Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag har skrivit ett mail till stora delar av DN Söndags redaktion och Gunilla Herlitz som är chefredaktör för Dagens Nyheter.

https://docs.google.com/document/d/1PPc ... pmLjs/edit

Bengt-Göran Kronstam väljer i DN Söndag den 20/5-2012 att sätta vinklubbar i dålig dager genom att i en hel artikel som endast publicerats i tidningen. Artikeln jämför SB's priser mot Sydafrikanska vinklubben. Att handla vin på nätet är enligt Kronstam en vild chansning att verkligen skatten betalas, lika illa är priserna som sällan är konkurrenskraftiga och sist men inte minst väljer han att ta Sydafrikanska vinklubbens kundtjänst som exempel då DN försökt få tag på dem i två veckor.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

För DN och SvD är nog vin av mindre intresse, säkert anledningen till att 2-3 vinskribenter får fortsätta med att propagera på det sätt de gör. Dock, vad som alltid förvånat mig är att våra stora dagstidningar låter sig utnyttjas för att sprida egenintressen samt kanske omedvetet, tar ställning för ett monopol.

Detta är ju chefredaktörens ansvar att styra och stävja men jag tror inte att vinartiklarna är på deras bord. Att en tidning inte försvarar sin objektivitet och säkrar att pressetiska regler följs av alla medarbetare, är väl den stora saken att kritisera. Vad tidningarna väljer att skriva om, givet objektivitet, är naturligvis helt upp till dem, det går inte att kritisera.

Claude Val, Latourmiddagar, resor till Bollinger, Argentina etc. Listan kan nog göras längre med händelser där en ordentlig undersökning eventuellt skulle visa att objektivitet inte alltid står högst på agendan. Det är som alltid oklart men det är väl oklarheten som är den stora frågan här.

Kan inte låta bli att lista Sveriges Vinskribenters Förenings stadgar:

"Föreningens mål är att, såsom en ideell sammanslutning utan vinstintresse:
A främja svensk dryckeskultur,
B sprida information och kunskap om vin och andra drycker för att på så sätt stärka kvalitetsmedvetandet hos svenska konsumenter,
C verka som en intresseförening för medlemmarna, genom att värna om yrkesgruppen och dess framtid,
D verka för att gängse journalistiska, etiska regler följes,
E främja utbildning inom yrkesgruppen,
F fungera som en gemensam kontaktyta gentemot leverantörer och producenter,
G främja internationellt utbyte och dito utbildning,
H stimulera erfarenhetsutbyte mellan medlemmarna,
I medverka till ett ökat allmänt medvetande om såväl alkoholens positiva egenskaper som dess negativa skadeverkningar samt
J objektivt verka för en breddning av vinutbudet i Sverige."
 

sunqan

Vinös
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag håller med chambertin, jättebra skrivet och framförallt utan ovidkommande utsvävningar :)
Det som är tråkigt är att DN, genom att bara ha artikeln i papperstidningen, inte lämnat något som helst utrymme för att starta en debatt. Det känns som att det är medvetet från tidningens sida - de kan knappast vara omedvetna om DIs skriverier kring SAV, till exempel. Men det spelar inte så stor roll, vilket, är de omedvetna om det så visar det hur genuint ointresserade DN är av generella frågeställningar kring alkoholpolitiken; är de medvetna om det så visar det på hur genuint ointresserade DN är av att diskutera generella frågeställningar kring alkoholpolitiken i allmänhet och monopolets rättfärdigande i synnerhet. och "stackars" BgK är i båda fallen oviktig för tidningen.

blä
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag fick svar från DN :)

Hej Peder!

Tack för ditt mejl. Självklart är vi noggranna med vad vi publicerar i Dagens Nyheter, vi vilket vi hoppas att du som tidigare medarbetare är väl medveten om.
Syftet med krönikan är att varna en bred läsekrets för en oseriös aktör inom ett område där många läsare sannolikt inte har så stora kunskaper.
Redan i inledningen konstaterar Bengt-Göran precis det som är innebörden i det du själv säger: att det finns näthandlare som "är seriösa med ett sortiment som kompletterar det Systembolaget erbjuder, men denna öppning har också lockat till sig en rad lycksökare".
Den som regelbundet läser Bengt-Görans texter vet också att han ofta är tuff i sin granskning av Systembolaget och dess utbud.

Dina anklagelser om att ett antal svenska vinskribenter skulle begå brott är så grova och svepande att de är omöjliga att bemöta på ett vettigt sätt. Därför avstår vi från detta.
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder skrev:
Jag fick svar från DN :)
Dina anklagelser om att ett antal svenska vinskribenter skulle begå brott är så grova och svepande att de är omöjliga att bemöta på ett vettigt sätt. Därför avstår vi från detta.
Som fan läser bibeln...

Nej, jag är inte förvånad.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Sveriges vinskribenters förening kan ju alltid göra en granskande undersökning om sin hedersordförande! ;D
 

sunqan

Vinös
Får jag gissa så är det just mut-/korruptionsanklagelsen som gjorde att se kommenterade öht. Men den delen var ju skriven på ett sånt sätt att alla försök att bemöta det skulle falla platt till marken :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Här kommer mitt svar till Dagens Nyheter och allt i en sammanfattning eftersom det blivit lite konversation.

Artikeln "Låt dig inte luras av nätvinet" publicerad 20/5 Dagens Nyheter - http://twitpic.com/9nxukh

Mail nummer 1 till Dagens Nyheter kring artikeln - https://docs.google.com/document/d/1PPc ... pmLjs/edit

Svar från Dagens Nyheter - https://docs.google.com/document/d/1hTh ... I9soU/edit

Mail nummer 2 till Dagens Nyheter - https://docs.google.com/document/d/1-Eo ... QmH2g/edit
 

sunqan

Vinös
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Nu när jag läst BgK:s artikel igen, så känns det som att den faktiskt skulle ha kunnat bli lätt friserad innan tryckningen.
Rubriken och ingressen är katastrof, och frågan är vilket syfte man vill uppnå med den.
Första halvan av artikeln är också den mycket märklig, men från sista stycket i vänsterspalten från meningen "Sydafrikanska vinklubben förbehåller sig..." är det helt klart att artikeln är riktad i princip enbart mot SAV. Men vad 17 hände med första halvan, fick BgK "Hjälp" att skriva om den på ett sätt som gör att hela artikeln kan uppfattas som ett påhopp på alla som säljer vin på internet?
det hela ger hur som helst en mycket fadd smak i munnen.

Blä! (igen)
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Det kom lite roliga tweets på Twitter om detta mycket allvarliga blogginlägg: http://levlivetmedlinda.wordpress.com/2 ... v-en-krog/

Om Systembolaget drev krog skulle det stå lockvaror direkt på golvet! twitpic.com/9pdp5e


Endast Stockholm, Göteborg, Helsingborg skulle ha kvalitetsvin på menyn om Systembolaget drev krog.


alla småstäder skulle ha 10 BiB och Amarone att välja emellan - likadant överallt


Krogarna skulle snrast delas in i kategorier T1-T9 & endast tre skulle ha ett intressant utbud (vinkällare)

Om Systembolaget drev krog skulle 60-70 % av borden ha en Bag-in-box med tappkran!

Om Systembolaget drev krog - skulle det inte tillåtas några andra krogar.

Glöm inte att allt kött skulle serveras i 3kgs portioner
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Systembolaget don't do restaurants , but if they did! it would probably be the worst restaurants in the world!

Det som är lite roligt är att medvetet eller omedveten så är det samma historieberättande som en reklamfilm från Carlsberg

Peder skrev:
Det kom lite roliga tweets på Twitter om detta mycket allvarliga blogginlägg: http://levlivetmedlinda.wordpress.com/2 ... v-en-krog/
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Linda Engström från UNF känns verkligen naiv. Funderade att svara igen men orkade inte då hon är så indoktrinerad.

Kommentarer som att ett drogfritt samhälle uppnås genom att ingen tjänar pengar på alkohol Hon glömmer bort att vi lever i en global värld och att massor av människor tjänar pengar på alkohol med eller utan Systembolaget, även i Sverige. Sättet att ändra modellen är att få folk att inte se alkohol som något som hälls ur en plasförpackad box

Sedan har jag SÅ svårt för alkoholfria alternativ som ska vara "högtidliga", menar hon läsk? För att dricka alkoholfri öl och vin är lika meningsfullt som Quorn. Varför inte acceptera att man valt bort alkohol och istället väljer att dricka de andra drycker naturen gett, frukter, vatten och mjölkbaserad drinkar (hon tror tydligen att det bara finns mjölk som alternativ)

Men som sagt , orkade inte

johan1279 skrev:
Kul vinkel där! Men framförallt tummen-upp på din kommentar till inlägget 8)

PS, Undrar vem som betalade upphälle, mat etc för de två dagarna. UNF eller Systembolaget? :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
e

PS, Undrar vem som betalade upphälle, mat etc för de två dagarna. UNF eller Systembolaget? :)
Det som är på Skarpö står alltid SB för, då det även hålls kurser där kontinuerligt.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

johan1279 skrev:
Det som är på Skarpö står alltid SB för, då det även hålls kurser där kontinuerligt.
Det var det jag väntade mig. Men SB fick ju ett blogginlägg för pengarna så SBs kommunikationsavdelning är nog nöjd med effekten av den kostnaden
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag jobbar själv inom spelbranschen som tampas med det andra statliga monopol som vi har kvar i Sverige. Den här krönikan av en före detta kollega tycker jag är rätt underhållande:
http://blogg.aftonbladet.se/pokerblogg/2012/04/motorcykelmonopol

Jag kom att tänka på den när jag läste Linda hypotetiska blogg som hyllade tanken på ett statligt krogmonopol.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Själv har jag inte mycket till övers för människor som skall läxa upp andra och pratar om moral, samtidigt som man har telefonförsäljare som kränger lotter för att få ihop pengar till verksamheten.

Första kvartalet 2012 omsatte Miljonlotteriet (IOGT-NTO) 152 miljoner kronor.

http://www.accentmagasin.se/2012/04/mil ... -pa-natet/
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Det är den här typen av "krav" som ger framförallt UNF lite av ett löjets skimmer. Nu tenderar ju alla ISMer att bli väldigt trångsynta (nykterISM) och tro att bara deras åsikterr är av nytta för världen, så man kanske inte ska bli allt för förvånad

Enligt artikeln så vill de alhoholfritt öl och vin på krogen. Frågan är ju varför någon krog ska ta in det? Dels smakar det illa och troligen kommer bara efterfrågas av medlemmar i UNF (ca 7000 personer i Sverige) Om man nu inte vill dricka alkohol, vilket är helt upp till var och en, varför måste man då låtsas dricka öl eller vin.

Blir man så upprörd över att en krog inte köper in skit så gå inte ut, Drev jag krog och någon krävde alkoholfritt vin skulle också jag säga nej och erbjuda vatten eller någon fruktdrink. Precis samma som jag skulle säga till en vegetarian som kräver Quorn, "jag serverar inte sådant på min restaurang"

- När vi som ungdomar och vuxna går ut för att festa innefattar inte det att vi vill dricka alkohol men så som det ser ut just nu så ger kroglivet inte oss ett val, skriver UNF i pett pressmeddelande.
- Detta är ett problem. Ge oss ett val om vi vill dricka alkohol eller inte – välj det inte åt oss, är den kärva uppmaningen till krogbranschen från Ungdomens Nykterhetsförbund.

http://www.vk.se/639067/ont-om-alkoholfritt-pa-krogen
 
Toppen