Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Ett blogginlägg om hur det skulle vara om Systembolaget drev en krog. Jag trodde först det var ironi men sedan inser jag at hon skriver på fullt allvar.

http://levlivetmedlinda.wordpress.com/2 ... v-en-krog/

Systembolaget förutsätter ju monopol, och så skulle man tydligen mest gå fokusera på alkoholfritt (förklara logiken den som kan...)
Jag kom att tänka på Demolition Man, där alla restauranger blivit Taco Bell (tror det var Pizza Hut i europeisk release) och inte bara våldsbrott, utan även alla onyttigheter som rött kött plockats bort:
http://www.youtube.com/watch?v=xFiDoOgRTpk
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Är det ingen som har länkar på Bengt-Göran Kronstams svar till läsarna i DN i helgen?

Hysteriskt kul, i stil med att han rekommenderade lagring av ett vin medans Systembolaget inte gjorde det. Varför?
"Det får du fråga Systembolaget om." Underförstår de har fel och jag har rätt.

Och sen passade han på att tala om att han minsann är hatad på nätet eftersom han rekommenderar lågprisviner.

DN ringde och frågade om vi ville förnya vår provprenumeration. Jag svarade att den har blivit för vänstervriden för min smak (precis som SVD), vilket norrländskan hade lite svårt att förstå.
Glömde bort att klaga på Bengt-Göran tyvärr ;D
Bengt-Göran passar dock i DN, för det är en riktig skittidning så man får det man ber om.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SUPRA skrev:
Hysteriskt kul, i stil med att han rekommenderade lagring av ett vin medans Systembolaget inte gjorde det. Varför?
"Det får du fråga Systembolaget om." Underförstår de har fel och jag har rätt.

På just den punkten, oaktat att hans hybris förhindrade honom från att ge ett vettigt svar, så har han dock en poäng. Systembolaget skriver väldigt ofta "vinner inte på lagring" på viner med en minst 10-årig potential. De flesta av deras lagringsviner står det just så på. Finns många kul exempel och jag förstår faktiskt inte alls hur de bedömer det där.

Ett kul exempel som dök upp i huvudet var Château Musar, men det finns oändligt många andra exempel också. Har inte provat äldre årgångar själv, men läste om en vertikalprovning i LG där de provat över 50 år gamla årgångar som fortfarande var vid full vigör. Gick sedan in på Systembolaget och kollade aktuell årgång som är 2004 och mycket riktigt: "Vinner inte på lagring". Nu verkar de dock ha tagit bort det.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Systembolaget skriver väldigt ofta "vinner inte på lagring" på viner med en minst 10-årig potential. De flesta av deras lagringsviner står det just så på. Finns många kul exempel och jag förstår faktiskt inte alls hur de bedömer det där.

De var någon som nämnde för mig att man i regel inte rekommenderar viner under en prisnivå för lagring. Hur skulle det bli om Svenssons började lagrade sina billiga viner under helt fel förutsättningar och sedan önskar reklamera vinet. Man slipper bekymra sig för reklamation och köper man dyra viner är man oftast införstådd eller har råd att satsa på en bra lagring.
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag vet att han har poäng där, det var sättet det levererades på jag fann underhållande.
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Baron_Philippe skrev:
På just den punkten, oaktat att hans hybris förhindrade honom från att ge ett vettigt svar, så har han dock en poäng. Systembolaget skriver väldigt ofta "vinner inte på lagring" på viner med en minst 10-årig potential. De flesta av deras lagringsviner står det just så på. Finns många kul exempel och jag förstår faktiskt inte alls hur de bedömer det där.
Man bedömer i princip inte alls. Deras "lagringsrekommendationer" har ingen verklighetsförankring överhuvudtaget utan huvudanledningen till att man skriver sådär är att man bara har rätt att reklamera inom 3 år enligt Konsumentköplagen. Efter 3 år så skiter SB i dig och ditt vin.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

När det gäller lagring är Systembolaget åtminstone duktiga på att informera hur länge en BIB kan lagras. Jag skulle inte vilja följa deras linjer på 6 veckor som öppnad förpackning i kylskåp eller 8-10 månader oöppnad. Men det är nog ingen risk att BIB-konsumenterna lagrar vinet så länge. ;D

Systembolagets rekommendationer när det gäller hållbarheten för en oöppnad box med rött vin är ca 10 månader från tappdatumet, för vitt/rosé vin är det ca 8 månaders hållbarhet. När du har öppnat en box med rött vin kan den hålla så länge som 6 veckor om den förvaras i kylskåp. För ett vitt/rosé vin är siffran något lägre 3-4 veckor. Om boxen förvaras i rumstemperatur blir hållbarheten hälften så lång. Drycken kommer också att förlora i smak beroende på hur mycket som är kvar i boxen, ju mindre dryck - desto kortare hållbarhet.
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder skrev:
När det gäller lagring är Systembolaget åtminstone duktiga på att informera hur länge en BIB kan lagras.

Ja, på det området har väl Systembolaget expertis i världsklass. ;)
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SUPRA skrev:
Är det ingen som har länkar på Bengt-Göran Kronstams svar till läsarna i DN i helgen?

Hysteriskt kul, i stil med att han rekommenderade lagring av ett vin medans Systembolaget inte gjorde det. Varför?
"Det får du fråga Systembolaget om." Underförstår de har fel och jag har rätt.

Och sen passade han på att tala om att han minsann är hatad på nätet eftersom han rekommenderar lågprisviner.

DN ringde och frågade om vi ville förnya vår provprenumeration. Jag svarade att den har blivit för vänstervriden för min smak (precis som SVD), vilket norrländskan hade lite svårt att förstå.
Glömde bort att klaga på Bengt-Göran tyvärr ;D
Bengt-Göran passar dock i DN, för det är en riktig skittidning så man får det man ber om.

Det som finns är denna artikel där BgK hänvisar till hetsjakt på nätet. Jag kan erkänna att jag har kritiserat BgK, kanske mest för hans tydliga koppling till Systembolaget och sitt leverbröd, hans självgodhet och också väldigt konstiga koppling till Claude Val. Att han i det också propagerar vin på 3 liters platspåse, det är en bisats i det hela. Framförallt tror jag att det som är jobbigt för många vinskribenter är det faktum att de inte längre får stå oemotsagda.

. Bakom det hela står en liten, men desto mer högljudd skara yngre män (som förutom nykteristerna är de enda som kräver vetorätt på vad andra dricker).

Jag vill också påpeka att jag tyvärr inte är så ung längre och att både BgK samt Röttorp tillhörde de som jag gärna läste och tog tips av tidigare. Men där jag gått vidare, anpassat mig till ett försämrat utbud från Systembolaget och ett ökat utbud på världsmarknaden så har dessa herrar gått Systembolagets utstakade väg, därav min kritik. Ett exempel på detta är artikel som hänvisas till ovan. I princip alla argument är tagna direkt från en presentation anordnad av, just det Systembolaget. Ingen egen källforskning inget ifrågasättande, inga konklusioner utan det som skrivs kommer nästan direkt från Systembolagets kommunikationsavdelning.


Men jag ska ta till mig av vad Bengt-Göran Kronstam skriver och inte kritisera honom mer. Primärt av orsaken att det han skriver inte är intressant och det finns så mycket annat att läsa, sådant som provocerar och stimulerar.
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Det som finns är denna artikel där BgK hänvisar till hetsjakt på nätet. Jag kan erkänna att jag har kritiserat BgK, kanske mest för hans tydliga koppling till Systembolaget och sitt leverbröd, hans självgodhet och också väldigt konstiga koppling till Claude Val. Att han i det också propagerar vin på 3 liters platspåse, det är en bisats i det hela. Framförallt tror jag att det som är jobbigt för många vinskribenter är det faktum att de inte längre får stå oemotsagda.

Jag vill också påpeka att jag tyvärr inte är så ung längre och att både BgK samt Röttorp tillhörde de som jag gärna läste och tog tips av tidigare. Men där jag gått vidare, anpassat mig till ett försämrat utbud från Systembolaget och ett ökat utbud på världsmarknaden så har dessa herrar gått Systembolagets utstakade väg, därav min kritik.

Men jag ska ta till mig av vad Bengt-Göran Kronstam skriver och inte kritisera honom mer. Primärt av orsaken att det han skriver inte är intressant och det finns så mycket annat att läsa, sådant som provocerar och stimulerar.
Du har en poäng där i det att han inte skriver om så mycket intressanta viner men du har väl inte bett honom flytta till miljonprogrammet i alla fall ?
Det som kan uppröra och förvåna är väl att flera av sveriges största dagstidningar inte inser att det kanske vore säjlande och lockande för en del av läsekretsen att då och då läsa mer om champagne, bordeaux, bourgogne, piemonte m.m. En annan vinkrönikör än BgK för dessa artiklar vore ju ett sätt för DN att lösa det eftersom han verkar se sig själv som det kultiverade vindrickandets överstepräst med näsa och kunskaper i allt från bankdirektörernas BiB till exklusiv champagne för nyårsfirandet.
Som ngn här påpekade vid ett tillfälle så har jag svårt att se en årlig recension av alla Stockholms korv- och hamburgerhak trots att det förmdligen äts oändligt mycket mer hamburgare och sibylla-korv än pilgrimsmussla (även av vissa bankdirektörer skulle jag tro).

Hans långtgående och kroniska hyllningar till Claude Val för några år sedan förtjänar inget annat än massiv kritik och borde ha granskats lite djupare. Det fanns i stort sett inga andra vinskribenter som skrev up det på det sättet och då rakt inte med det antal artiklar och omnämnanden som BgK gjorde. Att han själv inte ser kopplingen till kritiken är för mig helt oförståerligt.


Till lustigheterna hör möjligen också ett krav på att jag borde flytta från villan till en lägenhet i miljonprogrammet, där avsändaren till detta uttalande tydligen tror att alla boxkonsumenter bor. Hur fel han har visade sig vid det seminarium som Systembolaget bjudit in landets vinjournalister till inför årets boxmaraton. En av talarna, Ulf Sjödin som är en av två svenska Master of Wine (en engelsk examen som är det finaste som finns i vinets värld) berättade bland annat om en vinprovning för ledningen på en av landets storbanker. Tillsammans avsmakades ett antal lika dyrbara som rara och behagligt åldrade samlarobjekt, men det första bankdirektörerna undrade vid frågestunden efteråt var vilka boxviner som var mest köpvärda för tillfället. Så långt sträckte sig investeringsviljan.

Att pengar och god smak inte alltid hänger ihop borde ju inte vara en nyhet för ngn som arbetat så länge med drycker som BgK. Har gott om sådan exempel själv.


Till stöd för detta är det värt att notera att försäljningen av flaskvin som kostar mer än 100 kronor inte ens nådde en hundradel av Systembolagets vinförsäljning för femton år sedan. Förra året tangerade den en tiondel och efterfrågan på dyrare viner är en av de starkaste dryckestrenderna i Sverige på senare år. Tacka boxvinet för det!
I ngn artikel framöver kommer han nog att återanvända den här texten och då kommer den att se ut ungefär så här:
Till stöd för detta är det värt att notera att försäljningen av flaskvin som kostar mer än 100 kronor inte ens nådde en hundradel av Systembolagets vinförsäljning för femton år sedan. Förra året tangerade den en tiondel och efterfrågan på dyrare viner är en av de starkaste dryckestrenderna i Sverige på senare år. Tacka beställningssortimentet för det (som jag för övrigt var med och drev fram).
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Motorjournalister har i alla fall fattat att många läsare tycker att det är spännande att läsa om bilar som de aldrig skulle ha råd med (eller välja att lägga så mycket pengar på).
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin skrev:
Du har en poäng där i det att han inte skriver om så mycket intressanta viner men du har väl inte bett honom flytta till miljonprogrammet i alla fall ?

Jag har faktiskt inte en aning om var BgK bor idag och än mindre intresse i var han planerar att bo i framtiden. Tror inte att vinsmak har med boendeform att göra. Ekonomisk förmåga påverkar naturligtvis vad man kan dricka men viktigast är engagemang och kunskap. Båda krävs men ett element saknas kanske hos de som varit med lite för länge.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Ganska ointressant var han bor, men det är dock inget miljonprogram! Men på den tiden jag sålde viner i beställningssortimentet så lämnade jag över två flaskor i bostaden som fick kanonrecensioner i tidningen "Allt om vin".

Men eftersom jag numera säljer vin på nätet så nedgraderas vinet automatiskt till något skumt (gris i vinsäck) och lurendrejigt (lycksökare), med märkliga överpriser. Det var dock inte billigt att ligga med vinet i BS och leverera en flaska till Umeå och 2 flaskor till Malmö etc. Men jag tänker många gånger tillbaka på den tiden jag hade viner som var intressanta för dessa herrar och det skrevs följande om vår Moscato d'Asti.

Stor, härlig doft av skolavslutning. Extremt lätt och alkoholsvag, ”läskigt” god, pärlande smak i lång, både frisk och söt, druvtypisk stil.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin skrev:
Du har en poäng där i det att han inte skriver om så mycket intressanta viner men du har väl inte bett honom flytta till miljonprogrammet i alla fall ?

Jag antar att BGK här syftade på Michel Jamais krönika i Livets Goda (några nummer tillbaka).
 

hampus86

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Systembolaget och Invandringen, Sveriges heliga kor bland journalister ;D. Vurmandet för Bolaget kan kanske delvis förklaras av den enorma vänstervridningen inom kåren, och så självklart monopolets monopol=). Biter inte handen som föder dig.
Sedan är ju den lilla klicken av "vinkännare" där alla känner alla och alla sitter på alla stolar överallt, beklämmande.

Jag ryggar alltid tillbaka när konsenus verkar råda, vilket det verkar göra mellan bolag-journalister-stat-"neutrala" förbund-hjärntvättade medelsvensson. Då om någonsin vet man att en jävla massa katter ligger begravda.
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Linda Engström måste vara den präktigaste jag sett på länge. ::)
Undrar om hon förstår hur hon utnyttjas av Systembolaget?

Gissningsvis är hon en av Systembolagets bästa för att inte säga billigaste lobbyister.
http://levlivetmedlinda.wordpress.com/2012/05/11/om-systembolaget-drev-en-krog/

Och så går alla till Bolaget för att köpa alkoholstarkt ändå. Ja, de som inte privatimporterar eller bränner hemma då, men sånt är det tyst om...

Jag var f.ö. på Bolaget idag igen. Det blev inget alkoholfritt den här gången heller. ;D

Alkoholfritt - det är väl bara att vrida på kranen så kommer det vatten?
 

hampus86

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Grattis Linda!

Det är inget annat än en bragd att i dessa tider lyckas med konststycket att skriva det mest politiskt korrekta inlägget i år.
Du får verkligen med allt och alla. Islam förespråkar spöstraff för intag av alkohol, är det möjligtvis plan B för er när ni inte lyckats omvända alla "otrogna"?
Myten om att varenda anställd på bolaget skulle besitta djupa kunskaper om det man faktiskt säljer har ju rabblats upp i evigheter.
Visst finns det dom som har hyfsad koll, men det stora flertalet anställda har högst begränsade kunskaper, vilket i sig inte är helt underligt då många jobbar deltid och ser det som vilket kassa/lager jobb som helst.

Missunnsamma? Jag tror du behöver få ordets innebörd förklarat för dig, för det är precis vad du är.
Vi på forumet är så långt ifrån missunnsamma man kan vara. Du däremot sitter på dina höga hästar och vill innerst inne förbjuda oss oss från att njuta av vårt vinintresse. Men det är ju för vår egen del och samhällets bästa självfallet. Bara goda intentioner.

The road to hell is paved with good intentions.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Den unga damen i fråga är på sätt och vis ett eko från det förflutna, organiserad nykterister som ser det självklart att deras styra över andras liv är betydligt ovanligare idag än förr i Sverige. (Andra, möjligen mer dogmatiska -ister - ni vet nog vilka jag menar - har i och för sig ökad i mängd istället...) Betänk att för några decennier sedan så var ungefär en tredjedel av de svenska riksdagsmännen organiserade nykterister. Knappast någon annan rörelse var en gång så effektiv på att skaffa sig inflytande i nästan alla riksdagspartierna (moderaterna var väl undantaget), eftersom de flesta andra (bönder, fackföreningsrörelse, näringslivet...) bara återfanns i något parti eller på den ena politiska sidan.

Att ta muslimer som stöd för sina åsikter är däremot nytt, jämfört med det tidevarvet. Tycker man att rättrogna muhammedaners åsikter ska styra över alkoholpolitiken och leda till totalförbud, och ser detta som den viktigaste politiska frågan, finns det ju ett flertal "charmiga" länder att flytta till... 8)

Sedan kan jag för all del tycka att nykterhetsrörelsen hade en hel del att tillföra under 1800-talet och början av 1900-talet, då det verkligen söps i landet. (Även om det tydligen spritts mer eller mindre uppdiktade siffror om konsumtionen i början av 1800-talet av den tidens nykterhetsivrare, se http://www.faktoider.nu/alkohol.html) Fast har programmet egentligen uppdaterats sedan 1922 års folkomröstning om rusdrycksförbud, kan man ibland undra?

Kom förresten att tänka på den gamla nubbevisan, som i avkortad version blir:

Som en majdag så skön och som solen så varm är den svenske godtemplarens klappande barm.
Tudeludeludeludeludeludelej, hej!
För till smör, ost och sill och till småvarmt ibland tar den svenske godtemplaren tår uppå tand.
Tudiludeludeludeludeludelej, hej!
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Linda Engström har bloggat lite mer om hur det skulle vara utifall Systembolaget drev krog. Att UNF helhjärtat stödjer företaget Systembolaget är uppenbart ett känsligt ämne Man kan ju ha en viss förståelse för det då det är en ganska ohelig allians. Storföretaget Systembolaget tillsammans med den ideella organisationen, den ena lever på att kränga vin i plastpåse, den andra försöker få Sverige att överge alkoholen. Ironin blir nästan övertydlig då man samlas, på vad jag förstår det, ett av Systembolaget betalt event och dryftar hur bra detta bolag är.

Men för att gå tillbaka vad Linda skriver på sin blogg. Att hon raljerar runt vinsnubbar och vinsnubbor är väl helt ok, Linda dricker ju inte vin och har säkert väldigt svårt att förstå att någon kan ha det som intresse. Var hon går snett är hon dels beklagar sig över hur hon blir missuppfattad, ord förvrängs och sedan hoppar hon glatt in och gör exakt det.

Att jag inte gillar alkoholfritt vin och öl tar hon för intäkt att jag inte anser att människor ska få dricka alkoholfria alternativ. Det har jag aldrig skrivet, vad jag skrev var precis att jag inte tycker om akoholfritt vin och öl pga att det är en dryck som smakar illa samt att det är enligt min uppfattning ganska fjantigt att man ens bekymrar sig att ta fram sådana varor.

Det går att göra mycket drinkar på de ingredienser som jag nämner. Ett av de områden jag rest mycket till är mellanöstern och då den lokala sedvänjan är att inte dricka alkohol så avstår naturligtvis också jag. Aldrig någonsin har man serverat alkoholfritt vin eller öl, däremot mycket goda drycker som inte innehåller en räcka e-nummer.

Av samma orsak skulle jag inte servera alkoholfritt vin eller öl om jag drev restaurang. Tror för övrigt att om jag valde att satsa på en alternativ karriär att jag skulle kunna vara framgångsrik även där. Att sälja det man tror på och själv gillar brukar vara en av nycklarna till framgång. Att Linda har erfarenheten att man måste sälja även sådant som man själv ogillar låter tråkigt och jag hoppas att hon får möjlighet att prova på mer engagerande saker i framtiden.

PS. Tycker det är positivt att Linda har hittat till forumet (vi heter finewines.se för övrigt, inget annat). Alltid bra att skaffa sig lite perspektiv till det man själv tror på
 
Toppen