Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

anders

Medlem
I den här tråden tänkte jag att ska utnyttja dagens tekniska möjligheter att kommentera krönikor. Min tanke är att det primärt kommer vara LG:s krönikörer som får ris och ros till livs men varför begränsa sig...? Är det någon som behöver ha en släng av sleven men som inte skriver i LG så kör hårt.

I detta det första inlägget i tråden kommer jag börja med att sätta Jamais krönika i LG #33 under luppen. En välförtjänt känga riktas till diverse vinskribenter om än på ett något vänligare sätt än hur vi här i forumet har avfärdat en del av dessa.
Nu är det dock en del i texten som väcker en fundering och det är J:s definition av 'mikroklimat'. J sätter detta till att betyda klimatet inne i rankan och inte närområdet. Min undran är varifrån J:s "nya"(/"gamla"?) definition kommer ifrån. Som en liten, faktiskt ruskigt liten, jämförelse kan man påpeka att man brukar prata om 'mikrokosmos'. Detta är den atomära och subatomära världen och det är förvisso inne i rankan också men det är tveksamt om en sommelier ska behöva hålla reda på denna mycket märkliga värld.
Mikro betyder egentligen bara 'mycket liten' om min grekiska stämmer. Ska man rent enhetsmässigt titta på det så är mikro ett prefix (som skrivs med den grekiska bokstaven my) och betyder 1e-6 eller 0,000001. Hur som helst, jävligt lite. För att inte säga mindre än en vinranka...
'Mikroklimat' verkar vara en ren de facto-standard som saknar en fastslagen storlek; det verkar vara upp till var och en att sätta vad det betyder. Kanske finns det någon fastslagen norm som proffsen använder men som glad amatör har jag aldrig sett något om detta. Någon som vet något mer?


EDIT - Ändrade rubriken då tråden tar upp krönikor från fler medier än bara Livets Goda. //Admin
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

När jag ändå är i gasen så tar jag Larssons krönika i samma nummer med titeln "Jag hatar sorbet".

Jag noterar att min herre råkar glömma PM:s sparrissoppa med sparrissorbet. Utan tvekan det bästa som kommit ut ur det köket!
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Jag har sagt att jag säger upp mig om vi fortsätter med sådant larv, jag gillade sparrisrätten men inte sorbeten...
Jag hoppas bara inte att du säger att du gillar chilenska viner din halvtokiga ingenjör... ???
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Andreas L skrev:
Jag har sagt att jag säger upp mig om vi fortsätter med sådant larv, jag gillade sparrisrätten men inte sorbeten...
Jag hoppas bara inte att du säger att du gillar chilenska viner din halvtokiga ingenjör... ???

Eller varför inte en mousserande Tannat från Uruguay som en viss männsika serverade mig på Grappe för en tid sedan...

Fy för djäfvulen!
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Krug skrev:
Eller varför inte en mousserande Tannat från Uruguay som en viss männsika serverade mig på Grappe för en tid sedan...

Fy för djäfvulen!

Nej ett vin är ju inte bra bara för att det är udda - en vanlig barnsjukdom bland sommelierer att föredra obskyriteter såsom sött vin på torkad syrah från Sicilien, Gewürztraminer från Bolivia, ursprungstypisk Semillon från Canada medan man inte vet var vare sig Saint-Julien eller Oporto ligger...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Andreas L skrev:
Jag har sagt att jag säger upp mig om vi fortsätter med sådant larv, jag gillade sparrisrätten men inte sorbeten...

Den rätten skulle ätas på ett speciellt sätt för att sorbeten skulle integreras korrekt. Vi får ta en snabbkurs i detta när du kommit hem från (läs nyktrat till efter ;D ) Bordeauxresan. Om det däremot var något som kändes överflödigt så var det salladen även om den gav en ögonfägring.

Andreas L skrev:
Jag hoppas bara inte att du säger att du gillar chilenska viner din halvtokiga ingenjör... ???

Beror på hur mycket jag druckit innan och vad det finns för alternativ. ;D Bara för att jävlas så tror jag att jag ska plocka upp en Montes Alpha och recensera den, jag har för mig att jag såg den i vinbutiken. :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Inte LG kanske, men ändå relaterat. Ibland är det bra att ha någon som stoppar de dummaste rubrikerna. Vad som verkar som ett vitsigt inslag när man skriver ingressen är inte alltid kosher då det går live. Ett exempel: http://www.wownews.se/?a=6344
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Var inte Larsson där? Får en att fundera vad "Sauternes masterclass" egentligen betyder... ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor i LG

anders skrev:
Var inte Larsson där? Får en att fundera vad "Sauternes masterclass" egentligen betyder... ;D

Wärldsmästaren: xcuse mi, shall this sauternes really taste so salty?

Vinmakaren: *primalvrål* Äauuuuuurghhhhhh.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

För att föra diskussionen om sorbet vidare.

Jag hävdar att om den hanteras rätt kan den finnas med lite varstans. Jag vill nog påstå att problemet snarare hänger samman dels med hur den serveras, dels hur mycket som serveras.

För att exemplifiera så går vi återigen till PM. De hade ett litet mellanstick i form av en bit bröd som var knaperrostat med en sorbet ovanpå, vill minnas att det var valnöt eller något liknande. Där ger jag Larsson helt rätt. Brödbiten var förvisso inte större än att det gick att skicka in hela surven i en munsbit. Problemet var att kylan från sorbeten blev så intensiv i munnen att det kändes som att tänderna skulle krackelera och ramla ut a la Tom & Jerry-film. För att dämpa detta problem bad jag alltid om att få en gaffel så jag kunde dela upp den här munsbiten i mindre bitar. Problemet nu var att brödet hade en tendens att smulas sönder. Vad jag tycker köket kunde ha gjort var att redan från början dela upp brödet snyggt i mindre bitar samt anpassa sorbetklickarna därefter. Sorbeten hade då kunnat intas i lagom dos, dvs temperatursänkningen i munnen hade inte blivit alls lika dramatisk.

Det var samma sak med sparrissoppan och -sorbeten som vi tidigare relaterade till. Knepet var att ta en liten klick sorbet på skeden och sedan fylla skeden med den ljumma soppan. Det var en riktig kick i munnen att få in den kalla och ljumma strukturen samtidigt. Och eftersom temperatursänkningen i munnen då heller inte blir dramatisk så hade i alla fall jag inga som helst problem att dricka vad vin de erbjöd för kvällen.

Samma sak häromdagen. Jordgubbssorbet med grönpeppar-espuma. Mängderna av ingridienserna anpassade till varandra och inga problem att sluka en roseskumpa därtill.

Problematiken med att vinet dödas av kalla smaklökar, vilket jag misstänker är det som Larsson mest ondgör sig över, kan alltså hanteras om man ser till att dos och presentation görs smart. Det är där köket brister inte i sorbeten i sig självt. Man skulle kunna säga att om kocken inte kan dosera, ja då ska han låta bli sorbet.

Ordet lagom ör ganska unikt för svenskan. Låt oss applicera detta ord på sorbet så torde problemet vara löst.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Krug skrev:
Wärldsmästaren: xcuse mi, shall this sauternes really taste so salty?

Vinmakaren: *primalvrål* Äauuuuuurghhhhhh.

;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Krug skrev:
Inte LG kanske, men ändå relaterat. Ibland är det bra att ha någon som stoppar de dummaste rubrikerna. Vad som verkar som ett vitsigt inslag när man skriver ingressen är inte alltid kosher då det går live. Ett exempel: http://www.wownews.se/?a=6344

Jag noterar att norrbaggen fick maka på sig i rubriken. ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Ja, det var ett svårt val, men när det stod mellan det norska monopolets devis för sjösäkerhet kontra franska sug i hong kong så var utgången tämligen spikad!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Jag måste bara kolla med dig Larsson om kombon du beskriver i krönikan är något du drömde ihop medan du skrev texten eller om du verkligen blivit exponerad för stekt hummer med sparrissallad och nyponsorbet. Det känns spontant på pappret som att det hade inte hjälpt att leka med temperaturen på nyponen, rätten är hjälplöst förlorad.
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Andreas L skrev:
Kolla in edsbackas meny, sorbet i var ich varannan rätt...

Och kan du tänka dig i skrivande stund sitter jag i mitt provningsrum i Bordeaux och tvingas prova en Sauvignon Blanc från Jean Michel Sorbe - ödets ironi hånskrattar inte åt mig ödets ironi tar mig brutal i tvåan...
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Andreas L skrev:
Kolla in edsbackas meny, sorbet i var ich varannan rätt...

De läste nog din krönika och bytte meny kvickt som fasen. :D Men allvarligt skämtat så verkar det inte vara samma meny nu som när du "inspirerades" till krönikan. Eller också så är det mer sorbet i rätterna än vad de skriver ut.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Andreas L skrev:
Och kan du tänka dig i skrivande stund sitter jag i mitt provningsrum i Bordeaux och tvingas prova en Sauvignon Blanc från Jean Michel Sorbe - ödets ironi hånskrattar inte åt mig ödets ironi tar mig brutal i tvåan...

:D Ja, livets vågskål brukar alltid väga över något mot nivån "dåligt". Efter att ha haft bra flyt den här veckan så bävar jag redan för vad ödet har för taskspark i beredskap. Kraftigt försenat flyg imorgon är ingen omöjlighet...
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Lufthansa ekonomiklass med oxiderad trollinger från 1 liters-flaska bland skrikande barn och sådana där konstiga människor som reser i träningsoverall... ;D
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor i LG

Andreas L skrev:
Kolla in edsbackas meny, sorbet i var ich varannan rätt...

Du får gå dit och plocka bort en stjärna, liksom Roger Moore i ett avsnitt av Helgonet då han fick dålig service på en restaurang i Italien och torrt konstaterade: "You just lost one of your stars".

Har man ett namn så har man! ;D
 
Toppen