Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

Elvis

Medlem
Jag brukar alltid ha en flaska konjak hemma. Jag tycker att det kan vara gott emellanåt men främst har jag den för att bjuda på. Nu har min senaste flaska (en Grönstedts XO som jag fått i present) tagit slut så förrådet behöver alltså fyllas på.

Vad rekommender ni?
 

Håkan

Medlem
SV: Konjak

Jag skulle rekommendera firmorna Delmain och Jean Filloux. Sedan får plånboken bestämma vilken av deras varianter du väljer.
Om du slår till på Delamain Reserve de la Famille eller Jean Fillioux Réserve Familiale så kommer du aldrig mer vilja dricka någon annan konjak, himmelska. Men de i lägre prisklasser är inte så dumma de heller. Och ärligt talat, kan man lägga ner över 2000 kr för en flaska skumpa borde man kunna lägga lika mycket på en Konjak, eller hur?
 

R.P

Medlem
SV: Konjak

Håller med Håkan om Delamain, väldigt god konjak. En klassiker som jag också gillar är Martell Cordon Bleu.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Konjak

Kan ni förklara det här, konjaksfantaster??
Så fort jag dricker konjak och främst när jag kombinerar den med kaffe, så får jag en sån sjuhelsikes halsbränna.
Aldrig annars, inte av något. Jag skulle kunna dricka fotogen blandat med tabasco utan att få halsbränna.
Varför just konjak??
 

R.P

Medlem
SV: Konjak

Sjödin skrev:
Kan ni förklara det här, konjaksfantaster??
Så fort jag dricker konjak och främst när jag kombinerar den med kaffe, så får jag en sån sjuhelsikes halsbränna.
Aldrig annars, inte av något. Jag skulle kunna dricka fotogen blandat med tabasco utan att få halsbränna.
Varför just konjak??

Det kanske är kaffet...::)
 

anders

Medlem
SV: Konjak

Delamain RdF är flytande godis. Men eftersom du skriver att du bjuder bort spriten så måste det vara snubbar med intresse för det hela annars är det pärlor till svin.
Delamain gör även en billigare variant som kallas Pale & Dry Det är dock en ganska speciell konjak och gör verkligen skäl för namnet. Man får tankar i riktning åt sherryhållet.
En konjak som jag brukar ha är Grönstedts VO. Det är en bra allroundkonjak som jag tycker funkar till kaffet, till cigarren och även solo. Den är även ok att använda i maten men kanske lite overkill där, Monopole brukar jag köra med. VO är fylligt fruktig skulle jag säga, inte fullt så mogen i strukturen som XO. Och VO brukar uppskattas av icke-kännare.
Och Sjödin, prova att köpa konjak på SS och inte ur bakluckan på en gammal Vaz med ryska plåtar. ;D
 
SV: Konjak

Håkan kan det här med Cognac.

Har själv en Jean Fillioux -83 i hyllan hemma som är riktigt riktigt bra. Den har en lite robustare karaktär än exemplevi de flesta varianter från Delamain som är mer sammetslena och underbara de också.
Min matlagningscognac för tillfället är en Bache Gabrielsen XO, omöjlig att dricka, perfekt i såsen eller till flambering.

I övrigt vill jag slå ett slag för Vieille Prune oavsett producent.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Konjak

Tack för bra tips! Jag dricker konjak så sällan, så jag har bestämt mig för att ha en riktigt bra konjak hemma. (Men måste nog ha en ren bjudkonjak också.) Jag ska nog prova den där Delamain Reserve de la Famille!
 

Krug88

Medlem
SV: Konjak

Jag brukar alltid se till att ha lite Hennessey hemma.
Både privilege och XO, inte så farligt pris heller...
 

Pomerol

Medlem
SV: Konjak

Sjödin skrev:
Kan ni förklara det här, konjaksfantaster??
Så fort jag dricker konjak och främst när jag kombinerar den med kaffe, så får jag en sån sjuhelsikes halsbränna.
Aldrig annars, inte av något. Jag skulle kunna dricka fotogen blandat med tabasco utan att få halsbränna.
Varför just konjak??

Är det inte så att beskan i kaffet och alkoholen i Cognac förstärker varandra? Dessutom är ju Cognacen viniös/druvig i sin karaktär vilket förstärker krocken ytterligare om man jämför med till exempel whisky och kaffe.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Konjak

Pomerol skrev:
Är det inte så att beskan i kaffet och alkoholen i Cognac förstärker varandra? Dessutom är ju Cognacen viniös/druvig i sin karaktär vilket förstärker krocken ytterligare om man jämför med till exempel whisky och kaffe.
Ja, det kanske är en rimlig förklaring. Hursomhelst så har jag ALDRIG haft liknande känningar av NÅGON annan mat eller dryck, utan bara av konjak. Jäkla tur att det finns annat gott att dricka...
 

Håkan

Medlem
SV: Konjak

Försöker få liv i den här tråden. Har ingen erfarenhet av A E Dor eller Thesseron men är lite sugen på att prova. Har lite slut i Cognacslagret just nu. Någon som kan hjälpa mig?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Konjak

Jag vill minnas en cognac vid namn Frappin som jag var vansinnigt förtjust i för ett gäng år sedan sedan. Den importerades då av Divine och det är samma ägare som till favoritskumpan Gosset.
 

SUPRA

Bäst
SV: Konjak

Krug skrev:
Jag vill minnas en cognac vid namn Frappin som jag var vansinnigt förtjust i för ett gäng år sedan sedan. Den importerades då av Divine och det är samma ägare som till favoritskumpan Gosset.

Den är god.
 
SV: Konjak

I mitt tycke en skräpcognac. Jag köpte en B-G XO på Gardemoen förra året, vilket var ett stort misstag.
Den fungerar endast för smaksättning i såser och flambering.
Till avec gäller Delamain och Jean Fillioux just nu. När dessa börjar sina kommer jag nog införskaffa lite Pierre Ferrand. Samtliga varianter från Ferrand jag provat hittils har varit magiskt bra. A E Dor är som tidigare nämnts i tråden även det en riktig höjdarproducent.
 
SV: Konjak

Vad gäller Pierre Ferrand är historien lite komplicerad tycker jag. Det är firma Gabriel & Andreu som säljer flaskorna med det namnet som bla finns på SB. Hur de köpte rättigheterna till detta varumärke är lite höljt i dunkel, men många verkar anse att det hela inte gick riktigt rätt till. Den riktige Pierre Ferrand var fortfarande vid god vigör när jag besökte honom i Ségonzac för några år sedan. Precis som hos så många andra franska småproducenter klev man mer eller mindre direkt in i vardagsrummet, själva provningen ägde rum i något som mest kan liknas ett garage. Hans fru var väldigt trevlig trots att vi kom oanmälda, och pratade gärna om ditten och datten. Historien om Gabriel & Andreu var dock känslig, men hon antydde att dessa "unga män" mer eller mindre lurat brallorna av Pierre och stora delar av de fat som både han, hans far och farfar destillerat och lagrat. När Pierre själv dök upp - i blåställ och skitiga händer som det anstår en legend - ville han helst inte prata om ämnet.

Den riktige Pierre Ferrand säljer förresten fortfarande egen cognac - fast numera under etiketten "Pierre de Ségonzac". Hans Sélection des Anges är riktigt bra, för att inte tala om hans XO - riktigt ranciostinn från +40 år på fat. Tyvärr sedan länge uppdruckna...
 
Toppen