Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Haha :D
Absolut, det är en enorm skillnad, knappt jämförbara som program så det beror Verkligen på vad du är ute efter att lära dig. Davis vinmakarutbildning är sjukt teknisk, mycket kemi och biologi, verkligen praktisk tillämpning för att använda på vingården. Diploma handlar om att få en bred förståelse för vin och vinvärlden. Det är bara första kursen på Davis som har några större likheter, den slapp jag eftersom de tyckte att man har gått igenom det ännu grundligare på Diploma...
Perfekt! Då kan jag kanske göra samma sak när jag är klar med Diploma! :D Just bitarna kring vinmakningen och vingårdarna (vad som gör vinet, så att säga) är väl det jag är mest intresserad av. Det är säkert många vinnördar som drömmer om en egen vingård, men nu för tiden är det ju faktiskt något som kan hända, även om man kanske inte äger det helt på egen hand. :)
 

Niklas J

Medlem
Kom in här nu efter diskussionen om just Claude Val på @Niklas J s instagram. Kul tråd, tyvärr låter det väldigt mycket som det jag har hört viskas i branschen över åren. Det är ibland svårt att hitta bra, lättillgängliga alternativ i passande prisklass att tipsa om utan att upprepa sig men det finns ju gränser...

Jo, det där inlägget på Instagram fick nog bra mer fart än jag anat. Men det är bra att det diskuteras; och att det hålls en god ton trots att det rör upp känslor.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vill även ge tack till @Larseman såhär ett år senare för att du tycker mina artiklar i Allt om Vin är läsvärda ;) Det värmer!

Har börjat med en serie krönikor där nu, om vinmakande/kemi/odling. Nördigt men hoppas någon kan tycka det är spännande. Funderar på om ni inte ska få kommentera nästa (om svavel) innan den går till tryck. Brukar ju vara ett väldigt okontroversiellt ämne...:D
Kul att se dig igen @Erica L här på forumet, kan inte annat än instämma med @Larseman om att jag gillar det du skriver.
Det är kul att någon vill sväva iväg lite och öka nördfaktorn på texterna även om du måste begränsa dig för att tilltala breda läsarkretsar.
Kan personligen tycka att tidningen skulle ha allt att vinna på att ha en del material som riktar sig mot den mer seriöst vinintresserade och jag tror inte huvudmålgruppen för den delen skulle fly tidningen för att det fanns en och annan insmugen artikel som var lite mer djuplodande.

Får också passa på att ge dig stående ovationer, applåder och blandade småhopp för att du i Decembernumret faktiskt tipsade om att man kan köpa Champagne från andra ställen än Systembolaget och till råga på allt fick med flera av mina absoluta favoritproducenter! -Great minds think alike :)
Nu väntar jag bara på att tidningen skall inse att tiden är mogen (för länge sen) att göra ett helt specialnummer med temat "så handlar du vin utanför systembolaget". -Jag myser inombords av tanken på vilken välbehövlig debatt ett sådant nummer skulle skapa med allt vad det innebär av näthat från IGT-NTO och upprörda tankesmedjor.

Keep up the good work, och hälsa chefen att du vet att åtminstone en prenumerant tveksamt förnyade ett år till och då endast på grund av dina artiklar :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jo, det där inlägget på Instagram fick nog bra mer fart än jag anat. Men det är bra att det diskuteras; och att det hålls en god ton trots att det rör upp känslor.
-Mycket underhållande!
-Nu blev jag ju tvungen att stalka både dig och Erica på Insta bara för det :)
 

Erica L

Medlem
Jo, det där inlägget på Instagram fick nog bra mer fart än jag anat. Men det är bra att det diskuteras; och att det hålls en god ton trots att det rör upp känslor.
Ja helt galet vilket liv det blev! Ibland kanske något oinsatt (klassiskt i nätsammanhang) men väldigt bra för att dra igång tankegångar och ifrågasätta!
 

Peder

Medlem
Kronstam kanske ska sluta och prisa massa boxar om han själv säger att de finns få seriösa röda boxviner. Snart kommer man nog däremot se en annons i SvD med de fina vitsorden från SvD's vinkritiker BGK om Vila Santa BIB:en och det är ett smart sätt att sälja annonser att vara korrumperad vinkritiker (se bland annat BGK's passion för Claude Val i tidigare trådar).

PS. säkert inget fel på Vila Santa om man gillar att dricka vin ur kartong och inte har så stora krav på upplevelser.


IMG_20160205_094142.jpg
 
Kronstam kanske ska sluta och prisa massa boxar om han själv säger att de finns få seriösa röda boxviner. Snart kommer man nog däremot se en annons i SvD med de fina vitsorden från SvD's vinkritiker BGK om Vila Santa BIB:en och det är ett smart sätt att sälja annonser att vara korrumperad vinkritiker (se bland annat BGK's passion för Claude Val i tidigare trådar).

PS. säkert inget fel på Vila Santa om man gillar att dricka vin ur kartong och inte har så stora krav på upplevelser.


Visa bifogad bild 6257
Mest märkligt är BETYGET: 6 prickar, dvs "fulländat"!
Förstärker myten om oss "vinsnobbar", som inte fattat att billiga viner kan vara minst så bra som dyra...
 

ChristianB

DipWSET
Kronstam kanske ska sluta och prisa massa boxar om han själv säger att de finns få seriösa röda boxviner. Snart kommer man nog däremot se en annons i SvD med de fina vitsorden från SvD's vinkritiker BGK om Vila Santa BIB:en och det är ett smart sätt att sälja annonser att vara korrumperad vinkritiker (se bland annat BGK's passion för Claude Val i tidigare trådar).

PS. säkert inget fel på Vila Santa om man gillar att dricka vin ur kartong och inte har så stora krav på upplevelser.


Visa bifogad bild 6257
Nyckelorden här är ju "när någon ledande vinkritiker lyfter fram det ur beställningssortimentet"! Det är ju inte så väldigt långt ifrån "tills någon vinkritiker får tillräckligt betalt för att lyfta fram det ur beställningssortimentet"... Ledsen, men jag kan inte riktigt tro på att ett vin som är SÅ FANTASTISKT BRA (!!!!) inte blir kvar av egen kraft. Vi hade det i butiken där jag jobbar, men det sålde inte tillräckligt. Fel land, fel pris, osv. Det är ju Italien som gäller för Sverige liksom...

Råkade ut för det "gamla gardet" idag också, där rekommendationer på flera olika viner som vi haft i sortimentet och som trillat ur pga bristande försäljning, rekommenderas av BGK och Mölstad. När de släpptes förra året så var det också rekommendationer för köp, men de har ändå inte blivit kvar och det var inte några dyrgripar direkt. Däremot var det inte italienska viner... Återigen verkar det lite märkligt. ;)

För inte säga att någon är rent betald av en importfirma för att lyfta fram ett vin (jag vill helst inte anklaga någon för mutor...) så kan jag ju tänka mig att man som vinskribent kanske går på lite provningar hos importören, där denna då väljer att verkligen trycka på somliga artiklar. Inget fel med det, importören vill ju sälja sina produkter, men kanske är det lite genomskinligt från skribentens sida.
 

Vino fino

Medlem
För inte säga att någon är rent betald av en importfirma för att lyfta fram ett vin (jag vill helst inte anklaga någon för mutor...) så kan jag ju tänka mig att man som vinskribent kanske går på lite provningar hos importören, där denna då väljer att verkligen trycka på somliga artiklar. Inget fel med det, importören vill ju sälja sina produkter, men kanske är det lite genomskinligt från skribentens sida.
Du behöver inte säga det, men jag kan säga det: att under 10 års tid råka ramla in på importörens provningar och alltid (självklart helblint) hitta ett fantastiskt vin som råkar heta Claude Val för under 70 kronor och konsekvent, genom alla årgångar, tjata om dess förträfflighet och att alla läsare måste dra sitt strå och se till att det kommer in i det ordinarie.... är det seriös vinjournalistik? Om BGK inte har royalty på Claude Val (vilket han har), då är världen nyfiken på exakt vilka fantastiska hållhakar Domaine Wines har lyckats komma över i syfte att använda i utpressning. Om BGK inte gör det för pengar, om någon hävdar det, då måste denne någon visa upp något annat rimligt motiv.

Tänkte för övrigt på dig idag när jag skulle hämta ut lite beställda pavor och såg en stackars anställd behöva lyssna på en medelålders dam som minsann hade läst en fantastisk recension på ett vin från Veneto och exakt var fanns den flaskan, allting var rörigt och hur kom det sig att biträdet inte hade hört talas om detta fantastiska vin, borde det inte vara tydligt utmärkt så att det var lätt att hitta?
 

ChristianB

DipWSET
Tänkte för övrigt på dig idag när jag skulle hämta ut lite beställda pavor och såg en stackars anställd behöva lyssna på en medelålders dam som minsann hade läst en fantastisk recension på ett vin från Veneto och exakt var fanns den flaskan, allting var rörigt och hur kom det sig att biträdet inte hade hört talas om detta fantastiska vin, borde det inte vara tydligt utmärkt så att det var lätt att hitta?
Haha, rätt vanligt förekommande faktiskt. Kanske inte att det alltid är synd om mig, men visst är det rätt ofta som någon kommer in med frågan "har ni det här som ni gjorde reklam för?!" eller "de visade ett vitt vin på TV imorse, vilket var det"?, m.fl. :D
Men just de är ju rätt harmlösa! Jag hade en rätt bra fredag med både tjuvjakt och trevliga kunder. ;)
 
Nyckelorden här är ju "när någon ledande vinkritiker lyfter fram det ur beställningssortimentet"! Det är ju inte så väldigt långt ifrån "tills någon vinkritiker får tillräckligt betalt för att lyfta fram det ur beställningssortimentet"... Ledsen, men jag kan inte riktigt tro på att ett vin som är SÅ FANTASTISKT BRA (!!!!) inte blir kvar av egen kraft. Vi hade det i butiken där jag jobbar, men det sålde inte tillräckligt. Fel land, fel pris, osv. Det är ju Italien som gäller för Sverige liksom...

Råkade ut för det "gamla gardet" idag också, där rekommendationer på flera olika viner som vi haft i sortimentet och som trillat ur pga bristande försäljning, rekommenderas av BGK och Mölstad. När de släpptes förra året så var det också rekommendationer för köp, men de har ändå inte blivit kvar och det var inte några dyrgripar direkt. Däremot var det inte italienska viner... Återigen verkar det lite märkligt. ;)

För inte säga att någon är rent betald av en importfirma för att lyfta fram ett vin (jag vill helst inte anklaga någon för mutor...) så kan jag ju tänka mig att man som vinskribent kanske går på lite provningar hos importören, där denna då väljer att verkligen trycka på somliga artiklar. Inget fel med det, importören vill ju sälja sina produkter, men kanske är det lite genomskinligt från skribentens sida.
Okej, du jobbar på SB. Inga chefer som sagt att du bör dämpa dig? (Jag utgår från att de har örnkoll på allt vad personalen yttrar...)
 

ChristianB

DipWSET
Okej, du jobbar på SB. Inga chefer som sagt att du bör dämpa dig? (Jag utgår från att de har örnkoll på allt vad personalen yttrar...)
Det handlar inte riktigt om att SB uttrycker sig utan snarare om att det finns utrymme för att ha en personlig åsikt. Om jag spekulerar med en vän eller här på forumet så ser jag ingen skillnad på det, men givetvis är SB svårt allergiska mot allt som potentiellt kan vara byggt på tveksamma grunder. Jag är ju här som privatperson och har en egen personlig åsikt; oavsett var jag jobbar så bör det vara rätt solklart att det står för mig och ingen annan.

Jag förstår dock att du ifrågasätter och det är helt ok för mig. :) Vad som sägs i mina inlägg är däremot helt mina egna åsikter och inget som någon annan behöver stå för.
 

ChristianB

DipWSET
Okej, du jobbar på SB. Inga chefer som sagt att du bör dämpa dig? (Jag utgår från att de har örnkoll på allt vad personalen yttrar...)
Och vänta nu lite, vad har mitt arbete att göra med att jag kan vara kritisk mot somliga vinskribenter? Känner du dig träffad eller är det något annat? :p
 
Toppen