Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hur ställer du dig i smakstriden Frankrike vs Nya Världen?
Vin kommer i första hand från Frankrike.
...
Tycker du försäljningsmonopolet för vin och sprit i Sverige bör försvinna?
Nej, absolut inte. Vi har en enastående demokratisk och effektiv service i Sverige tack vare Systembolaget. Jag skulle kunna komponera en hel vinmåltid på Systemet i Östersund lättare än i Köpenhamn eller Bryssel. Det tål att tänka på.
Om Guillou tror/trodde att det är bättre urval av franska viner på Systembolaget i Östersund än i Bryssel kan han aldrig ha varit i Bryssel, varken i en riktig vinbutik eller i någon riktigt stor livsmedelsaffär (företrädesvis Delhaize eller Cora, som har bättre vinurval än Carrefour och deras sidokedjor). Det är nämligen ett betydligt mer hårresande uttalande än det i sig inkorrekta påståendet att det skulle vara ett större vinurval i största allmänhet i Östersund än i Bryssel. Frågan är om han ens kan ha varit i Östersund med det uttalandet... Det kan inte spela roll att intervjun gjordes för ca 14 år sedan, för Frankrike tappade sin tidigare vinposition i Sverige redan i början-mitten av 1990-talet. (Vid den tiden kan det dock ha varit ett sämre urval av bl.a. australiska viner i Bryssel än i Östersund, för Nya Världen-vinerna kom senare till Belgien än Sverige.)
P.S. Jag bodde fyra år i Bryssel, 2008-2012, och jag har i alla fall besökt Östersund, förutom att jag kan se på nätet hur urvalet i deras två butiker ser ut.
 
À propos Guillou & vin

Kring millennieskiftet gjorde jag en kort intervju med Guillou för Munskänken.
Vet inte om den kan intressera - men så här gick den (som tack för hans medverkan gav jag Guillou en Barolo Sperss -89...):

Vad är en "vinsnobb" för dig?
Jan Guillou: Den som tveklöst beställer in det näst dyraste vinet, åmar sig och skickar ut det, skrämmer sina gäster med påståenden om att "jävlar nu dog vinet" och så vidare och så vidare.
Vad tycker du om svensk vinjournalistik?
Svensk vinjournalistik är demokratisk i så måtto att den koncentreras kring billiga viner, men fixeringen vid vad som är "prisvärt" har gått för långt. Dyrare viner är nämligen påfallande ofta bättre än billiga viner. I en viltbok nyligen såg jag en känd krögare genomgående rekommendera skitviner som han aldrig skulle ha tagit själv till sin gom. Den enkla lösningen vore att ange två alternativ, det bästa eller det man själv skulle föredra - samt det prisvärda för alla dem som vill spara på just vinkostnaden.
När du köper vin - litar du på nån gom utöver din egen?
Självklart. Om god vän rekommenderar ett vin prövar jag det gärna och tycker om det i ungefär 50 procent av fallen. Med måttlig framgång har jag prövat att köpa vin som rekommenderas i DN eller SvD, men då är de i regel slutsålda.
Hur ställer du dig i smakstriden Frankrike vs Nya Världen?
Vin kommer i första hand från Frankrike.
Nu till italienska viner. Är du här lika blåst och fördomsfull som din hjälte Carl Hamilton i Vendetta?
Ja.
Jag får ibland frågan "Vilket är det bästa vin du druckit?" Frågan är omöjlig att besvara, men jag brukar ändå göra det - olika varje gång. Vad svarar du?
Jag slingrar mej. Brukar dra till med ett billigt cypriotiskt vin som jag drack efter lång het sommarvandring; just då, just där, i just det känsloläget, var det vinet oslagbart. Hemma ett halvår senare var det ointressant. I vissa anfall av ärlighet brukar jag nämna vissa vita bourgogner.
Tycker du försäljningsmonopolet för vin och sprit i Sverige bör försvinna?
Nej, absolut inte. Vi har en enastående demokratisk och effektiv service i Sverige tack vare Systembolaget. Jag skulle kunna komponera en hel vinmåltid på Systemet i Östersund lättare än i Köpenhamn eller Bryssel. Det tål att tänka på.
Själv är jag barnsligt förtjust i att samlas med vingalningar och "gissa blint". Vad tycker du om den leken?
Ogillar den starkt. Jag gissar alltid fel när omgivningen skall testa mej.
Baudelaire lärde att vi kunde berusa oss med vadsomhelst. Hur ser du på släktskapet mellan "sinneskickarna" - vin, musik, konst?
Allmänt sett tycker jag vin gör sig bättre till mat än till konst.
Vilken är din bild av föreningen Munskänkarna?
Jag har ingen bild alls av föreningen Munskänkarna.
En sista fråga. På valfri krog får du bjuda valfri person. Vart går ni, vem bjuder du - och på vad?
Jag bjuder gärna min fru på Paul & Norbert. Förrätten blir snarare kalvbräss eller ank- gåsleverbaserad för att passa till en Hugel 1983 Riesling Vendange Tardive. Därefter blir det vilt/bourgogne eller kalv/Pomerol.

"Dyrare viner är nämligen påfallande ofta bättre än billiga viner" :confused:
 
Om Guillou tror/trodde att det är bättre urval av franska viner på Systembolaget i Östersund än i Bryssel kan han aldrig ha varit i Bryssel, varken i en riktig vinbutik eller i någon riktigt stor livsmedelsaffär (företrädesvis Delhaize eller Cora, som har bättre vinurval än Carrefour och deras sidokedjor). Det är nämligen ett betydligt mer hårresande uttalande än det i sig inkorrekta påståendet att det skulle vara ett större vinurval i största allmänhet i Östersund än i Bryssel. Frågan är om han ens kan ha varit i Östersund med det uttalandet... Det kan inte spela roll att intervjun gjordes för ca 14 år sedan, för Frankrike tappade sin tidigare vinposition i Sverige redan i början-mitten av 1990-talet. (Vid den tiden kan det dock ha varit ett sämre urval av bl.a. australiska viner i Bryssel än i Östersund, för Nya Världen-vinerna kom senare till Belgien än Sverige.)
P.S. Jag bodde fyra år i Bryssel, 2008-2012, och jag har i alla fall besökt Östersund, förutom att jag kan se på nätet hur urvalet i deras två butiker ser ut.

Jan Guillou har väl som de flesta medborgare fallit för Systembolagets reklam. Eller är det någon som tror att han är mer källkritisk än "normalsvensken"?
 

Magikern

Medlem
Jan Guillou har väl som de flesta medborgare fallit för Systembolagets reklam. Eller är det någon som tror att han är mer källkritisk än "normalsvensken"?

Man kan onekligen undra vad han har för anledning att göra reklam för systembolaget. Kanske han fått grönt ljus för 10 sorters Guillou vin på systemet nyligen medan ingen internationellt sett är intresserad av det. :p
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det har bara dröjt 20 dagar sedan senaste alkoholskattehöjningen, men den f.d. hästsvansen från det f.d. skattesänkarpartiet börjar redan prata om nya skattehöjningar. I och för sig ihop med en del andra skatter, och säkert som en del i valpositioneringen där man försöker underminera en del av (S) utspel om Alliansen.
Den senast uppmätta inflationstakten i Sverige är dock 0,1% på årsbasis, så några höjningar för att ligga i takt med inflationen (ett tidigare använt argument, eftersom punktskatter är bestämda i kronor och ören snarare än procent) är väl inte så nödvändigt.
http://www.dn.se/valet-2014/borg-oppnar-for-skattehojningar/
 

chambertin

Medlem
Det har bara dröjt 20 dagar sedan senaste alkoholskattehöjningen, men den f.d. hästsvansen från det f.d. skattesänkarpartiet börjar redan prata om nya skattehöjningar. I och för sig ihop med en del andra skatter, och säkert som en del i valpositioneringen där man försöker underminera en del av (S) utspel om Alliansen.
Den senast uppmätta inflationstakten i Sverige är dock 0,1% på årsbasis, så några höjningar för att ligga i takt med inflationen (ett tidigare använt argument, eftersom punktskatter är bestämda i kronor och ören snarare än procent) är väl inte så nödvändigt.
http://www.dn.se/valet-2014/borg-oppnar-for-skattehojningar/

Ett utfall av solidaritet tror jag.;)
Skattehöjningar på alkohol och tobak brukar ju vara ett bra sätt att stärka grannländernas intäkter.
Eller så hoppas han bara på att kurvan skall brytas....
stadsskuld.png
 
Läsvärt blogginlägg av Alf Tumble på popit.nu. Han deltog i en konferens anordnad av Systembolaget och fick en fråga
hur han såg på att jobba med och glorifiera alkoholhaltiga produkter. Tycker hans inlägg väl speglar den syn många av oss delar och även den ensidiga syn en del har på oss som är intresserade av vin.

En bonus är hans svar på min kommentar. Den deltagande importörs-VDn efterfrågade fler Ripasso-boxar :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Läsvärt blogginlägg av Alf Tumble på popit.nu. Han deltog i en konferens anordnad av Systembolaget och fick en fråga
hur han såg på att jobba med och glorifiera alkoholhaltiga produkter. Tycker hans inlägg väl speglar den syn många av oss delar och även den ensidiga syn en del har på oss som är intresserade av vin.
Mycket märklig fråga för att vara ställd på vad som tydligen var ett internt arrangemang av Systembolaget, snarare än IOGT-NTO-möte. Även utan att ta till mer principiella argument gällande personlig frihet (att välja vad man dricker och äter) eller yttrandefrihet (att dela med sig av sina åsikter om kulturyttringar och produkter) finns det ju inget som motsäger att måttligt intag av alkoholhaltiga drycker är förenligt med god hälsa.
Det är väl rätt svårt att hitta glorifieringar av berusningsdrickande eller ohämmat supande författade av avlönade skribenter i detta land?
 

chambertin

Medlem
Läsvärt blogginlägg av Alf Tumble på popit.nu. Han deltog i en konferens anordnad av Systembolaget och fick en fråga
hur han såg på att jobba med och glorifiera alkoholhaltiga produkter. Tycker hans inlägg väl speglar den syn många av oss delar och även den ensidiga syn en del har på oss som är intresserade av vin.

En bonus är hans svar på min kommentar. Den deltagande importörs-VDn efterfrågade fler Ripasso-boxar :)
Mycket bra inlägg av Alf Tumble och intiativet att fråga läsarna vad de saknar på SB.
Speciellt sista kommentaren var riktigt bra om SB's hemsida.

Känns helt klart som att allt fler vinskribenter vågra ta bladet från munnen och säga vad dom tycker.

Importörs-VDns företag har f.ö åtta BiB och två pappisar på SB varav en BiB är Ripasso så mer angeläget än så var tydligen inte önskemålet. Alla utom en ligger dessutom i fasta sortimentet.
 
Toppen