Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

gece skrev:
Nya ansiktet utåt för någon näthandlare?
Känns mer som ett eget bolag? Känns inte som han vill pensionera sig riktigt än, innan han fått sitt ansikte och namn på en serie boxviner. ;)
Men satt inte han i en väldig massa bolag förut? Nu verkar han bara sitta i två (små)bolag, allt annat sålt?
 

gece

Man vänjer sig.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SUPRA skrev:
Känns mer som ett eget bolag? Känns inte som han vill pensionera sig riktigt än, innan han fått sitt ansikte och namn på en serie boxviner. ;)
Låter sannerligen som "ett mycket spännande projekt, en stor satsning som kommer att ruska om Vin-Sverige" (http://www.wownews.se/?a=10158) :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Anders Landström skrev:
Väntan på BGKs nya projekt är nästan olidlig
Jag väntar nog mest på när han ska lägga ner sitt nya projekt. ::)
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag gissar att det är en annan sorts förpackning än glas eller box.
Det som talar emot det är att han burit på idén i 10 år.
Andra försäljningsvägar? Nja.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Säsongens första avsnitt av Antikmagasinet handlade om vin! Programledaren Li Pamp pratade med Jan Guillou, Mischa Billing, Sören Nylund och inte minst Jan Netterberg.
http://www.svtplay.se/antikmagasinet
Kul (och mycket oväntat) att statstelevisionen sänder om vin med vad som måste betecknas som en mycket positiv vinkling!
 
Last edited:
Säsongens första avsnitt av Antikmagasinet handlade om vin! Programledaren Li Pamp pratade med Jan Guillou, Mischa Billing, Sören Nylund och inte minst Jan Netterberg.
http://www.svtplay.se/antikmagasinet
Kul (och mycket oväntat) att statstelevisionen sänder om vin med vad som måste betecknas som en mycket positiv vinkling!
Tack, intressant, har ju hänt ett fåtal gånger förut. Vi ser ju en förändring i samhället. Positiva signaler inför framtiden
 

Elvis

Medlem
Ja, det var ett trevligt program. Även om man måste småle lite åt Jan Guillous föraktfulla kommentarer om champagne, t.ex. "det enda man kan äta till champagne är nötter". o_O
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
Ja, det var ett trevligt program. Även om man måste småle lite åt Jan Guillous föraktfulla kommentarer om champagne, t.ex. "det enda man kan äta till champagne är nötter". o_O
Guillou har inte någon större koll på vin över huvud taget. Minns att det var någon notis i Munskänken för ett tiotal år sedan när Guillou hade gjort något självsäkert och naturligtvis uppåt väggarna felaktigt uttalande. Jag kommer inte ihåg vad felet bestod i men artikelförfattaren avslutade texten med att hånfullt rekommendera Guillou att skaffa sig en champagnevisp.
Jag anser att det finns gott fog för den frågeställning som valsat i media de senaste dagarna nämligen på vilka grunder som Guillou har fått en särställning i svensk media.
Vidare anser jag att det finns fog för att fråga sig vad Guillou gjorde i det här programmet. Bara för att han har råd att köpa dyra Bordeauxviner så gör det inte honom på något vis kompetent att uttala sig. Varför satte de inte t ex Larsson eller Arvid i programmet istället? Ska vi tolka detta som att rubrikjakt är viktigare än kompetens i dagens svenska media?
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vidare anser jag att det finns fog för att fråga sig vad Guillou gjorde i det här programmet. Bara för att han har råd att köpa dyra Bordeauxviner så gör det inte honom på något vis kompetent att uttala sig. Varför satte de inte t ex Larsson eller Arvid i programmet istället? Ska vi tolka detta som att rubrikjakt är viktigare än kompetens i dagens svenska media?
Tja, ska man gissa så ville de väl ha vinintresserade med lite olika vinklingar, så det blev en vinsamlare, en vinutbildare och en som jobbar med vinauktioner, samt ett reportage från en som faktiskt handlar med viner. Så det var kanske inte tanken att det skulle vara tre "vinexperter" av likartad sommeliertyp även om Guillou säkert är expert på allt. :)
 
À propos Guillou & vin

Kring millennieskiftet gjorde jag en kort intervju med Guillou för Munskänken.
Vet inte om den kan intressera - men så här gick den (som tack för hans medverkan gav jag Guillou en Barolo Sperss -89...):

Vad är en "vinsnobb" för dig?
Jan Guillou: Den som tveklöst beställer in det näst dyraste vinet, åmar sig och skickar ut det, skrämmer sina gäster med påståenden om att "jävlar nu dog vinet" och så vidare och så vidare.
Vad tycker du om svensk vinjournalistik?
Svensk vinjournalistik är demokratisk i så måtto att den koncentreras kring billiga viner, men fixeringen vid vad som är "prisvärt" har gått för långt. Dyrare viner är nämligen påfallande ofta bättre än billiga viner. I en viltbok nyligen såg jag en känd krögare genomgående rekommendera skitviner som han aldrig skulle ha tagit själv till sin gom. Den enkla lösningen vore att ange två alternativ, det bästa eller det man själv skulle föredra - samt det prisvärda för alla dem som vill spara på just vinkostnaden.
När du köper vin - litar du på nån gom utöver din egen?
Självklart. Om god vän rekommenderar ett vin prövar jag det gärna och tycker om det i ungefär 50 procent av fallen. Med måttlig framgång har jag prövat att köpa vin som rekommenderas i DN eller SvD, men då är de i regel slutsålda.
Hur ställer du dig i smakstriden Frankrike vs Nya Världen?
Vin kommer i första hand från Frankrike.
Nu till italienska viner. Är du här lika blåst och fördomsfull som din hjälte Carl Hamilton i Vendetta?
Ja.
Jag får ibland frågan "Vilket är det bästa vin du druckit?" Frågan är omöjlig att besvara, men jag brukar ändå göra det - olika varje gång. Vad svarar du?
Jag slingrar mej. Brukar dra till med ett billigt cypriotiskt vin som jag drack efter lång het sommarvandring; just då, just där, i just det känsloläget, var det vinet oslagbart. Hemma ett halvår senare var det ointressant. I vissa anfall av ärlighet brukar jag nämna vissa vita bourgogner.
Tycker du försäljningsmonopolet för vin och sprit i Sverige bör försvinna?
Nej, absolut inte. Vi har en enastående demokratisk och effektiv service i Sverige tack vare Systembolaget. Jag skulle kunna komponera en hel vinmåltid på Systemet i Östersund lättare än i Köpenhamn eller Bryssel. Det tål att tänka på.
Själv är jag barnsligt förtjust i att samlas med vingalningar och "gissa blint". Vad tycker du om den leken?
Ogillar den starkt. Jag gissar alltid fel när omgivningen skall testa mej.
Baudelaire lärde att vi kunde berusa oss med vadsomhelst. Hur ser du på släktskapet mellan "sinneskickarna" - vin, musik, konst?
Allmänt sett tycker jag vin gör sig bättre till mat än till konst.
Vilken är din bild av föreningen Munskänkarna?
Jag har ingen bild alls av föreningen Munskänkarna.
En sista fråga. På valfri krog får du bjuda valfri person. Vart går ni, vem bjuder du - och på vad?
Jag bjuder gärna min fru på Paul & Norbert. Förrätten blir snarare kalvbräss eller ank- gåsleverbaserad för att passa till en Hugel 1983 Riesling Vendange Tardive. Därefter blir det vilt/bourgogne eller kalv/Pomerol.
 
Toppen