Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Dagens Svenska Dagbladet finns faktiskt som nedladdningsbar version eftersom dom troligtvis har haft stora problem med utdelningen i natt. Jag var en av dom som inte fick SvD i brevlådan.

Men till allas glädje så kan man nu läsa sidan 29 där Mölstad skriver mer om vinet Parador och att allt inte var bättre förr. Det var inte det värsta Mölstad har skrivit, men självklart så skriver han inte så väldigt mycket om vinerna i sig och kan inte låta bli att nämna att Systembolaget har 7500 viner på sin webbplats. Däremot så vet man ju av egen erfarenhet att vid en närmare kontroll av lagerstatus så är gräset inte så grönt.

http://gfx.svd-cdn.se/multimedia/archiv ... 26049a.pdf

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Peder
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/nyheter-for-finsmakare

BGK är som vanligt blygsam. Han får inte prova och naturligtvis är det pga att vinerna är redan kända.

För att krångla till det ytter­ligare har man ännu mindre partier av sådana exklusiva viner som bara släpps i vinkällarbutikerna i Stockholm, ­Göteborg och Malmö. Dessa får vinjournalisterna inte smaka.

Ska jag vara lite elak vill jag påstå att det här handlar om viner som redan är så väl kända att många står i kö.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Men till allas glädje så kan man nu läsa sidan 29 där Mölstad skriver mer om vinet Parador och att allt inte var bättre förr. Det var inte det värsta Mölstad har skrivit, men självklart så skriver han inte så väldigt mycket om vinerna i sig och kan inte låta bli att nämna att Systembolaget har 7500 viner på sin webbplats. Däremot så vet man ju av egen erfarenhet att vid en närmare kontroll av lagerstatus så är gräset inte så grönt.

Nu finns artikeln i sin helhet på SvD utan att behöva bläddra i en lång PDF - http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/in ... 876791.svd
 

sunqan

Vinös
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

apropå parador... jag kom på en annan av storsäljarna från förr. ett underbart vitt turkiskt vin vid namn Beyaz (dvs Vitt på turkiska). Är det nån som vet när det försvann???

jag sprang i mitt sökande på följande spännande artikel ur aftonbladet (oktober 1998) http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/15/vin.html

beskrivningen av beyaz "med smak av wellpapp och sur disktrasa” får mig för övrigt att undra om det inte var en korkad flaska.

sen finns det en del "kul" kommentarer kring lådviner.

ps: i sammanställningen hittade jag "2757, Parador, Spanien 45:- Trist, besk, ryggradslös, sliskig och sötaktig smörja. "
samt att det årets pizzavin (2239, bardolino classico 1996) var 2 kronor billigare 1998 än årgång 2010 idag.
pps: vilka härliga beskrivningar!!! "Besvärande dåligt vin från firma som borde beakta sitt rykte", "Ilsket vin med – tyvärr – stor doft. Av väl ingången sula", "Vi förstår att det är trångt vid klagomuren", "Smutsigt vin att förolämpa sina gäster med. "
skriver man sånt i allt om mat nuförtiden
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Sköna beskrivningar på skitviner. Intressant är att många viner som du skriver inte ökat så mycket i pris och att 70 kronor fortfarande är någon gräns folk är villiga att lägga på vinet.

Undrar hur mycket vad folk lägger på dryck kontra pris på mat har ändrats sedan 80-talet. Tyvärr tror jag att kvoten försämrats till det negativa om man ser det ur vinsynvinkel. Det är mycket mer fokus på att äta rätt mat, dyrare kött, grönsaker, fisk etc men gärna nersköljt med ett översvavlat skitvin.

En annan reflektion är väl om inte Herr Larsson och team var lite mer bitska, hungriga och intresserade för 15 år sedan än de är idag. Förnyelse hos våra skribenter sker väl inte med blixtrande snabbhet, det gäller väl både inriktning och personer. Har man hällt i sig skitvin i 30+ år så tröttnar man väl till slut
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

shorepower skrev:
Det är mycket mer fokus på att äta rätt mat, dyrare kött, grönsaker, fisk etc men gärna nersköljt med ett översvavlat skitvin.

I vissa kretsar kanske men folk i allmänhet vill väl bara ha så billig mat som möjligt. Köttet ska iofs vara svenskt nuförtiden men fortfarande så billigt som möjligt. Det är bara att titta på det sorgliga utbudet i en vanlig mataffär.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Elvis skrev:
I vissa kretsar kanske men folk i allmänhet vill väl bara ha så billig mat som möjligt. Köttet ska iofs vara svenskt nuförtiden men fortfarande så billigt som möjligt. Det är bara att titta på det sorgliga utbudet i en vanlig mataffär.
Det stämmer, men titta på matintresset som drivs via media, det går ju inte att slå på tvn eller läsa en tidning utan att det är matrecept, kockprogram eller liknande. Man pratar aldrig om en måltid utan allt går ut på att briljera i köket.

Det pratas om ekologisk mat, handgjorda korvar, speciellt kött etc. Så visst köper folk billigt kött etc men det finns en övre del som lägger rätt mycket pengar på mat. Däremot tittar många i denna grupp mest på vad som är prisvärt avseende vin. Räcker ju att lyssna på diskussionen på jobbet när de har köpt någon exklusivare matvara: "vad ska vi dricka? , vi köper någon flaska rött, max 100 kronor".
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.wineanorak.com/wineblog/unca ... -continues

En väldigt intressant artikel i debatten om svenska vinskribenter. Nu skiljer det ju mellan Storbritannien och Sverige då endast en av länderna har monopol men i övrigt så är iakttagelserna överensstämmande.

Att vinintresset på ytan saknas stämmer för båda länderna. I Sverige får det en effekt att vi har oengagerde dagstidningsskribenter som rabblar poäng och orisvärdhet för bulkviner och i Storbritannien att vinskribenterna helt har försvunnit från många dagstidningar. (vilket kanske förklarar BGK, Mölstads och Larsson panikartade försvar av SB). Då det i Storbritannien saknas monopol föklaras det av att vinleverantörer helt enkelt inte kan spendera tillräckligt med pengar på annonser (hmm, säger inte SB att vi skulle få allt för mycket reklam om de försvann ??? )

Det som verkligen är intresserade av vin är vill samtidigt inte läsa ytliga kommentarer eller generella vintidningar (varför kommer jag att tänka på Allt om Mat?) Så vi hamnar på bloggar , specialtidningar och forum.

Så när vi klagar på BKG & co så får vi völ förstå att de inte är för de som är vinintresserade och med de viner som rekommenderas, så lär de förbli
But until you have been given the chance to experience wine, words about wine won’t have much meaning, will they?
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Alltid roligt att vara prenumerant på SvD på fredagar! Dagens tidning bjuder på en artikel om White Guide av vinskribenten som även är ytterst inblandad i White Guide. Artikeln är otroligt sövande om vilken fantastisk vinkällare det är på Grand samt Operakällaren och att det nu är full fart på att det skall bli en bra vinkällare även på Grand Hotell i Lund.

Hela krönikan avslutas med följande citat!

Aldrig har vi haft så kunniga och trevliga sommelierer och har har de vågat ta ut vinsvängarna så mycket som nu. Det är kul nästan hela tiden om man inte tar vinet på för stort allvar.

Citat från SvD Kultur 9 mars 2012
 

v_skogh

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

sunqan skrev:
apropå parador... jag kom på en annan av storsäljarna från förr. ett underbart vitt turkiskt vin vid namn Beyaz (dvs Vitt på turkiska). Är det nån som vet när det försvann???

jag sprang i mitt sökande på följande spännande artikel ur aftonbladet (oktober 1998) http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9810/15/vin.html

beskrivningen av beyaz "med smak av wellpapp och sur disktrasa” får mig för övrigt att undra om det inte var en korkad flaska.

Vet inte om det är allmänt känt eller bara lokalt men min far och hans jämnåriga kallar vinet än idag Turkiskt Brottarsvett.
Verkar vara ganska "spot-on" :)
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.svd.se/mat-och-vin/kattkiss- ... 802355.svd

Mölstad förordar enkla , fåordiga beskrivningar av vin. Är det för att han (välj ett alternativ)

1. Provar enkla viner?
2. Endast attraherar läsare som har ett begränsat ordförråd?
3 Inte längre har intresse av att skriva om vin utan endast klamrar sig fast på sin stol
4. Är dryg och anser att om han rekommenderat ett vin så behöver ingen mer information än det
5. Alla ovanstående alternativ

PS. Är detta nysvenska? "Nu har min undring blivit besannad".
PS2 Kattpiss är väldigt beskrivande, om nu vinet luktar det.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mycket bra och håller med Kayaker om att allt stämmer in på honom. Vill även tillägga att Mölstad är nog egentligen självaste grisen i vinsäcken!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mycket riktigt och träffande beskrivning indeed ;D
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Johan "Franco" Cereceda skriver för WOW News om hur få som betalar alkoholskatt på nätet. Självklart tar man som alltid tillfället i akt på WOW att smutskasta näthandel eftersom man inte nämner ett ord om att det finns näthandlare som sköter detta för sina kunder, utan tar bara upp hur krångligt det är!.

Det skulle aldrig någonsin falla in hos Mölstads lilla oberoende nyhetssida att låta vinhandlare på nätet komma till tals eller skriva något positivt om oss. Men vinimportörer som levererar till Systembolaget slickar man gärna!

http://www.wownews.se/?a=9139
 
Toppen