Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Korkdefekt - hur "doftar" och smakar det?

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Dricker just en fin amerikansk vinare, men misstänker korkdeffekt. Jag vill ju inte hälla ut dyra droppar om så inte är fallet.
Fast det kan jag ju, men ja, ni fattar. Jag vill lära mig. Trodde jag visste, men blev osäker ikväll...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Dricker just en fin amerikansk vinare, men misstänker korkdeffekt. Jag vill ju inte hälla ut dyra droppar om så inte är fallet.
Fast det kan jag ju, men ja, ni fattar. Jag vill lära mig. Trodde jag visste, men blev osäker ikväll...
I champagne så brukar frukten avta och det doftar mer unken källare och smakar en aning kork. enligt mig iaf.
 

KimHartman

Medlem
Jag tycker det kan lukta allt ifrån simbassäng och avlopp till mögel, jord och kartong. Sannolikt beror skillnaderna på mängden och typen av ämne/ämnen bakom korkdefekten, och på förmodligen även på vintypen. Samtidigt brukar frukten och livligheten hos vinet vara dämpad eller saknas helt. Smaken brukar uppvisa samma tråkigheter som doften (dock ofta lite mindre tydligt) och inte sällan vara aggressiv, syrlig, ja nästan lite "frätande".

De värsta fallen är när nivåerna av TCA, TBA, mm, ligger precis runt ens detektionströskel. Då är det svårt att skilja på ett vin som är korkat och ett som är allmänt dåligt/trist. Olika personer lär dessutom vara olika känsliga. Det som är korkat för den ena kan fortfarande smaka bra för den andre, och man är inte överens angående en eventuell defekt. Är nog förövrigt inte otroligt att mer eller mindre alla viner är korkade till en viss grad - men de flesta innehåller såpass lite av de aktuella ämnena för att uppfattas som korkade.

Ibland tycker jag att korkdefekter blir värre med luftning så ett tips kan vara att låta det stå ett tag i glaset och se vad som händer.
 

Vino fino

Medlem
Jag tycker det kan lukta allt ifrån simbassäng och avlopp till mögel, jord och kartong. Sannolikt beror skillnaderna på mängden och typen av ämne/ämnen bakom korkdefekten, och på förmodligen även på vintypen. Samtidigt brukar frukten och livligheten hos vinet vara dämpad eller saknas helt. Smaken brukar uppvisa samma tråkigheter som doften (dock ofta lite mindre tydligt) och inte sällan vara aggressiv, syrlig, ja nästan lite "frätande".

De värsta fallen är när nivåerna av TCA, TBA, mm, ligger precis runt ens detektionströskel. Då är det svårt att skilja på ett vin som är korkat och ett som är allmänt dåligt/trist. Olika personer lär dessutom vara olika känsliga. Det som är korkat för den ena kan fortfarande smaka bra för den andre, och man är inte överens angående en eventuell defekt. Är nog förövrigt inte otroligt att mer eller mindre alla viner är korkade till en viss grad - men de flesta innehåller såpass lite av de aktuella ämnena för att uppfattas som korkade.

Ibland tycker jag att korkdefekter blir värre med luftning så ett tips kan vara att låta det stå ett tag i glaset och se vad som händer.
Instämmer.

Ett av de tydligaste sätten att känna igen riktig korkdefekt, tycker jag, är att vinet rasar utför stupet väldigt fort. Det kan dofta och smaka hyfsat de första klunkarna, men efter någon kvart-halvtimme brukar all frukt vara helt död.

Om du köpt den nyligen, lämna tillbaka flaskan! Pengarna tillbaka!
 

Mats

Gone todash....
Som jag skrev i en annan tråd i kväll tycker jag det smakar som en trasa som legat på ett fuktigt cementkällargolv ett tag, gärna under en hylla och varit halvblöt. Precis som experterna här säger:
Ibland tycker jag att korkdefekter blir värre med luftning så ett tips kan vara att låta det stå ett tag i glaset och se vad som händer.
Instämmer. Ett av de tydligaste sätten att känna igen riktig korkdefekt, tycker jag, är att vinet rasar utför stupet väldigt fort. Det kan dofta och smaka hyfsat de första klunkarna, men efter någon kvart-halvtimme brukar all frukt vara helt död.
så blev min snabbt sämre och sämre. Första sniffen gav en hint om att något var fel men sen luktade det söt och god körsbärsgodis och första 5 minuterna smakade det nästan helt ok. Efter 15 min var det ingen tvekan om att vinet var korkat och nu är det fullständigt odrickbart.
 

Elvis

Medlem
@KimHartman gjorde en bra beskrivning ovan men jag skulle vilja komplettera med hur jag upplever det.

Till att börja med brukar jag numera associera åt andra hållet. Ibland när jag känner en obehagligt doft kan jag säga till min fru: "Det här luktar precis som korkdefekt!". För mig är det en väldigt distinkt doft, men fukt och mögel är det som ligger närmast till hands att jämföra med.

Oftast känner man korkdefekten i vin på doften men ibland, när den är svag, kan det dröja till eftersmaken innan man märker den. Då kan dem smyga sig upp i näsan inifrån på ett otrevligt sätt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag var och badade med mina söner under eftermiddagen och idag tyckte jag att hela poolen luktade korkdefekt. Det är ditt fel, @KimHartman!
Mest troligt så är badhuset ifråga kontaminerat med TCA. Har komponenten väl letat sig in i ett vattensystem så är den i princip omöjlig att bli av med.

Om du nu inte enbart syftar på klorlukten vill säga?
 

merlotsmile

Medlem
Jag har en bekant som går omkring och doftar som en vandrande korkdefekt :eek:. Man märker det när man sitter bredvid honom. Han måste bo i ett mögelskadat hus och lever mitt i det så han verkar inte märka det själv. Hela han inklusive alla hans kläder verkar vara kontaminerade. Har funderat på om jag skall säga något .... men ... nej det får nog vara :oops:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har en bekant som går omkring och doftar som en vandrande korkdefekt :eek:. Man märker det när man sitter bredvid honom. Han måste bo i ett mögelskadat hus och lever mitt i det så han verkar inte märka det själv. Hela han inklusive alla hans kläder verkar vara kontaminerade. Har funderat på om jag skall säga något .... men ... nej det får nog vara :oops:
Jag tycker absolut att du bör nämna det även om det är lite kymigt. Inte kul att leva bland skadligt mögel ovetandes. Jag förstår dig dock. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Jag trodde länge att jag var helt inkapabel att känna TCA eftersom jag aldrig nånsin känt av bassäng, mögel eller liknande i ett vin... ända till en dag i höstas då jag fick ett glas champagne som smakade på ett sätt jag aldrig känt förut och som jag genast insåg att det MÅSTE vara korkdefekt - ren kork med lite undertoner av klor och mögel. Det första glaset, från en annan flaska, var fruktigt och väldigt oskitigt, så inga tvivel om att det var nåt vajsing. Väldigt lätt att identifiera!

Jag har således haft en väldans tur hittills, men frågan är väl när fru Fortunas hjul börjar snurra nedåt...
 

ChristianB

DipWSET
Hade en korkdefekt Malbec igår kväll; rena toner av kork, precis som för @gece , och så blöt kork och en stickigt vegetativ ton som jag inte riktigt kan placera. I smaken var vinet obehagligt bittert och samma vegetativa inslag fanns. Frukten var dämpad, syran väldigt framträdande. ;)
 

Elvis

Medlem

Vi badar inte inomhus! I och för sig var det bara 19 grader i luften så lite kyligt var det.

Mest troligt så är badhuset ifråga kontaminerat med TCA. Har komponenten väl letat sig in i ett vattensystem så är den i princip omöjlig att bli av med.

Om du nu inte enbart syftar på klorlukten vill säga?

Nej, jag menar inte vanliga lukten av klorvatten utan något annat. Mest påtagligt var det när jag under diverse vattenlekar fick vatten upp i näsan. Det finns säkert TCA i vattensystemet!
 

rs14

Medlem
En del har väldiga problem att urskilja korkdefekt i vin, även erfarna provare. jag har fått berättat för mig att AoV's Håkan Larsson inte kan pricka ett korkskadat vin bla. Själv känner jag det direkt även om det i vissa fall kan vara vagt, sk smygkork. Har man en gång stött på det så vet man vad det handlar om. En gång sparade jag en rejält korkad CdR som jag lät ett gäng kompisar dofta och smaka av och samtliga tyckte det hemskt och odrickbart och de hade aldrig stött på det tidigare.
 
Toppen