Napa med enbart 0,2% naturlig förstärkning de senaste 20 åren ((enligt Paul Draper, om man nu ska tro på honom, men det gör jag))).
Man kan faktiskt också jämföra restsockerhalten i Rawson's Retreat med den som säljs på finska Alko, samma årgång, och konstatera att den svenska är sötare. Slump? Har svårt att tro det.

Däremot har jag inga historiska siffror för övriga tre viner men jag ser fram emot att bli motbevisad och av med mina starka misstankar om att sockret är tillsatt för den svenska marknaden. :)
Jag ifrågasatte inte, var mest nyfiken på hur och var man kan hitta fakta :cool:
 
Toppen