Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Diskussion i 'Böcker, tidningar, poddar, föreläsningar m.m.' startad av anders, 16 juni 2008.

1. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Inom naturvetenskapen är kunskap inte kontroversiellt men inom humaniora och ämnen som ligger i gränslandet. Där är postmodernismen betydligt starkare och framförallt bland studenter som kräver "rena" rum. Finns helstolliga fall, exempelvis läraren som blir anmäld för att visa rasistiska stereotyper på en föreläsning om rasistiska stereotyper...

Konsekvensen blir att många utövar självcensur för att slippa konflikten. Alternativt ber om ursäkt vilket bara stärker de självutnämnda kränkta och ger de skäl att fortsätta. I USA har fenomenet t.o.m. lätt till handgemäng mellan föreläsare och studenter.

2. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Så sant, så sant. Därför har jag nu beslutat att sluta som lärare efter 10 år på KI. En jäkla skön känsla...

3. Missat den artikel. Lärarens kommentar är rätt talande "– Känslan av att ha kränkt studenter … det är något jag verkligen inte vill göra, säger hon.".

4. Hans Artberg

Hans Artberg Medlem

À propos "kränkta studenter".
    I Jacques le fataliste (1773) låter Diderot Jacques provocerande säga "Permettez-moi que je dise f...tre, tillåt mig säga kn...lla."
    Sen dess har inget hänt, bara att provokationen idag skulle lyda "Tillåt mig säga n...ger."

5. Håkan

Håkan Medlem

Mitt behov av att undervisa tog slut för 5 år sen, har inte saknat KTH en enda minut sen dess.

ChristianB gillar detta.
  6. Wintermute

Wintermute Medlem

https://tt.omni.se/leveransproblem-ger-tomma-hyllor-pa-systemet/a/JEMkV7
    Vissa hyllor gapar tomma i flera Systembutiker i landet. Orsaken är leveransproblem från distributörerna.
    Man bedömer att det inte handlar om hamstring.
    En personlig reflektion är att redan att handla med en hel veckas framförhållning är ett relativt dramatiskt steg mot hamstring.

7. Mexikanaren

Mexikanaren Medlem

Det jag initialt har tänkt var mest att värmen i sig säkert orsakar problem i leveranser då detta i så fall skulle kräva kylda transporter. Vilket i sig skulle skapa en ganska stor flaskhals som endast är relevant under sommarmånaderna.

Wintermute gillar detta.
  8. buteljen

buteljen Medlem

9. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape Moderator

Anders Bjurestig gillar detta.

Dela sidan