Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

kayaker skrev:
SB i topp på företagslistan i Förtroendebarometern. Tjenare...
http://www.welcom.se/fortroendebarometern2013.pdf
Det var ju näsatn Lukasjenko-siffror det !

Ganska luddig fråga om jag får säg det:
”Hur stort förtroende har Du för det sätt på vilket följande institutioner och verksamheter sköter sitt arbete?”

Tror att de flesta som svarar på det svarar egentligen på om dom tycker Systembolaget är bra eller dåligt och inte vilket förtroende dom har för att SB sköter det uppdrag dom har.

Avsaknaden av debatt om alternativen, SB's propagandapparat och alla SB-kramare i media gör nog sitt till också att sifforna är så höga.
Inga andra föreatg på listan skulle kunna undvika granskning på det sättet SB gör.

Andra intressanta siffror var t.ex Vattenfalls. Ta t.ex och jämför deras siffror de senaste 4 åren.
2009: 27%
2010: 26%
2011: 15%
2012: 15%
2013: 20%

2011/2012 har de flesta svenskar genomlidit två år av rekordhöga elpriser, avstängda kärnkraftverk och rekordvinster för Vattenfall (ger bottennotering förstås).
Nu när Vattenfalls vidlyftiga företagsköp kommit fram i dagsljuset så borde ju förtroende sjunka ännu mer kan man tycka.
Men icke då för vi har ju haft 35% lägre elpris än för ett år sedan.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

I avsaknad av mutskandaler och liknande uppmärksamhet har Svenne i Bagarmossen kanske tolkat frågan som vad han tycker om respektive företags produkter? Så något fler tycker om att kröka än att köpa möbler eller köra Volvo?
 

Ilza

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin skrev:
Det var ju näsatn Lukasjenko-siffror det !

Ganska luddig fråga om jag får säg det:
”Hur stort förtroende har Du för det sätt på vilket följande institutioner och verksamheter sköter sitt arbete?”

Tror att de flesta som svarar på det svarar egentligen på om dom tycker Systembolaget är bra eller dåligt och inte vilket förtroende dom har för att SB sköter det uppdrag dom har.

Avsaknaden av debatt om alternativen, SB's propagandapparat och alla SB-kramare i media gör nog sitt till också att sifforna är så höga.
Inga andra föreatg på listan skulle kunna undvika granskning på det sättet SB gör.

Andra intressanta siffror var t.ex Vattenfalls. Ta t.ex och jämför deras siffror de senaste 4 åren.
2009: 27%
2010: 26%
2011: 15%
2012: 15%
2013: 20%

2011/2012 har de flesta svenskar genomlidit två år av rekordhöga elpriser, avstängda kärnkraftverk och rekordvinster för Vattenfall (ger bottennotering förstås).
Nu när Vattenfalls vidlyftiga företagsköp kommit fram i dagsljuset så borde ju förtroende sjunka ännu mer kan man tycka.
Men icke då för vi har ju haft 35% lägre elpris än för ett år sedan.

Finns en del att argumentera om gällande att de inte redovisar något bortfall och huruvida panelmätningar egentligen är representativa, men baserna verkar hyggliga iaf.
Sedan tror jag att de 8% som de anger är ganska eller mycket missnöjda med systembolaget (eller hur de sköter sitt uppdrag) nog inte är en orimlig siffra, alldeles för många som bara bryr sig om lådvin och billig öl...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas skrev:
Det måste väl betyda att man inte bara blir snygg av alkohol utan dessutom smart? :D

Jag vet inte precis om JAG blir snyggare av alkohol men det skiter jag i...
http://www.youtube.com/watch?v=8qFaDfA-lFo

Vad gäller smart så säger jag som så att vetenskapliga studier visar att de mest förmögna och framgångsrika människorna har en genomsnittligt intelligenskvot på 117. Jag vill också bli förmögen och framgångsrik. Därför dricker jag stadiga mängder alkohol för att döda hjärnceller så fort som möjligt. ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Inför midsommarhelgen publicerar DN en debattartikel (som faller under rubriken kulturdebatt) med rubriken "Den falska lyckan på flaska", skriven av Ann Heberlein.
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... pa-flaska/

Ann Heberlin är enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Heberlein teologie doktor, forskare i etik och feminist, verksam vid Lunds universitet.

Hon beklagar sig över spritdrickartraditionen och svensk alkoholkultur, och hävdar att drickandet är omöjligt att ifrågasätta. Redan i ingressen hävdar hon att läsaren kommer att bli irriterad. Det där om omöjlig att ifrågasätta är ett mycket intressant påstående från någon som just blivit publicerad av Sveriges största morgontidning, sannolikt mot ersättning av tidningen, och fått sin artikel länkad från DN:s startsida på nätet. (Jag vet däremot många andra saker som man däremot inte får ifrågasätta ifall man vill bli publicerad i svenska mainstreamtidningar. Försök få in en artikel som argumenterar för dödsstraff t.ex.) Lite som en person med halvrökt cigarett i handen som säger "jag har slutat röka". Lite lustigt när man då läser att hon varit verksam som forskare vid en institution för praktisk filosofi. Tja, logik tillhör i och för sig den teoretiska snarare än den praktiska filosofin med normal indelning. :)

Hon tolkar också begreppet spritkultur till att inte bara handla om vilken alkoholdryck som är den "traditionella" i landet (d.v.s. i motsats till vinkultur eller ölkultur) utan att handla om att "spriten, brännvinet och ölen genomsyrar vår kultur". Lite oklart hur spritkultur = ölkonsumtion. Lite lustigt att hon då inte brytt sig om att kolla statistik. Bästa tillgängliga statistik, den från SoRAD, säger att vin faktiskt står för 42% av den svenska alkoholkonsumtionen år 2012 (mätt i ren alkohol, alla inköpskanaler), öl för 34% och sprit för 22%. Vinet gick om spriten 1998 med dessa mått och ölen borde ha gjort det tidigare under 1990-talet (tabellen börjar 1996).
http://www.sorad.su.se/polopoly_fs/1.13 ... 202012.pdf kolla s. 13 och s. 17 för de enklaste översikterna
Minskningen av starkspritskonsumtionen har såvitt jag minns pågått i över 50 år. Även totalkonsumtionen av alkohol har minskat något under ett antal år, efter en topp runt 2004.

Så slutsatsen baserad på statistik är att Sverige alltmer är ett land med vin- och ölkonsumtion, och i minskad utsträckning ett land präglat av spritkonsumtion. Däremot lever bilden av spritlandet fortsatt kvar i kulturella yttringar som snapsvisor, kräftskivor - och inte minst i de organiserade nykterhetsintressenas retorik.

En kul fras är att "Staten och spriten har fört en ojämn kamp mot varandra sedan begynnelsen, och torsten (sic!) har ständigt avgått med segern." Hon måste väl mena den gamle centerpartistiske nykterhetsivraren Torsten "Pippi-Bengtson", som var en av Eddie Meduzas hatobjekt. :) För om hon med sprit menar riktig sprit talar alltså statistiken ett annat språk. Om nu teologfilosofer vill riskera att testa sina teser mot verkligheten, det kan ju bli tråkigt då.

Jag begriper mig heller inte på hennes personliga beteende. "Jag tycker inte om att dricka alkohol. Jag tycker att vin är äckligt, hur dyrt det än är, och öl smakar mest jäst. Det enda jag kan dricka utan att tvinga i mig det är vodka. Det blir jag å andra sidan ledsen eller arg av. Och all form av alkohol – också om det bara är två glas vin – gör mig fasansfullt bakfull. Jag tycker helt enkelt inte om alkohol, inte smaken, inte upplevelsen, inte dagen efter."
Själv brukar jag då aldrig dricka två glas av drycker jag tycker är äckliga.

"Ändå har jag hällt i mig åtskilliga liter alkoholhaltiga drycker. Billigt vin och starköl i plastmuggar i parker och på festivaler, mousserat på studentfester, nyår och bröllop, snaps till jul, påsk och midsommar, drinkar med väninnorna, rött vin på middagar, rosé på uteserveringar och vitt vin så där på tu man hand. Jag vill ju inte vara tråkig."
Ärligt talat, är inte det där ett typiskt alkoholistbeteende? Att dricka fast man inte gillar smaken och mår dåligt efteråt? Och så skyller man på omgivningens tryck.

Sjukdomen alkoholism är självklart inget att bagatellisera, och stora suphelger leder onekligen inte bara till fylla utan slagsmål och olyckor. Det går också att dricka sig till hälsoproblem på vin och öl, om man jobbar hårt. Allt detta tror jag vi är medvetna om och uppmärksamma på i vår omgivning, även vi som uppskattar ädlare alkoholdrycker och kanske framför allt gastronomiska kombinationer mellan alkoholdrycker och mat. Men någon som aldrig hittat något vin som är gott - det är för mig i stort sett samma sak som att säga att man aldrig hittat någon mat som är god! Tråkigt för den som har så begränsad kontakt med doft- och smaksinnena.

Men om jag så här i midsommartider ska peka ut något som är mer Sverige-specifikt än spritkulturen, så är det faktiskt nykteristernas utrymme i debatten och stora påverkan på politik och lagstiftning. Fenomenet finns också i Norge och USA (åtminstone delar av USA), men så vitt jag vet inte i så många andra länder. Retoriken bygger ofta på att inte göra någon skillnad mellan öl, vin och sprit, hur mycket när och hur man dricker. Således likställs sniffande på mogen Bourgogne, eller mikrobryggeri-baserat ölnörderi, rakt av med det hejdlösa drängsupandet i mitten av 1800-talet. Talibanism, eller vad tycker ni?
 

sunqan

Vinös
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Snarare klassisk svensk alkoholsnobbism. Nykterhetsivrarna får ALLTID stå oemotsagda. Häromveckan var det ett par tjejer som uppenbarligen haft en jobbig barndom som pratade i statsradion och uppmanade folk att aldrig dricka när det fanns små barn i närheten. Ett glas vin till maten kunde dock vara ok.
Bläh!

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas skrev:
Ann Heberlin är enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Heberlein teologie doktor, forskare i etik och feminist, verksam vid Lunds universitet.

Ann Heberlin berättar även om att "leva med självmordstankar och svår ångest". En genuint olycklig människa och som talessättet går: misery loves company. En glädjedödare med andra ord.
Problemet är att dessa hopplöst tråkiga människor ges stort utrymme i svensk media. Och sedan blir folk i gammelmedia förvånade när vikande upplagor rapporteras och journalister får sparken.

Sköt din sjukdom själv och låt mig slippa ditt jämmer och elände säger jag bara.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=4854

Köpt? Skämt? Bådeoch?

En del säger att Anders Enquist bara läser vinbloggar och dricker Hooch på fritiden. ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder skrev:
En del säger att Anders Enquist bara läser vinbloggar och dricker Hooch på fritiden. ;D

Jag hade känsla av att Enquist var en label drinker men det verkar som att den teorin faller hårt och smulas sönder inför mina ögon. ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

När det gäller BgK och hans krönika höll jag med on några saker, men jösses vilken hög häst han sitter på.

Jag får intrycket att han ska dra igång nåt som gör att han inte kan vara kvar, eller?

Han lämnar dock med ett underbart citat:
"Nog är det då konstigt att Maria Larsson, som ansvarar för dessa frågor i regeringen, lägger lika stor energi på att försvara det beroendeframkallande snuset som på att hämma vinkulturen. Särskilt när det är bruket av det förra som ger skador, medan det i vinets fall bara är missbruket som är negativt. Hur tänker hon egentligen?"
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SUPRA skrev:
Jag får intrycket att han ska dra igång nåt som gör att han inte kan vara kvar, eller?

Han lämnar dock med ett underbart citat:
"Nog är det då konstigt att Maria Larsson, som ansvarar för dessa frågor i regeringen, lägger lika stor energi på att försvara det beroendeframkallande snuset som på att hämma vinkulturen. Särskilt när det är bruket av det förra som ger skador, medan det i vinets fall bara är missbruket som är negativt. Hur tänker hon egentligen?"
Nånting nytt på gång som gör att han inte kan fortsätta på DN, och sen lite allmän kritik mot monopolet och berörda politiker på bästa sändningstid. Nya ansiktet utåt för någon näthandlare?
 
Toppen